Vem är psykopat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-17 20:21:18

Frimodig skrev:Seriösa kriminella, som Svartenbrandt, var absolut ingen psykopat, han kunde tänka väldigt långsiktigt och välplanerat.

Frimodig


Såhär säger han själv. Själv tycker jag att han verkar sakna all impulskontroll och planeringsförmåga. Skulle han ha planeringsförmåga och möjlighet skulle han inte ha tillbringat större delen utav sitt liv frihetsberövad.

Har själv sagt sig vara en obotlig psykopat. Kallad Sveriges farligaste man i media.

http://www.expressen.se/nyheter/svarten ... in-dotter/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2014-08-17 22:35:24

Otroligt tröttsam människa.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2014-08-17 23:46:11

Det är lungt fem barn har ordnats fram så att släktträdet inte dör ut :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vem är psykopat?"

Inläggav Alien » 2014-08-18 0:46:47

Det måste vara otroligt jobbigt att ha en anhörig som är psykopat. Som man så gärna vill tro att han äntligen bättrat sig.

Jackie Ferm skrev ju boken Rövardotter om sitt liv med Svartenbrandt som far. En far som mest satt i fängelse.

Sedan berättar Jackie att han blev allt mer hotfull. Han ska ha sagt att han skulle "slänga ut henne genom fönstret".
- Han skrek "lägg dig på sängen och be om nåd", säger hon.

Med hjälp av Ola fick hon ut honom från lägenheten. Men dagen efter ska Lars Ferm ha ringt upp sin dotter igen. Då ska han enligt Jackie ha sagt att han "tänkte skjuta henne i huvudet". Efter det polisanmälde hon honom för olaga hot.
"Jag känner mig livrädd"
- Det känns för jäkligt. Jag har skrivit en bok om min kärlek till honom, men nu kom psykopaten i honom fram. I fem år har jag åkt upp och hälsat på honom och trott att han skulle bli bra och så händer detta.
- Jag hade förträngt den här sidan hos honom. Det här är inte pappa, utan en djävul.
http://www.expressen.se/nyheter/svarten ... in-dotter/

Att ständigt förlåta psykopaten och hoppas att det blir bättre, är att ständigt bli besviken. Iofs ska ju psykopater lugna ner sig på äldre dar, men kanske inte om de fortsätter att missbruka alkohol.

En normal människa hade väl varit ångerfull efteråt. Men han tar det kallt, han bryr sig inte.
- Jag åker till Kuba och skiter väl i det, säger han.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2014-08-18 3:05:07

Det är väl just det som är saken. Psykopater kommer inte på bättre tankar. Kommer de dessutom i kontakt med personer som inte kommer på bättre tankar än att släppa personen så blir det problem. Ett generationsproblem är dock att genetiken för att åstadkomma denna problematik finns med stor sannolikhet i henne. Så med rätt partner får hon barn som upprepar samma mönster.

En del med asperger verkar dock ha den policyn att personer som är helt fel blir icke-personer och uteslutna. Vilket kanske är effektivt för att skydda sig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-18 19:28:49

tahlia skrev:Men Frimodig... Alla psykopater hamnar inte på mentalsjukhus eller i fängelse. Långt från alla diagnostiseras. Som någon var inne på - de som inte också lider av svårt med impulskontroll kan mycket väl bli VD's, egna företagare, advokater, bankmän eller vad fasen som helst.
De tenderar att göra människor i sin omgivning tämligen miserabla men inte till en brottslig nivå.


Jag tror du blandar ihop saker. Som jag funkar skulle jag lätt ha kunnat bli vd för nåt större företag, om jag varit intresserad. Jag saknar normal empati, jag har mkt lätt för att inta en distanserad och objektiv hållning. Jag bryr mig egentligen aldrig om vad jag tjänar på saker, ekonomiskt. Det som är kul är att övervinna hopplösa odds.

I krissituationer skulle jag framstå som mkt kallsinnig och omänsklig, eftersom jag inte låter mig störas av normala emotionella reaktioner. De som funkar som jag går antagligen i första leden på hopplösa krigsskådeplatser. Men, vi är inte psykopater. Vi är mkt bra på att tänka långsiktigt, och vi behöver inte så mkt privat belöning.

