Säkerhetstips (antivirus, brandväggar mm)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, Puzzle, marxisten, atoms, Sjuckert

Inläggav Kimmelie » 2014-02-21 21:30:51

Miche skrev:
Kimmelie skrev:
notwoodstock skrev:Jag har t.ex fortfarande för enkelt lösenord till FaceBook. Men dom har väl bra koll på sin sida av det hela. Tror jag!

Om du inte vill riskera att få kontot kapat ska du nog byta till ett säkrare. Alla sidor kan bli hackade. Då är det enda skyddet man har att ha ett lösenord som tar så lång tid att knäcka, att de hinner upptäcka attacken och stänga ner sidan, innan de har knäckt det. Och sen om du har samma lösenord på andra ställen, gäller det att även hinna byta alla dem innan de har knäckt lösenordet. Har du ett enkelt lösenord tar det bara ett par sekunder att knäcka...
Nej, det är inte så lösenordshantering fungerar. De lagras oftast krypterade med någon känd metod, när en sida hackas hämtar de ner en fil där alla lösenord ligger krypterade, sen kör de kombinationer av ett antal ord (det finns filer med listor på massor med ord) och siffror däremellan genom krypteringsalgoritmen och jämför i filen om resultatet stämmer överens med något av de krypterade lösenorden, om de får en träff så har de knäckt ett lösenord.

Kort och gott, alla enkla lösenord knäcks först, de mer komplicerade tar längre tid, dock riktigt komplicerade lösenord där man blandar in specialiteten, gärna mitt i komplicerade ord kan klara sig helt från att bli knäckta. Ett komplicerat lösenord kan vara ett par långa felstavat ord med siffror, specialitecken mm.

På vilket sätt motsäger det vad jag skrev?

Jag har själv testat att knäcka lösenord. De första ramlade in efter ca 1-2 sekunder, några efter ca 1 timme, längre tålamod än så hade jag inte.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav notwoodstock » 2015-07-14 0:21:57

Jag siktar nu på:

Helt nya automatgenererade lösenord överallt.

Få "riktiga", privat lättihågkomna lösenord för dels de få viktigaste ställena, samt för de ställen, som FaceBook och sådant, som jag måste kunna komma åt på andra ställen än på Mac-prylarna. (T.ex. så kom jag inte in på AF nu när jag var på sjukhus två veckor - jag kunde inte det lösenordet utantill. Ville inte heller riskera trassel här på AF under inläggningstiden - det har också varit bra med en "AF-fasta")

Bankerna fungerar bra, men jag lyckades inte tanka mobilen när jag var inlagd - min halvdumma Sony Ericsson mobil (köpte billigt, men Svenskt för ca 5 år sedan) klarade inte helt Telias tankning på webben.

Jag satt och rensade History på gemensamma boendets PC för att mina id inte skulle synas, men jag tröttnade - det gällde flera månader. Fick tipset att köra i ikognito-läge. Men "What the heck...".
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till IT-forum

Logga in