Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ordning på filer, sökning, backup

Inläggav barracuber » 2007-11-21 20:38:36

Nån mer än jag som inte kan hålla ordning på vad som ligger var på datorn? Har ni alla diskar och enheter i huvudet eller använder ni verktyg typ Google desktop eller liknande (Yahoo, MSN osv)? Ni menar inte att ni söker med Windows Search???

Hur gör ni med backuper, bränner ni till skivor eller kopierar till hårddiskar eller vilket strategi ska man ha? (eller ska backuper vara en egen tråd?)

Jag fasar för nästa gång min fru frågar "Kan du plocka worddokumentet med juladdresserna?". "Ehh..jaa..få se nu..det ligger nog..där...eller där..eller.."

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav weasley » 2007-11-21 21:08:08

Flera partitioner och ett välorganiserat mappsystem så är problemen snabbt lösta.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2007-11-21 21:08:31

Sedan något år tillbaka har jag en extern disk som jag enbart använder till backup. Den är alltid avstängd utom just när jag gör backup, för att minimera risken att något händer med backupfilerna. Jag är inte systematisk med backuperna, utan gör det lite då och då när jag tycker det är dags. Jag brukar dessutom oftast göra inkrementell backup, och gör fullständig backup bara någon gång ibland.

Sedan skadar det förstås inte att bränna ut på DVD emellanåt. Tyvärr börjar det bli besvärligt eftersom dagens hårddiskar är så stora. För några år sedan tyckte jag det var skönt att äntligen ha DVD-brännare, för då var det slut med en hel trave CD-skivor varje gång jag gjorde backup. Nu är det samma sak med DVD. Jag tänkte göra en totalbackup på DVD häromdagen, men det skulle nog ha hamnat på 15 DVD minst, så jag gjorde en mera selektiv backup och försökte strunta i allt som inte kändes nödvändigt att spara. Då klarade jag mig med 5 DVD. Vi får väl hoppas att BlueRaybrännare snart blir överkomliga i pris.

Utöver det bränner jag ibland ut speciella saker på DVD. T.ex. brukar jag bränna ut alla bilder från digitalkameran varje gång jag rensar minneskortet (jag brukar inte rensa bilder däremellan, så jag får med alla bilder på det sättet). Likaså bränner jag färdigredigerade versioner av foton då och då. Vissa andra saker händer också att jag bränner på egna skivor, utöver vanliga backuper.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav junkandshit » 2007-11-22 1:18:55

Norton ghost är ett perfekt program om man vill klona en disk eller partition.

Köp en extern hårddisk för dina backuper. Dom är väldigt billiga.
T ex http://www.dustinhome.se/pd_5010115120.aspx
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav nallen » 2007-11-22 10:46:36

Hittar saker gör man med find och grep. Om man nu inte kommer ihåg vart man lagt datat. Ordning och reda är viktigt, åtminstonde på de högre nivåerna, man ska inte behöva rota i trädet under Computers när man letar efter receptet på banankaka.

Backup är ett större problem. Backuproboten jag har klarar bara 6st 40GB-band (och jag är inte säker på att den är alldeles tillförlitlig) så just nu är strategin att dubbellagra allt som är viktigt eller svårt/omöjligt att återskapa. Jag speglar just nu knappt 1GB på disk i två olika maskiner. Annat, som antagligen går att ladda hem igen, bor på en RAID5-array, så det är iaf ingen större fara om en disk packar ihop.
Planen på sikt är att bättra upp sorteringen så att bandroboten blir ett vettigt alternativ för hemkatalogen medan speglingen av vissa andra areor är tänkt att ske till disk hos en polare (precis som han tänker göra mot mig).
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2007-11-22 11:41:14

Jag har allt sorterat i kryptiska mappar med lösenord. Ingen backup på någonting, det är vansinne. Hittar jag ingenting så använder jag mig av Spotlight.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav weasley » 2007-11-22 14:16:26

Jag har tre ställen för backup: En stationär dator hemma, en server och en USB-disk. Har dock inga schemalagda backuper (jobbar iofs mest på lappen och den har inte så stor hdd), utan för över när jag känner för det.

Organiserade nyligen om mina mappar på laptopen, men jag är inte alls nöjd med resultatet. Det blev inte alls så intuitivt som jag hade hoppats, så jag funderar lite på hur jag ska omorganisera.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-22 20:49:19

Hej!

