The Chill Week Experiment (omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Chill Week

Ja, låter som en klok idé
6
24%
Nej, alldeles för restriktivt
8
32%
Öppen för diskussion
3
12%
Bryr mig inte
8
32%
 
Antal röster : 25

The Chill Week Experiment (omröstning)

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 15:40:10

Nu vill jag se en omröstning. Rösta! Skriv åsikter! Synpunkter! Jag ger min sak i frågan, när omröstningen varit igång igen. Måste fila lite extra på konceptet.

I princip handlar det om en lugnare period på forumet. Vissa saker listas upp nu:

* Det måste inte vara en hel vecka
* Det SKALL INTE förhindra någon att känna något
* Det SKALL INTE förhindra någon att framföra sina åsikter
* Det BÖR INTE förödmjuka/försköna eventuell tid med att förlöjliga det/kalla det "känslojippo"
* Det är OK att flippa ur, det är acceptabelt - men vissa har sämre tålamod och sämre mående

Sedan kan ni bygga på listan.

Konceptet är psykologisk och sociologi. Så socialpsykologist. :D LOL. Ett lite experiment.

Frågan är vad ni tycker. Svara ärligt, konkret, rakt och direkt.

Bra idé? Varför? Obs! Försök vara seriös.
Dåligt idé? Varför inte? Obs! Försök vara seriös.

En del kanske tror att det blir bakslag, men det är ändå en helt acceptabel form av mentaliseringsträning och kommunikationskonst, impulsivitet och att reglera ens känslor i en debatt.

---

Skälet är att - OAVSETT OM FOLK MÅR DÅLIG - skall uppmaning, omröstningar, direkta/indirekta hot om självmord eller något elakartat mot andra medlemmar minskas. Helt totalt upphöra. Kanske är en svår uppgift, men med små steg är det en verklig värd att upp nå.

Trots våra akademiska skillnader, våra erfarenheter, filosofiska våra åsikter, våra religioner, våra politiska åsikter etc.

Obs! Korrigera texten om ni vill. Jag är ganska trött. Chill, helt enkelt. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 16:05:18

:shock: Är det inte redan tillräckligt tråkigt och lågt i tak här redan?
Det är ju inte ens varje vecka det glimmar till och blir lite liv och rörelse. :(
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 16:11:04

Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:13:15

nallen: Hade på känn att du skulle vara bland de första att strängt säga nej.

Jag ber om ursäkt ifall ni känner att det är kränkande att det benämns som något experiment, men det är också för att se om det förstärker vår mentaliseringsförmåga, att hejda oss innan vi skriver pinsamma eller elakartade saker och sådant. Det handlar inte om att ljuga för sig själv eller kramas. Det handlar om att försöka förstå den andra individen bakom skärmen och att bemöta den adekvat till situation.

Ni blir givetvis inte analyserad och utvärderade.

Vi är levande, tänkande, kännande och i många ögons värderfulla individer. Vi har problem med det sociala och att kommer överens med många olika sorters människor.

Varför bara testa några gånger och se om det påverkar ens det minsta?

Ingen kommer till skada av det här! Det finns massvis med platser man kan uttrycka sin avsky eller hat för komplicerade - men i vissa ögon "förmjukade" - diskussioner.

Jag vill inte att vi ska kramas eller dela ut nallebjörnar till varandra. Jag vill se ett seriöst och betydande forum som briljerar med kompetens och ödmjukhet.

Kanske är skälet till att det blivit så spänt mellan oss är lägre acceptansnivå/hårdare regelverk. Men kanske är det också att vi behöver luta oss tillbaka och kanske lära oss något nytt. Att utvecklas.

Det är win-win. För om man känner att man vill skriva något hårt och elak, skriv det och spara det som *.doc eller vad man nu känner till och få ut frustrationen utan att infektera en diskussion eller såra någon annans känslor.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-11-25 16:15:09, redigerad totalt 2 gånger.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:13:50

kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


Var det ett svar? I sådana fall, åt vilket håll lutar du åt? Utveckla gärna.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 16:15:03

kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?

