Te (tesorter, föreläsning m m)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2009-10-03 22:27:03

Ska hålla några föreläsningar om te om ett tag :oops: (2-4 inte bestämt exakt hur många har hålligt 2 för ca 1 ½ år sedan) bland annat en av dom för hotell och restaurangprogrammet då dom har dryckeskunskap.

Te är då mitt specialintresse och min stora dröm är att starta en tebutik.

Jag tänkte om några här har några ideer om vad man kan ta upp /vad jag inte får glömma.

Jag kommer då prata om te (riktigt te, inte örtte) hur det görs, vad som skiljer sorterna åt, hur man brygger på ett bra sätt, vilka teet som passar till vilken mat, te och hälsa och te i mat. och det kommer bli smakprover på te (5 med hotell och restaurang och 7 på de andra tror jag) och dom föreläsningarna som inte är med hotell och restaurang teets historia, te och kultur och hur man gör eget "chai"

nån som har tips på teer? jag tänker ha ett blommande te (vitt el. jasmin), ett japanskt te (grönt) ett rökt te (svart) ett oolong och ett smaksatt på hotell och restaurang och sen ett svart te till chai och ett till smaksatt till på de övriga.
men det är så svårt att veta vilka som skulle kunna uppskattas även fast de är neutrala

även tedikter, om ni tillåter att jag publiserar dom på teföreläsningen.

he he... ja jag vet är lite tegalen :oops:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-03 22:43:35

åh tips om bra tebutiker över internet skulle vara till hjälp med, då teerna vi ska smaka på kommer att måsta beställas över internet
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Viggen » 2009-10-04 3:03:47

Låter både kul och gott.

Dricker själv alltid te till frukost. Provade olika sorter osv, men fastnade vid Liptons Earl Grey. Vet inte om en tefantast skulle kalla det för te. :oops:

Vet dessutom att man i Nepal dricker saltat te. Vilket ger mig rysningar. Kanske kan vara något att ta upp och ge smakprov på? :)
Senast redigerad av Viggen 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Viggen
 
Inlägg: 318
Anslöt: 2009-06-13
Ort: Vetlanda

Inläggav Zombie » 2009-10-04 4:17:21

Teceremonin är även svensk:

Skumögd fumlar jag
fram gryningens greve grå
till påsteende.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rapchic » 2009-10-04 8:06:54

Viggen skrev:Låter både kul och gott.

Dricker själv alltid te till frukost. Provade olika sorter osv, men fastnade vid Liptons Earl Grey. Vet inte om en tefantast skulle kalla det för te. :oops:

Vet dessutom att man i Nepal dricker saltat te. Vilket ger mig rysningar. Kanske kan vara något att ta upp och ge smakprov på? :)


njaa... inte jag iallafall, förhoppningsvis är det inte påste du dricker iallafall. (det går vissa rykten om dessa påsteer bland tekännare)

däremot har ju alla sin smak, och jag föredrar de tesorter från den kinesiska teplantan (indien och kina har olika, hybrider finns dock och Pu-erh görs i kina fast av Assam plantan)

i svergie saltade man kaffet förut också, men nått jag inte skulle klara skulle vara smörteet från tibet
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-04 8:07:13

Zombie skrev:Teceremonin är även svensk:

Skumögd fumlar jag
fram gryningens greve grå
till påsteende.
:lol:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-04 17:48:27

Zombie skrev:Teceremonin är även svensk:

Skumögd fumlar jag
fram gryningens greve grå
till påsteende.


är det du som kommit på denna?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Flinta » 2009-10-04 19:32:41

Roligt med ett te-proffs! Jag gick gå på ett kafé där dom har tavlor på väggarna med några få citat från kända personer om te. Ska försöka komma ihåg att kolla nästa gång. Kan du några du vill dela med dig av här?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav weasley » 2009-10-04 19:46:24

Kan du inte berätta lite om te här i tråden för oss?