Under mappen Mina Dokument har jag alla filer jag själv skapat. Jag har undermappar som heter t.ex. Adresser, Mat, Dataspel o.s.v. Sedan lägger jag alla recept under Mat. För att få det mer överskådligt har jag sedan undermappar till Mat som heter Middagsmat, Sallader, Soppor, Såser, Kakor och bakverk, Godis och snacks, Frukostmat och Övrigt. Lätt att hitta.

Backup, nej det gör jag inte. När jag hade CD-brännare brände jag en CD-skiva med Mina Dokument då och då. Men jag använde aldrig de skivorna förutom när jag bytte dator. Men nu har jag ingen CD-brännare för den jag hade gick sönder. Kan man lagra dokument på en server någonstans, i cyberrymden?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-22 21:00:14

Lilla Gumman skrev:När jag hade CD-brännare brände jag en CD-skiva med Mina Dokument då och då. Men jag använde aldrig de skivorna förutom när jag bytte dator.


Det är med backuper som med försäkringar. Bäst är om man har dem men aldrig behöver använda dem.

Är det inte några större datamängder du gör backup på så verkar det finnas lösningar på nätet. Jag har ingen koll på dem, men de här verkar erbjuda ett gratisalternativ för upp till 2 GB data.
http://mozy.com/home
Jag har dock inte provat själv och vet inte hur bra och smidigt det är.

CD/DVD-brännare är ju annars väldigt billiga idag. Ett ytterligare alternativ är ett USB-minne.

Så kan man ju också tänka sig att man samarbetar med någon kompis och helt enkelt lägger backup på varandras maskiner, över nätet. Det gäller bara att lite på varandra och hitta något smidigt sätt att hantera det hela.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-22 23:02:23

När ni köper ny dator; organisera upp ett bra filsystem från början, så slipper ni någonsin leta, gör ett system som är idiotsäkert. För att ha koll har jag tex i rakt nedstigande led:

Foto / 2006 / Maj:djurparken / giraff.jpg

och:

Neuropsykiatri / Aspergers / Hjälpmedelsfilmer / timstock.avi

och:

Filmer / Långfilmer / Har sett redan / Crazy in love.avi


Jag låter alla osorterade filer ligga kvar på skrivbordet till jag hinner sortera dem.

Jag har även en mapp på skrivbordet som jag kallar "övrigt" där jag lägger alla småfiler utan sammanhang som jag förmodligen kommer tröttna på inom kort. Exempelvis kan jag ibland få för mig att leta upp "alla" bakgrundsbilder jag kan hitta med färgen rosa... de filerna slänger jag oftast inom en vecka ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:59:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2007-11-28 6:05:16

jag började sortera i mappar när jag sökte o hämtade alla virus som ja kunde hitta, kunde se ut såhär tex: w9x/virus/zombie/zombie_007.exe
funkade bra så länge jag bara collectad:e virus. :roll:

nu gör jag likadant med alla program jag laddar ner och installerar, men det är rätt onödigt eftersom internet är relativt snabbt nuförtiden så man kan lika gärna spara en URL, en mapp för alla PE_editor's o sen två mappar ner för att komma till den spec. versionen man är ute efter, och bara en mapp för alla pdf- filer blir för mycke för mig.

Men en bra filhanterare är ett måste. använder TotalCommander, och 2xExplorer.
Den senare är som utforskaren fast två fönster med filer i, istället för en vilket gör det lättare att synkronisera mappar. Den är mera lätthanterlig än TC, dock så är TC extremt kraftfullt.

V-grep är ett stand-alone program för att söka i textfiler, kan använda "regular expression" vilket gör det lätt om man inte kommer ihåg exakt vad som stod i filerna man söker, ganska användarvänligt när man väl kommit på hur de enklaste funktionerna funkar, total commander har plugins som gör att man kan söka text i andra format, tex då PDF.
Seriös backup, gör jag med TC. vet att det finns spec. program för just de sysslorna men TC funkar bra för mig. Vanligt mapp till mapp(överskrivning) gör ja i 2xExplo
2xExplorer = netez.com/2xExplorer
TC =http://www.ghisler.com
v-Grep = http://www.snapfiles.com/get/vgrep.htm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Inläggav barracuber » 2007-11-28 13:33:56

I den här tråden slänger vi över frågor som har med säkerhet att göra. Min egen gissning är att det kommer att handla rätt mycket om Window$ :wink: Det finns också en risk att tråden kan bli väldigt lång.....

