Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Orogor » 2012-05-04 23:12:24

Tjo!
Kille 26 år från Dalarnas landsbygd. Diagnostiserad med AS och ADD sedan ett par år tillbaka. Har dock haft kontakt med psykiatrin hela mitt vuxna liv.

Ägnar mycket tid vid datorn spelandes spel eller slösurfande. Inte så mycket TV-spel sen min X-Box360 brann upp.

Icke-troende, men är dock med i den lokala kyrkokören då jag tycker väldigt mycket om att sjunga.

Verkar ha lätt att komma överens med djur. Har katt.

Intresserad av Warhammer(Fantasy Battle och 40k), även om jag inte spelar själv. Dock spelar jag lite Blood Bowl emellanåt. (Jag snackar figurspel här alltså)

Läser en hel del. Nästan uteslutande fantasy, även om någon sci-fi-bok letar sig in ibland.

Nykterist efter en riktigt otrevlig bakfylla.

Efter för mig givande kontakter med andra AS'are hittade jag hit och hoppas att det även här blir lika givande.

Oj, blev lite mer än jag tänkte för en kort presentation...
Orogor
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Rättvik

Re: Vilka är vi här?

Inläggav ProfBaltazar » 2012-05-05 15:13:24

Hej lite kort om mig :)
Kön: Man
Ålder: 46 år
Bor: Södra Värmland
Diagnos: Asperger, ca 10 år sedan
Intressen: dataspel såsom WoW, Swtor, Elder scrolls, m.m. Umgås med de få vänner jag har. Träna på gym
Arbete: Tekniskt Ansvarig på ett KomVux
Har varit gift är dock skild nu och jag har tre barn i åldrarna 19, 18 och 14 år varav två st, den äldste och yngste har Autism.

Blev väldigt glad när jag snubblade över detta forum häromdagen och ser fram emot att deltaga i detta "sällskap".
ProfBaltazar
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-05-04
Ort: Säffle

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-08 10:57:37

Kopierar föregående "talares" mall.

Har läst här en del innan men inte skrivit så mycket. Ska bli ändring på det hade jag tänkt. Vad kan jag berätta om mig själv då? Jadu, en snubbe som är väldigt förvirrad för tillfället. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen. Ena dagen mår jag bra, andra mår jag skit. Beror mest på mitt jobb antar jag. Men jag ger inte upp för det, kämpa sig fram vecka efter vecka.

Kön: Man
Ålder: 20-25 år
Bor: Bohuslän
Diagnos: Odiagnoserad, men är övertygad att jag har någon form av Autism. Inte riktigt orkat ta tag i det än. Självdiagnoserad med andra ord.
Intressen: Jadu. Festa, knarka och snöa in mig på alla tänkbara ämnen som finns att läsa om på internet. Mitt största specialintresse är droger. Vilket känns lite sådär, men vad ska jag göra? Kan ju inte styra vad jag är intresserad av.
Arbete: Fabriksknegar.
Bongskraparn
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2012-03-22

Re: Vilka är vi här?

Inläggav sherlocka » 2012-05-08 13:28:39

Mamma/kärring
Har 4 barn med diagnoser AS/SM, AS/ADD, Dyslexi/ADD o en som ska utredas för ADD o har tvångshandlingar.
Själv har jag nog en outredd OCD o ADD.
Bloggar, jobbar o kämpar på.
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Wanetteshadow » 2012-05-10 19:21:36

Mycket djup tjej i tonåren, skriver ett par dikter i veckan, lyssnar på hårdrock :-)115 gillar gotiska kläder :-)012 Har en råtta :-)154. Största intresset rymden :shock: har hoppat fallskärm vilket inte var så märkvärdigt :-)ZZZ
Spoiler: visa
Kanske inte världens lyckligaste... :-)Crying
Wanetteshadow
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-05-08

Re: Vilka är vi här?

Inläggav milve » 2012-05-10 21:42:31

:-)Happy
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Iskristall » 2012-05-22 4:03:58

Hej!

Har "tjyvläst" här inne på forumet ett tag nu, men tycker det är dags att "komma ut" nu. Närmar mig de 40 och har ingen diagnos men misstänker det skarpt. Känns som mycket stämmer in på mig. Nu fattas bara att ta steget och begära en utredning men är rädd att inte bli tagen på allvar. Jag är evig singel men brukar kalla mig katt-bo. Katterna är mina "barn" ju. Jag beskriver mina "problem" mer framöver, hade blivit långt annars. :-)Happy
Iskristall
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-05-17

Re: Vilka är vi här?

