Social hierarki

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-06 18:10:24

Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-06 18:40:21

Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Vad är begåvning?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-06 19:16:48

Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Fakta är att man kan rangordna alla människor efter begåvning? Dela upp människor i genier och idioter?

Finns det ingen subjektivitet menar du?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-06 19:23:33

RSD555 skrev:
Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Vad är begåvning?


Nu trollar du...
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-06 19:42:56

RSD555 skrev:
Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Fakta är att man kan rangordna alla människor efter begåvning? Dela upp människor i genier och idioter?

Finns det ingen subjektivitet menar du?


Nej, människor delas upp i tre grupper vid rangordning. Lika smart som jag, dummare eller smartare. Fast det kan tänkas andra kvalitéer också är avgörande.

Geni bör vara någon som är en självständig tänkare, bort med 90 % av mänskligheten; och dessutom kreativ, nu återstår 1 %; slutligen förvätas "allm. förbunden med skapande l. produktiv förmåga o. oftast uppfattad ss. av helt annan art än den vanliga begåvningen, en av hundra utav kvarstående antal. Genier bör vara 0.0001% av befolkningen." Totalt 100 st i Sverige, sprida över olika områden, då ett geni tillhör den högsta graden av begåvning.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-06 19:46:07

RSD555 skrev:Fakta är att man kan rangordna alla människor efter begåvning? Dela upp människor i genier och idioter?

Finns det ingen subjektivitet menar du?
Självklart kan det vara subjektivt också.
Men det kan även vara objektivt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-06 19:47:50

Fabela skrev:
RSD555 skrev:Fakta är att man kan rangordna alla människor efter begåvning? Dela upp människor i genier och idioter?

Finns det ingen subjektivitet menar du?
Självklart kan det vara subjektivt också.
Men det kan även vara objektivt.


Jag tycker att det ska vara ett objektivt riktmärke. Det subjektiva omdömet tar hänsyn till andra saker, t.ex. om personen tycker om den andra eller inte.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Social hierarki

Inläggav tahlia » 2018-04-06 19:53:01

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Vad är begåvning?


Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-06 19:55:44

Visst, Sisyfos: i grunden ska det ju vara objektivt.
Men frågan är om det alltid är det, eftersom vi människor inte är perfekta.
Tänker alltså på det du skrev i en annan tråd: man måste själv ha rätt kunskap, för att rättvist kunna bedöma ett geni.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-06 19:59:10

tahlia skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:Vad är begåvning?


Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.


Jag tycker faktiskt att det kvittar, pretty much.
Jag har isolerat mig så länge från folk, det här funkar utmärkt som skrivövningar för mig, om inte annat :lol:



Moderator atoms - reparerade trasigt citat.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-06 20:31:05

Fabela skrev:Visst, Sisyfos: i grunden ska det ju vara objektivt.
Men frågan är om det alltid är det, eftersom vi människor inte är perfekta.
Tänker alltså på det du skrev i en annan tråd: man måste själv ha rätt kunskap, för att rättvist kunna bedöma ett geni.


Det är riktigt att det krävs rätt kunskap för att kunna bedöma ett geni. Däremot är det en annan sak att ett geni är en ovanligt förekommande individ.

Enligt mitt tycke bör ett geni vara sällan förekommande och om samtiden inte förstår geniet bör begåvaningen åtminstone kunna uppskattas och utvärderas i ett senare skede.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-06 20:33:26

tahlia skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Vad är begåvning?


Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.


Hur kan man med säkerhet säga att någon med AS trollar? Vi måste erkänna att vi alla har våra märkliga fixa idéer om något. Med detta sagt, så ska även jag erkänna att jag misstänkt att personen trollat och även har flera användarkonton. Men det spelar ingen roll längre. Personen får spinn på forumet.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-07 12:15:18

Sisyfos skrev:
tahlia skrev:
blitzen skrev:
Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.


Hur kan man med säkerhet säga att någon med AS trollar? Vi måste erkänna att vi alla har våra märkliga fixa idéer om något. Med detta sagt, så ska även jag erkänna att jag misstänkt att personen trollat och även har flera användarkonton. Men det spelar ingen roll längre. Personen får spinn på forumet.


Var och en får bli salig på sin fason :wink:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-07 12:42:41

blitzen skrev:
Sisyfos skrev:
tahlia skrev:Det har han gjort hela tiden.


Hur kan man med säkerhet säga att någon med AS trollar? Vi måste erkänna att vi alla har våra märkliga fixa idéer om något. Med detta sagt, så ska även jag erkänna att jag misstänkt att personen trollat och även har flera användarkonton. Men det spelar ingen roll längre. Personen får spinn på forumet.


Var och en får bli salig på sin fason :wink:
Det är ju så det är med internet. Man kan inte veta nånting med 100% säkerhet.

