Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)
Moderatorer: Miche, barracuber
59 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)
I den här tråden slänger vi över frågor som har med säkerhet att göra. Min egen gissning är att det kommer att handla rätt mycket om Window$
Det finns också en risk att tråden kan bli väldigt lång.....
Ensamflickan hade en fråga om säkerhet och fick svar från Kvasir. Här är den dialogen:
Här är fler säkerhetstips:
[/quote]
Ensamflickan hade en fråga om säkerhet och fick svar från Kvasir. Här är den dialogen:
Ensamflickan och Kvasir skrev:Ensamflickan skrev:Norman Antivirusprogram ingick, och det funkar. Det uppdaterar sig själv varje dag(?) (utan att jag ens märker vad den håller på med i bakgrunden) - förutom genomsökningsmotorn som plötsligt lägger av ca en gång i veckan... Jag måste själv kolla upp att AV programmet är aktivt, och annars manuellt uppdatera den där "motorn", innan jag vågar mig ut på nätet... Jag har letat men inte hittat nånstans man kan ställa in den på automatisk uppdatering. (Tips mottages tacksamt, om nån vet hur man gör/om det går...)Kvasir skrev:Ingen aning, men jag gav upp betalprogram för det syftet för länge sedan. De funkar inte ett smack bättre än de som är gratis, snarare tvärtom. Jag kan rekommendera Avast, som är gratis för icke-kommersiellt bruk, och fungerar utmärkt (lär göra så även under Vista, vad jag har hört).
Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh- eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...
Här är fler säkerhetstips:
barracuber, junkandshit och Tonzon skrev:barracuber skrev:junkandshit skrev:[quote="Tonzon"]Okej, jag fattar grunderna. Men hur säkert är det. Kommer det att lägga massa information på min dator som andra har del av? Är det inte risk att få trojaner?
Jag har ganska bra bredband så det borde inte ta tid, men jag vet inte om jag vågar använda det. Om jag nu skall andvänta torrent hur funkar det. Ladda ner ett torrentprogram antar jag. Men hur vet jag vilket som är säkert.
Som med all annan fildelning finns det risker. Vissa filtyper kan innehålla skadlig kod, men man kan skydda sig.
Välkända program som hantera torrents har aldrig innehållit skadlig kod vad jag känner till. Det är filerna du tankar hem som kan innehålla sånt.
BitTornado är en favorit.
http://www.bittornado.com/
Alla som kör Windows bör ha brandvägg(ej den inbyggda) och antivirus.
Se även till att köra WindowsUpdate regelbundet.
Sedan bör man även komplettera med Spybot - Search & Destroy.
http://www.safer-networking.org/sv/index.html
xp-AntiSpy är ett bra program om man vill stänga av olika funktioner för att skydda datorn och värna om den personliga integriteten.
http://xp-antispy.org/
Som linuxanvändare slipper du detta.
Förutom tipsen från junkandshit har jag några också, alla gratis:
<a href="http://www.wincleaneras.com/">Wincleaner Antispyware - Free Spyware Protection</a>
<a href="http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php">Ad-Aware 2007 Free</a>
<a href="http://free.grisoft.com/doc/1/us/frt/0">AVG Anti-Spyware Free Edition</a>
<a href="http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html">SpywareBlaster</a>
<a href="http://www.pctools.com/firewall/">PC Tools Firewall Plus</a> (de har även flera andra gratis säkerhetsprogram)
Jag kör dem och de verkar funka bra. Tänk på att den här typen av program ofta får uppdateringar från internet i stort sett dagligen. Så varje gång du startar dem så gör "check updates" innan du startar någon scanning så är du så skyddad du kan bli för priset 0 kr.
Jag menar inte att man behöver köra alla varje dag. Men tycker man det är kul och om man orkar så kan det väl inte direkt skada heller.
Men paradoxalt nog känns det som att ju oftare man kör dem desto mer sällan behöver man köra dem. Men det är som sagt bara en känsla, vilket ju som bekant är sådant som NT brukar förlita sig på![]()
/Barracuber
[/quote]
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Moderator
- Anslöt: 2007-02-11
Och ett mindre mekaniskt säkerhets tips. Förnuft
det vill säga "klicka inte på något du inte vet vad det är". Många har säkert hört det förut men det är fortfarande väldigt sant. en länk som heter http://www.tz??k.png.html är defenitivt inte att rekomendera.
det vill säga "klicka inte på något du inte vet vad det är". Många har säkert hört det förut men det är fortfarande väldigt sant. en länk som heter http://www.tz??k.png.html är defenitivt inte att rekomendera.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh Twisted Evil - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...
