Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-04 3:31:05

Det beror förstås på vilken slags rektor och vilka regler en skola har.

Tydligen hade man inte den praxisen i GA-skolan i Alingsås.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-04 3:38:06

Alien skrev:Det beror förstås på vilken slags rektor och vilka regler en skola har.

Tydligen hade man inte den praxisen i GA-skolan i Alingsås.


Då vore det väll bra att du skrev det istället för att skriva i så pass generella ordalag som du gör här? För hör låter det som att det är så på alla skolor i hela Sverige och inte bara på den berörda skolan.

Fast det är klart du vet ju inte hur det är i dagens skola i och med att du inte själv har barn i skolåldern.

Alien skrev:
slackern skrev:Hur som helst är jag glad att aga var förbjudet när jag gick i skolan. Och absolut inget jag vill ska införas igen.


Vad jag vet är det ingen som förordar att agan ska återinföras.

Men däremot borde lärarna ha större befogenheter att se till att ordningsreglerna följs.

Som det nu kan en lärare inte ens köra ut de/n bråkiga elev/er som stör de andra. Sätter sig eleven emot, får inte läraren knuffa ut eleven med våld. Då kommer de curlande föräldrarna att polisanmäla läraren för misshandel.

Tänk om alla skolor hade den regeln att om någon störde lektionen och vägrade att sluta el gå ut, så skulle en förälder kontaktas. Det skulle visserligen störa lektionen också, men de föräldrar som själva blev störda på jobbet skulle nog bli mer angelägna att påverka sina barn.

Eller så finns det inget att göra. Alla förslag utmynnar i att de kränker eleverna el föräldrarna el ger skolan dåligt rykte.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-04 3:46:58

Av kommentarerna på nätet att döma är det väldigt vanligt. Och säkert en orsak till de dåliga resultaten i Pisa-mätningarna.

Och om de flesta elever pratar, sms:ar, spelar spel etc på lektionen så orkar kanske inte lärarna ringa till alla föräldrar. Det blir då snarare som ett underkännande av lärarens kompetens som inte "förmår hålla ordning" istf att en elev bråkar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-04 11:10:00

Inför "utkastare" på lektioner? ;)

Bonus: Läraren kan säga .. det var inte jag, det var den där otäcka personen! ;)

Krogarna har ju koll på hur man håller ordning på en skock dyngfylla drägg mitt i natten .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-04 13:19:56

Alien skrev:Av kommentarerna på nätet att döma är det väldigt vanligt. Och säkert en orsak till de dåliga resultaten i Pisa-mätningarna.

Och om de flesta elever pratar, sms:ar, spelar spel etc på lektionen så orkar kanske inte lärarna ringa till alla föräldrar. Det blir då snarare som ett underkännande av lärarens kompetens som inte "förmår hålla ordning" istf att en elev bråkar.


Har du inte lärt dig att tänka kritiskt till kommentarer på nätet? Är du inte medveten om att dom som klagar och hörs mest är dom som får uppmärksamhet? Det är dom som skriver. Jag har inte skrivit någon kommentar i någon utav dagstidningarna för jag är nöjd över min sons skola. Jag vet att dom ringer hem till föräldrarna när barnen stör, för det har jag råkat ut för själv.

Jag säger inte att alla skolor är bra men jag är också väldigt medveten om att dom som klagar och gnäller brukar få störst genomslagskraft medan folk som är nöjda försvinner i bruset.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-04 13:22:24

plåtmonster skrev:Inför "utkastare" på lektioner? ;)

Bonus: Läraren kan säga .. det var inte jag, det var den där otäcka personen! ;)

Krogarna har ju koll på hur man håller ordning på en skock dyngfylla drägg mitt i natten .. :P


Men du hur många gånger har du sett krogvakter använda övervåld? Eller känner någon som har blivit utsatt för vaktbrutalitet? Det är då inget jag vill ska drabba våra barn i skolorna.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav gadas » 2014-01-06 19:44:00

Lyysa skrev:
Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Nej man får inte filma/spela in andra utan att fråga först även om man inte ska publicera materialet sedan. Man vet aldrig vad man kan fånga upp.