Personligen räknar jag iskallt med att det finns troll här - men vilka de isf är, det bekymrar jag mig inte så värst om. Jag svarar på det jag känner för, på en nivå jag känner för. Om ev. troll får ut nåt av det, så varsågod, jag har råd att bjuda på det 8)

Och bara för att ingen ska missförstå: jag anklagar ingen nu. Det här är bara mina tankar på ett allmänt plan.
Skulle jag stöta på nåt jag tyckte gick över gränsen så skulle jag be moddarna hantera det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-07 15:41:49

Fabela skrev:
blitzen skrev:
Sisyfos skrev:
Hur kan man med säkerhet säga att någon med AS trollar? Vi måste erkänna att vi alla har våra märkliga fixa idéer om något. Med detta sagt, så ska även jag erkänna att jag misstänkt att personen trollat och även har flera användarkonton. Men det spelar ingen roll längre. Personen får spinn på forumet.


Var och en får bli salig på sin fason :wink:
Det är ju så det är med internet. Man kan inte veta nånting med 100% säkerhet.

Personligen räknar jag iskallt med att det finns troll här - men vilka de isf är, det bekymrar jag mig inte så värst om. Jag svarar på det jag känner för, på en nivå jag känner för. Om ev. troll får ut nåt av det, så varsågod, jag har råd att bjuda på det 8)

Och bara för att ingen ska missförstå: jag anklagar ingen nu. Det här är bara mina tankar på ett allmänt plan.
Skulle jag stöta på nåt jag tyckte gick över gränsen så skulle jag be moddarna hantera det.


Jag får lov att instämma med dig. Troll dras hit till af för att vi aspiesar är tacksamma att trolla med. Har inget emot oförargliga troll så länge de inte går över gränsen. Har de kul så fine :wink: Klart det kan kännas snopet att sitta och föra långa konversationer med någon som bara visar sig trolla :shock: men som du säger man kan aldrig veta säkert. Så länge alla är snälla å glada så :-)005
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-08 10:49:11

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Fabela skrev:Har du kollat betydelsen av ordet geni?
Där har du svaret: ett geni är en person som de facto är sällsynt begåvad.

Att erkänna någons begåvning är inget konstigt för mig, utan bara att konstatera fakta... :-)063


Vad är begåvning?


Nu trollar du...


Jag tycker att jag ställde en intressant fråga. Kanske var den för den för djup och filosofisk?

För mig är "begåvning" ett sammansatt och komplicerat begrepp. Jag vet att det finns autister med samma problem som jag att förstå den typen av odefinierade begrepp. Är alla dom troll? Eller borde jag gömma mig bakom en sten?

Edison sa att genialitet är 1% inspiration och 100% transpiration.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-08 10:55:17

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Vad är begåvning?


Nu trollar du...


Jag tycker att jag ställde en intressant fråga. Kanske var den för den för djup och filosofisk?

För mig är "begåvning" ett sammansatt och komplicerat begrepp. Jag vet att det finns autister med samma problem som jag att förstå den typen av odefinierade begrepp. Är alla dom troll? Eller borde jag gömma mig bakom en sten?

Edison sa att genialitet är 1% inspiration och 100% transpiration.


Jag förstår, nej göm dig inte bakom nån sten :-)Happy
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-08 11:03:06

tahlia skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Vad är begåvning?


Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.


Nu mobbar du. Vet inte om du gjort det hela tiden. Uppskattade de diskussioner vi haft ändå.

Även om du bara gjorde narr av mig så var dom givande. Att nu få veta att du bara hånat mig var även det lärorikt.

Jag tänker därför inte delta i någon pajkastning även om det vore den normala reaktionen. Jag är hellre udda än hatisk. Har tillräcklig ångest redan som det är och behöver inga fiender.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-08 11:55:01

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Vad är begåvning?


Nu trollar du...


Jag tycker att jag ställde en intressant fråga. Kanske var den för den för djup och filosofisk?

För mig är "begåvning" ett sammansatt och komplicerat begrepp. Jag vet att det finns autister med samma problem som jag att förstå den typen av odefinierade begrepp. Är alla dom troll? Eller borde jag gömma mig bakom en sten?

Edison sa att genialitet är 1% inspiration och 100% transpiration.
Jag tycker att frågan är helt relevant, egentligen. Men det är som sagt inte helt lätt att svara uttömmande på :wink:

Så som jag tänker behöver det finnas ett sammanhang att s.a.s. "mäta" mot.
T.ex. just Leonardo skulle idag inte räknas som nånting annat än en pysslig medelmåtta, eftersom teknologin mm ser helt annorlunda ut än på 1400-talet.

