Vem är psykopat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-27 16:16:23

Generellt skulle jag beteckna psykopati som ett fragmentariskt intellekt. Man begriper helt enkelt inte varför man ska 'bry sig om andra' om man inte själv tjänar på det. AS betraktar jag följdriktigt som ett generaliserat eller kanske totalitärt intellekt - man är van att använda en större del av hjärnan än vad andra gör.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-27 16:17:32

Är det något mer ni vill veta så är det bara att läsa resten av mina 2003 inlägg - jag vill på intet vis framhäva mig själv...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-27 21:50:10

gadas skrev:Generellt skulle jag beteckna psykopati som ett fragmentariskt intellekt. Man begriper helt enkelt inte varför man ska 'bry sig om andra' om man inte själv tjänar på det. AS betraktar jag följdriktigt som ett generaliserat eller kanske totalitärt intellekt - man är van att använda en större del av hjärnan än vad andra gör.


Du förstår inte hur psykopater funkar. Det är behovet av mkt kortsiktig behovstillfredsställese som alltid ställer till det för dem.

Brist på naturlig empati är mkt vanligt, bland alla människor. Förmågan att förstå andras behov, som psykopater har, är klart rätt ovanligt hos de flesta människor.

Så, psykopater är en ovanlig mix, lyckligtvis.

Sen är de flesta psykopater jag träffat inte särskilt smarta. De är ungefär som folk är flest.

Sen skall jag kanske betona att jag har träffat en stor mängd diagnostiserade psykopater.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-28 8:03:23

Frimodig skrev:Du förstår inte hur psykopater funkar. Det är behovet av mkt kortsiktig behovstillfredsställese som alltid ställer till det för dem.


Ja? På vilket sätt står det i motsats till det jag skrev? Men det är sant, jag förstår inte hur psykopater funkar, lyckligtvis, för i så fall skulle jag väl själv behöva vara psykopat, om ens det hjälper...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 11:47:58

gadas skrev:
Frimodig skrev:Du förstår inte hur psykopater funkar. Det är behovet av mkt kortsiktig behovstillfredsställese som alltid ställer till det för dem.


Ja? På vilket sätt står det i motsats till det jag skrev? Men det är sant, jag förstår inte hur psykopater funkar, lyckligtvis, för i så fall skulle jag väl själv behöva vara psykopat, om ens det hjälper...


Det har ingenting med "fragmentariskt intellekt" att göra. That´s all.

De har lika fullständiga intellekt som alla vi andra.

Sen handlar det om hur du fungerar praktiskt. Vad gör de? Du kan tänka vad som helst, men om du inte handlar som en psykopat handlar, så betyder det ingenting.
Psykopati handlar om vad människor gör. Inte vad människor tänker.

Tack för invändningen, nu fick jag plötsligt en ny insikt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 12:20:51

Frimodig skrev:Psykopati handlar om vad människor gör. Inte vad människor tänker.

Tack för invändningen, nu fick jag plötsligt en ny insikt.

Frimodig


Om man kokar ner det till kärnan.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav nescio » 2014-08-28 14:00:50

Frimodig skrev:Sen är de flesta psykopater jag träffat inte särskilt smarta. De är ungefär som folk är flest. Sen skall jag kanske betona att jag har träffat en stor mängd diagnostiserade psykopater.
De smarta psykopaterna får väl ingen diagnos. De blir politiker och direktörer i stället.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 20:37:19

nescio skrev:
Frimodig skrev:Sen är de flesta psykopater jag träffat inte särskilt smarta. De är ungefär som folk är flest. Sen skall jag kanske betona att jag har träffat en stor mängd diagnostiserade psykopater.
De smarta psykopaterna får väl ingen diagnos. De blir politiker och direktörer i stället.


Nej, de blir inte politiker och direktörer. Psykopater kan inte tänka så långt. Det kör ihop sig för dem i ett tidigt stadium. PGA behovet av omedelbar behovstillfredsställelse.

Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Sv: "Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-28 20:44:01

Frimodig skrev:
nescio skrev:
Frimodig skrev:Sen är de flesta psykopater jag träffat inte särskilt smarta. De är ungefär som folk är flest. Sen skall jag kanske betona att jag har träffat en stor mängd diagnostiserade psykopater.
De smarta psykopaterna får väl ingen diagnos. De blir politiker och direktörer i stället.


Nej, de blir inte politiker och direktörer. Psykopater kan inte tänka så långt. Det kör ihop sig för dem i ett tidigt stadium. PGA behovet av omedelbar behovstillfredsställelse.

Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.

Frimodig

Så kärnan utav dom som styrde i Tyskland mellan 1933-45 var friska individer?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 20:54:51

slackern skrev:
Frimodig skrev:
nescio skrev: De smarta psykopaterna får väl ingen diagnos. De blir politiker och direktörer i stället.


Nej, de blir inte politiker och direktörer. Psykopater kan inte tänka så långt. Det kör ihop sig för dem i ett tidigt stadium. PGA behovet av omedelbar behovstillfredsställelse.

Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.

Frimodig

Så kärnan utav dom som styrde i Tyskland mellan 1933-45 var friska individer?


Ja, exakt. Det har inget med psykopati att göra. Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, har inget med psykopati att göra. De var alla normala individer.

Nazism har ingenting med psykisk avvikelse att göra. Pol Pot har ingenting med psykisk avvikelse att göra.

Jag är ledsen. Det går inte att förklara bort dem som psyksjuka. Väldigt ledsen.¨

En ny insikt, att andra kan tänka så där.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-28 21:04:21

slackern skrev:
Frimodig skrev:
nescio skrev: De smarta psykopaterna får väl ingen diagnos. De blir politiker och direktörer i stället.


Nej, de blir inte politiker och direktörer. Psykopater kan inte tänka så långt. Det kör ihop sig för dem i ett tidigt stadium. PGA behovet av omedelbar behovstillfredsställelse.

Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.

Frimodig

Så kärnan utav dom som styrde i Tyskland mellan 1933-45 var friska individer?

Det var vanliga familjefäder som arrangerade förintelselägren, de utförde bara order.
Det är knappast så att ett helt tyskt folk gick och blev psykopater över en natt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: "Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-28 21:09:44

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Nej, de blir inte politiker och direktörer. Psykopater kan inte tänka så långt. Det kör ihop sig för dem i ett tidigt stadium. PGA behovet av omedelbar behovstillfredsställelse.

Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.

Frimodig

Så kärnan utav dom som styrde i Tyskland mellan 1933-45 var friska individer?

Det var vanliga familjefäder som arrangerade förintelselägren, de utförde bara order.
Det är knappast så att ett helt tyskt folk gick och blev psykopater över en natt.

Jag skrev väl trotts allt dom som styrde. Till dom räknar jag Hitler, Himler, Göring, Borman, Göbels, Keitel, Von Ribbentrop och några till.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 21:34:22

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Så kärnan utav dom som styrde i Tyskland mellan 1933-45 var friska individer?

Det var vanliga familjefäder som arrangerade förintelselägren, de utförde bara order.
Det är knappast så att ett helt tyskt folk gick och blev psykopater över en natt.

Jag skrev väl trotts allt dom som styrde. Till dom räknar jag Hitler, Himler, Göring, Borman, Göbels, Keitel, Von Ribbentrop och några till.


Helt vanliga tyskar. Rothstein har skrivit en uppsats om det här i boken Förargelseväckande beteende.

Jag blir lätt irriterad när folk inte citerar vad jag skrivit. Är ni dumma i huvudet?

Ni förstår inte att man citerar vad man svarar på? Nån oöverkomlig hjärngymnastik?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-28 21:34:27

Jo, men nazismen har mer med politik än med psykiatri att göra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 21:39:40

KrigarSjäl skrev:Jo, men nazismen har mer med politik än med psykiatri att göra.


Nazismen har ingenting med psykiatri att göra.

Varför är det svårt att förstå?

Sd har inget med psykiatri att göra. IS har inget med psykiatri att göra. Kulturrevolutionen hade inget med psykiatri att göra. Nordkorea har inget med psykiatri att göra.

Det är vanligt folk, hela tiden.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav gadas » 2014-08-28 22:07:08

Frimodig skrev:Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.


Då är det i alla fall ett fragmentariskt intellekt, om inte på det personella planet så på det temporala planet...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 22:22:30

gadas skrev:
Frimodig skrev:Det är kortsiktigheten som är kärnan i psykopati.


Då är det i alla fall ett fragmentariskt intellekt, om inte på det personella planet så på det temporala planet...


Ok, om du behöver ha det så.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Sv: "Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-28 22:26:31

Frimodig skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Det var vanliga familjefäder som arrangerade förintelselägren, de utförde bara order.
Det är knappast så att ett helt tyskt folk gick och blev psykopater över en natt.

Jag skrev väl trotts allt dom som styrde. Till dom räknar jag Hitler, Himler, Göring, Borman, Göbels, Keitel, Von Ribbentrop och några till.


Helt vanliga tyskar. Rothstein har skrivit en uppsats om det här i boken Förargelseväckande beteende.

Jag blir lätt irriterad när folk inte citerar vad jag skrivit. Är ni dumma i huvudet?

Ni förstår inte att man citerar vad man svarar på? Nån oöverkomlig hjärngymnastik?

Frimodig

Du känner väl till att Göring satt inspärrad på Långbro sjukhus som var en utav Sveriges största mentalsjukhus? Vad jag vet så sattes inte människor som inte led utav psykiska sjukdomar där.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2014-08-28 22:33:17

slackern skrev:
Frimodig skrev:
slackern skrev:Jag skrev väl trotts allt dom som styrde. Till dom räknar jag Hitler, Himler, Göring, Borman, Göbels, Keitel, Von Ribbentrop och några till.


Helt vanliga tyskar. Rothstein har skrivit en uppsats om det här i boken Förargelseväckande beteende.