Tex, jag hade ingen aning om att det var olika tebuskar, jag trodde faktiskt att det var en sorts tebuske fast man smaksatte den på olika sätt och med olika metoder. Hur många sorters tebuskar finns det? Vad skiljer svart, grönt och vitt te åt? Hur gör man Earl Grey? Hur gör man de här olika teblandningarna "rabarber-grädd" osv? Vad är ett finsmakarte?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tveskägg » 2009-10-04 19:46:46

Det var väl främst i Norrland på vintern som man hade salt i kaffet? Eftersom man framställde kaffevattnet genom att smälta snö som inte innehåller salter. Skulle tro att nepaleserna har salt i teet av samma anledning.
Senast redigerad av tveskägg 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:10:33

hi hi mer intresse än vad jag trodde, ska köra en kortis för er.

tebusken som igentligen är ett träd men klipps till en buske så att det ska vara lättare att skörda bladen finns det två underarter av.
camelia senisis senisis (ej säker på stavningen) vilken odlas mest i kina, japan, korea etc och camelia senisis assamatica som kommer från indien och upptäktes i assam därav namnet assamatica är en tropik växt som behöver mer värme än senisis senisis därför odlas den i varmare länder tex, indien, sri lanka, kenya etc.

assamplantan blir också högre i vilt tillstånd upp till 20 meter men seniss senisis bara blir 3-4 meter.

assamplantan har mer rustik smak och passar till tex english breakfust (stavning?) eller Pu-erh (i princip det enda man använder assamplantan till i kina) senisis senisis har en mer mild och blommig smak vilket passar mig då jag tycker om neutrala gröna teer, helst japanska.
hybryden mellan de båda finns också.

Svart te är ett fermaterat (dvs jäst) te, då man krossar bladen lite lätt efetr skörd så att växtsaften reagerar med syre i några timmar och tada svart te (och sen torkar man det såklart)

Grönt te hettas upp direkt efter skörd så att enxzymerna som gör att teet fermaterar dör, dom torkas sedan, eftersom grönt te inte ha fermaterats, så innehåller det mer näringsämnen och mindre koffein däremot är hållbarheten kortare (ca 6 månader, svart te ca 1 år mer under bra förhållanden mindre under dåliga)

Vitt te är de första skotten på våren (first flush) som plockas då de fortfarande har vita fjun kvar som får soltorkas. vitt te är extra fint och var bara tillängnat kejsaren förut i kina.

Oolongte kan man kalla är en blandning av svart och grönt te, teet får fermatera ett tag men sedan avbryts fermateringen genom upphettning vilket gör att den är lik både grönt och svart te, hur mycket beror på hur länge det har fermaterats.

Gult te är ytterst ovanligt och var tidigare, precis som vitt te bara till för kejsaren. eftersom hur man gör gult te är hemligt vet man inte riktigt hur det görs bara att det är likt grönt te fast det har fått vissna lite vilket ger den den gula färgen.

Pu-erh te är ett lagrat te som det igentligen finns två sorter av, grönt Pu-erh som i princip görs som grönt te fast efter upphettningen får det torka i solen (om det är ett fint Pu-erh) sedan pressas det i former eller är kvar löst och sedan lagrar man teet, Grönt Pu-erh kan lagras upp till 40 år och liksom årgångsvin blir det bättre med åren.
svart Pu-erh är kan man säga en uppskyndad process, då teet får jäsa får de jäsa i fuktiga rum vilket påskyndar processen. svart Pu-erh bör inte lagras längre än 15 år.

Då långsam jäsning ger bättre smak anses ett grönt Pu-erh finare, Pu-erh är nog känt mest som ett bantarte här i väst, då det blandannat anses sänka blodfetterna. Pu-erh har en speciell smak som man måste vänja sig vid (möjligen inte vid ett vällagrat grönt men har ej råd med det då det är DYRT)

svart, grönt, vitt, oolong har olika temperatur som de ska tillagas vid och ska dra olika länga, jag kör en snabbis
svart = 95-100 grader, ca 1 tsk/kopp i 3-5 minuter beroende på bladstorlek
Grönt = ca 70 grader varmt vatten (förutom Gyokoru som ska ha 50 grader) ca 2 tsk te/kopp fast man kan använda dom flera omgångar, som ska dra i 30sek-3 min
vitt=70 grader ca 2 tsk i upp till 10 minuter
Oolong = 85 garder, ca 2 tsk te/kopp, ca 8 minuter "dratid"
Pu-erh = ca 95 grader, 5 gram/4 dl, ca 8 min
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Juddy » 2009-10-04 20:13:40