Jag misstänker, att det helt generellt, är populärt att överskatta psykopaters förmåga till manipulation. Man får liksom en ursäkt varför man torskade.

Sen är det här som återgetts om Svartenbrandt (Ferm), helt fel.

När han och jag satt och snackade på D på Hall, och han inte behövde göra sig till, så framstod han som en klart välplanerad grabb. Fast han hade en annan roll att spela i media. D var en avdelning för såna som satt isolerade hela tiden.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2014-08-19 1:02:54

Men media var väl inte hemma hos hans dotter? Det resonemanget går inte ihop.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2014-08-19 1:44:44

Vi väntar ivrigt på att se resultatet av Lars Ferms stora planer.
Undrar om det blev någon Cuba resa till exempel?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

"Vem är psykopat?"

Inläggav Miche » 2014-08-19 9:50:37

Hittade detta intressanta test, jag har gjort det på en person i min omgivning (inte min sambo) och det var ett ganska skrämmande resultat...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Vem är psykopat?"

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-19 16:23:56

Miche skrev:Hittade detta intressanta test, jag har gjort det på en person i min omgivning (inte min sambo) och det var ett ganska skrämmande resultat...
Testade en anhörig, 28 poäng... Men är nog snarare narcissist.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-19 17:24:25

sugrövmanövern skrev:
Miche skrev:Hittade detta intressanta test, jag har gjort det på en person i min omgivning (inte min sambo) och det var ett ganska skrämmande resultat...
Testade en anhörig, 28 poäng... Men är nog snarare narcissist.


Min exfru fick 2 p.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-21 20:11:32

Det är ett missförstånd att såna här bankhöjdare, industrihöjdare och politikhöjdare är psykopater. Eller chefsläkare och så.

Ett missförstånd.

Det är 4 grejer med psykopater.
- skicklig på att lokalisera andras behov.
- omedelbar behovstillfredsställelse.
- extrem rationalitet.
- starkt behov av att manipulera andra.

Den omedelbara behovstillfredsställelsen ställer till allting. För psykopater.

Jag är ledsen för att behöva förklara sånt här.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Sv:

Inläggav slackern » 2014-08-21 20:19:59

Frimodig skrev:Det är ett missförstånd att såna här bankhöjdare, industrihöjdare och politikhöjdare är psykopater. Eller chefsläkare och så.

Ett missförstånd.

Det är 4 grejer med psykopater.
- skicklig på att lokalisera andras behov.
- omedelbar behovstillfredsställelse.
- extrem rationalitet.
- starkt behov av att manipulera andra.

Den omedelbara behovstillfredsställelsen ställer till allting. För psykopater.

Jag är ledsen för att behöva förklara sånt här.

Frimodig

Det finns en bok utav Harare tror jag att han heter. Där beskriver han hur psykopater nästlar sig in till dom där platserna. Dom kommer inte från fattiga, innavlade familjer. Utan kommer från familjer med pengar och har ett fördelaktigt yttre och kan charmas. Så det är lite socioekonomiskt hur psykopatin yttrar sig.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-21 20:27:14

slackern skrev:
Frimodig skrev:Det är ett missförstånd att såna här bankhöjdare, industrihöjdare och politikhöjdare är psykopater. Eller chefsläkare och så.

Ett missförstånd.

Det är 4 grejer med psykopater.
- skicklig på att lokalisera andras behov.
- omedelbar behovstillfredsställelse.
- extrem rationalitet.
- starkt behov av att manipulera andra.

Den omedelbara behovstillfredsställelsen ställer till allting. För psykopater.

Jag är ledsen för att behöva förklara sånt här.

Frimodig

Det finns en bok utav Harare tror jag att han heter. Där beskriver han hur psykopater nästlar sig in till dom där platserna. Dom kommer inte från fattiga, innavlade familjer. Utan kommer från familjer med pengar och har ett fördelaktigt yttre och kan charmas. Så det är lite socioekonomiskt hur psykopatin yttrar sig.


Absolut, de är en social grej vid sidan av abc.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: "Vem är psykopat?"

Inläggav tahlia » 2014-08-21 22:05:28

Eftersom attityden redan tycks dra åt att man inte fattat ett jota om psykopater så kan jag lika gärna lufta mina tankar kring det hela.