Inläggav geocache » 2012-05-22 6:49:17

Hej Iskristall, och varmt (får man skriva så till en medlem med det nicket? :wink:) välkommen till forumet!

Jag gillar både ditt användarnamn och din vackra avatar, som den "vintermänniska" jag är.

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Iskristall » 2012-05-26 3:30:43

Tack Geocache! jag gillar värme med så det går bra, men visst är det vackert med snö!
Iskristall
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-05-17

Re: Vilka är vi här?

Inläggav geocache » 2012-05-26 9:09:59

Iskristall skrev:Tack Geocache! jag gillar värme med så det går bra, men visst är det vackert med snö!


Varsågod så mycket!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Vilka är vi här?

Inläggav radix » 2012-05-26 10:43:12

Man, 33 år eller nåt sånt, diagnos sen sisådär 6 år tillbaka, ganska 'HF', rätt empatisk, lite känslig ibland, rörigt liv tills diagnosen, nu understimulerad.. nog lite ADD med.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Ismaely » 2012-05-26 12:15:44

Hej på er! Jag har läst en massa här men inte skrivit innan. Det har varit väldigt givande att läsa här, många tillfällen till igenkänning. Att skriva har jag alltid haft svårare för men nu tog jag mod till mig :shock:

Jag =
Kvinna 37 år. Fick i våras diagnoserna atypisk autism och ADHD (utredd på egen begäran).
Jag är gift och vi har två barn, äldsta dottern(-02:a) har AS-diagnos, yngsta(-06:a) har ingen diagnos.

Tränar, läser och spelar spel för att roa mig. Gillar fantasyböcker men läser annat också. Senast lästa bok var Daniel Tammets självbiografi.
Har just nu fastnat för gruppen Arch Enemy, väldigt bra att träna till :D

Har inte jobbat sen 2009 då jag "gick in i väggen" som man brukar säga. Fick en utmattningsdepression. Innan dess jobbade jag med systemutveckling/programmering.
Upplever att det har tagit lång tid att bli bättre och är inte på väg ut i jobb ännu. Tror inte heller jag någonsin kommer kunna jobba som jag gjorde innan. Funderar liksom fortfarande på vad jag ska bli när jag blir stor :)
Ismaely
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-03-02
Ort: Nära Gbg

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Niagara » 2012-06-02 16:40:59

Kanske dags att presentera sig här. :)

Tjej, snart 21 år.
Fick asperger-diagnos för fyra år sen.
Bor i Skövde med mamma, bror och några husdjur.

Som person är jag lugn och snäll, hjälpsam, empatisk... Blyg! Har svårt för många sociala situationer. Blir ofta stressad/spänd/nervös för smågrejer i vardagen. Men trivs ganska bra med livet för det mesta.

Intressen: Foto, djur, natur, teckna/måla, film, musik (bara att lyssna på, inte själv spela/sjunga) åka på resor/utflykter, matlagning m.m.

Ja, det var lite om mig. :-)Happy
Niagara
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2011-12-27

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-05 17:30:57

Jag minns inte om jag presenterat mig.

Kön och ålder: Kvinna, 55år
Senast kända adress: Bromma
Familj: 2 söner. 20 och 23 år.
Diagnos: Adhd som barn. Haft svåra djupgående deppresioner. Lugnande medicin sedan 10års ålder.

April i år diagnostiserad:
Aspergers syndrom F84.5
Aktivitets och uppmärksamhetsstörning (ADHD) F90.OB
Deppresiv episod, ospec. F32.9

Arbeten: chafför, ekonomibitr, kokerska, Ridlärare vid aukt. ridskola i sthlm, arbetat med travhästar (som är en passion).

Jag har klarat mig relativt bra genom livet.
Men har varit med om så svarta saker så det går ej att skrivas.

Mina intressen:
Jag är poet och författare. Har skrivit minst 10 000 tals texter. Skriver på poeter.se
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1487310

Har blivit utagen i en samlingsbok till Tomas Tranströmmer. Skriver i tidningen Sourze. Har dock inget behov att bli berömd.
Jag är också road av konst och att måla.
Gick i konstskola (obsklass) som barn.
Skall tillbaka till konstskolan Basis i höst.

Om jag läser, läser jag massor av böcker på en gång.
Becket är en favorit b.l.a.

