Social hierarki

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-03-30 18:40:42

Jag har av erfarenhet förstått att vissa föremål är statusfyllda.

Jag har själv prövat köpa märkeskläder och ibland har det höjt min status. Lika ofta har det dock givit motsatt effekt och bara haft en skrattretande verkan. Jag har kombinerat fel plagg eller haft dom på vid fel tillfälle. Eller haft fel accesoarer.

Jag vet och förstår ganska mycket om statusprylar men ingenting om fenomenet i stort. Även om jag köper och visar upp statusprylar så är det för mig som ett lotteri om det ska bli fiasko eller succé.

Därför jag säger att jag inte förstår någonting om rangordning. Jag förstår EGENTLIGEN ingenting. Även om jag lärt mig ganska mycket om detaljer.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-03-30 18:52:53

RSD555 skrev:Jag har av erfarenhet förstått att vissa föremål är statusfyllda.

Jag har själv prövat köpa märkeskläder och ibland har det höjt min status. Lika ofta har det dock givit motsatt effekt och bara haft en skrattretande verkan. Jag har kombinerat fel plagg eller haft dom på vid fel tillfälle. Eller haft fel accesoarer.

Jag vet och förstår ganska mycket om statusprylar men ingenting om fenomenet i stort. Även om jag köper och visar upp statusprylar så är det för mig som ett lotteri om det ska bli fiasko eller succé.

Därför jag säger att jag inte förstår någonting om rangordning. Jag förstår EGENTLIGEN ingenting. Även om jag lärt mig ganska mycket om detaljer.


Jag har även prövat att inhandla märkeskläder. Det har fungerat bra för mig, eftersom jag rört mig med andra, som också haft märkeskläder. Varför blev det fiasko?

Oavsett vem vi är, vad vi har för yrke eller utseende eller populäritet, innebär det inte att vi är immuna mot fiaskon. Jag tror att andra personer som tror sig vara underordnade tar tillfället i akt att ta din position ifrån dig om du begår ett misstag; särskilt så pass allvarligt som ett fiasko.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav Huggorm » 2018-03-30 20:19:34

Jag tror märkeskläder och liknande attiraljer spelar ganska liten roll i den sociala hierarkin, efter att folk uppnått vuxen ålder. Det är något annat, mera diffust som avgör. Vissa är "alfahannar", andra trivs bättre i bakgrunden. Möjligen kan statusprylar göra att en person får mer självförtroende och därmed lyckas komma högre i hierarkin.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-03-30 20:58:17

Är det någon som förstår något vad jag menar eller har jag något gravt syndrom? Gravare än dom som skriver här.

Kan mitt grava syndrom vara autismrelaterat eller lider jag av något helt annat?

Är jag en människa eller något annat?

Mvh Lisa
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-01 21:22:38

RSD555 skrev:Är det någon som förstår något vad jag menar eller har jag något gravt syndrom? Gravare än dom som skriver här.

Kan mitt grava syndrom vara autismrelaterat eller lider jag av något helt annat?

Är jag en människa eller något annat?

Mvh Lisa


Det är autismrelaterat tror jag :P
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-02 0:05:04

blitzen skrev:
RSD555 skrev:Är det någon som förstår något vad jag menar eller har jag något gravt syndrom? Gravare än dom som skriver här.

Kan mitt grava syndrom vara autismrelaterat eller lider jag av något helt annat?

Är jag en människa eller något annat?

Mvh Lisa


Det är autismrelaterat tror jag :P


Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 1:10:13

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:Är det någon som förstår något vad jag menar eller har jag något gravt syndrom? Gravare än dom som skriver här.

Kan mitt grava syndrom vara autismrelaterat eller lider jag av något helt annat?

Är jag en människa eller något annat?

Mvh Lisa


Det är autismrelaterat tror jag :P


Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063


Jag börjar förstå dig, tror jag. Åtminstone förstår jag dig utifrån den person som du har gett uttryck för att vara och presenterat på forumet, en annan sak är om det verkligen överensstämmer med den du är.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-02 4:34:57

Sisyfos skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Det är autismrelaterat tror jag :P


Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063


Jag börjar förstå dig, tror jag. Åtminstone förstår jag dig utifrån den person som du har gett uttryck för att vara och presenterat på forumet, en annan sak är om det verkligen överensstämmer med den du är.


Är jag för bra för att vara sann?

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-02 9:05:51

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:Är det någon som förstår något vad jag menar eller har jag något gravt syndrom? Gravare än dom som skriver här.

Kan mitt grava syndrom vara autismrelaterat eller lider jag av något helt annat?

Är jag en människa eller något annat?

Mvh Lisa


Det är autismrelaterat tror jag :P


Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063


Du är inte så störd som du tror du är, utifrån det lilla jag läst av dig här :-)Happy varför så låga tankar om dig själv?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav Alyana » 2018-04-02 9:13:29

Mm, det där med statusattiraljer har jag heller inte förstått.
Det finns inget i mig som nånsin längtat efter sådant.
Förstår inte detta med dyra bilar, märkeskläder osv.
Det är något som skärt sig ibland då vissa i min omgivning tyckt det vart viktigt, jag är liksom idioten med "religiösa värderingar" som sänkt deras bild av coolhet. :lol:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-02 9:48:34

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Det är autismrelaterat tror jag :P


Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063


Du är inte så störd som du tror du är, utifrån det lilla jag läst av dig här :-)Happy varför så låga tankar om dig själv?