Personligen tror jag att det absolut finns människor som kvalar in i facket "psykopat" som har både sämre och bättre jobb. Människor som har kontrollen att nästla sig in, manipulerar och lever lagligt rövare med sina medmänniskor. Den här kontrollen går även att återfinna hos psykopater som begått våldsbrott och är anledningen till att vissa av dem lyckas undvika att åka fast under en längre tid.

Det tillstånd Frimodig beskriver ser jag som en följdsjukdom. Ett sammanbrott som leder fram till förlorad kontroll, kraftig impulsivitet och oförmåga att upprätthålla den socialt smidiga masken. Lite som att bli utbränd för resten av livet.

Varför det är på det viset har jag inte hunnit klura så långt på än. Kanske tar det även massiva mängder energi av dem att spela sina spel. Kanske är en psykopats hjärna mycket sårbar för den typen av sammanbrott. Kanske sammanbrottet har en motsvarighet hos tidigare friska hjärnor men ger andra symptom när hjärnans struktur är annorlunda vid insjuknandet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-21 22:18:05

tahlia skrev:Eftersom attityden redan tycks dra åt att man inte fattat ett jota om psykopater så kan jag lika gärna lufta mina tankar kring det hela.

Personligen tror jag att det absolut finns människor som kvalar in i facket "psykopat" som har både sämre och bättre jobb. Människor som har kontrollen att nästla sig in, manipulerar och lever lagligt rövare med sina medmänniskor. Den här kontrollen går även att återfinna hos psykopater som begått våldsbrott och är anledningen till att vissa av dem lyckas undvika att åka fast under en längre tid.

Det tillstånd Frimodig beskriver ser jag som en följdsjukdom. Ett sammanbrott som leder fram till förlorad kontroll, kraftig impulsivitet och oförmåga att upprätthålla den socialt smidiga masken. Lite som att bli utbränd för resten av livet.

Varför det är på det viset har jag inte hunnit klura så långt på än. Kanske tar det även massiva mängder energi av dem att spela sina spel. Kanske är en psykopats hjärna mycket sårbar för den typen av sammanbrott. Kanske sammanbrottet har en motsvarighet hos tidigare friska hjärnor men ger andra symptom när hjärnans struktur är annorlunda vid insjuknandet.


Intressant.

Fast, om man vill förstå psykopater, så skall man fokusera på behovet av omedelbar behovstillfredsställelse. Det är det som ställer till det för dem.

När jag mötte de här jockarna, så brukade jag sitta ner och vara helt tyst. Jag var dödstyst, och de blev skapligt provocerade och började gaffla om allt möjligt. Och jag var dödstyst. När de uttryckte nån typ av insikt så öppnade jag käften. Och de berättade och berättade.

Grejen är att de inte riktigt lever i vår värld.

Det är genant att förklara sånt här.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: "Vem är psykopat?"

Inläggav tahlia » 2014-08-21 23:01:44

Då kan man ju roa sig med funderingen om huruvida psykopater, precis som andra människor, har olika behov sinsemellan. Det skulle ju onekligen kunna göra att vissa står ut en hel del medan andra blir mer osynliga - helt beroende på vilka behov de har som kräver omedelbar tillfredsställelse.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-21 23:03:55

tahlia skrev:Då kan man ju roa sig med funderingen om huruvida psykopater, precis som andra människor, har olika behov sinsemellan. Det skulle ju onekligen kunna göra att vissa står ut en hel del medan andra blir mer osynliga - helt beroende på vilka behov de har som kräver omedelbar tillfredsställelse.


En korrekt synpunkt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2014-08-27 10:10:37

Alien skrev:Det måste vara otroligt jobbigt att ha en anhörig som är psykopat. Som man så gärna vill tro att han äntligen bättrat sig.

Jackie Ferm skrev ju boken Rövardotter om sitt liv med Svartenbrandt som far. En far som mest satt i fängelse.
...


Jackie Ferm medverkar i ett avsnitt av Efter tio i TV4 där hon talar om boken och berättar om sin uppväxt:

http://www.tv4play.se/program/malou-eft ... id=2592592
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sv:

Inläggav slackern » 2014-08-27 10:58:12

Wine skrev:
Alien skrev:Det måste vara otroligt jobbigt att ha en anhörig som är psykopat. Som man så gärna vill tro att han äntligen bättrat sig.