Menar du att du tycker det är tråkigt att det diskuteras på forumet? Om ja, vad ska vi prata om annars?

Jag röstade "öppen för diskussion". Vill gärna veta mer först.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 16:19:08

earlydayminer skrev:
kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


Var det ett svar? I sådana fall, åt vilket håll lutar du åt? Utveckla gärna.


Jag är trött på alla trådar som rasar ihop pga att folk håller på att trackar varandra. Folk mår inte bra av det. Att påstå att detta endast är ett diskussionsforum är lite trångsynt. Det är lika mycket en plats för att söka sociala kontakter. Det är nog en ännu viktigare del än om man får härja fritt i diskussionstrådar. Den som vill ha ett forum där man får uttrycka sig fritt kan ju alltid starta ett eget forum.

Här vill jag ha en glad och vänlig ton mellan medlemmarna. Tracaresier ska inte va tillåtna men det verkar ju vara det. Märkligt. Vad är det för fel på att ha en glad stämning som får alla att må bra?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 16:21:03

Fortytwo skrev:
kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?

Menar du att du tycker det är tråkigt att det diskuteras på forumet? Om ja, vad ska vi prata om annars?

Jag röstade "öppen för diskussion". Vill gärna veta mer först.


Dom diskussioner jag hitills har deltagit har ju bara slutat med att jag känner mig utstött som en utböling. Är trött på det. Inte ens i facebookgrupperna jag deltar i behandlar mig så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 16:23:21

earlydayminer skrev:Kanske är skälet till att det blivit så spänt mellan oss är lägre acceptansnivå/hårdare regelverk.

Avser "oss" de något så när aktiva forumiterna eller dig och mig specifikt?
Om det är det sista så är det rätt ensidigt från din sida - jag ids sällan ens försöka koda av dina rebusar.

Men, för att återgå till topic; hela meningen med ett diskussionsforum är ju just att diskutera. Dagens mestadels slätstrukna AF har varken djup eller liv nog att vara särdeles intressant. Det blir helt enkelt ingen fart på diskussionerna om folk inte är förbannade.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:24:36

kullan skrev:trött på alla trådar som rasar ihop pga att folk håller på att trackar varandra. Folk mår inte bra av det. Att påstå att detta endast är ett diskussionsforum är lite trångsynt. Det är lika mycket en plats för att söka sociala kontakter. Det är nog en ännu viktigare del än om man får härja fritt i diskussionstrådar. Den som vill ha ett forum där man får uttrycka sig fritt kan ju alltid starta ett eget forum.

Här vill jag ha en glad och vänlig ton mellan medlemmarna. Tracaresier ska inte va tillåtna men det verkar ju vara det. Märkligt. Vad är det för fel på att ha en glad stämning som får alla att må bra?


Jag vet, förstår och håller med.

Men...

Vi är många varelser med olika sammansättningar av egenskaper, viljor, tankar, känslor, beteenden osv. Det jag FRÄMST vill framhäva är att vi åtminstone kan ge det ett ärligt försök och se hur det blir. Små steg, en sak i taget. Det är jättesvårt annars. Supersvårt. Oavsett vad man vill. :-|

---

Inte
till dig Kullan:

Man ska inte heller medvetet göra forumet tråkigt bara för att man ogillar idén OM den skulle bli verklighet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:32:16

nallen skrev:
earlydayminer skrev:Kanske är skälet till att det blivit så spänt mellan oss är lägre acceptansnivå/hårdare regelverk.

Avser "oss" de något så när aktiva forumiterna eller dig och mig specifikt?
Om det är det sista så är det rätt ensidigt från din sida - jag ids sällan ens försöka koda av dina rebusar.

Men, för att återgå till topic; hela meningen med ett diskussionsforum är ju just att diskutera. Dagens mestadels slätstrukna AF har varken djup eller liv nog att vara särdeles intressant. Det blir helt enkelt ingen fart på diskussionerna om folk inte är förbannade.


Oss forumiter.