Och jag vet detta med säkerhet, sånt får man lära sig redan i ettan på media linjen.


Vad jag vet får man göra nästan vad som helst med en kamera, märkligt nog t o m hålla upp den i ansiktet på folk. Att man inte SKA göra det är en annan sak.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-06 19:46:48

gadas skrev:
Lyysa skrev:
Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Nej man får inte filma/spela in andra utan att fråga först även om man inte ska publicera materialet sedan. Man vet aldrig vad man kan fånga upp.

Och jag vet detta med säkerhet, sånt får man lära sig redan i ettan på media linjen.


Vad jag vet får man göra nästan vad som helst med en kamera, märkligt nog t o m hålla upp den i ansiktet på folk. Att man inte SKA göra det är en annan sak.


Tänk på att en skola inte är en offentlig byggnad. Då tror jag att det är lite annorlunda regler?
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-06 21:35:42

slackern skrev:
gadas skrev:
Lyysa skrev:
Nej man får inte filma/spela in andra utan att fråga först även om man inte ska publicera materialet sedan. Man vet aldrig vad man kan fånga upp.

Och jag vet detta med säkerhet, sånt får man lära sig redan i ettan på media linjen.


Vad jag vet får man göra nästan vad som helst med en kamera, märkligt nog t o m hålla upp den i ansiktet på folk. Att man inte SKA göra det är en annan sak.


Tänk på att en skola inte är en offentlig byggnad. Då tror jag att det är lite annorlunda regler?


Även om en skola inte är en offentlig byggnad så beror det kanske på vem som filmar eller fotar, om det är en elev eller en person som normalt inte varken arbetar eller studerar på skolan som filmar eller fotar:

Lärarnas Nyheter - Smygfilmade lärare läggs ut på youtube
Från Pedagogiska magasinet 2011-09-19 21:06

Det blir allt vanligare att lärare filmas och exponeras på nätet. Pedagogikforskare Marcus Samuelsson anser att eleverna agerar som "whistleblowers" och visar på missförhållanden i skolan. Andra kallar det nätmobbning.

I dag ligger flera tusen svenska filmer om lärare ute på nätet. En del av dem visar situationer i klassrummen där eleverna har filmat med mobilkamera och sedan lagt ut filmerna på bland annat Youtube.


Annamaria Westregård inser dock att det inte verkar finnas något lagrum mot själva filmningen.


VAD SÄGER LAGEN?
Är det lagligt att filma lärare i klassrummet när som helst? Några direkt rättsliga påföljder är svåra att se. Brottsrubriceringen skulle i så fall vara förtal och åtalet drivas som ett målsägandebrott. Men det är tveksamt om filmerna ens skulle kunna rubriceras som förtal.
Källa: Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum.


Nu handlade väl artikeln i Expressen dock inte om någon filminspelning efter vad jag förstått utan bara en ljudinspelning?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-06 22:01:44

Har för mig det var en videoinspelning till en början.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav alixha » 2014-01-06 22:46:11

Hur kommer det sig att Kalla Fakta, Insiders, Stalkers med flera kan driva sina program om det är olagligt att spela in folk som inte vet att dom blir inspelade? Dom programmen har ju hemliga kameror, ljudinspelningar och så vidare och lägger upp det offentligt.
Tänkte på det nu bara, jag vet inte, därför frågar jag.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-06 23:24:55

Det finns ju undantag för journalistiska ändamål:

DI skrev:Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.

Undantaget är inte begränsat till journalister eller massmedier och det ställs inte heller några särskilda kvalitetskrav på verksamheten. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när man bloggar. Däremot gäller undantaget inte vid publicering av uppgifter om andra personer om uppgifterna är av rent privat karaktär.

Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00.
http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... a-andamal/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav alixha » 2014-01-06 23:44:28

Okej, tack Alien!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-07 13:34:41

Det är därför kvällstidningarna har licens att trakassera folk och skattkista att hantera rättsprocesserna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Alien » 2014-01-15 2:15:11

slackern skrev:
Alien skrev:Av kommentarerna på nätet att döma är det väldigt vanligt. Och säkert en orsak till de dåliga resultaten i Pisa-mätningarna.