Ang Avast, använder detta program själv för användarvänglighetens skull men aldrig vart med om att den startat om datorn. Är det för att den är klar med uppdateringarna då, så kanske det hjälper om du väljer välja något annat än "ask when update is available". Om inte så hjälper förmodligen följande ahk script, förutsatt att det inte är en riktig bugg programmet har och bara startar om datorn med Winblows API.
Sparas som "askReboot.ahk"
- Kod: Markera allt
#PERSISTENT
#SINGLEINSTANCE FORCE
DllCall("kernel32.dllSetProcessShutdownParameters", UInt, 0x4FF, UInt, 0)
OnMessage(0x11, "WM_QUERYENDSESSION")
return
WM_QUERYENDSESSION(wParam, lParam)
{
ENDSESSION_LOGOFF = 0x80000000
if (lParam & ENDSESSION_LOGOFF)
EventType = Logoff
else
EventType = Shutdown
TrayTip,%EventType% in progress.,Tryck Escape to abort.
KeyWait,Escape,DT2
if errorlevel = 1
return true
else
TrayTip,Aborted %EventType%
Sleep,500
TrayTip,,
return false ; abort
return
}
scriptet körs via autohotkey, finns på http://www.autohotkey.com ,måste installeras först, när du klickar på ovanstående fil lägger till kod i windows att exekveras när datorn stängs/startar/loggar av. Du har 2sekunder på dig från att traytip'n längst ner till höger säger åt dig att något är på gång tills den startar om med att trycka på escape. Ifall escape trycks händer ingenting. Om inte traytip funkar på ditt winblows, kan du ordna det i registret, eller så byter du ut "traytip" med "tooltip" funktionen, ska gå att bara ändra det ordet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh Twisted Evil - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...
Ang Avast, använder detta program själv för användarvänglighetens skull men aldrig vart med om att den startat om datorn.
Det är barracuber som har citerat fel. Jag hade bara skrivit det första av de två styckena. Det andra stycket, som du citerade, gällde någon annans virusprogram, och det fick mig att rekommendera Avast istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Det är barracuber som har citerat fel. Jag hade bara skrivit det första av de två styckena. Det andra stycket, som du citerade, gällde någon annans virusprogram, och det fick mig att rekommendera Avast istället.
va fel det kan bli, aja fick iallafall anledning till att leta upp scriptet i fråga.
Norton ska man definitivt se upp för. Det missar virus och slöar ned något fruktansvärt.
Även Panda antivirus upplever jag som en aning långsamt. Dock användarvänligt. Men vad hjälper det när den tiden man sparar förloras p.g.a. seghet och en real-time-scan som kunde va snabbare
Följande är riktigt vassa både vad prestanda och användarvänlighet beträffar.
NoD 32. Hittar de allra flesta virus och och realtimescanning slöar knappt ner överhuvudtaget.
Kaspersky anti-virus: Riktigt bra även det, det enda jag har att invända mot är att "on-demand-scan" är ganska seg, realtimescanning är dock snabb.
Även Panda antivirus upplever jag som en aning långsamt. Dock användarvänligt. Men vad hjälper det när den tiden man sparar förloras p.g.a. seghet och en real-time-scan som kunde va snabbare
Följande är riktigt vassa både vad prestanda och användarvänlighet beträffar.
NoD 32. Hittar de allra flesta virus och och realtimescanning slöar knappt ner överhuvudtaget.
Kaspersky anti-virus: Riktigt bra även det, det enda jag har att invända mot är att "on-demand-scan" är ganska seg, realtimescanning är dock snabb.
Senast redigerad av JJ 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Moderator
Jag skulle säga Nod32 men kom på att den inte är gratis. (om man inte fuskarMsTibbs skrev:Bästa gratis antivirusprogrammet?
Använder själv bara f-prot och AVG (dos versionerna) när jag genomsöker mina virussamlingar. Men det är inte p-ga att "de är bäst". Nod32 oftast annars.tabas.
Har haft AVG i många år, men nu har den hakat upp sig flera gånger och datorn har betett sig märkligt om än inte helt bäng. Tog bort AVG och återinstallerade det. Då blev det 8.0 av sig självt. Tror jag hade sjuan innan. Det vill sig inte, hela tiden så är det nåt som stoppar upp och så sägs det "programmet svarar inte". Några gånger har IE och även Firefox som jag kört alternativt också slutat svara.
HILFE!!
