Social hierarki

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-08 12:53:04

Fabela skrev:Jo, jag insåg också att jag drog iväg OT med mitt svar, men kände att det inte var värt att starta en ny tråd.

Så för att återgå till ordningen:

Det finns ju många varianter av allt.
Jag själv saknar t.ex. "normal" respekt för auktoriteter. (Vilket inte alltid är så lyckat...)
Har ingen som helst förståelse för t.ex. just beundran av kändisar eller märkesprylar som sådant - verkligen ingen alls.

Däremot ser jag skillnad på kvalitet.
Dvs t.ex. en känd person som Hans Rosling, som har uträttat nånting med substans, jämfört med nån som är känd bara för att vara "cool".


Intressant att du påpekar just din inställning till att samarbeta och hur du värderar vissa saker -- som har substans.

Jag kom över en föreläsning där det diskuterades just social hierarchy. Det gjordes skillnad på två viktiga aspekter:

i) Individernas benägenhet att samarbeta och hur stark sammanhållning som hade kunnat uppstå. -- "Cohesion"

ii) Individernas delade uppfattning om vissa normer eller värderingar. -- "Norms"

Det kan förstås som att en grupps bestämda rangordning beror av såväl yttre som inre faktorer.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-08 13:03:21

blitzen skrev:Pysslig medelmåtta? Låter som du beskriver mig :wink: En ny Leonardo kommer aldrig återskapas med all teknologi i världen :-|
Du kanske är ett renässensgeni som bara råkat födas i fel tid :wink: :D

Man kan undra vad Leonardo skulle uträttat, om han levde idag.
Jag känner mig rätt nöjd med att inte veta det, jag är inte säker på att jag skulle gilla det... för alla vi påverkas av vår tid, mer eller mindre.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-08 13:08:09

Sisyfos skrev:
Fabela skrev:Jo, jag insåg också att jag drog iväg OT med mitt svar, men kände att det inte var värt att starta en ny tråd.

Så för att återgå till ordningen:

Det finns ju många varianter av allt.
Jag själv saknar t.ex. "normal" respekt för auktoriteter. (Vilket inte alltid är så lyckat...)
Har ingen som helst förståelse för t.ex. just beundran av kändisar eller märkesprylar som sådant - verkligen ingen alls.

Däremot ser jag skillnad på kvalitet.
Dvs t.ex. en känd person som Hans Rosling, som har uträttat nånting med substans, jämfört med nån som är känd bara för att vara "cool".


Intressant att du påpekar just din inställning till att samarbeta och hur du värderar vissa saker -- som har substans.

Jag kom över en föreläsning där det diskuterades just social hierarchy. Det gjordes skillnad på två viktiga aspekter:

i) Individernas benägenhet att samarbeta och hur stark sammanhållning som hade kunnat uppstå. -- "Cohesion"

ii) Individernas delade uppfattning om vissa normer eller värderingar. -- "Norms"

Det kan förstås som att en grupps bestämda rangordning beror av såväl yttre som inre faktorer.
Kan du precisera och utveckla?

Jag har inte nämnt nånting om min inställning till samarbete, så jag förstår inte riktigt vad du menar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-08 13:12:34

tahlia skrev:
RSD555 skrev:
tahlia skrev:Det har han gjort hela tiden.


Nu mobbar du.


Seriöst? Skärp dig.


Det är mobbning du ägnar dig åt. Hur som helst går du off topic med dina bitska och hätska kommentarer. Jag startade den här tråden och tycker den är intressant och givande med trevliga personer och inlägg.

Vill inte anmäla dig även om jag nu ser att du bedrivit liknande kampanjer mot andra udda och svaga personer.

Försök hålla dig till ämnet och använda en värdig ton.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-08 13:29:30

Fabela skrev:Kan du precisera och utveckla?

Jag har inte nämnt nånting om min inställning till samarbete, så jag förstår inte riktigt vad du menar.


Begreppen "norms", "cohesion" överlappar varandra något. Men förenklat kan cohesion sägas uppstå genom yttre påtryckningar. Dessa yttre påtryckningar upprätthålls av framförallt staten, men även kulturellt.

Om att samarbeta med andra utan särskild anledning
1. Benägenheten att följa förhärskande normer i samhället har samband med att följa de anvisningar och rekommendationer som auktoritära organ eller personer framhåller.

2. Din inställning till att samarbeta kännetecknas av en inre egenskap hos just dig, din personliga inställning, till att just följa normer utan närmare eftertanke. Du behöver motiveras av just din personliga uppfattning om en viss fråga, s.a.s. att din personlig attityd överensstämer med gruppens värderingar.

3. Att följa normer är ett yttre förhållande. Om du inte delar en auktoritärs värderingar borde du kunna antas söka dig till en grupp i mindre utsträckning än en annan som blint följer div. auktoriteter utan att ifrågasätta dessa.

Fabela skrev:Jag själv saknar t.ex. "normal" respekt för auktoriteter.


Jämför med vad jag har skrivit.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-08 13:34:53

Fabela skrev:
blitzen skrev:Pysslig medelmåtta? Låter som du beskriver mig :wink: En ny Leonardo kommer aldrig återskapas med all teknologi i världen :-|
Du kanske är ett renässensgeni som bara råkat födas i fel tid :wink: :D

Man kan undra vad Leonardo skulle uträttat, om han levde idag.
Jag känner mig rätt nöjd med att inte veta det, jag är inte säker på att jag skulle gilla det... för alla vi påverkas av vår tid, mer eller mindre.


