Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-05 1:48:45

Hej!

Nu är det så att min smartphone knappt går att ladda. Vid ett besök i butiken där den är köpt säger de att laddaren måste ha tryckts i åt fel håll, och att den därför är skadad. Till sist får jag veta att reparatonen kommer att kosta 849 kr. Jag lämnade inte in smartphonen, den går ju trots allt att ladda om jag pillar lite och sen ställer nåt på själva telefonen så att laddaren inte kan glida ur sitt läge.

Eftersom datorn ändå krånglar en del, har jag funderat på att köpa en surfplatta. Jag tänkte mig en enkel smartphone, och en surfplatta som komplement till både dator och smartphone.

I dag använder jag smartphonen rätt mycket. Jag använder Runkeeper när jag motionsgår och joggar. När jag joggar lyssnar jag även på musik. Eftersomm GPS:en lägger av ibland använder jag GPS Test för att få igång den igen.
Jag använder TrueCaller för att blockera oönskade föräljare.
Jag använder ICA Banken för att kolla saldo och föra över pengar mellan olika konton när jag är på stan eller på resa.
Jag använder geocachingappar som Whereyougo, c:geo, Groudspeaks app och GCC (GeoCaching Calculator).
Jag kollar TV-tablån med tv.nu appen.
Jag kollar vädret med yr.no-appen.
Jag använder Facebook, mest för att snabbt kunna se meddelanden från folk när jag inte är hemma. "Jag kan inte komma på torsdag, ska vi träffas på onsdag istället", såna saker.
Kollar buss- och tågtider med MobiTime Dala, och köper ibland bussbiljetter med appen.
Googlar på information när jag löser korsord.
Använder SoundHound för att ta reda på vad det är för låt som spelas på radion, är även bra när jag lyssnar på Melodikrysset.
Använder YouTube. Eftersom YouTube inte fungerar alls i Chrome, och hackar väldigt i Firefox, är det roligare att lyssna på musik och annat i smartphonen.
Använder SVT Play någon gång då och då. Eftersom det är så otroligt segt i datorn, så kan det vara mysigare att krypa upp i soffan och titta på något jag vill se.
Jag kollar på ett par olika forum med Tapatalk-appen.
Jag läser och besvarar mina gmail-mejl när jag inte är hemma med Gmail-appen.

Det kan vara något mer som jag har glömt. Men i stort sett är det vad jag gör med smartphonen i dag.

Datorn använder jag i stort sett till att betala räkningar, chatta här på forumet, bloggande, surfande och skrivande. Alltså inte skriva inlägg, utan skriva på bokprojekt (om det blir böcker återstår att se, men jag har 3 projekt på gång, och det går ju att skriva på Google Drive så Word klarar man sig utan har jag förstått).

Jag kommer inte att kasta ut datorn. Men ge mig lite förslag på vad som kan vara rimligt.
Det behöver vara en rejäl mobiltelefon som inte går sönder. En jag känner hävdar att vilken billig surfplatta som helst duger. En annan jag känner hävdar att jag måste jämföra mycket noga innan jag köper. En jag känner föreslog att jag skulle köpa en gammal hederlig mobil med knappar som håller några år, och ha alla apparna i surfplattan. Jag är inte förtjust i tanken på att ha med surfplattan när jag joggar, eller visa upp den på bussen för föraren.

Budgeten är inte så stor. Jag har hittat en sida med billiga surfplattor. Det borde finnas någon som täcker mina behov. Och snälla, inget snack om att no-name inte är nån kvalité, att man får vad man betalar för etc. Det enda som är viktigt är om den sufrplattan klarar av att göra ungefär som det jag skrev ovan, eller om den är för klen.
http://www.lightinthebox.com/sv/c/andro ... cgod2mIAkA


Vad gäller smartphone så har jag inga ideer. Om jag köper en billig smartphone för max 1000 kr, och bara har musik (på SD-kort), True caller, Runkeeper, MobiTime Dala, WhereYouGo och ICA Banken på, och kör andra appar på surfplattan, bör inte det fungera? :-)063