Jag hade tidigare flera som kunde hjälpa mig med datorrelaterat elände, men alla har försvunnit (en fått flickvän och inte velat ha kvinnliga vänner efter det (?!), en flyttat och en slutat orka hjälpa andra med det) så jag har inte mer än Google att tillgå.. Aspkvinna sa att Weasley var haj på sånt, men om inte hon råkar se det här och nån annan gör det, så blir jag glad och tacksam för svar.
Alltså, om jag inte har pengar att köra antivirus för, ska jag testa AVG igen och vet ni varför det kan tänkas krångla så förbannat?
Jag har en dator som närmast är en antikvitet (för insatta) kan tilläggas.
Jo, jag har letat info själv, men jag blir galen på att alla säger olika. T ex skulle jag leta info om att damma fläkten och somliga säger att man kan dammsuga den medan andra säger att den kan stendö då, man MÅSTE köpa tryckluft på burk, och ytterligare andra säger att man kan damma med trasa. Blir knäpp av att inte kunna avgöra vad som är rimligt rätt (även om såklart flera kan ha rätt, på nåt sätt).
Tacksam för svar, som det heter i frågespalter
HILFE!!
Jag hade tidigare flera som kunde hjälpa mig med datorrelaterat elände, men alla har försvunnit (en fått flickvän och inte velat ha kvinnliga vänner efter det (?!), en flyttat och en slutat orka hjälpa andra med det) så jag har inte mer än Google att tillgå.. Aspkvinna sa att Weasley var haj på sånt, men om inte hon råkar se det här och nån annan gör det, så blir jag glad och tacksam för svar.
Alltså, om jag inte har pengar att köra antivirus för, ska jag testa AVG igen och vet ni varför det kan tänkas krångla så förbannat?
Jag har en dator som närmast är en antikvitet (för insatta) kan tilläggas.
Jo, jag har letat info själv, men jag blir galen på att alla säger olika. T ex skulle jag leta info om att damma fläkten och somliga säger att man kan dammsuga den medan andra säger att den kan stendö då, man MÅSTE köpa tryckluft på burk, och ytterligare andra säger att man kan damma med trasa. Blir knäpp av att inte kunna avgöra vad som är rimligt rätt (även om såklart flera kan ha rätt, på nåt sätt).
Tacksam för svar, som det heter i frågespalter
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Har haft AVG i många år, men nu har den hakat upp sig flera gånger och datorn har betett sig märkligt om än inte helt bäng. Tog bort AVG och återinstallerade det. Då blev det 8.0 av sig självt. Tror jag hade sjuan innan. Det vill sig inte, hela tiden så är det nåt som stoppar upp och så sägs det "programmet svarar inte". Några gånger har IE och även Firefox som jag kört alternativt också slutat svara.
Är du säker på att det är AVG som ger problemen? Om datorn är så antik som du skrev så kan det vara andra saker, som för lite RAM-minne, för liten hårddisk (ger onödigt mycket swappande).
Brukar du köra CCleaner och liknande städprogram? Windoze är ökänt för att kludda ner filsystemet med massvis med onödiga temp-filer osv som tynger ner.
Min dator är hyfsat snabb och problemfri trots kanske 4-5 år på nacken. Den är en 2,8 GHz Pentium 4 med 1 GB RAM-minne (den skulle behöva 2 GB). Men jag städar ganska ofta med CCleaner (städar både filsystemet och windows-registry), annars hade den (läs: Windows) inte hållit sig så bra.
Kör XP Professional. Vilket version kör du? XP Home har ju färre processer igång än Professional.
alfapetsmamma skrev:Alltså, om jag inte har pengar att köra antivirus för, ska jag testa AVG igen och vet ni varför det kan tänkas krångla så förbannat?
Jag körde också AVG under några år men bytte till Comodo. Tyckte AVG startade upp alldeles för många processer i bakgrunden, Comodo är något bättre i det avseendet.
Om du testar Comodo, var beredd på att brandväggen ställer ganska många frågor, ibland så många att man bara vill hysta datorn genom fönstret. Jag vet en person som blev helt vansinnig på det, men jag brukar inte bry mig.
Comodo har ett komplett gratispaket som heter Comodo Internet Security och består av flera olika program, man väljer vilka man vill ladda hem. Jag kör bara brandväggen och antivirusprogrammet just nu, för att hålla nere antalet processer.
http://www.comodo.com/
alfapetsmamma skrev:Jo, jag har letat info själv, men jag blir galen på att alla säger olika. T ex skulle jag leta info om att damma fläkten och somliga säger att man kan dammsuga den medan andra säger att den kan stendö då, man MÅSTE köpa tryckluft på burk, och ytterligare andra säger att man kan damma med trasa. Blir knäpp av att inte kunna avgöra vad som är rimligt rätt (även om såklart flera kan ha rätt, på nåt sätt).