"jag ids sällan ens försöka koda av dina rebusar." - LOL. Du skrev det där snyggt, fick det nästan att framstå som att du inte låtsades säga "dig har jag inte mycket över för".

Förstå mig, våra skillnad ifrån. Du vet att jag aldrig velat dig illa med det jag skrivit va? Du förstår att jag inte menar att vara personlig mot dig nallen. Jag tycker bra om dig.

Jag förstår att du fastnar på att det är ett diskussionsforum och med diskussioner kommer åsikter, med åsikter kommer resonemang ur känslor och förnuft som skapat en förbindelse man försöker uttrycka till andra. OM andra missförstår eller reagera annorlunda så är det klart det kan bli lite upphetsat.

Vi kan få djup. Vi kan få intressanta saker.

Vi diskuterar i princip samma sak om och om igen.

Det är samma folk mot det andra samma folket.

Det blir att vi slår oss blodiga rent intellektuellt och förlorar värde.

Kanske du tycker om det, jag vet inte. Alltså inte att förlora intellektuellt värde, utan att samtala om och om igen om rasfrågor, politiska frågor och vilken storlek på huvudet barn med autism mest har (bara ett dåligt exempel på att att "tänk om", "tänk om", "korrelation" osv).

Det är inte särskilt akademiskt, men nu är en del av oss inte akademiker. Jag är det INTE, men satsar mitt liv på kognitiv psykolog. Men inte för att vara dryg eller så för att du har kämpigt med motsatta könet. Förlåt mig, nallen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:33:22

Min önskan ligger i en vapenvila.

En lugnare period då vi istället försöker utveckla vår mentaliseringsförmåga, kommunikationsförmåga, impulsivitet, förmåga att stanna vid känsla och förnuft och ge svar osv.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 16:36:37

Det måste finnas någon mötesplats dit även vi med Asperger och som är HSP och ändå vill föra ett samtal om något ämne kan mötas. I det här fallet anser jag att det är dom värsta busarna som får backa och gillar dom inte så är det väldigt tråkigt. Men jag anser inte att man ska behöva tåla att höra hur dum man är bara för att man inte stavar korrekt eller kan uttrycka sig lika bra som vissa andra. forumägaren har inte satt in nåt språktest i regelverket. Jag har inga problem alls att läsa vad folk skriver.

Sen så behöver ju forumet inte bli tråkigt bara för att tonen blir snällare och gladare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 16:37:11

earlydayminer skrev:"dig har jag inte mycket över för"

Personen bakom nicket och texterna har jag ingen aning om alls. Dina inlägg har jag däremot mycket riktigt inget till övers för.

earlydayminer skrev:Vi diskuterar i princip samma sak om och om igen.

Ja, det beror ju till stor del på att det väller in newbies hela tiden och ingen av dem tycks kunna söka.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav Alien » 2012-11-25 16:40:24

Jag får inte ihop "chill week" med
Det är OK att flippa ur


Ska vissa chilla medan andra slipper? Om en flippar ut brukar andra också göra det.

Och om man klarar av en "chill week", varför bara en vecka, varför inte alltid?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:42:58

nallen skrev:
earlydayminer skrev:"dig har jag inte mycket över för"

Personen bakom nicket och texterna har jag ingen aning om alls. Dina inlägg har jag däremot mycket riktigt inget till övers för.

earlydayminer skrev:Vi diskuterar i princip samma sak om och om igen.

Ja, det beror ju till stor del på att det väller in newbies hela tiden och ingen av dem tycks kunna söka.


Har du respekt för mig, nallen?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:44:33

Alien skrev:Jag får inte ihop "chill week" med
Det är OK att flippa ur


Ska vissa chilla medan andra slipper? Om en flippar ut brukar andra också göra det.

Och om man klarar av en "chill week", varför bara en vecka, varför inte alltid?


Jag anser att man inte ska vara restriktiv med känslorna i sig, men hur man uttrycker känslorna i skriftlig form. Man har tid att tänka och man har även tid att ändra på inläggen.