Själv är jag svag för sånt som brukar kallas "genialisk i sin enkelhet". Och det brukar inte krävas ett geni i ordets rätta bemärkelse för att komma på sånt :-)049
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Re: Social hierarki

Inläggav tahlia » 2018-04-08 12:14:13

RSD555 skrev:
tahlia skrev:
blitzen skrev:
Nu trollar du...
Det har han gjort hela tiden.


Nu mobbar du.


Seriöst? Skärp dig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-08 12:17:55

Fabela skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Nu trollar du...


Jag tycker att jag ställde en intressant fråga. Kanske var den för den för djup och filosofisk?

För mig är "begåvning" ett sammansatt och komplicerat begrepp. Jag vet att det finns autister med samma problem som jag att förstå den typen av odefinierade begrepp. Är alla dom troll? Eller borde jag gömma mig bakom en sten?

Edison sa att genialitet är 1% inspiration och 100% transpiration.
Jag tycker att frågan är helt relevant, egentligen. Men det är som sagt inte helt lätt att svara uttömmande på :wink:

Så som jag tänker behöver det finnas ett sammanhang att s.a.s. "mäta" mot.
T.ex. just Leonardo skulle idag inte räknas som nånting annat än en pysslig medelmåtta, eftersom teknologin mm ser helt annorlunda ut än på 1400-talet.

Själv är jag svag för sånt som brukar kallas "genialisk i sin enkelhet". Och det brukar inte krävas ett geni i ordets rätta bemärkelse för att komma på sånt :-)049


Pysslig medelmåtta? Låter som du beskriver mig :wink: En ny Leonardo kommer aldrig återskapas med all teknologi i världen :-|
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-08 12:18:53

Fabela skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Nu trollar du...


Jag tycker att jag ställde en intressant fråga. Kanske var den för den för djup och filosofisk?

För mig är "begåvning" ett sammansatt och komplicerat begrepp. Jag vet att det finns autister med samma problem som jag att förstå den typen av odefinierade begrepp. Är alla dom troll? Eller borde jag gömma mig bakom en sten?

Edison sa att genialitet är 1% inspiration och 100% transpiration.
Jag tycker att frågan är helt relevant, egentligen. Men det är som sagt inte helt lätt att svara uttömmande på :wink:

Så som jag tänker behöver det finnas ett sammanhang att s.a.s. "mäta" mot.
T.ex. just Leonardo skulle idag inte räknas som nånting annat än en pysslig medelmåtta, eftersom teknologin mm ser helt annorlunda ut än på 1400-talet.

Själv är jag svag för sånt som brukar kallas "genialisk i sin enkelhet". Och det brukar inte krävas ett geni i ordets rätta bemärkelse för att komma på sånt :-)049


Nej, det är ju inte helt lätt och jag borde nog startat en ny tråd om det istället. Istället för att ställa frågan i anknytning till ditt inlägg. Jag bara skrev den tanke som dök upp i mitt huvud.

Begåvning kan vara så mycket och jag har svårt rangordna den då jag inte helt förstår begreppet.

En autist som jag träffade sa att hon trodde att det gemensamma för autister var att dom inte såg upp till och beundrade vissa personer. Att autister inte har idoler och förebilder och därför inte förstår märkeshysterin och social hierarki.

Menar inte att hon har rätt men att det inte bara är jag som har problem med sådant.

Tack och mvh Lisa
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Linsen » 2018-04-08 12:42:09

Håller med i trolldiskussionen. Låt oss säga, för enkelhetens skull, att 50% av de som skriver på ett (i sitt egna tycke) udda sätt är troll och att 50% som skriver udda inte är troll. Om man då anklagar alla som skriver udda så anklagar man givetvis alla troll för trollning, men man kanske sårar lika många som har ärliga uppsåt. Givetvis så finns det en gradskala där "oförargliga troll" skiljer sig från väldigt elaka troll (som absolut borde stävjas). Frågan är om det är värt att anklaga alla som skriver annorlunda för trollning mtp att en del med uppriktiga uppsåt såras? Trakasserier, mobbning osv är aldrig acceptabelt, men det är nog heller inte riktigt vad som menas här.
Linsen
Bannad
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2018-02-01

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-08 12:44:22

Jo, jag insåg också att jag drog iväg OT med mitt svar, men kände att det inte var värt att starta en ny tråd.

Så för att återgå till ordningen:

Det finns ju många varianter av allt.
Jag själv saknar t.ex. "normal" respekt för auktoriteter. (Vilket inte alltid är så lyckat...)
Har ingen som helst förståelse för t.ex. just beundran av kändisar eller märkesprylar som sådant - verkligen ingen alls.

Däremot ser jag skillnad på kvalitet.
Dvs t.ex. en känd person som Hans Rosling, som har uträttat nånting med substans, jämfört med nån som är känd bara för att vara "cool".
För mig är det bara ett förnuftsresonemang.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in