Jag saknar helt social förmåga kan man säga. Jag kan förstå att du vill trösta mig och att tröstande är vänligt. Men det är bara för jag har samlat och kategoriserat uttryck. Vet att jag borde säga tack, men inte för vad. Typ

mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 9:58:59

Den sociala hierarkin är människans bästa och sämsta påfynd. Jag önskar att det hade gått att bestämma vilka värden som skulle vara avgörande, om någon bidrog med mycket till samhället som därigenom var till nytta för alla, borde denna altruistiska handling leda till att personen som genom en osjälvisk uppoffrande handling hjälpte alla fick en högre position; men hela strukturen är så skev.

De människor som t.ex. Alyana vilka har hjärtat på rätt plats och inspirerar oss andra i en mörk och dunkel värld, är trots sina idealistiska strävanden som fördolda för de som enbart fäster blicken på yttre attiraljer. Är inte tanken större än det materialistiska? Med upplysta tankar kan vi övervinna den djuriska och grymma världen som ständigt lägger aber för oss; det är förnuftet och tanken som upphöjer oss över naturen.

Jag hoppas innerligt att ni är eniga i att den höga tanken står över den låga handlingen. Varför är det så svårt för flera att inse att den som sannerligen är altruistisk varken söker bekräftelse eller är i behov av att vinna detta genom att ikläda sig glimrande märkeskläder. En sann välgörare borde utmärkas av sin anspråkslöshet och inte förfäkta egenyttiga idéer med märkeskläder för att bättre vinna gehör. Dock är världen så skev, att en sann botgörare -- som önskar behandla världens problem -- vandrar liksom i mörker bland blinda människor, så att det nästan i princip är omöjligt för denne att uppnå något utan att bära märkeskläder och spela med i gemene mans löjliga sociala charader.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-02 10:18:38

Kan någon hjälpa mig att svara på frågan vad den sociala hierarkin faktiskt är till för, så att jag kanske därigenom kan förstå den på något sätt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 10:39:36

nomemorytoday skrev:Kan någon hjälpa mig att svara på frågan vad den sociala hierarkin faktiskt är till för, så att jag kanske därigenom kan förstå den på något sätt.
nomemorytoday skrev:Kan någon hjälpa mig att svara på frågan vad den sociala hierarkin faktiskt är till för, så att jag kanske därigenom kan förstå den på något sätt.


Den sociala hierarkin är ett koncept som beskriver en rangordning mellan olika individer i en grupp. En högre rang förutsätter att den som har en lägre rang inte har självständig tillgång till ett privilegium som tillhör annan med högre rang. Alltså de som har högre rang har mer makt eller tillgångar, och övriga förmåner, än de med lägre rang.

Varför det ser ut så beror på att gruppen ser till att bevara ordningen, eller på något sätt hindrar de lägre ranger från åtkomst till, vad som kan tillhöra de högre rangerna. Det viktigaste är alltså att de med lägre rang hindras. Den sociala hierarkin behöver inte skapa något värdefullt, snarare ska de konservera strukturen, där det som slulle kunna vara värdefullt avskiljs från övriga än de högre rangerna.

Vilka bevarar ordningen? De som tror på den sociala hierarkin. Det liknar alltså mobbning. Jämför med nedan om mobbning.

Mobbning
There is no universal definition of bullying, however, it is widely agreed upon that bullying is a subcategory of aggressive behavior characterized by the following three minimum criteria: (1) hostile intent, (2) imbalance of power, and (3) repetition over a period of time. Bullying may thus be defined as the activity of repeated, aggressive behavior intended to hurt another individual, physically, mentally or emotionally.



Alltså när någon väljer att gå till angrepp och maktförhållandena är skeva under förutsättningen att det sker någorlunda regelbundet under en viss tid.

A bully may project his/her own feelings of vulnerability onto the target(s) of the bullying activity. Despite the fact that a bully's typically denigrating activities are aimed at the bully's targets, the true source of such negativity is ultimately almost always found in the bully's own sense of personal insecurity and/or vulnerability.[143] Such aggressive projections of displaced negative emotions can occur anywhere from the micro-level of interpersonal relationships, all the way up through to the macro-level of international politics, or even international armed conflict.


Vad ger upphov till mobbarens osäkerhet eller handlingar borde härstämma från psykes beskaffenhet och värden som de självständigt trott vara viktiga eller värden som de under inflytande av yttre påverkan -- t.ex. kulturen eller annat -- trott vara viktiga. Systemet förutsätter att, värderingar skapas där åtskillnad görs på betydenhet av vissa egenskaper såsom kläder, karaktärsdrag -- intelligens, styrka, empati; eller handlingar som leder till att strukturens obalans skapas. I den obalans inom systemet som skapas kan personer få göra insteg, huruvida de lyckas få insteg beror på gruppen.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav nomemorytoday » 2018-04-02 10:54:00

@Sisyfos, tack snälla för svar.

