Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 19:40:03

Expressen: Spelade in lektion för att bevisa stök

Årskurs 8 på en skola i Alingsås verkar vara rena infernot. Då skolan bara drar det till ord-mot-ord så ordnades inspelning som publicerades med 20 000 visningar. Vilket kommunen svarade med att polisanmäla. Ordningen återställd i lazziz-faire landet ;)

Otroligt att man inte tar tag i stöket utan låter elevernas kunskapsbyggande ta stryk!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-02 21:36:34

plåtmonster skrev:...
Otroligt att man inte tar tag i stöket utan låter elevernas kunskapsbyggande ta stryk!


Ja, man kan bara vara oerhört tacksam att man fick skolutbildning innan skolan blev kommunaliserad. När man läser och hör om läget på många håll så verkar det som rena mardrömmen.

På många områden känns det mer och mer som att man bor i upp och nervända världen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Moggy » 2014-01-02 21:44:54

Känns även typiskt att lösningen är att polisanmäla och tysta ned de som reagerar på nåt istället för att göra nåt åt situationen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-02 22:01:17

plåtmonster skrev: Vilket kommunen svarade med att polisanmäla. Ordningen återställd i lazziz-faire landet ;)


Laissez faire. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-02 22:03:37

Jag förstår absolut inte varför man polisanmälde. Det framgick väl ingenstans vad skolan heter, vilka eleverna är eller vem läraren är?
Däremot är det upprörande att elever och lärare skall behöva jobba i en sådan hemsk ljudmiljö! Jag höll på att skriva "på min tid fick vi minsann...", men då låter det som om jag gick klass 1-6 med Gustav Vasa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Huggorm » 2014-01-02 22:04:26

En förklaring på det dåliga PISA-resultatet som var stora nyheter före jul.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Lyysa » 2014-01-02 22:39:33

Man får inte spela in lektioner om man inte frågar alla först, det var eftersom hon gjorde det i hemlighet som det togs bort och de polisanmäldes. Det finns faktiskt lagar som säger att man inte får göra sånt här, det är integritetskränkande.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 22:50:51

Lyysa skrev:Man får inte spela in lektioner om man inte frågar alla först, det var eftersom hon gjorde det i hemlighet som det togs bort och de polisanmäldes. Det finns faktiskt lagar som säger att man inte får göra sånt här, det är integritetskränkande.


:-)050 En som faktiskt kan tänka och förstår hur saker fungerar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 22:53:51

Om ledningen hade tagit itu med saken istället för att blåneka så hade inte inspelningen behövts.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 22:56:56

plåtmonster skrev:Om ledningen hade tagit itu med saken istället för att blåneka så hade inte inspelningen behövts.


Så du tycker att det är helt OK att filma och fotografera utan att alla medverkande är medvetna om det eller gett sin tillåtelse?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 22:59:04

Vad tycker du eleven borde gjort?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 23:01:19

plåtmonster skrev:Vad tycker du eleven borde gjort?


Har eleverna varit i kontakt med skolinspektionen innan filmen spelades in? Så att dom kunde göra en utredning?

Men jag ställde en fråga till dig. Tycker du det är OK att spela in utan dom andras medgivande och tillstånd?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Huggorm » 2014-01-02 23:03:11

Ett utmärkt exempel på motiverad civil olydnad.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Moggy » 2014-01-02 23:05:11

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Om ledningen hade tagit itu med saken istället för att blåneka så hade inte inspelningen behövts.


Så du tycker att det är helt OK att filma och fotografera utan att alla medverkande är medvetna om det eller gett sin tillåtelse?


Jag tycker det kan vara motiverat om det finns ett problem som behöver uppmärksammas. Filma en klass hänger ju inte heller ut en individ som det skulle göra om man smygfilmade en person eller några enstaka.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 23:09:58

Moggy skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Om ledningen hade tagit itu med saken istället för att blåneka så hade inte inspelningen behövts.


Så du tycker att det är helt OK att filma och fotografera utan att alla medverkande är medvetna om det eller gett sin tillåtelse?


Jag tycker det kan vara motiverat om det finns ett problem som behöver uppmärksammas. Filma en klass hänger ju inte heller ut en individ som det skulle göra om man smygfilmade en person eller några enstaka.