Jag är en mycket splittrad personlighet. Min största gåva förutom mina fantastiska söner, är min fantasi.

Ibland har jag mycket svårt att skilja på verklighet och fantasi.
Rymden och dess stjärnor och planeter, bedårar mig!
Och jag älskar datavärlden! Som öppnat sig med sitt hela universum!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Vilka är vi här?

Inläggav micha » 2012-06-08 18:09:45

Kvinna, 22 år, har nyss gjort utredning efter åtminstone 2 års väntan och fick resultatet idag.
ADD och Asperger... jag känner hittills att jag föredrar att kalla det något liknande som
"ADD med inslag av Aspergers". Detta för att jag känner att jag inte vet tillräckligt om Aspergers för att vilja använda begreppet.
micha
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-06-08

Re: Vilka är vi här?

Inläggav skippy » 2012-06-09 22:10:12

Hej hej!

Jag är en flicka på snart 30 år. Har inte diagnosen Asperger, men känner igen mig i symptomen både inom Asperger och ADD. Däremot så har jag diagnosen utvecklingsförsening, samt lindrig utvecklingsstörning. Jag bor fortfarande hemma hos min mamma, och våra två katter. :D
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Zapfie » 2012-06-10 16:32:37

The Subject S skrev:Jag ogillar kontakt med de flesta människor, en grå massa av människor som pratar och beter sig på ett sätt som jag aldrig kan tyckas förstå.

Gillar dock de människor i min närhet som är som jag,


Du utrycker dig här precis som jag känner. Är ny på forumet och känner mig som "hemma". Självdiagnostiserad AS.



Moderator atoms - reparerade ett citat där det inte framgick vem som skrivit det, ty det är inte tillåtet att citera på det sättet.
Zapfie
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-06-10

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Freddy Dreadful » 2012-06-11 23:11:05

Fredrik. 39 år. Singel. Diagnos sen 1999.
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Chokey » 2012-06-11 23:17:09

tjej, 18 år, har asperger, bor i småland. :-)Happy
Chokey
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-10-16

Re: Vilka är vi här?

Inläggav lasseivägen » 2012-06-12 0:20:30

Yv Ericsson skrev:Jag minns inte om jag presenterat mig.

Kön och ålder: Kvinna, 55år
Senast kända adress: Bromma
Familj: 2 söner. 20 och 23 år.
Diagnos: Adhd som barn. Haft svåra djupgående deppresioner. Lugnande medicin sedan 10års ålder.
----------------
Mina intressen:
Jag är poet och författare. Har skrivit minst 10 000 tals texter. Skriver på poeter.se
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1487310

Har blivit utagen i en samlingsbok till Tomas Tranströmmer. Skriver i tidningen Sourze. Har dock inget behov att bli berömd.
Jag är också road av konst och att måla.
Gick i konstskola (obsklass) som barn.
Skall tillbaka till konstskolan Basis i höst.

Om jag läser, läser jag massor av böcker på en gång.
Becket är en favorit b.l.a.

Jag är en mycket splittrad personlighet. Min största gåva förutom mina fantastiska söner, är min fantasi.

Ibland har jag mycket svårt att skilja på verklighet och fantasi.
Rymden och dess stjärnor och planeter, bedårar mig!
Och jag älskar datavärlden! Som öppnat sig med sitt hela universum!

Välkommen Yv Ericsson roligt med någon som trampat ur barnskorna.
Själv är jag 64, växte upp i Duvbo Sundbyberg, med utsikt över Solvalla, flyttade till framsidan -72. Har en dotter som tränar lite dressyr, men hon är ingift i en galoppfamilj, så där går nog inte trav hem. Har en andra dotter som gått ut Mejan, men hon filmar mest numera. Företrädesvis i Uganda, Kenya och Kongo.
Själv har jag gett upp det sociala livet, isolerar mig numera helt från populasen.
Numera ägnar jag naturen och havet mycket tid, liksom mitt hus och min miniverkstad i källaren.
Av någon för mig oförstådd anledning förstår jag djur och små barn bättre än resten av mänskligheten. Rymden och Kvantfysiken fascinerar mig mycket, men långt över min nivå.
Tycker du skriver intressanta inlägg. Det har nog lite med livserfarenheten att göra.

Moderator: Rättade citat så det tydligt framgår varifrån citatet kommer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vilka är vi här?