Alla tankar och tips är välkomna. Går det att skaffa ett tangentbord till vilken surfplatta som helst, eller är det så att har jag en Samsung surfplatta så ska jag ha ett Samsung tangentbord punkt slut? Hur bör jag tänka?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 2:13:25

Marknaden översvämmas av billiga surfplattor från omkring 7 tum och uppåt med priser från halv tusenlapp och uppåt, vill man ha möjligheten att sätta i ett SIM-kort drar priset iväg (ex. Samsung Galaxy Tab 7" WiFi kostar under tusenlappen, vill man ha SIM-kort i så kostar den mer än 50% mer).

Jag tror faktiskt att det bästa valet är just den plattan, det är ett välkänt märke och de brukar ha bra kvalitet på grejerna, om du tittar på den här listan så ser du att det kryllar av okända märken och några kända (men de är inte kända för att göra mobilprodukter), Samsung är den första på listan av tillverkare som verkligen vet vad de pysslar med.

Sidan du länkar till verkar inte speciellt seriös, bl.a. är det en platta som det står Android på, men bilden visar helt klart en Windows 8-platta, handla istället från kända leverantörer eller ett känt märke. Om du handlar från lightinthebox kan du lika gärna råka få ett paket med rent skräp i (det är ju ett kinesiskt företag, jag litar inte på kineser) eller du kan råka ut för att du måste betala tull för paketet och då är det plötsligt inte lika billig längre.

Själv har jag nyligen tagit över min brors gamla mobil, en Samsung Galaxy Note 2 vilket är en lite större mobil med 5,5"-skärm och jag använder den mycket hellre än min gamla Samsung Galaxy Tab 1 (7") eftersom den är både extremt mycket snabbare och har en alldeles utmärkt skärm och krånglar bara bråkdelen så mycket som min två år gamla platta (även Samsungprodukter åldras och blir tråkiga...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Azo85 » 2014-02-05 7:44:06

Om man inte vill stödja barnarbete kan det vara värt att fråga försäljaren om det är garanterat att inga barn har utnyttjats vid produktionen, vilket de inte kan. Så vill man inte stödja barnarbete är det bäst att inte köpa någon alls.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01


Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-05 9:14:54

Smartphonen då? Det är smartphonen som måste bytas ut i försts hand. Frågan är alltså:
Ska jag köpa en billig smartphone att bara ha de nödvändigaste apparna på, och en surfplatta med resten av apparna? Eller,ska jag ha en rejäl smartphone och strunta i surfplattan?

Om surfplattan ska vara ett komplement till datorn, känns det son om jag bör ha omkring 10". Har jag fel?

Budgeten ligger på max runt 2000 kr för både smartphone och surfplatta. Alternativt köpa smartphone nu, och surfplatta nästa månad.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 10:48:11

Trots att jag nu har både en bra mobil och en surfplatta (min älskling har en Samsung Galaxy Tab 3, 10", modellen med SIM-kort) så ersätter de inte datorn fullt ut. Vi sitter inte ofta vid datorn men det är ju en del saker som antingen är betydligt svårare att göra på mobil/surfplatta eller inte går att göra alls.

Mitt råd till dig blir därför: Satsa på en rejäl mobil som du trivs med och strunta i surfplatta åtminstone tills du känner att du har råd.

Eftersom Samsung har släppt Samsung Galaxy Note 3 så går det att få tag i tidigare modeller billigt och begagnade så klart.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-05 11:16:52

Med en mobil får du dessutom telefon, vilket billigare plattor inte har.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-05 11:57:38

Jag köpte en rejäl smartphone som funkade fram till dess jag tryckte i laddaren åt fel håll. Det går ju att sätta en liten vit klisterlapp på laddaren så vänder jag den inte åt fel håll.

Jag har skrivit vad jag ska använda min smartphone till. Ge mig tips på vilken jag ska köpa.

