The Chill Week Experiment (omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Chill Week

Ja, låter som en klok idé
6
24%
Nej, alldeles för restriktivt
8
32%
Öppen för diskussion
3
12%
Bryr mig inte
8
32%
 
Antal röster : 25

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:54:53

Alien skrev:
kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


För att många av oss gillar att debattera. Det finns ju nonsenstrådar och chatten för de som bara vill ha det "skojsigt". Det ena förskjuter inte det andra.


Syftet är inte att vi ska skapa ett bollhav.

Ett hav att diskussioner där kunskap och utvecklande står främst. OCH jo, man kan vara ödmjukt och respektfull trots det. Tänk bara lite extra, lite till, ge det några minuter extra innna det klickas "skicka".
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav trettontecken » 2012-11-25 16:56:04

Kan inte låta bli att tycka att det är lite festligt att denna idé och tråd är skapad av samma person som också var först med att bemöta mig otrevligt sedan jag registrerade mig här. Det hann inte ens gå ett dygn, tror jag. Du kanske skulle ta en personlig "chill week" istället, earlydayminer?
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 16:56:22

Roligt, javisst. Men jag har aldrig mer roligt än när jag kommer överens med någon och diskuterar något som är fullständigt på plats. Det är bland det bästa som finns. Det är som att få en intellektuell orgasm.

Men DRAMA. Kom igen.

WE.
ARE.
PASSED.
THAT.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Alien » 2012-11-25 16:59:18

nallen skrev:Men, för att återgå till topic; hela meningen med ett diskussionsforum är ju just att diskutera. Dagens mestadels slätstrukna AF har varken djup eller liv nog att vara särdeles intressant. Det blir helt enkelt ingen fart på diskussionerna om folk inte är förbannade.


Du förväxlar "diskussion" med "gräl". Det skulle kunnat stämma om du skrivit "engagerade" istf "förbannade".

För övrigt pågår det intensiva diskussioner hela tiden, även om du inte tycker de är intressanta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 17:01:43

trettontecken skrev:Kan inte låta bli att tycka att det är lite festligt att denna idé och tråd är skapad av samma person som också var först med att bemöta mig otrevligt sedan jag registrerade mig här. Det hann inte ens gå ett dygn, tror jag. Du kanske skulle ta en personlig "chill week" istället, earlydayminer?


Kan inte låta bli att tycka att du är lite väl klämkäck. Jag bemötte dig så för att jag ansåg att jag blev tillrättvisad p g a något du själv gjorde, men du försökte rättfärdiga ditt inlägg genom att säga att det var ett svar specifikt riktat till trådens innehåll. Mitt svar var relaterat till trådens innehåll, sedan var det jag och Neffe som hade lite kvällsskoj. Du har möjligheten att anmäla inlägg så tas dessa bort.

Irritationen uppstod när jag ansåg att det var lite hyckleri och näsvishet att skriva så. Än en gång är du dryg och säger att jag ska ta "chill week" för det som inträffade för att jag kom på idén. Det är ju bara en klämkäck kommentar. Inget konstruktivt. Det stör mig.

Fråga dig själv, varför kom jag på konceptet?

---

Se ditt antal skrivna inlägg.
Se mitt antal skrivna inlägg.

Tror du jag har varit forumets trevligaste medlem? Kanske för någon, men inte generellt sett.
Jag har inte heller varit forumets trevligaste medlem, generellt sett.

---

Det HÄR Off-Topic. På riktigt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 17:06:06

Alien skrev:
kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


För att många av oss gillar att debattera. Det finns ju nonsenstrådar och chatten för de som bara vill ha det "skojsigt". Det ena förskjuter inte det andra.


Ja, det vore väldigt tråkigt om det bara pratades "Vad gör du just nu?" och sådant. Man kan undvika diskussionstrådarna om man vill och bara delta i de trådar man själv tycker om.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 17:11:46

earlydayminer skrev:Har du respekt för mig, nallen?

Det har jag inte reflekterat över. Ingen djävla förorts-reeespect i alla fall, det har jag inte för någon.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav trettontecken » 2012-11-25 17:15:56

Nej, earlydayminer. Det är uppenbart att du är typen som måste "få rätt", även när du har fel. Och när du gör fel så skyller du istället på andra. Lite självinsikt skulle nog inte skada dig.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 17:20:22

Alien skrev:För övrigt pågår det intensiva diskussioner hela tiden, även om du inte tycker de är intressanta.