:arrow:

Ensamflickan hade en fråga om säkerhet och fick svar från Kvasir. Här är den dialogen:

Ensamflickan och Kvasir skrev:
Ensamflickan skrev:Norman Antivirusprogram ingick, och det funkar. Det uppdaterar sig själv varje dag(?) (utan att jag ens märker vad den håller på med i bakgrunden) - förutom genomsökningsmotorn som plötsligt lägger av ca en gång i veckan... Jag måste själv kolla upp att AV programmet är aktivt, och annars manuellt uppdatera den där "motorn", innan jag vågar mig ut på nätet... Jag har letat men inte hittat nånstans man kan ställa in den på automatisk uppdatering. (Tips mottages tacksamt, om nån vet hur man gör/om det går...)


Kvasir skrev:Ingen aning, men jag gav upp betalprogram för det syftet för länge sedan. De funkar inte ett smack bättre än de som är gratis, snarare tvärtom. Jag kan rekommendera Avast, som är gratis för icke-kommersiellt bruk, och fungerar utmärkt (lär göra så även under Vista, vad jag har hört).

Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh :twisted: - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...


:arrow:

Här är fler säkerhetstips:

barracuber, junkandshit och Tonzon skrev:
barracuber skrev:
junkandshit skrev:
Som med all annan fildelning finns det risker. Vissa filtyper kan innehålla skadlig kod, men man kan skydda sig.

Välkända program som hantera torrents har aldrig innehållit skadlig kod vad jag känner till. Det är filerna du tankar hem som kan innehålla sånt.

BitTornado är en favorit.
http://www.bittornado.com/

Alla som kör Windows bör ha brandvägg (ej den inbyggda) och antivirus.

Se även till att köra WindowsUpdate regelbundet.

Sedan bör man även komplettera med Spybot - Search & Destroy.
http://www.safer-networking.org/sv/index.html

xp-AntiSpy är ett bra program om man vill stänga av olika funktioner för att skydda datorn och värna om den personliga integriteten.
http://xp-antispy.org/

Som linuxanvändare slipper du detta.


Förutom tipsen från junkandshit har jag några också, alla gratis:

<a href="http://www.wincleaneras.com/">Wincleaner Antispyware - Free Spyware Protection</a>

<a href="http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php">Ad-Aware 2007 Free</a>

<a href="http://free.grisoft.com/doc/1/us/frt/0">AVG Anti-Spyware Free Edition</a>

<a href="http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html">SpywareBlaster</a>

<a href="http://www.pctools.com/firewall/">PC Tools Firewall Plus</a> (de har även flera andra gratis säkerhetsprogram)

Jag kör dem och de verkar funka bra. Tänk på att den här typen av program ofta får uppdateringar från internet i stort sett dagligen. Så varje gång du startar dem så gör "check updates" innan du startar någon scanning så är du så skyddad du kan bli för priset 0 kr.

Jag menar inte att man behöver köra alla varje dag. Men tycker man det är kul och om man orkar så kan det väl inte direkt skada heller.

Men paradoxalt nog känns det som att ju oftare man kör dem desto mer sällan behöver man köra dem. Men det är som sagt bara en känsla, vilket ju som bekant är sådant som NT brukar förlita sig på :wink:

/Barracuber

Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Saninaé » 2007-11-28 13:45:15

Och ett mindre mekaniskt säkerhets tips. Förnuft
det vill säga "klicka inte på något du inte vet vad det är". Många har säkert hört det förut men det är fortfarande väldigt sant. en länk som heter http://www.tz??k.png.html är defenitivt inte att rekomendera.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Parvlon » 2007-11-28 19:42:20

Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh Twisted Evil - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...

Ang Avast, använder detta program själv för användarvänglighetens skull men aldrig vart med om att den startat om datorn. Är det för att den är klar med uppdateringarna då, så kanske det hjälper om du väljer välja något annat än "ask when update is available". Om inte så hjälper förmodligen följande ahk script, förutsatt att det inte är en riktig bugg programmet har och bara startar om datorn med Winblows API.
Sparas som "askReboot.ahk"
Kod: Markera allt
#PERSISTENT
#SINGLEINSTANCE FORCE

DllCall("kernel32.dllSetProcessShutdownParameters", UInt, 0x4FF, UInt, 0)
OnMessage(0x11, "WM_QUERYENDSESSION")
return
WM_QUERYENDSESSION(wParam, lParam)   
{
    ENDSESSION_LOGOFF = 0x80000000
    if (lParam & ENDSESSION_LOGOFF) 
        EventType = Logoff
    else 
        EventType = Shutdown