Och om de flesta elever pratar, sms:ar, spelar spel etc på lektionen så orkar kanske inte lärarna ringa till alla föräldrar. Det blir då snarare som ett underkännande av lärarens kompetens som inte "förmår hålla ordning" istf att en elev bråkar.


Har du inte lärt dig att tänka kritiskt till kommentarer på nätet? Är du inte medveten om att dom som klagar och hörs mest är dom som får uppmärksamhet? Det är dom som skriver. Jag har inte skrivit någon kommentar i någon utav dagstidningarna för jag är nöjd över min sons skola. Jag vet att dom ringer hem till föräldrarna när barnen stör, för det har jag råkat ut för själv.

Jag säger inte att alla skolor är bra men jag är också väldigt medveten om att dom som klagar och gnäller brukar få störst genomslagskraft medan folk som är nöjda försvinner i bruset.


Den dåliga disciplinen och det bråkiga klimatet är allmänt känt. Det finns förstås en orsak till att folk klagar. Visst, de som är nöjda klagar inte, men att vissa skolor fungerar bra är ju ingen tröst när det gäller de som inte gör det.

UNT skrev:Växthuset är en kommunalt driven skola i Gottsunda för elever i årskurs 1-5.

Enligt Skolinspektionens rapport ska flera föräldrar ha flyttat sina barn till andra skolor eftersom det varit så stökigt i Växthuset att elever känt sig otrygga.

Elever har i intervjuer berättat att lektionerna "ofta avbryts av olika incidenter i form av bråk och andra oroligheter". 27 procent av föräldrarna har uppgett att deras barn inte får studiero under lektionerna.

Även lärare har känt sig utsatta. Så här berättar en av dem i rapporten: ”Inte heller jag har känt mig trygg när jag gått till jobbet. Känt oro för min egen säkerhet”.

Skolan har satt in resurser i form av fler vuxna i klassrummen vilket förbättrat studieron och tryggheten. Lärare har påpekat att en hög personaltäthet måste upprätthållas "annars kan inte vi garantera barnen den tryggheten, då kan det bli strypningar, sparkar.”
http://www.unt.se/uppsala/brak-far-elev ... 62351.aspx

Stryptag och sparkar i åk 1-5! Jag som trodde det blev illa först i högstadiet.

Se även dessa trådar:
forr-var-lararna-fortryckare-nu-lamnar-de-yrket-pga-stressen-t33262.html

slag-och-sparkar-det-maste-larare-tala-t26920.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-15 9:15:01

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Av kommentarerna på nätet att döma är det väldigt vanligt. Och säkert en orsak till de dåliga resultaten i Pisa-mätningarna.

Och om de flesta elever pratar, sms:ar, spelar spel etc på lektionen så orkar kanske inte lärarna ringa till alla föräldrar. Det blir då snarare som ett underkännande av lärarens kompetens som inte "förmår hålla ordning" istf att en elev bråkar.


Har du inte lärt dig att tänka kritiskt till kommentarer på nätet? Är du inte medveten om att dom som klagar och hörs mest är dom som får uppmärksamhet? Det är dom som skriver. Jag har inte skrivit någon kommentar i någon utav dagstidningarna för jag är nöjd över min sons skola. Jag vet att dom ringer hem till föräldrarna när barnen stör, för det har jag råkat ut för själv.

Jag säger inte att alla skolor är bra men jag är också väldigt medveten om att dom som klagar och gnäller brukar få störst genomslagskraft medan folk som är nöjda försvinner i bruset.


Den dåliga disciplinen och det bråkiga klimatet är allmänt känt. Det finns förstås en orsak till att folk klagar. Visst, de som är nöjda klagar inte, men att vissa skolor fungerar bra är ju ingen tröst när det gäller de som inte gör det.

UNT skrev:Växthuset är en kommunalt driven skola i Gottsunda för elever i årskurs 1-5.