Förvisso tuggas det om en massa meningslösheter, men det största problemet är att diskussionerna nästan aldrig tillåts komma till ett definitivt avgörande.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav kvicksilver » 2012-11-25 17:23:24

nallen skrev:
Alien skrev:För övrigt pågår det intensiva diskussioner hela tiden, även om du inte tycker de är intressanta.

Förvisso tuggas det om en massa meningslösheter, men det största problemet är att diskussionerna nästan aldrig tillåts komma till ett definitivt avgörande.


Vore intressant om du kunde utveckla "definitivt avgörande", låter spontant som konsensus i mina ögon.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 17:27:31

Att man bevisar vem som hade rätt och vem som hade fel och att de som hade fel förbehållslöst erkänner det och lägger ner.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 17:30:29

nallen skrev:Att man bevisar vem som hade rätt och vem som hade fel och att de som hade fel förbehållslöst erkänner det och lägger ner.

Hur kommer man fram till vem som har rätt när det gäller moralfrågor, menar du?
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

The Chill Week Experiment

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 17:32:01

nallen skrev:Förvisso tuggas det om en massa meningslösheter, men det största problemet är att diskussionerna nästan aldrig tillåts komma till ett definitivt avgörande.


I faktafrågor kan ett "definitivt avgörande" ibland komma till stånd. Ett påstående X är då Rätt eller Fel.
I sociala samtal kan det finns en otrolig mängd aspekter att väga in och åsikter är olika hos olika individer.
Det är då ofta så att det inte finns Rätt eller Fel i någon absolut mening.
Du kan ju tycka att Du har Rätt men.. sorry, det finns andra som tycker så om sin åsikt också, och då inte tycker som just Du i sakfrågan.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

The Chill Week Experiment

Inläggav Gafsan » 2012-11-25 17:33:10

nallen skrev:Att man bevisar vem som hade rätt och vem som hade fel och att de som hade fel förbehållslöst erkänner det och lägger ner.


Fast en diskussion brukar ganska sällan leda till några direkta bevis eller tydliga slutsatser. För att kunna ta reda på vad som är "rätt" eller "fel" så behövs det oftast att man gör någon form av studie eller experiment. Och inte ens då kan man alltid vara helt säker eftersom det alltid finns ett visst mått av osäkerhet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 17:35:19

trettontecken skrev:Nej, earlydayminer. Det är uppenbart att du är typen som måste "få rätt", även när du har fel. Och när du gör fel så skyller du istället på andra. Lite självinsikt skulle nog inte skada dig.


Du kan omöjligt veta det.

Tycker jag om att ha rätt? Ja.
Har jag ofta rätt? Ja.

Men att jag skulle skylla på andra än att ta mitt eget ansvar är något du inte vet. Jag har ett långt kontaktnät som skulle påstå det exakta motsatta. Jag är väldigt mån om att erkänna mina fel och be om ursäkt för mina övertramp.

Det är du som verkar ha förutfattade meningen och tills det att vi diskuterar öga mot öga kan du ha det. Däremot kan det förändras eftersom svart på vitt oftast låtar ganska hårt. Du har dock helt fel syn om mig, jag har otroligt mycket självinsikt.

Men tillåt mig att varna dig för att du är på väg över gränsen för vad som är ok både i off-topic och att du påstår något jag inte är.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 17:37:11

nallen skrev:
earlydayminer skrev:Har du respekt för mig, nallen?

Det har jag inte reflekterat över. Ingen djävla förorts-reeespect i alla fall, det har jag inte för någon.


Jag vill ha inte "street credz", men jag förstår om du är upprörd över min onödigt hårda framtoning i ett meddelande till dig angående psykologi. Det har bekymrat mig, för jag vill inte såra dig, nallen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-25 18:12:27

Anyhow. Jag ska bort ikväll, lär inte svara mer ikväll.