http://www.inthemoodfortea.se/
In the mood for tea i stockholm är en helt fantastisk tebutik. Dyrt te. Jag älskar oolong och brukar köpa te i kanske 50 gram per styck. Det som få känner till med te är att man kan brygga på samma teportion flera gånger och att smaken kommer fram bättre, särskilt i ett oolong te, på andra gången.
In the mood for teas teer kan kosta 200 kr/hg, nej det är inget skämt och jo det är värt det. Smaken är fantastisk.
Oolong-te invandrade till Kina från Taiwan. Jag gillar det som är monkey-picked, branta bergväggar.
Nu tar jag över te-tråden ;). I alla fall. Te är gott :).
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:15:43

nuförtiden sker smaksättning oftast genom att man sprutar smakämnen på teet när det roterar i en cylinder och kanske tillsätts lite blomblad etc för att det ska se fräsht ut.

vissa teer tex masala chai görs genom att bara kryddor tillsätts.

riktiga teer i Kina smaksätts inte, den enda sättet dom smaksätter te är tex som med lapsang som torkas över rökiga eldar och får en rökig smak
eller som jasminte (eller andra blomteer i kina tex ros)
jasminte görs genom att medans teet torkar så lägger man jasminblommor bland teet som får slå ut där, då och då byter man blommorna till färska blommor, och detta ger en smak av jasmin.

earl grey är en blandning mellan olika teer från assam plantan, (både svart och grönt fast vissa bara svart) och bergamott olja, bergamott är en citrusfrukt...

he he ni får ursäkta stavfel då jag skrivit ur minnet, något mer ni vill veta?
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:18:11

Juddy skrev:http://www.inthemoodfortea.se/
In the mood for tea i stockholm är en helt fantastisk tebutik. Dyrt te. Jag älskar oolong och brukar köpa te i kanske 50 gram per styck. Det som få känner till med te är att man kan brygga på samma teportion flera gånger och att smaken kommer fram bättre, särskilt i ett oolong te, på andra gången.
In the mood for teas teer kan kosta 200 kr/hg, nej det är inget skämt och jo det är värt det. Smaken är fantastisk.
Oolong-te invandrade till Kina från Taiwan. Jag gillar det som är monkey-picked, branta bergväggar.
Nu tar jag över te-tråden ;). I alla fall. Te är gott :).


kanske för mig själv senare men då det inte är jag som betalar teet kan jag inte köpa till teföreläsningen där,

och jag som har hört att det där om apor bara är en myt för att få teet att låta mer exlusivt 8)
fast själv föredrar jag japanska gröna teer, men ombyte förnöjer
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:21:50

Flinta skrev:Roligt med ett te-proffs! Jag gick gå på ett kafé där dom har tavlor på väggarna med några få citat från kända personer om te. Ska försöka komma ihåg att kolla nästa gång. Kan du några du vill dela med dig av här?


här kommer några

"att kyssas är som att dricka te ur en tesil, man kan aldrig få tillräckligt" - kinesiskt ordspråk

"vägen till himlen går förbi en tekanna" - ryskt ordspråk

"prisa gud för teet! vad skulle världen gjort utan te? hur skulle den kunna existera utan? jag är glad att jag inte föddes innan teet upptäktes!" - Sidney Smith

"för våra soldater är te viktigare än ammunition" - Winston Churchill

"Jag föredrar en god kopp te före att ligga med någon" - Bill George
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Juddy » 2009-10-04 20:23:26

Monkey-picked handlar mer om höjd tror jag, höjd och brant men inte mer höjd än att människor kan plocka.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Flinta » 2009-10-04 20:26:30

rapchic skrev:
Flinta skrev:Roligt med ett te-proffs! Jag gick gå på ett kafé där dom har tavlor på väggarna med några få citat från kända personer om te. Ska försöka komma ihåg att kolla nästa gång. Kan du några du vill dela med dig av här?


här kommer några

"att kyssas är som att dricka te ur en tesil, man kan aldrig få tillräckligt" - kinesiskt ordspråk

