Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav mikael » 2013-05-06 7:40:26

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hets

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_skoldebatt

Nu lämnar lärarna yrket av all stress.
Vad göra?

Moderator Alien: Rättade rubriken och flyttade tråden från Intressanta intressen.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

För var lärarna förtryckare nu lämnar dom yrket av stressen

Inläggav Ugglan » 2013-05-06 8:27:56

Förr..( och på grund av)
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

För var lärarna förtryckare nu lämnar dom yrket av stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 8:49:16

What goes around, comes back around.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

För var lärarna förtryckare nu lämnar dom yrket av stressen

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-06 9:19:27

Signatur skrev:What goes around, comes back around.


Är det samma lärare nu som förr då?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

För var lärarna förtryckare nu lämnar dom yrket av stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 9:51:44

Eller så hänger det inte på lärarna.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 11:49:06

UNT skrev:Lärarnas arbetsdag får stressbarometern att lysa rött. Många vittnar om övertid, frustration och en tung administrativ börda som går ut över undervisningen. 1 av 4 lärare har lämnat yrket de senaste fem åren.
http://www.unt.se/uppsala/1-av-4-larare ... 10819.aspx

Alla administration och byråkrati finns det goda skäl till, men det blir ändå för mycket.

Hans-Eric Lindahl ser en tydlig skillnad i lärarnas arbetsvillkor sedan nya skollagen infördes 2011/12. Då ökade kraven på dokumentation, de nationella proven blev fler och betyg ska sättas redan i 6:an och 7:an. Och en redan tung arbetsbörda blev tyngre.
– Det är lovvärda tankar att allt ska dokumenteras. Ingen ska kunna ifrågasätta grunden till ett betyg. Men det tar väldigt mycket tid. Lärarna ska i stort sett skriva en notering om varje elevs prestation efter varenda lektion, säger han.

Lärarna hamnar i topp på TCO:s färska stressbarometer. 75 procent säger att de måste hoppa över lunchen minst en gång i veckan, ta med sig jobb hem eller arbeta över. 83 procent kan inte koppla bort tankarna på jobbet när de är lediga. Och nästan varannan lärare hinner inte tänka ut nya idéer och utveckla dessa under arbetstiden. En annan sak som sticker ut jämfört med andra tjänsteman är att lärarna upplever att de gör många arbetsuppgifter som egentligen borde utföras av någon annan.

Är det helt enkelt mer administrativ personal som behövs i skolan? Men endast läraren kan ju dokumentera hur varje elev uppfört sig under lektionerna. Såvida inte läraren talar in det på diktafon och en lärarsekreterare skriver ut det sen, men det tar ändå tid att prata in det (och lärare sliter ju ändå på rösten rätt mycket).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-06 13:11:23

Det senaste vart visst att snabbutbilda personer med en master inom naturvetenskap på 1 år till lärare. Jag skulle säga njaa.. utbildat folk är inte problemet. Det är arbetsvillkor och lön som är problemet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 14:24:08

Det är stor brist på lärare i naturvetenskapliga ämnen, så det är verkligen ett problem. Men det gäller ju inte bara att rekrytera utan också att behålla dem som lärare.

Här är ytterligare ett sätt:

30 unga högutbildade civilingenjörer och ekonomer väljer att slopa högavlönade klassiska karriärjobb och i stället arbeta som högstadielärare.

Projektet heter Teach for Sweden och erbjuder studenter som pluggar till ekonomer och civilingenjörer en lärarexamen – genom att studenterna under två år arbetar i socialt utsatta och hårt krävande skolor. Lärarexamen kommer utan studielån men med en lön på strax över 20 000 i månaden.

I DN i dag intervjuas bland andra Maja Finnveden 27, som i vår går ut femte och sista året på bioteknikprogrammet på KTH i Stockholm:

– Jag har inte ens frågat om lönen. Jag är glad att få chansen att bli den sorts mentor jag själv träffade på gymnasiet säger Maja till DN.

Maja berättar att hon kan tänka sig att fortsätta arbeta som lärare under tiden. Även Filip Andersson, som i fjol gick ut civilingenjörsutbildningen i maskinteknik på KTH, är inne på samma spår:

– Just nu känns det här roligast, och som gymnasielärare kan du få en hyfsad lön, säger Filip till DN.
http://fordetvidare.se/hanna/2013/04/in ... dielarare/

Men pga den låga lönen så ser de detta som något tillfälligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-06 14:29:25

Så är man åter på ruta #1 .. :-)050
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 15:02:02

Varför pratar ingen om rektorerna? Det är väl inte lärarna som är ansvariga? En lärare är väl aldrig chef?
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 15:09:06

Högre status för lärararen behövs. Men hur? Några saker kan man iaf säga:

1. Återförstatliga skolan

2. Högre lön till lärarna

3. Mer administrativ personal i skolan för att avlasta lärarna.

4. Låt lärarna få inflytande över ev nya pedagogiska metoder istf att de införs ovanifrån

5. Ändrade attityder från föräldarna; lärare ska inte ses som servicepersonal.
Hur detta ska gå till vet jag dock inte. Men det är ju bort i tok att föräldrar tar med barnen utomlands under skoltid.

För nr 1 krävs antagligen en utredning och sådana brukar ta månader för att inte säga år. Nr 2 och 3 kräver mera pengar. Kanske lika svårt att få i statliga skolor, men det blir iaf likvärdigt i hela landet.

Nummer 4 innebär att politikerna får bli mindre klåfingriga. Lärare och rektorer får själva vidareutbilda sig, åka på konferenser etc och få nya idéer. Istf att ständigt nya reformer påtvingas dem, den ena har inte satt sig förrän den nästa ska införas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 15:10:26

Signatur skrev:Varför pratar ingen om rektorerna? Det är väl inte lärarna som är ansvariga? En lärare är väl aldrig chef?