Hur har du ställt dig i frågan när FB har tagit kort på träffar? Har du varit helt OK med att hamna på bild och kanske publicerad?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav alixha » 2014-01-02 23:12:38

Tycker att det verkar stökigare i skolorna nu överlag än när jag gick i skolan och så har lärarna mindre befogenheter att göra någonting åt det.

Får man inte spela in saker utan andras tillåtelse enligt lag så är det ju (tyvärr) rätt att skolan polisanmäler även om tanken bakom filmen var god.
Synd att inte skolan lyssnade och agerade innan detta hände.

Alla involverade verkar ha gjort fel på ett eller annat sätt, i skamvrån får ni alla stå!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Moggy » 2014-01-02 23:18:27

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:
Så du tycker att det är helt OK att filma och fotografera utan att alla medverkande är medvetna om det eller gett sin tillåtelse?


Jag tycker det kan vara motiverat om det finns ett problem som behöver uppmärksammas. Filma en klass hänger ju inte heller ut en individ som det skulle göra om man smygfilmade en person eller några enstaka.


Hur har du ställt dig i frågan när FB har tagit kort på träffar? Har du varit helt OK med att hamna på bild och kanske publicerad?



Jag har ingen lust att prata om det ämnet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 23:23:03

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Jag tycker det kan vara motiverat om det finns ett problem som behöver uppmärksammas. Filma en klass hänger ju inte heller ut en individ som det skulle göra om man smygfilmade en person eller några enstaka.


Hur har du ställt dig i frågan när FB har tagit kort på träffar? Har du varit helt OK med att hamna på bild och kanske publicerad?



Jag har ingen lust att prata om det ämnet.


Men jag hoppas att du inser varför det finns lagar emot att filma utan personernas vetskap och medgivande?

Vill inte på något sätt säga att jag tycker att det var fel gjort utav personen att filma. Men att vi har lagar och regler och att skolan har anmält ett lagbrott.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Moggy » 2014-01-02 23:28:05

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:
Hur har du ställt dig i frågan när FB har tagit kort på träffar? Har du varit helt OK med att hamna på bild och kanske publicerad?



Jag har ingen lust att prata om det ämnet.


Men jag hoppas att du inser varför det finns lagar emot att filma utan personernas vetskap och medgivande?

Vill inte på något sätt säga att jag tycker att det var fel gjort utav personen att filma. Men att vi har lagar och regler och att skolan har anmält ett lagbrott.


Jodå, jag förstår mycket väl.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-02 23:30:09

Men det är väl ändå lagligt att fota och filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.
Senast redigerad av Wine 2014-01-02 23:37:02, redigerad totalt 3 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav slackern » 2014-01-02 23:34:27

Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Hon har publicerat det. Men nej jag tror inte det. Varför tror du att du måste sätta upp en dekal om du har satt upp filmkameror?

Jonas Terdin uppmanade sin dotter Samantha Terdin att i hemlighet spela in sina lektioner på Gustav Adolfsskolan i Alingsås. Detta för att bevisa stökigheten som skolan förnekade.

Över 20 000 har lyssnat på klippet på Youtube.


http://www.expressen.se/gt/spelade-in-l ... visa-stok/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-02 23:35:55

Men de hade väl inte filmat? De hade väl bara spelat in ljud?
Om de filmat hade det varit en annan sak, då tycker jag också att det skulle ha varit identitetskränkande.
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-01-02 23:37:27, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Wine » 2014-01-02 23:36:03

slackern skrev:
Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Hon har publicerat det.

Jonas Terdin uppmanade sin dotter Samantha Terdin att i hemlighet spela in sina lektioner på Gustav Adolfsskolan i Alingsås. Detta för att bevisa stökigheten som skolan förnekade.

Över 20 000 har lyssnat på klippet på Youtube.


http://www.expressen.se/gt/spelade-in-l ... visa-stok/


Jo jag såg det.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stökig lektion - kommun polisanmäler budbäraren

Inläggav Lyysa » 2014-01-02 23:39:08

Wine skrev:Men det är väl ändå lagligt att filma andra utan deras vetskap bara man själv befinner sig i lokalen, att publicera filmen däremot kan det vara mer restriktioner kring.


Nej man får inte filma/spela in andra utan att fråga först även om man inte ska publicera materialet sedan. Man vet aldrig vad man kan fånga upp.

Och jag vet detta med säkerhet, sånt får man lära sig redan i ettan på media linjen.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in