Jag blir lätt irriterad när folk inte citerar vad jag skrivit. Är ni dumma i huvudet?

Ni förstår inte att man citerar vad man svarar på? Nån oöverkomlig hjärngymnastik?

Frimodig

Du känner väl till att Göring satt inspärrad på Långbro sjukhus som var en utav Sveriges största mentalsjukhus? Vad jag vet så sattes inte människor som inte led utav psykiska sjukdomar där.


Det finns nån radiodokumentär om Göring. Det har inget med nazism att göra. Eller psykopati.

Sorry.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Sv: "Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-08-28 22:35:53

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Helt vanliga tyskar. Rothstein har skrivit en uppsats om det här i boken Förargelseväckande beteende.

Jag blir lätt irriterad när folk inte citerar vad jag skrivit. Är ni dumma i huvudet?

Ni förstår inte att man citerar vad man svarar på? Nån oöverkomlig hjärngymnastik?

Frimodig

Du känner väl till att Göring satt inspärrad på Långbro sjukhus som var en utav Sveriges största mentalsjukhus? Vad jag vet så sattes inte människor som inte led utav psykiska sjukdomar där.


Det finns nån radiodokumentär om Göring. Det har inget med nazism att göra. Eller psykopati.

Sorry.

Frimodig

Sant han var väl morfin missbrukare. Men narkomaner brukar väl för det mesta vara psykopater. Då menar jag tunga missbrukare som begår brott och prostituerar sig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vem är psykopat?"

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-28 23:10:25

Frimodig skrev:
KrigarSjäl skrev:Jo, men nazismen har mer med politik än med psykiatri att göra.


Nazismen har ingenting med psykiatri att göra.

Varför är det svårt att förstå?

Sd har inget med psykiatri att göra. IS har inget med psykiatri att göra. Kulturrevolutionen hade inget med psykiatri att göra. Nordkorea har inget med psykiatri att göra.

Det är vanligt folk, hela tiden.

Frimodig

Ja det är ju det jag försöker säga...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2014-08-29 2:37:32

Kollade upp detta med Göring. Han var morfinberoende. Det hade inget med psykisk sjukdom att göra även om det inte står i motsatsförhållande. Att drogberoende skulle vara psykopater per automatik verkar ogrundat. De kan säkert tappa spärrar pga droger och vara desperata. Men psykopati är det nog inte, däremot möjligtvis sådana yttringar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2014-08-29 11:46:13

Som jag fattat det så gör man en distinktion mellan psykopater och sociopater, det är nog vanligare att det är psykopater (med lägre begåvning?) som hamnar i fängelse eftersom de har svårt att planera långsiktigt och har dålig impulskontroll.

Sociopater tror jag snarare det handlar om när man talar om politiker, personer på höga befattningar, chefer, o.s.v. som ställer till det på olika sätt i företag och organisationer i samhället. Som individer verkar sociopater vara lite mer kontrollerade, tror också att det till viss del har med intelligens eller begåvning att göra.

Centralstimulantia som exempelvis amfetamin och behandling med centralstimulerande läkemedel (metylfenidat/amfetamin) lugnar psykopater genom att ge dem alternativ stimulans till den hyperaktivitet de upplever och ersättning för den stimulans de söker. Sigvardh Lingh har skrivit om detta i sin bok Psykopater och sociopater : ett spektrum. Missbruk av alkohol är tydligen vanligt bland psykopater.

Ett klart övertag individer med psykopatiska/manipulativa drag har är att man som individ normalt utgår ifrån och förväntar sig att människor ska uppföra sig och bete sig som en själv, därför förväntar man sig ju inte att man ska bli bedragen, sviken o.s.v. Det är väl därför de lyckas manipulera och det är svårt att som individ kunna förutse detta eftersom det inte är något man förväntar sig eller tror ska hända.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav slackern » 2014-09-01 15:24:08

plåtmonster skrev:Kollade upp detta med Göring. Han var morfinberoende. Det hade inget med psykisk sjukdom att göra även om det inte står i motsatsförhållande. Att drogberoende skulle vara psykopater per automatik verkar ogrundat. De kan säkert tappa spärrar pga droger och vara desperata. Men psykopati är det nog inte, däremot möjligtvis sådana yttringar.


Frisk kille eller hur?

”…överdriver abstinenssymtomen, hysterisk läggning, egocentrisk, självöverskattande, judehatare, vigt sitt liv åt kamp mot judarna, varit Hitlers närmaste man; hallucinatoriskt raptus (såg Abraham och Paulus ‘den farligaste jude som existerat’; Abraham vinkade med en revers och lovade 3 kameler, om kampen mot judarna uppgavs;anföll synvillorna, skrek; Abraham vred om en glödgad spik i hans rygg; en judisk läkare ville skära ut hans hjärta); suicidförsök (hängning och strypning); hotfull, smugglat till sig en järnvikt som vapen; syner, röster, självförakt”

http://langbrosjukhus.se/hermann-goring/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in