Rektorerna har ju kommunledningen över sig, och de vill främst ha en budget i balans. Dessutom är rektorerna så överbelupna med administrativa uppgifter att de inte hinner vara pedagogiska ledare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 15:13:02

Om lärarna ska ha mer status krävs att alla deras misstag repareras. Förtroendekapitalet är väl nästan negativt. Hur många personer med AS har lärarna misslyckats med, och bara sopat under mattan?

Alien, förklara varför lärarna diskuteras. De är inte anSVARIGA, de ska inte svara an på något. De har inte lönen eller kompetensen att ta ansvar och det är inte i deras arbetsuppgift.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-06 15:16:31

Du glömde "Ta bort onödig administration", dvs rensa i regelverket och behåll regler på lite längre sikt. Som det är nu är det ingen idé att planera sin skolgång längre än till nästa valår då allt ändras.

Dessutom så är det statsledningen som är trasig i detta fall. Inte lärarna eller rektorerna. Och kommunpampar är biggotiska småfolk som helst skall hållas kort.

Med anledning av @signatur:s infallsvinkel kanske det är idé att bara höja lönen för de lärare som är duktiga pedagoger och tar alla elever på allvar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 15:19:35

Hur får ni eran insyn i lärarnas vardag? (Och varför?)
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 15:20:58

Jag passar på frågan om lön för jag ser inte varför lärare skulle ha mer lön än sjuksköterskor eller grävskopekörare. Varför ska en så massiv media uppmärksamhet driva just lärarnas lön? Finns väldigt många yrken faktiskt.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 16:00:07

Signatur skrev:Om lärarna ska ha mer status krävs att alla deras misstag repareras. Förtroendekapitalet är väl nästan negativt. Hur många personer med AS har lärarna misslyckats med, och bara sopat under mattan?

Begår lärare fler misstag i sin yrkesutövning än andra?

Betr elever med AS så tycker jag det är ämne för en egen tråd. Men dels har inte diagnosen funnits så länge (fanns inte på min tid), dels är det väl flera inblandade än lärarna (föräldrar, rektorer, kommunledning etc).

Alien, förklara varför lärarna diskuteras. De är inte anSVARIGA, de ska inte svara an på något. De har inte lönen eller kompetensen att ta ansvar och det är inte i deras arbetsuppgift.

Du borde väl snarare fråga TS om det än mig? :roll:

Annars är det väl självklart så att det är ett problem om få vill bli lärare och de som redan är lärare vill hoppa av.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Alien » 2013-05-06 16:05:29

Signatur skrev:Jag passar på frågan om lön för jag ser inte varför lärare skulle ha mer lön än sjuksköterskor eller grävskopekörare. Varför ska en så massiv media uppmärksamhet driva just lärarnas lön? Finns väldigt många yrken faktiskt.


Eftersom det är ett bekymmer att svenska elever blivit allt sämre. Det är alltså inte bara ett problem för lärarna utan för hela landet. Dessutom vill man locka de bästa att bli lärare.

Det är allmänt känt att lärarnas löner har sjunkit jämfört med andra. Sjuksköterskor har ett ansvarsfullt och stressigt arbete, och de har fått upp sina löner efter flera års diskussion. Nu vägrar de nyexaminerade att arbeta om de inte får 25.000 kr/månad.

2000 låg deras lön 300 kronor över riksgenomsnittet. 2011 var den 1 000 kronor lägre än den genomsnittliga månadslönen.

– Lärarnas löner har konsekvent hållits tillbaka sedan början av 1970-talet. Det här är en illustration av den nationella lärarkrisen, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.
http://www.dn.se/ekonomi/handelns-loner-har-okat-mest
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Lyysa » 2013-05-06 16:13:14

Signatur skrev:Om lärarna ska ha mer status krävs att alla deras misstag repareras. Förtroendekapitalet är väl nästan negativt. Hur många personer med AS har lärarna misslyckats med, och bara sopat under mattan?


Vill bara påpeka att jag alltid även innan jag fick min diagnos har haft asperger dragen och visserligen finns det en massa lärare som misslyckats, men det finns ändå en massa som brytt sig och hjälpt mig. Man kan inte dra alla över en kam.

Jag har till och med bestämt mig för att bli lärare på grund av de lärarna.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-06 19:07:19

Kanske du borde vara lärare för de med asperger helst? (för att dra så stora nytta som möjligt av din kunskap)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 19:10:41

Alien skrev:
Signatur skrev:Om lärarna ska ha mer status krävs att alla deras misstag repareras. Förtroendekapitalet är väl nästan negativt. Hur många personer med AS har lärarna misslyckats med, och bara sopat under mattan?

Begår lärare fler misstag i sin yrkesutövning än andra?


Jag tror QA är obefintlig i skolområdet. Normalt så är det ingen som köper en bristfällig produkt och det är det som händer nu. Skyhög arbetslöshet bland ungdomar, arbetslöshet bland andra också. Arbete handlar om att utföra uppgifter med sin kunskap. Vem matar in kunskap i arbetslösa? Jo, skolan. Produkten ratas. QC inte OK.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Signatur » 2013-05-06 19:11:12

Rektorer borde diskuteras, inte lärare. Rektorn är ansvarig.
Signatur
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2013-05-06

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav Charlie72 » 2013-05-06 19:23:53

Byta regering
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Förr var lärarna förtryckare nu lämnar de yrket pga stressen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 3:58:30

Skolan har dålig kvalité men det är inte det enda svaret på varför det är arbetslöshet. Isåfall skulle Norge, Luxemburg, Danmark, Tyskland mm också ha större problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in