Enligt Skolinspektionens rapport ska flera föräldrar ha flyttat sina barn till andra skolor eftersom det varit så stökigt i Växthuset att elever känt sig otrygga.

Elever har i intervjuer berättat att lektionerna "ofta avbryts av olika incidenter i form av bråk och andra oroligheter". 27 procent av föräldrarna har uppgett att deras barn inte får studiero under lektionerna.

Även lärare har känt sig utsatta. Så här berättar en av dem i rapporten: ”Inte heller jag har känt mig trygg när jag gått till jobbet. Känt oro för min egen säkerhet”.

Skolan har satt in resurser i form av fler vuxna i klassrummen vilket förbättrat studieron och tryggheten. Lärare har påpekat att en hög personaltäthet måste upprätthållas "annars kan inte vi garantera barnen den tryggheten, då kan det bli strypningar, sparkar.”
http://www.unt.se/uppsala/brak-far-elev ... 62351.aspx

Stryptag och sparkar i åk 1-5! Jag som trodde det blev illa först i högstadiet.

Se även dessa trådar:
forr-var-lararna-fortryckare-nu-lamnar-de-yrket-pga-stressen-t33262.html

slag-och-sparkar-det-maste-larare-tala-t26920.html


Själv är det rätt länge sedan jag själv gick i skolan. Men jag kommer ihåg att det var kaos för det mesta. Så det var absolut inte bättre förr. Växte upp i ett miljonprograms område i en STHLMSförort. Det berodde inte på att det var multikulturellt för det var det inte på den tiden. Utan dom flesta som bodde där ute var svensk arbetarklass. Det multikulturella var väll finnar men dom var inte värre än någon annan. Kan inte minnas att dom sprang omkring med kniv i någon större utsträckning än någon annan. Om någon nu skulle vilja trycka på det multikulturella samhället.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 0:17:33

Kanske är det föräldrarna som behöver tuktas?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-16 0:47:38

plåtmonster skrev:Kanske är det föräldrarna som behöver tuktas?


Men snälla försök att svara lite seriöst.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 0:49:08

Hur kommer det sig annars att det är så stor skillnad på skolorna även utan multikulturfaktorn? så stor genetisk skillnad lär det inte vara.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Miche » 2014-01-16 1:41:13

plåtmonster skrev:Hur kommer det sig annars att det är så stor skillnad på skolorna även utan multikulturfaktorn? så stor genetisk skillnad lär det inte vara.

Misstänker att det handlar väldigt mycket om föräldrarnas engagemang i sina barn men även deras utbildningsnivå.

I en del områden där det finns gott om öengar så bryr sig inte föräldrarna speciellt mycket om att uppfostra skna barn, de har nollkoll på vad ungarna pysslar med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Titti » 2014-01-16 2:09:54

Det märkliga i mina ögon är att förr sågs utbildning av många inom arbetarklassen som en möjlig och önskvärd väg mot ett bättre liv. Det verkar ha förändrats och jag förstår inte när, hur eller varför.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-16 2:18:49

Titti skrev:Det märkliga i mina ögon är att förr sågs utbildning av många inom arbetarklassen som en möjlig och önskvärd väg mot ett bättre liv. Det verkar ha förändrats och jag förstår inte när, hur eller varför.


Jag tror att det började runt 70-talet med friuppfostran och så.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 3:19:08

Kanske 90-talskrisen gjorde undervisningen så dålig på många ställen att många elever inte fann att verksamheten inte fungerar såpass att det är meningslöst att engagera sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Miche » 2014-01-16 8:22:44

slackern skrev:
Titti skrev:Det märkliga i mina ögon är att förr sågs utbildning av många inom arbetarklassen som en möjlig och önskvärd väg mot ett bättre liv. Det verkar ha förändrats och jag förstår inte när, hur eller varför.


Jag tror att det började runt 70-talet med friuppfostran och så.

Jag tror du har rätt, den fria uppfostran gjorde att många föräldrar inte uppfostrade alls vilket innebar en katastrof för samhällsutvecklingen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in