The Chill Week Experiment (omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Chill Week

Ja, låter som en klok idé
6
24%
Nej, alldeles för restriktivt
8
32%
Öppen för diskussion
3
12%
Bryr mig inte
8
32%
 
Antal röster : 25

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 19:28:07

kullan skrev:Sen kan det knappast vara meningen att vi är några medlemmar som minst en gång om året känner sig tvingade att göra användarkontot inaktivt för att man så jävla dåligt när man går in på forumet. eller är det nåt forumledningen ser mellan fingrarna på?


Ska forumledningen på något sätt ta ansvar för ditt mående menar du?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:30:40

Nefarious skrev:
kullan skrev:Sen kan det knappast vara meningen att vi är några medlemmar som minst en gång om året känner sig tvingade att göra användarkontot inaktivt för att man så jävla dåligt när man går in på forumet. eller är det nåt forumledningen ser mellan fingrarna på?


Ska forumledningen på något sätt ta ansvar för ditt mående menar du?


Eftersom det inte aktuellt med några nya avdelningar på forumet så funkar väl inte min ide men en en avdelning som är avsedd för överkänsliga vore kanske en ide. Där vissa kanske inte skulle få tillträde till. Typ PA.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 19:33:35

kullan skrev:Eftersom det inte aktuellt med några nya avdelningar på forumet så funkar väl inte min ide men en en avdelning som är avsedd för överkänsliga vore kanske en ide. Där vissa kanske inte skulle få tillträde till. Typ PA.


Fast PA finns ju redan, duger inte det?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-25 19:34:05

kullan skrev:
svarabhaktivokal skrev:
kullan skrev:Iblamd dyker det upp ett ämne man tycker är intressant men när man sagt sin mening så får man ju en svar som får en att känna sig dum i huvudet eller mindre värd. Efter ett tag så blir man ju fan inte så sugen på att säga vad man tycker. Man blir tyst.


Det är ju jättehemskt att du känner så. Men vilken typ av svar är det du syftar på? Om någon säger rakt ut att "du är dum i huvet"? Eller är det något annat? Jag tänker att om någon säger rakt ut till en annan person att vederbörande är dum i huvet, så är det inget man ska slösa energi på att bry sig om, då personen förmodligen bara tar ut sin egen privata frustration över första bästa.


Det finns vissa som har en sådan ton i sina inlägg att man till slut håller käften. Man orkar inte för man mår dåligt.


Vadå för ton? Kan du precisera?
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:43:05

Nefarious skrev:
kullan skrev:Eftersom det inte aktuellt med några nya avdelningar på forumet så funkar väl inte min ide men en en avdelning som är avsedd för överkänsliga vore kanske en ide. Där vissa kanske inte skulle få tillträde till. Typ PA.


Fast PA finns ju redan, duger inte det?


Jag kommer inte in där. Har haft för mycket varningar. Sen menar jag ett liknade fast för just överkänsliga. Där skulle kommentarer om tex. stavfel inte vara godkända.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 19:46:10

kullan skrev:
Nefarious skrev:
kullan skrev:Eftersom det inte aktuellt med några nya avdelningar på forumet så funkar väl inte min ide men en en avdelning som är avsedd för överkänsliga vore kanske en ide. Där vissa kanske inte skulle få tillträde till. Typ PA.


Fast PA finns ju redan, duger inte det?


Jag kommer inte in där. Har haft för mycket varningar. Sen menar jag ett liknade fast för just överkänsliga. Där skulle kommentarer om tex. stavfel inte vara godkända.


Fast PA fyller ju den funktionen, sen att du dragit på dig för många varningar är ditt eget fel.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 19:49:22

Nefarious skrev:Fast PA fyller ju den funktionen, sen att du dragit på dig för många varningar är ditt eget fel.


Ja och det är mitt fel att jag är överkänslig oxå. Eller vadå? Jag är den jag är och jag kan inte ändra på mig.

Så där nu känner jag mig som en idiot igen. Tack så mycket!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 20:00:27

kullan skrev:
Nefarious skrev:Fast PA fyller ju den funktionen, sen att du dragit på dig för många varningar är ditt eget fel.


Ja och det är mitt fel att jag är överkänslig oxå. Eller vadå? Jag är den jag är och jag kan inte ändra på mig.

Så där nu känner jag mig som en idiot igen. Tack så mycket!


Du kan inte kräva att forumledning skapar en ny version av en avdelning som redan finns för att du straffat ut dig från den existerande avdelningen.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 20:17:37

Nefarious skrev:
kullan skrev:
Nefarious skrev:Fast PA fyller ju den funktionen, sen att du dragit på dig för många varningar är ditt eget fel.


Ja och det är mitt fel att jag är överkänslig oxå. Eller vadå? Jag är den jag är och jag kan inte ändra på mig.