Har ingen aning vilket som är bäst. Brukar vara usel på att damma av datorer, framför allt invändigt. Jag bytte moderkort i höstas och datorförsäljaren rynkade på näsan när han beskådade de grå dammklumparna på det gamla kortet... men han var inte förvånad.
alfapetsmamma skrev:Tacksam för svar, som det heter i frågespalter
HTH.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Moderator
Tack tack!! Hade jag inte sett i annan tråd att du svarat här hade jag inte sett svaret, jag såg det inte i nya inlägg?! Märkligt. Kanske jag blivit skumögd?
Jag bytte från AVG till Kaspersky. Kan testa Comodo när Trial-tiden går ut för det jag tog. Ska kolla på CClenaer, tack för tipset! Brukar rensa temp-filer och sånt regelbundet annars, men jag älskar städgrejer. Hade haft mer sånt om inte jag blev galen på att de frågar om jag vill tillåta ditt och datt att hända, när jag inte vet vad som är okej och systemeget och vad som inte är det. Kan inte sitta och googla fil- och programnamn varenda dag...
Jag bytte från AVG till Kaspersky. Kan testa Comodo när Trial-tiden går ut för det jag tog. Ska kolla på CClenaer, tack för tipset! Brukar rensa temp-filer och sånt regelbundet annars, men jag älskar städgrejer. Hade haft mer sånt om inte jag blev galen på att de frågar om jag vill tillåta ditt och datt att hända, när jag inte vet vad som är okej och systemeget och vad som inte är det. Kan inte sitta och googla fil- och programnamn varenda dag...
- alfapetsmamma
Nu har jag satt dit CCleaner och tog Defraggler när jag ändå höll på. Håller nu på med Superantispyware... Var svindlande nära att sätta dit PC Wizard för att se om det är överhettning som gör att den låter så dant, men jag kan nog inte uttyda resultaten så nej... ska stilla mig lite. Plocka bort sidan och damma för hand nån dag däremot.
- alfapetsmamma
Avg är ju freeware, visserligen inte det sämsta. Inte ovanligt med buggar. Men om du tycker det är bra så kan du testa med en gammal version, de finns t.ex här: http://www.oldapps.com/AVG_antivirus.php Sen stänger du av autoupdate-funktionen för själva programmet, bara har update för virusdefinitioner förbockat så fungerar det nog.alfapetsmamma skrev:Har haft AVG i många år,
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Allmänt säkerhetstips!
French fighter planes grounded by computer virus
The aircraft were unable to download their flight plans after databases were infected by a Microsoft virus they had already been warned about several months beforehand.
...
Microsoft had warned that the "Conficker" virus, transmitted through Windows, was attacking computer systems in October last year, but according to reports the French military ignored the warning and failed to install the necessary security measures.
...
January 2009 the British Defence Ministry had been attacked by a hybrid of the virus that had substantially and seriously infected the computer systems of more than 24 RAF bases and 75 per cent of the Royal Navy fleet including the aircraft carrier Ark Royal.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... virus.html
Håll era operativsystem uppdaterade!
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Bra Antispywareprogram och några tips.
Malwarebytes
Från: http://www.malwarebytes.org
Finns i två versioner en free trial och en full version som kostar,
funkar dock upptill 30-dagar och oftast är det ju en "punkt-insats"
som behövs. Har ni adekvata skydd i övrigt av brandvägg, anti-virus
så behöver ni ej de minnes-residenta möjligheter som erbjudes
i full-version.
Ni klarar er utmärkt med gratisversion, funkar fint i felsäkert
läge, uppdatera definitionsfiler först i "felsäkert läge med nätverks
stöd" eller kör som "vanligt". (Dock kan jag erfarenhetsmässigt
rekommendera off-line scanning i felsäkert läge p.g.a
nedanstående skäl.)
Ofta är det bra att inte vara uppkopplad, inaktivera nätverksanslutning
eller helt enklet "dra ur" nätverkslad om ni har trojan eller malware/adware/spyware infekterats, då nätaccess ofta försöker dra ner mer "skit" om process/program är aktivt, och många elaka program försöker injecta kod i i webläsare, nätverks-tjänster, winlogon-process osv.
Från: http://www.malwarebytes.org
Finns i två versioner en free trial och en full version som kostar,
funkar dock upptill 30-dagar och oftast är det ju en "punkt-insats"
som behövs. Har ni adekvata skydd i övrigt av brandvägg, anti-virus
så behöver ni ej de minnes-residenta möjligheter som erbjudes
i full-version.