Jackie Ferm skrev ju boken Rövardotter om sitt liv med Svartenbrandt som far. En far som mest satt i fängelse.
...


Jackie Ferm medverkar i ett avsnitt av Efter tio i TV4 där hon talar om boken och berättar om sin uppväxt:

http://www.tv4play.se/program/malou-eft ... id=2592592

Jag undrar om hon själv har gjort något test. Undrar hur hennes omgivning uppfattar henne.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2014-08-27 11:39:21

Läste precis detta angående könsskillnader mellan män och kvinnor:

Psychopathy, sexual behavior, and esteem: It’s different for girls

Abstract

We examined the relations of psychopathy with physical attractiveness, several aspects of sexual behavior, and appearance-related self-esteem. In a mixed-sex sample of 198 undergraduate students, we found substantial sex differences in the correlates of psychopathy. Consistent with previous research, psychopathy was associated with early and promiscuous sexual behavior and affairs in both men and women. However, there was a marked sex difference in the esteem correlates of psychopathy: Among men, psychopathy was associated with high self- (and other) rated attractiveness, low appearance anxiety, and low body shame, whereas psychopathy in women was associated with low self-esteem and high body shame. The differences between men and women in the links between psychopathy and body esteem variables were not attributable to any sex differences in the effect of promiscuous sexual behavior on esteem, as sexual behavior was roughly uncorrelated with the esteem variables in both sexes. Further research is required to investigate the nature of this puzzling sex difference.


Enligt vad som framkommer ovan är låg självkänsla och hög kroppsskam förknippat med psykopati bland kvinnor men inte hos män, där psykopati istället är förknippat med hög självskattad attraktivitet, låg utseendeångest och låg kroppsskam.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-27 15:44:04

plåtmonster skrev:Psykopater som är impulsiva hamnar i kriminalitet. De som kan planera blir VD istället :P

Det går ofta att förena :)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-27 16:01:48

Gammal artikel om företagsledare som är psykopater.

Personer som utmanar, kritiserar eller som psykopaten upplever kan hota den egna positionen kan råka mycket illa ut.

I Lars-Olof Tunbrås bok Psykopatiska chefer - lika farliga som charmiga; berättar några personer om sina erfarenheter. En av dem är Nader, som han kallas, och är etablerad företagsledare. Han berättar om mötet med en person som kallas Sverker, chef på hög nivå i ett svenskt börsnoterat företag. Nader fick tidigt en obehaglig känsla efter sina kontakter med Sverker. Men de samarbetade och affärerna gick bra.
Snart började dock Sverker uppträda hotfullt. Som ett exempel på hur Nader upplevde Sverker berättar han om en bowlingtävling som Narders lag vann. Nader skojade om förlusten. "Sverkers ansikte blev alldeles stelt, uttryckslöst. Han såg död ut. Blicken blev kall och stirrande. Jag kände hans hat", berättar Nader som blev rädd.

Otrevliga brev började komma med orimliga krav och till sist ett brev där han avskedades - i strid med tidigare avtal.
Nader försökte prata med Sverker. Det gick inte. Sverker ljög och hävdade att Nader gjort saker som var direkt felaktiga. Jurister kopplades in.
- De här personerna är oerhört manipulativa. Hela deras kraft går åt till att vinna. Det är en kamp på liv och död som är svår att förstå, säger Lars-Olof Tunbrå.
Ett skäl till att det är svårt att hantera en situation där en djupt störd människa agerar är att vi i grunden tror människor om gott, är hans förklaring.
- Vi tror i alla fall att det finns en möjlighet att kommunicera. Men det går inte med den här typen av personer.
Hans råd till alla som råkar ut för samma situation som Nader är kort och gott - stick. Det går inte att få rätt. Ju mer man kämpar, desto svårare blir det. Och det är dessutom oerhört svårt att inför andra förklara vad det är som har hänt. Omgivningen kan dessutom sedan länge vara kuvad och tystad.

http://www.svd.se/naringsliv/psykopatis ... _83308.svd
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-27 16:11:44

En psykopat placerar sig alltid högst upp i hackordningen. Möjligen min förutfattade mening. Kanske kan den utsträckas till att ju högre man hamnar i hackordningen, desto mer psykopatoid är man. Med AS hamnar man ganska säkert längst ner. Bara ännu en indikation på att AS är motsatsen till psykopati.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in