Önskar eder alla en trevlig afton.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav ElsaS » 2012-11-25 18:22:27

Menar du, earlydayminer, att vi kanske inte ska ladda alla kanonerna med saltskott och bränna av i rumpan på första bästa som inte håller med om en åsikt?
Själv tycker jag varken hån, förlöjliganden eller personangrepp av alla de slag hör hemma i en debatt eller diskussion.
Åsikter ska utmanas, men att drämma en slägga i skallen på var och en som försöker lägga fram alternativa åsikter i sak bara för att tvinga fram medhåll är fel förhållningssätt. Då är man inte ute efter diskussion utan bara ute efter att ha rätt och få medhåll.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-25 18:47:38

Jag förstår inte den här tråden. Kanske för att jag själv aldrig varit arg eller upprörd på någon här, eller känt mig sårad över vad någon har skrivit till mig. Lite små-irriterad har man väl blivit nån gång när kommunikationen brister, men det är allt.

Kanske har jag för mycket distans, vad vet jag. Kanske är jag för okänslig, eller skiljer "för mycket" på sak och person. Det är möjligt. Kanske är jag för van vid att folk höjer rösten mot varandra utan att det behöver betyda att man är ovänner, utan bara att man är oense.

Dock är jag varken blind eller dum i huvet, så jag ser att folk blir ledsna ibland. Men vore det inte då bättre att man tränar på att inte ta saker så personligt?

Sen skulle jag vilja ha en översättning av följande:

earlydayminer skrev:Men det här är ett forum, ja... Det är en reflektion av våra liv i cyberymden. Det är våran identitet som finns här och uttrycker sig på så vis som den är i existensen.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav nallen » 2012-11-25 19:03:39

Fortytwo skrev:Hur kommer man fram till vem som har rätt när det gäller moralfrågor, menar du?

Tja... dueller?
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:11:59

Fortytwo skrev:
Alien skrev:
kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


För att många av oss gillar att debattera. Det finns ju nonsenstrådar och chatten för de som bara vill ha det "skojsigt". Det ena förskjuter inte det andra.


Ja, det vore väldigt tråkigt om det bara pratades "Vad gör du just nu?" och sådant. Man kan undvika diskussionstrådarna om man vill och bara delta i de trådar man själv tycker om.


Iblamd dyker det upp ett ämne man tycker är intressant men när man sagt sin mening så får man ju en svar som får en att känna sig dum i huvudet eller mindre värd. Efter ett tag så blir man ju fan inte så sugen på att säga vad man tycker. Man blir tyst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-25 19:21:30

kullan skrev:Iblamd dyker det upp ett ämne man tycker är intressant men när man sagt sin mening så får man ju en svar som får en att känna sig dum i huvudet eller mindre värd. Efter ett tag så blir man ju fan inte så sugen på att säga vad man tycker. Man blir tyst.


Det är ju jättehemskt att du känner så. Men vilken typ av svar är det du syftar på? Om någon säger rakt ut att "du är dum i huvet"? Eller är det något annat? Jag tänker att om någon säger rakt ut till en annan person att vederbörande är dum i huvet, så är det inget man ska slösa energi på att bry sig om, då personen förmodligen bara tar ut sin egen privata frustration över första bästa.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:23:20

Sen kan det knappast vara meningen att vi är några medlemmar som minst en gång om året känner sig tvingade att göra användarkontot inaktivt för att man så jävla dåligt när man går in på forumet. eller är det nåt forumledningen ser mellan fingrarna på?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:24:58

svarabhaktivokal skrev:
kullan skrev:Iblamd dyker det upp ett ämne man tycker är intressant men när man sagt sin mening så får man ju en svar som får en att känna sig dum i huvudet eller mindre värd. Efter ett tag så blir man ju fan inte så sugen på att säga vad man tycker. Man blir tyst.


Det är ju jättehemskt att du känner så. Men vilken typ av svar är det du syftar på? Om någon säger rakt ut att "du är dum i huvet"? Eller är det något annat? Jag tänker att om någon säger rakt ut till en annan person att vederbörande är dum i huvet, så är det inget man ska slösa energi på att bry sig om, då personen förmodligen bara tar ut sin egen privata frustration över första bästa.


Det finns vissa som har en sådan ton i sina inlägg att man till slut håller käften. Man orkar inte för man mår dåligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in