Ok, så social hierarki är typ vuxenmobbning?

Jag har aldrig riktigt förstått mobbning heller tyvärr.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Social hierarki

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 11:02:15

nomemorytoday skrev:@Sisyfos, tack snälla för svar.

Ok, så social hierarki är typ vuxenmobbning?

Jag har aldrig riktigt förstått mobbning heller tyvärr.


Det var så lite så. Jag delar gärna med mig mina funderingar, men det är inte säkert att de är rätt eller att du har förstått vad jag menat på rätt sätt. Därför rekommenderar jag dig till att läsa vidare om ämnet. Lyckligtvis har vi internet och allmänna bibliotek.

F.ö. är begreppet att förstå förvirrande för mig, i synnerhet med anledning av de diskussioner som förts på forumet.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-02 12:46:43

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Ååh nu blev jag glad! Men förstår du hur störd jag är?

Hmm :-)063


Du är inte så störd som du tror du är, utifrån det lilla jag läst av dig här :-)Happy varför så låga tankar om dig själv?


Jag saknar helt social förmåga kan man säga. Jag kan förstå att du vill trösta mig och att tröstande är vänligt. Men det är bara för jag har samlat och kategoriserat uttryck. Vet att jag borde säga tack, men inte för vad. Typ

mvh


Jaha ok :-)005
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Re: Social hierarki

Inläggav tahlia » 2018-04-02 18:37:29

Social hierarki är långt mer avancerad än bara "vuxenmobbing". I grunden är den ett naturligt fenomen då människor är olika - alla trivs inte/blir inte sitt bästa jag i en följarposition men alla trivs inte/ blir inte sitt bästa jag i en ledarposition heller.

Problemet är att människan har förvanskat det hela rätt ordentligt genom att lägga vikt vid ovidkommande eller fel saker när de rangordnar vilket förklarar inkompetens och/eller skitstövlar i toppen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-02 18:45:33

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Du är inte så störd som du tror du är, utifrån det lilla jag läst av dig här :-)Happy varför så låga tankar om dig själv?


Jag saknar helt social förmåga kan man säga. Jag kan förstå att du vill trösta mig och att tröstande är vänligt. Men det är bara för jag har samlat och kategoriserat uttryck. Vet att jag borde säga tack, men inte för vad. Typ

mvh


Jaha ok :-)005


Jag är glad för att du är trevlig. Såna uttryck gör mig glad. Men inte intresserad.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-02 18:49:20

tahlia skrev:Social hierarki är långt mer avancerad än bara "vuxenmobbing". I grunden är den ett naturligt fenomen då människor är olika - alla trivs inte/blir inte sitt bästa jag i en följarposition men alla trivs inte/ blir inte sitt bästa jag i en ledarposition heller.

Problemet är att människan har förvanskat det hela rätt ordentligt genom att lägga vikt vid ovidkommande eller fel saker när de rangordnar vilket förklarar inkompetens och/eller skitstövlar i toppen.


Väldigt intres- och sant. Finns det något skrivet om sånt på nätet?

(Jag är absolut inte ironisk eller sarkastisk)

Mvh Lisa
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-02 21:08:11

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Jag saknar helt social förmåga kan man säga. Jag kan förstå att du vill trösta mig och att tröstande är vänligt. Men det är bara för jag har samlat och kategoriserat uttryck. Vet att jag borde säga tack, men inte för vad. Typ

mvh


Jaha ok :-)005


Jag är glad för att du är trevlig. Såna uttryck gör mig glad. Men inte intresserad.


Haha ok :-)005
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav blitzen » 2018-04-05 13:11:06

RSD555 skrev:
blitzen skrev:
RSD555 skrev:
Jag saknar helt social förmåga kan man säga. Jag kan förstå att du vill trösta mig och att tröstande är vänligt. Men det är bara för jag har samlat och kategoriserat uttryck. Vet att jag borde säga tack, men inte för vad. Typ

mvh


Jaha ok :-)005


Jag är glad för att du är trevlig. Såna uttryck gör mig glad. Men inte intresserad.


Ibland är folk trevliga utan att de för den sakens skull försöka fånga den andres intresse. (informerar).
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-05 16:42:09

blitzen skrev:
RSD555 skrev:
blitzen skrev:
Jaha ok :-)005


Jag är glad för att du är trevlig. Såna uttryck gör mig glad. Men inte intresserad.


Ibland är folk trevliga utan att de för den sakens skull försöka fånga den andres intresse. (informerar).


Ja, det var så jag menade. Därför tar jag det bara som en vänlig gest.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Social hierarki

Inläggav RSD555 » 2018-04-06 17:46:24

Jag undrar om beundran av "genier" har något med social hierarki att göra.

Jag förstår inte meningen med att upphöja personer till "genier". Är det för att jag inte förstår hierarkier?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in