Inläggav WolfHeart » 2012-06-13 21:56:30

24 år, tjej, bosatt i Nyköping och har nyligen fått diagnosen Asperger Syndrom.
WolfHeart
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-06-13

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-15 15:02:25

lasseivägen skrev:
ç skrev:Jag minns inte om jag presenterat mig.

Kön och ålder: Kvinna, 55år
Senast kända adress: Bromma
Familj: 2 söner. 20 och 23 år.
Diagnos: Adhd som barn. Haft svåra djupgående deppresioner. Lugnande medicin sedan 10års ålder.
----------------
Mina intressen:
Jag är poet och författare. Har skrivit minst 10 000 tals texter. Skriver på poeter.se
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1487310

Har blivit utagen i en samlingsbok till Tomas Tranströmmer. Skriver i tidningen Sourze. Har dock inget behov att bli berömd.
Jag är också road av konst och att måla.
Gick i konstskola (obsklass) som barn.
Skall tillbaka till konstskolan Basis i höst.

Om jag läser, läser jag massor av böcker på en gång.
Becket är en favorit b.l.a.

Jag är en mycket splittrad personlighet. Min största gåva förutom mina fantastiska söner, är min fantasi.

Ibland har jag mycket svårt att skilja på verklighet och fantasi.
Rymden och dess stjärnor och planeter, bedårar mig!
Och jag älskar datavärlden! Som öppnat sig med sitt hela universum!

Välkommen Yv Ericsson roligt med någon som trampat ur barnskorna.
Själv är jag 64, växte upp i Duvbo Sundbyberg, med utsikt över Solvalla, flyttade till framsidan -72. Har en dotter som tränar lite dressyr, men hon är ingift i en galoppfamilj, så där går nog inte trav hem. Har en andra dotter som gått ut Mejan, men hon filmar mest numera. Företrädesvis i Uganda, Kenya och Kongo.
Själv har jag gett upp det sociala livet, isolerar mig numera helt från populasen.
Numera ägnar jag naturen och havet mycket tid, liksom mitt hus och min miniverkstad i källaren.
Av någon för mig oförstådd anledning förstår jag djur och små barn bättre än resten av mänskligheten. Rymden och Kvantfysiken fascinerar mig mycket, men långt över min nivå.
Tycker du skriver intressanta inlägg. Det har nog lite med livserfarenheten att göra.


Hej Lasseivägen. Tack för välkomnandet. Upptäckte det sent om sidor.
Lustigt det att ha vuxit ur barnskorna. Jag tror nog problemet för mig var just att jag blev kvar i dom.
Läste din presentation. Det var en ledsam läsning, tror jag så.
Du verkar vara väldigt vandaliserad av livet.
Hoppas din kontakt med barnen är bra. Jag har en bra kontakt med mina.
M.v.h. Yv
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Till er som självdiagnostiserar

Inläggav IngetLedigt » 2012-06-22 3:18:15

Måste bara få tillägga följande... varför skriver ni i detta forum om ni inte har en egentlig diagnos? Ge utrymme åt oss som verkligen har ett funktionshinder och sluta självdiagnostisera er själva. Det låter som att ni som skriver att ni "antagligen har" eller vad det nu är önskar att ni ingår i en speciell grupp eller någonting. Mitt råd är att ta hjälp från en instans som passar er och se om era påstående verkligen stämmer innan ni slänger er ut i detta forum. BTW, har själv AS och står inför utmaningar varje dag som jag försöker överkomma i både mitt arbete och i mitt privatliv. Därför blir jag irriterad över personer som "inte vet" eller har kanske en aning om saker och ting utan att veta säkert. Tror det är fler som håller med mig.
IngetLedigt
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-06-22

Re: Vilka är vi här?

Inläggav Miche » 2012-06-22 9:20:26

@IngetLedigt, varför ska de som saknar diagnos (men som i många fall ändå känner sig hemma här) avstå från att skriva? Jag känner till flera här som blev medlemmar innan de fick diagnos, likaså dyker det upp medlemmar som undrar hur man bär sig åt för att få en utredning eller väntar i kö för utredning.

Det finns inget förbud mot dessa personer att skriva, några medlemmar håller på att skriva avhandlingar om ämnet och jag anser att det är bättre att de vänder sig hit än läser litteratur i ämnet som ibland är rena rama påhitten (vilket då ökar chanserna att litteraturen blir bättre liksom kunskaper kring Asperger).

De flesta(?) som dykt upp här och som inte har intresse av Asperger brukar tröttna efter ett tag och slutar att skriva.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in