Ni klarar er utmärkt med gratisversion, funkar fint i felsäkert
läge, uppdatera definitionsfiler först i "felsäkert läge med nätverks
stöd" eller kör som "vanligt". (Dock kan jag erfarenhetsmässigt
rekommendera off-line scanning i felsäkert läge p.g.a
nedanstående skäl.)
Ofta är det bra att inte vara uppkopplad, inaktivera nätverksanslutning
eller helt enklet "dra ur" nätverkslad om ni har trojan eller malware/adware/spyware infekterats, då nätaccess ofta försöker dra ner mer "skit" om process/program är aktivt, och många elaka program försöker injecta kod i i webläsare, nätverks-tjänster, winlogon-process osv.
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 2 gånger.
- oxymoronen Erik
- Anslöt: 2008-11-29
http://www.microsoft.com/Security_Essentials/
Microsoft har nu ett gratis antivirus till Windows XP/Vista/7. Det är gjort för att vara mitet och inte ta mycket systemresurser.
Har kört det ett tag och inte haft några problem.
Det är ett enkelt program men har de vanligaste och viktigaste funktionerna man kan begära av ett AV-program.
Microsoft har nu ett gratis antivirus till Windows XP/Vista/7. Det är gjort för att vara mitet och inte ta mycket systemresurser.
Har kört det ett tag och inte haft några problem.
Det är ett enkelt program men har de vanligaste och viktigaste funktionerna man kan begära av ett AV-program.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Vet någon om man kan köra MS nya ihop med andra antivirus? Jag kör just nu Comodos gratis antivirus som heller inte gör mycket väsen av sig.
Antivirusprogram är väl ungefär som försäkringar? Att man egentligen kan ha hur många som man vill och har råd med. Till skillnad från exempelvis brandväggar som bara går att köra en i taget.
Antivirusprogram är väl ungefär som försäkringar? Att man egentligen kan ha hur många som man vill och har råd med. Till skillnad från exempelvis brandväggar som bara går att köra en i taget.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:38, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Moderator
barracuber skrev:Vet någon om man kan köra MS nya ihop med andra antivirus? Jag kör just nu Comodos gratis antivirus som heller inte gör mycket väsen av sig.
Det går tydligen utmärkt som väntat. Innan jag installerade MS stod det i Säkerhetscenter att "Comodo vaktar din dator mot virus" typ. Nu har jag installerat MS och nun står det "Mer än ett program vaktar din dator mot virus"...
Tycker MS-programmet är snyggt och smidigt. Hittade inga virus.

- barracuber
- Moderator
Kvasir skrev:Moggy, har du sett några tester på hur MS program står sig i konkurrensen när det gäller att detektera virus?
Nej, tyvärr inte.
Är inte så orolig för det hur som helst. Programmet verkar göra sitt bra och jag har aldrig några virusproblem.
Rätt skönt att ha ett enkelt antivirus utan massa onödiga finesser och inställningar.
barracuber skrev:barracuber skrev:Vet någon om man kan köra MS nya ihop med andra antivirus? Jag kör just nu Comodos gratis antivirus som heller inte gör mycket väsen av sig.
Det går tydligen utmärkt som väntat. Innan jag installerade MS stod det i Säkerhetscenter att "Comodo vaktar din dator mot virus" typ. Nu har jag installerat MS och nun står det "Mer än ett program vaktar din dator mot virus"...![]()
Tycker MS-programmet är snyggt och smidigt. Hittade inga virus.
Funkar säkert men brukar inte rekommenderas. Prestandan kan påverkas när två AV-program ligger och övervakar filen som används samtidigt....
Moggy skrev:barracuber skrev:Vet någon om man kan köra MS nya ihop med andra antivirus? Jag kör just nu Comodos gratis antivirus som heller inte gör mycket väsen av sig.
Funkar säkert men brukar inte rekommenderas. Prestandan kan påverkas när två AV-program ligger och övervakar filen som används samtidigt....
Tog bort Comodo - både FW och AV - eftersom den låg i autostarten utan att dess funktioner var aktiverade. Hoppas man kan sova lugnt nu med XPs brandvägg och Security Essentials.
Undrar vad det finns för bra freeware på spyware/malware nu för tiden...
- barracuber
- Moderator
<a href="http://lifehacker.com/5399564/five-best-antivirus-applications?skyline=true&s=i">Five Best Antivirus Applications</a>
- barracuber
- Moderator