"vägen till himlen går förbi en tekanna" - ryskt ordspråk

"prisa gud för teet! vad skulle världen gjort utan te? hur skulle den kunna existera utan? jag är glad att jag inte föddes innan teet upptäktes!" - Sidney Smith

"för våra soldater är te viktigare än ammunition" - Winston Churchill

"Jag föredrar en god kopp te före att ligga med någon" - Bill George


Vilka roliga :) Bara den av Sidney Smith hade jag hört.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:31:30

Juddy skrev:Monkey-picked handlar mer om höjd tror jag, höjd och brant men inte mer höjd än att människor kan plocka.


ha ha jag och min AS trodde dom menade att dom var plockade av apor då (iallafall förr) använde teförsäljarna det som säljknep :lol:
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Juddy » 2009-10-04 20:35:55

de oolonger som den teaffären säljer är klippteer och de bästa brukar kallas monkey picked för att man måste kränga sig upp och dit för att komma åt buskarna
Och man vet ju inte vad de hittar på nuförtiden! Fick reklam om att rött te från den amerikanska prärien ska bota allt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav rapchic » 2009-10-04 20:43:35

Juddy skrev:de oolonger som den teaffären säljer är klippteer och de bästa brukar kallas monkey picked för att man måste kränga sig upp och dit för att komma åt buskarna
Och man vet ju inte vad de hittar på nuförtiden! Fick reklam om att rött te från den amerikanska prärien ska bota allt.


ehh det är ju inte ens te (det röda altså), för att få kallas te måste det komma från camelia senisis :roll:

och det vi i väst kallar för rött te (vilket inte är ett te utan örtte) kommer från Sydafrika (rooibus) fast det kanske var nått annat örtte dom syftade på.

en fråga, filtrerar du vattnet när du brygger te? själv har jag alldrig testat då vi har bra vatten häromkring.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Juddy » 2009-10-04 20:50:55

Jag gillar inte rött te.
Vi har mjukt vatten där jag bor så jag filtrerar inte vattnet. Däremot har jag en fenomenal vattenkokare där man kan ställa in temperaturen så att den kokar upp vattnet perfekt till t ex grönt te. När jag gillar saker då sätts mina AS-kretsar på :)
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav rapchic » 2009-10-04 21:01:48

Juddy skrev:Jag gillar inte rött te.
Vi har mjukt vatten där jag bor så jag filtrerar inte vattnet. Däremot har jag en fenomenal vattenkokare där man kan ställa in temperaturen så att den kokar upp vattnet perfekt till t ex grönt te. När jag gillar saker då sätts mina AS-kretsar på :)


va?? finns sådana, jag vet att man kan köpa vattenkokare med termometer, men sådana som stänger av sig vid rätt temperatur??
Du måste genast säga var du köpt den! (om jag nu förstod dig rätt)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Parvlon » 2009-10-04 21:07:01

Jag har gjort Te på granbarr. Är rätt gott, men jag föredrar att inte verka så onormal så nästa gång ska jag köpa något i en Tebutik. + att det kan fungera som ett substitut för kaffe.
Brukade handla lipton tea förr, och tror inte att jag testat så många förutom den, men så är den ju tydligen sämst oxå. Typiskt..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Juddy » 2009-10-04 21:28:56

rapchic skrev:
Juddy skrev:Jag gillar inte rött te.
Vi har mjukt vatten där jag bor så jag filtrerar inte vattnet. Däremot har jag en fenomenal vattenkokare där man kan ställa in temperaturen så att den kokar upp vattnet perfekt till t ex grönt te. När jag gillar saker då sätts mina AS-kretsar på :)


va?? finns sådana, jag vet att man kan köpa vattenkokare med termometer, men sådana som stänger av sig vid rätt temperatur??
Du måste genast säga var du köpt den! (om jag nu förstod dig rätt)


På In the mood for tea förstås :)
Man fyller med vatten, ställer in temperaturen man vill att den ska koka vattnet till och så gör den det. När den har kommit upp till t ex 75 grader då stänger den av. Den var dyr om man jämför med en vanlig vattenkokare men är så nöjd. Har varmhållning också. den kostade, om jag minns rätt, i närheten av 700 800 kr.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:51:04, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Intressanta intressen



Logga in