Tack vad snällt av dig :-)018
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav Fabela » 2018-04-08 13:36:37

Håller med - släpp det där med troll osv nu.
Det ger inget mer här, så det känns rätt överspelat.


Sisofys:
Tack :-)Happy
Jag brukar inte vara så intresserad av att analysera mig själv (dvs tycker inte att jag är så intressant, annat är roligare), så jag måste fundera på det där ett tag.
Men spontant känns det som att du drog rätt slutsats.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-08 13:50:43

Fabela skrev:Håller med - släpp det där med troll osv nu.
Det ger inget mer här, så det känns rätt överspelat.


Sisofys:
Tack :-)Happy
Jag brukar inte vara så intresserad av att analysera mig själv (dvs tycker inte att jag är så intressant, annat är roligare), så jag måste fundera på det där ett tag.
Men spontant känns det som att du drog rätt slutsats.


Om yttre faktorer som påverkar samarbetsbenägenhet
Att lyda en annan som en överstående utan att ifrågasätta denne hänger ihop med att personen har en viss auktoritet. Hur personen faktiskt får auktoritet beror på att samhällets värderingar pekar på att personen borde ha en viss auktoritet.

Det ska därför skiljas på auktoritet och värderingar. Allmänna värderingar som flera individer delar leder till att dessa söker sig till en grupp. Gruppen kommer styras av en auktoritet.

Om inre faktorer som påverkar samarbetsbenägenhet
Den som inte delar majoritetens värderingar. Kommer inte per automatik söka sig till en grupp, snarare kommer personen ifrågasätta auktoriten och inte blint lyda auktoriteten.

Undantaget gäller för en person som inte har en objektivt sett stark samarbetsbenägheten i fall där en viss grupp har specifika värderingar som överensstämmer med personens egna värderingar.

Ett exempel kan göras för självständiga tänkare, kriminella m.m. En kriminell kommer troligen inte samarbeta och vara lojal i en slumpmässig grupp som inte delar den kriminellas egna personliga värderingar. Dennes samarbetsbenägenhet kan i själva verket inte påverkas trots att fängelsestraff kan verkställas. Detsamma gäller en självständiga tänker som helt utifrån egna funderingar och principer tar fram vissa idéer även under yttre hot, t.ex. de under medeltiden som riskerades förklara kättare och stigmatiserades av samhället såsom Galileo Galilei, Martin Luther.

Varken intelligens eller moral är avgörande om någons benägenhet att samarbeta med annan. Det är en personlig egenskap.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Re: Social hierarki

Inläggav tahlia » 2018-04-08 13:58:44

RSD555 skrev:
Vill inte anmäla dig även om jag nu ser att du bedrivit liknande kampanjer mot andra udda och svaga personer.



99% av de "personerna" är en och samma person. Men det vet du redan. Anmäl allt du ser som påhopp eller mobbning, det är det anmälningsfunktionen är till för.

Lycka till!
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-08 18:19:13

tahlia skrev:
RSD555 skrev:
Vill inte anmäla dig även om jag nu ser att du bedrivit liknande kampanjer mot andra udda och svaga personer.



99% av de "personerna" är en och samma person. Men det vet du redan. Anmäl allt du ser som påhopp eller mobbning, det är det anmälningsfunktionen är till för.

Lycka till!


Var snäll nu.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav nallen » 2018-04-08 21:35:58

RSD555 skrev:Det är mobbning du ägnar dig åt.

En person kan definitionsmässigt inte utgöra en mob och kan därmed inte heller "mobba".
En person kan däremot trakassera en annan person (eller flera).
Att ha en annan åsikt och tala klarspråk är inte trakasserier, inte heller att säga ifrån.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-08 23:44:23

nallen skrev:
RSD555 skrev:Det är mobbning du ägnar dig åt.

En person kan definitionsmässigt inte utgöra en mob och kan därmed inte heller "mobba".
En person kan däremot trakassera en annan person (eller flera).
Att ha en annan åsikt och tala klarspråk är inte trakasserier, inte heller att säga ifrån.


Inget av dina påståenden stämmer. NE har andra definitioner.

Mobbning
mobbning (av engelska mob ’pöbel’, ’folkmassa’, av latin moʹbile (vuʹlgus) ’(den) rörliga, nyckfulla (pöbeln eller menigheten)’, av moʹbilis ’rörlig’, ’nyckfull’, av moʹveo ’röra’, ’sätta i rörelse’), att en eller flera individer upprepade gånger och under en viss tid tillfogar en annan individ skada eller obehag.

Mobbning förutsätter en viss obalans i styrkeförhållandena: den som blir utsatt, mobboffret, har svårt att försvara sig mot den eller dem som angriper. Mobbning kan ske direkt, med fysiska eller verbala medel, eller indirekt, t.ex. genom social isolering (”utfrysning”).


Trakassera
trakasse´ra verb ~de ~t
ORDLED: trak-ass-er-ar
SUBST.: trakasserande, trakassering; trakasseri
• utsätta för (fortlöpande) obehag: den tjocka pojken ~des av kamraterna; regimen ~de de oppositionella på alla sätt
KONSTR.: ~ ngn
HIST.: sedan 1784; av fra. tracasser 'krångla; bråka', till traquer 'jaga; förfölja'
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in