Så där nu känner jag mig som en idiot igen. Tack så mycket!


Du kan inte kräva att forumledning skapar en ny version av en avdelning som redan finns för att du straffat ut dig från den existerande avdelningen.


Men det handlar inte bara om mig. Det finns fler än jag som är överkänsliga. Så jag menar rent allmänt. Jag skulle antagligen inte vara aktuell för den andra avdelningen heller men andra skulle få ett rum där dom får vara ifred för vissa andra medlemmar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-25 20:22:13

Förstår inte förslaget.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

The Chill Week Experiment

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 20:35:25

kullan skrev:
Men det handlar inte bara om mig. Det finns fler än jag som är överkänsliga. Så jag menar rent allmänt. Jag skulle antagligen inte vara aktuell för den andra avdelningen heller men andra skulle få ett rum där dom får vara ifred för vissa andra medlemmar.


Jag förstår fortfarande inte varför PA inte duger.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

The Chill Week Experiment

Inläggav kullan » 2012-11-25 20:37:05

Nefarious skrev:
kullan skrev:
Men det handlar inte bara om mig. Det finns fler än jag som är överkänsliga. Så jag menar rent allmänt. Jag skulle antagligen inte vara aktuell för den andra avdelningen heller men andra skulle få ett rum där dom får vara ifred för vissa andra medlemmar.


Jag förstår fortfarande inte varför PA inte duger.


Nä och jag lär nog inte kunna förklara så du förstår heller då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

The Chill Week Experiment

Inläggav Parvlon » 2012-11-25 23:15:07

Aldrig i livet. Vet hur det kommer sluta om man går med på såna här dumheter. Den som kom med förslaget eller dess kompanjon säger åh, vad duktigt! Nu "testar" vi en vecka till.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

The Chill Week Experiment

Inläggav geocache » 2012-11-25 23:35:58

kullan skrev:Varför inte ha det lite skojsigt istället för en massa heta debatter hela tiden?


1+ :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

The Chill Week Experiment

Inläggav Fortytwo » 2012-11-26 13:02:48

nallen skrev:
Fortytwo skrev:Hur kommer man fram till vem som har rätt när det gäller moralfrågor, menar du?

Tja... dueller?

Hur skulle en forumduell se ut då?
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-26 13:23:28

ElsaS skrev:Menar du, earlydayminer, att vi kanske inte ska ladda alla kanonerna med saltskott och bränna av i rumpan på första bästa som inte håller med om en åsikt?
Själv tycker jag varken hån, förlöjliganden eller personangrepp av alla de slag hör hemma i en debatt eller diskussion.


Korrekt.

svarabhaktivokal skrev:Dock är jag varken blind eller dum i huvet, så jag ser att folk blir ledsna ibland. Men vore det inte då bättre att man tränar på att inte ta saker så personligt?

Sen skulle jag vilja ha en översättning av följande:

earlydayminer skrev:Men det här är ett forum, ja... Det är en reflektion av våra liv i cyberymden. Det är våran identitet som finns här och uttrycker sig på så vis som den är i existensen.


Syftet är inte att helt acceptera sitt eget beteende och anse att alla andra ska rätta sig. Syftet är att man ska se sitt eget beteende och konfigurerar det i mening med ha en lugnare och mer ordningsam tillvaro under en kort period.

Träna på att ta saker personligt? Ok. Jag kan vara ganska så känslokall när det kommer till det, men jag väljer ändå allra oftas att inte låta den sidan styra mig.

All denna prat om rationellt tänkande (det har du inte uttryckt just nu, men det är ju vad som menas) är lite överskattad och inte alls så framstående som kanske skulle kunna tro. Många här har panikångest, generaliserad ångestsyndrom, depressioner av varierande grad, personlighetsstörningar, bipolär sjukdom typ I & II m.m. ink överkänslighet.

Därför anser jag att en s k "Chill Week" kan vara en god idé. Bytt begrepp om det känns alldeles för MTV med "Chill Week".

earlydayminer skrev:Men det här är ett forum, ja... Det är en reflektion av våra liv i cyberymden. Det är våran identitet som finns här och uttrycker sig på så vis som den är i existensen.


Det här är ett forum, men det vi skriver och det vi påstår om våra åsikter, känslor och tankar fastnar här och är ett direkt avtryck av vår faktiska samexistens i cyberrymden, men också i riktiga livet. Det som finns här är endast ett litet-litet-litet-litet-micro-mini-ultra-fragment av det vår hjärna producerar. Men vi är här och det är vårat ansvar att se till att vi trivs, det är inte bara andra som ska anpassa sina nivåer av känslighet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-26 13:24:02

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det låter som en bra idé. Att man under en vecka tänker till när man skriver. Inte hetsar upp sig. Tar det lugnt. Det ska bli intressant att se om vi klarar av att diskutera "heta" eller "känsliga" ämnen utan att bli alltför aggressiva mot varandra. Att vi kan ha olika åsikter, men diskutera lugnt och acceptera varandras åsikter.