 TrayTip,%EventType% in progress.,Tryck Escape to abort.
 KeyWait,Escape,DT2
  if errorlevel = 1
   return true
  else
   TrayTip,Aborted %EventType%
   Sleep,500
   TrayTip,,
   return false  ; abort
return
}

scriptet körs via autohotkey, finns på http://www.autohotkey.com ,måste installeras först, när du klickar på ovanstående fil lägger till kod i windows att exekveras när datorn stängs/startar/loggar av. Du har 2sekunder på dig från att traytip'n längst ner till höger säger åt dig att något är på gång tills den startar om med att trycka på escape. Ifall escape trycks händer ingenting. Om inte traytip funkar på ditt winblows, kan du ordna det i registret, eller så byter du ut "traytip" med "tooltip" funktionen, ska gå att bara ändra det ordet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2007-11-28 20:49:36

Parvlon skrev:
Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh Twisted Evil - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...

Ang Avast, använder detta program själv för användarvänglighetens skull men aldrig vart med om att den startat om datorn.


Det är barracuber som har citerat fel. Jag hade bara skrivit det första av de två styckena. Det andra stycket, som du citerade, gällde någon annans virusprogram, och det fick mig att rekommendera Avast istället.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2007-11-28 23:30:59

Kvasir skrev:Det är barracuber som har citerat fel. Jag hade bara skrivit det första av de två styckena. Det andra stycket, som du citerade, gällde någon annans virusprogram, och det fick mig att rekommendera Avast istället.

va fel det kan bli, aja fick iallafall anledning till att leta upp scriptet i fråga.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav JJ » 2007-11-29 17:46:29

Norton ska man definitivt se upp för. Det missar virus och slöar ned något fruktansvärt.

Även Panda antivirus upplever jag som en aning långsamt. Dock användarvänligt. Men vad hjälper det när den tiden man sparar förloras p.g.a. seghet och en real-time-scan som kunde va snabbare :wink:


Följande är riktigt vassa både vad prestanda och användarvänlighet beträffar.

NoD 32. Hittar de allra flesta virus och och realtimescanning slöar knappt ner överhuvudtaget.

Kaspersky anti-virus: Riktigt bra även det, det enda jag har att invända mot är att "on-demand-scan" är ganska seg, realtimescanning är dock snabb.
Senast redigerad av JJ 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
JJ
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2005-10-13

Inläggav barracuber » 2007-12-12 12:13:43

Fem gratis brandväggar: http://blogg.tkj.se/gratis-brandvagg/

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2009-01-15 21:44:31

Bästa gratis antivirusprogrammet?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2009-01-15 21:53:21

MsTibbs skrev:Bästa gratis antivirusprogrammet?
Jag skulle säga Nod32 men kom på att den inte är gratis. (om man inte fuskar ;)) Iallafall är den en stark kandidat ifall du är ute efter ett resurssnålt och ett AV med relativt stor databas.
Använder själv bara f-prot och AVG (dos versionerna) när jag genomsöker mina virussamlingar. Men det är inte p-ga att "de är bäst". Nod32 oftast annars.tabas.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-30 18:26:05

Har haft AVG i många år, men nu har den hakat upp sig flera gånger och datorn har betett sig märkligt om än inte helt bäng. Tog bort AVG och återinstallerade det. Då blev det 8.0 av sig självt. Tror jag hade sjuan innan. Det vill sig inte, hela tiden så är det nåt som stoppar upp och så sägs det "programmet svarar inte". Några gånger har IE och även Firefox som jag kört alternativt också slutat svara.

HILFE!!

Jag hade tidigare flera som kunde hjälpa mig med datorrelaterat elände, men alla har försvunnit (en fått flickvän och inte velat ha kvinnliga vänner efter det (?!), en flyttat och en slutat orka hjälpa andra med det) så jag har inte mer än Google att tillgå.. Aspkvinna sa att Weasley var haj på sånt, men om inte hon råkar se det här och nån annan gör det, så blir jag glad och tacksam för svar.

Alltså, om jag inte har pengar att köra antivirus för, ska jag testa AVG igen och vet ni varför det kan tänkas krångla så förbannat?

Jag har en dator som närmast är en antikvitet (för insatta) kan tilläggas.