Ett annat förslag: Öka till 30-45 tid att ändra sig, då kanske det blir bättre. Även om personen som får ett inlägg mot sig känner sig lite dålig, så kanske det blir bättre när det har ändrats.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:46:50

kullan: En del anses "hårda och kalla", men det är deras sätt att kommunicera. Däremot uppfattar jag att dessa lite "hårda och kalla" ändå besitter intelligens över normen, men ändå inte riktigt komma fram. Det kan bero på frustration, dålig dag, ett inlägg som retar gallfeber på en m.m.

Tanken bakom är att ha tanken i åtanke.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 16:47:38

nallen skrev:Men, för att återgå till topic; hela meningen med ett diskussionsforum är ju just att diskutera. Dagens mestadels slätstrukna AF har varken djup eller liv nog att vara särdeles intressant. Det blir helt enkelt ingen fart på diskussionerna om folk inte är förbannade.


Tänker att diskussion är att utbyta åsikter i en sakfråga. Det kan leda till att någon blir stöttad i en svårighet, att en annan blir upplyst om något nytt, en tredje får sig en tankeställare om sina egna föreställningar.

När en är "förbannad" är det inte precis frontalloberna som är dominanta i hjärnans arbete.
Därför anser jag att detta sinnestillstånd skall undvikas i de samtal som förs här.
Vi, som grupp, har troligen nog med skäl att vara förbannade på företeelser utanför AF så det behövs inte fler skäl (och därmed energisänkor) i AF.

Men.. det finns ju de som livnär sig på att vara förbannad eller se andra förbannade eller, rent av, att göra andra förbannade.
Jag anser att vi, på forumet, inte har en uppgift att livnära dessa individer. Snarare tvärtom!
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 16:48:12

kullan skrev:Här vill jag ha en glad och vänlig ton mellan medlemmarna. Tracaresier ska inte va tillåtna men det verkar ju vara det. Märkligt. Vad är det för fel på att ha en glad stämning som får alla att må bra?


Om du vill så kan du få en slant av mig så kan du bygga din alldeles egna lekstuga!

OnT: Bra idé för att det är skönt att vara slak. Dålig idé för att det är roligt med drama och intensiva diskussioner.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:52:14

Alien skrev:Jag får inte ihop "chill week" med
Det är OK att flippa ur


Ska vissa chilla medan andra slipper? Om en flippar ut brukar andra också göra det.

Och om man klarar av en "chill week", varför bara en vecka, varför inte alltid?


OM man klarar av en "chill week" så betyder inte det att man klara av det för alltid. Det visar att man härdat ut en vecka och kanske fått med sig något på köpet. Jag vet inte om min icke-akademiska status här sätter käppar i hjulet för vad jag försöker undersöka. Men det är socialpsykologiskt experiment som utförs på ett forum för individer särskilt inom autismspektrumet (där kommunikation, mentaliseringsförmåga m.m. är begränsat) - där vore det intressant.

Många av oss har också bekantat oss med varandra och vissa av oss tycker mindre om den ena än den andra. En del läser hellre från någon speciell än en annan och så är livet med. Det är livet som är så.

Men det här är ett forum, ja... Det är en reflektion av våra liv i cyberymden. Det är våran identitet som finns här och uttrycker sig på så vis som den är i existensen.

Målet, eller meningen, är att utvecklas.

Inte till något mjukare, men till sakligare, ödmjukare och förstående (på ett icke-översympatiskt-jobbigt-sätt).

Man kan vara hård, men rättvis och fortfarande vara ödmjuk.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Alien » 2012-11-25 16:52:56

kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


För att många av oss gillar att debattera. Det finns ju nonsenstrådar och chatten för de som bara vill ha det "skojsigt". Det ena förskjuter inte det andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:53:32

lillmupp: Frontalloberna är med och gör sitt. :lol:

Men visst finns tiden för hjärnan att göra något åt saken. Absolut.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 16:54:00

Nefarious skrev:OnT: Bra idé för att det är skönt att vara slak. Dålig idé för att det är roligt med drama och intensiva diskussioner.


Intensiva diskussion, ja!

Drama? Undrar vad du menar när Du använder begreppet..
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in