Lilla Gumman


Exakt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-26 13:26:05

Parvlon skrev:Aldrig i livet. Vet hur det kommer sluta om man går med på såna här dumheter. Den som kom med förslaget eller dess kompanjon säger åh, vad duktigt! Nu "testar" vi en vecka till.


Vi kan omöjligt veta det och det är inte syftet.

Enskild gång är helt ok och även min åsikt. Då kan det åtminstone testas, analyseras och summeras.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-26 13:29:48

Det var värt ett försök i alla fall, som siffrorna ser ut nu så lutar det på ett negativt resultat. Nåväl.

Jag ska göra en egen "Chill Week", men det gör det inte OK att bete sig hur som helst mot mig.

Jag själv anser att syftet bakom och den psykologiska idén är oerhört enkel att förstå. Men det finns motvilja och vissa individer frodas bland misär och mycket tjafs.

Jag kör på en "Chill Week".
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-26 13:30:45

Ni kan låsa tråden om ni vill.

För lågt intresse.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

The Chill Week Experiment

Inläggav Lilla Gumman » 2012-11-26 13:43:08

Hej!

Det låter som en bra idé. Att man under en vecka tänker till när man skriver. Inte hetsar upp sig. Tar det lugnt. Det ska bli intressant att se om vi klarar av att diskutera "heta" eller "känsliga" ämnen utan att bli alltför aggressiva mot varandra. Att vi kan ha olika åsikter, men diskutera lugnt och acceptera varandras åsikter.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-26 19:13:32

earlydayminer skrev:Syftet är inte att helt acceptera sitt eget beteende och anse att alla andra ska rätta sig. Syftet är att man ska se sitt eget beteende och konfigurerar det i mening med ha en lugnare och mer ordningsam tillvaro under en kort period.


earlydayminer skrev:Träna på att ta saker personligt? Ok. Jag kan vara ganska så känslokall när det kommer till det, men jag väljer ändå allra oftas att inte låta den sidan styra mig.


INTE ta saker så personligt, skrev jag.

Det här med att se sitt eget beteende handlar ju lika mycket om hur man reagerar som mottagare vid misstanke om dålig ton eller dyl. Du kanske inte kan välja hur du reagerar (även om det är en förmåga man till stor del kan träna upp), men du kan välja hur du presenterar din reaktion i text efteråt. Det är omöjligt att bråka med någon som inte hoppar på bråk-tåget liksom. Dvs., om någon t.ex. drygar sig - be the bigger person och låt dig inte dras ner i träsket. Många gånger handlar det nog också om rena miss-/övertolkningar.

Jag själv har aldrig någonsin medvetet haft en elak ton mot någon här, men jag är övertygad om att någon trott/tyckt det nån gång. Om jag försöker vara så vänlig och saklig jag kan, så slutar mitt ansvar där. Jag kan inte ta ansvar för hur mottagaren reagerar efter det.

earlydayminer skrev:All denna prat om rationellt tänkande (det har du inte uttryckt just nu, men det är ju vad som menas) är lite överskattad och inte alls så framstående som kanske skulle kunna tro. Många här har panikångest, generaliserad ångestsyndrom, depressioner av varierande grad, personlighetsstörningar, bipolär sjukdom typ I & II m.m. ink överkänslighet.


På vilket sätt är det relevant i sammanhanget? Jag tror jag förstår vart du vill komma, men vill gärna att du utvecklar det först så att jag inte missförstår dig.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-26 19:31:13

earlydayminer skrev:Men det finns motvilja och vissa individer frodas bland misär och mycket tjafs.


Misär?

Det är väl också bra att somliga visar "motvilja", även om jag hellre skulle kalla det ifrågasättande. Om folk inte ifrågasätter stannar ju tankar i fosterstadiet.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

The Chill Week Experiment

Inläggav earlydayminer » 2012-11-27 17:33:15

Det var det jag menade.. Träna på att INTE ta saker personligt? Ok. Jag kan vara ganska så känslokall när det kommer till det, men jag väljer ändå allra oftas att inte låta den sidan styra mig.

Missade att skriva det.

I övrigt så tar du det själv personligt eftersom du drar upp att du inte uppfattar det som att du inte medvetet tagit till elak ton. Så visst kan man väl fråga sig ifall det är verkningslöst med en sådan vecka, i synnerhet då många kanske är alldeles för självupptagna och ointresserade av personlig utveckling i gruppformation att det spelar någon roll hur andra mår - så länge man själv är nöjd.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in