Jo, jag har letat info själv, men jag blir galen på att alla säger olika. T ex skulle jag leta info om att damma fläkten och somliga säger att man kan dammsuga den medan andra säger att den kan stendö då, man MÅSTE köpa tryckluft på burk, och ytterligare andra säger att man kan damma med trasa. Blir knäpp av att inte kunna avgöra vad som är rimligt rätt (även om såklart flera kan ha rätt, på nåt sätt).

Tacksam för svar, som det heter i frågespalter
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2009-01-31 0:26:16

alfapetsmamma skrev:Har haft AVG i många år, men nu har den hakat upp sig flera gånger och datorn har betett sig märkligt om än inte helt bäng. Tog bort AVG och återinstallerade det. Då blev det 8.0 av sig självt. Tror jag hade sjuan innan. Det vill sig inte, hela tiden så är det nåt som stoppar upp och så sägs det "programmet svarar inte". Några gånger har IE och även Firefox som jag kört alternativt också slutat svara.


Är du säker på att det är AVG som ger problemen? Om datorn är så antik som du skrev så kan det vara andra saker, som för lite RAM-minne, för liten hårddisk (ger onödigt mycket swappande).

Brukar du köra CCleaner och liknande städprogram? Windoze är ökänt för att kludda ner filsystemet med massvis med onödiga temp-filer osv som tynger ner.

Min dator är hyfsat snabb och problemfri trots kanske 4-5 år på nacken. Den är en 2,8 GHz Pentium 4 med 1 GB RAM-minne (den skulle behöva 2 GB). Men jag städar ganska ofta med CCleaner (städar både filsystemet och windows-registry), annars hade den (läs: Windows) inte hållit sig så bra.

Kör XP Professional. Vilket version kör du? XP Home har ju färre processer igång än Professional.

alfapetsmamma skrev:Alltså, om jag inte har pengar att köra antivirus för, ska jag testa AVG igen och vet ni varför det kan tänkas krångla så förbannat?


Jag körde också AVG under några år men bytte till Comodo. Tyckte AVG startade upp alldeles för många processer i bakgrunden, Comodo är något bättre i det avseendet.

Om du testar Comodo, var beredd på att brandväggen ställer ganska många frågor, ibland så många att man bara vill hysta datorn genom fönstret. Jag vet en person som blev helt vansinnig på det, men jag brukar inte bry mig.

Comodo har ett komplett gratispaket som heter Comodo Internet Security och består av flera olika program, man väljer vilka man vill ladda hem. Jag kör bara brandväggen och antivirusprogrammet just nu, för att hålla nere antalet processer.

http://www.comodo.com/

alfapetsmamma skrev:Jo, jag har letat info själv, men jag blir galen på att alla säger olika. T ex skulle jag leta info om att damma fläkten och somliga säger att man kan dammsuga den medan andra säger att den kan stendö då, man MÅSTE köpa tryckluft på burk, och ytterligare andra säger att man kan damma med trasa. Blir knäpp av att inte kunna avgöra vad som är rimligt rätt (även om såklart flera kan ha rätt, på nåt sätt).


Har ingen aning vilket som är bäst. Brukar vara usel på att damma av datorer, framför allt invändigt. Jag bytte moderkort i höstas och datorförsäljaren rynkade på näsan när han beskådade de grå dammklumparna på det gamla kortet... men han var inte förvånad.

alfapetsmamma skrev:Tacksam för svar, som det heter i frågespalter


HTH. :)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-31 20:11:43

Tack tack!! Hade jag inte sett i annan tråd att du svarat här hade jag inte sett svaret, jag såg det inte i nya inlägg?! Märkligt. Kanske jag blivit skumögd?

Jag bytte från AVG till Kaspersky. Kan testa Comodo när Trial-tiden går ut för det jag tog. Ska kolla på CCleaner, tack för tipset! Brukar rensa temp-filer och sånt regelbundet annars, men jag älskar städgrejer. Hade haft mer sånt om inte jag blev galen på att de frågar om jag vill tillåta ditt och datt att hända, när jag inte vet vad som är okej och systemeget och vad som inte är det. Kan inte sitta och googla fil- och programnamn varenda dag... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-03 0:43:09

Nu har jag satt dit CCleaner och tog Defraggler när jag ändå höll på. Håller nu på med Superantispyware... Var svindlande nära att sätta dit PC Wizard för att se om det är överhettning som gör att den låter så dant, men jag kan nog inte uttyda resultaten så nej... ska stilla mig lite. Plocka bort sidan och damma för hand nån dag däremot.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 11:04:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till IT-forum



Logga in