Det känns dumt att köpa en knapptelefon. Håller dom verkligen i många år? Jag brukar prata så mycket att batteriet blir sönderladdat.och måste bytas efter ett år. Jag som älskar touch-skärm och qwerty-tangentbordet på smartphonen, blir antagligen totalt vansinnig över den tid det tar att skriva ett endaste litet sms. Och sen kommer jag sakna Runkeeper, MobiTime Dala, ICA Bankens app, tv.nu m.m.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Titti » 2014-02-05 12:24:28

Jag har köpt tre Samsung Galaxy Young åt barnen och de har fungerat bra. Ett av barnen klagar på för lite minne för spel. Pris omkring 6-700. Säljs med två olika versioner av Android, se upp för den äldre.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-05 12:33:00

Jag hade satsat på fyrkärnig processor istf en dubbelkärnig.

Min LG Optimus 4X HD köpte jag förra sommaren, det var då den billigaste fyrkärniga jag hittade som inte verkade plastig eller skräpbygge. Den kostade då 2200, men man fick den för 1790 när man förlängde sitt kompisabonnemang. Idag är den modellen utgången.

Den är den bästa smartphone jag haft. Men trots att den är fyrkärnig så kan den lagga då och då. Jag har cirka 180 appar. Om jag då tar bort appar jag sällan använder så brukar den gå smidigare.

Kollade snabbt på katching.se som har bra priser. Denna hade jag nog satsat på om jag hade bytt idag. Om jag förlänger mitt abonnemang kostar den 1573 kr.

Men jag hade självklart försökt känna på den fysiskt först i nån butik. Extra viktigt eftersom Kazam ett nytt märke.
Swedroid - Kazam presenterar sju nya Androidtelefoner
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 13:00:39

Samsung galaxy xcover 2 är bra och inte allt för dyr.
Den är dessutom damm- och vattensäker.

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SAMS7710GREY/samsung-galaxy-xcover-2-s7710-smartphone-gra
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-05 13:59:45

Jag har en Sony Xperia Go som jag är nöjd med. Jag kan laga den för 850 kr. Eller, så köper jag en ny. Men inte för 2000 kr
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 15:11:28

Det är inte omöjligt att du kan hitta en likadan på Blocket för de pengarna...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 17:17:46

En ny ger garanti.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 17:39:47

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 18:04:51

Många billiga smarta telefoner blir man lätt besviken på, ex. de brukar ha så dåligt med minne så att det går inte att få in alla appar som man behöver för att göra telefonen till det verktyg som man behöver. En del har inte ens möjligheten att flytta appar till SD-kortet (ex. Samsung S3 mini).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 18:12:20

Miche skrev:Många billiga smarta telefoner blir man lätt besviken på, ex. de brukar ha så dåligt med minne så att det går inte att få in alla appar som man behöver för att göra telefonen till det verktyg som man behöver. En del har inte ens möjligheten att flytta appar till SD-kortet (ex. Samsung S3 mini).

Jag lägger ner...
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-05 18:40:56

Zirre skrev:
Miche skrev:Många billiga smarta telefoner blir man lätt besviken på, ex. de brukar ha så dåligt med minne så att det går inte att få in alla appar som man behöver för att göra telefonen till det verktyg som man behöver. En del har inte ens möjligheten att flytta appar till SD-kortet (ex. Samsung S3 mini).

Jag lägger ner...

Nej gör inte det, du skriver som jag alltid sagt massvis med kloka inlägg.

Androidmodeller är en djungel att hitta i. Allas erfarenheter är värdefulla. Och priset relaterar ofta inte till vad man får för pengarna och hur nöjd man blir. Allas behov är så unika att samma modell kan uppfattas helt olika. Jag vet folk som varit missnöjda med exv Galaxy S4!

Sedan kommer det rätt ofta fram lågprismodeller, tänker exv på ZTE Blade, som blev en succé - lågpris utan att vara skräp.

Ser på prisjakt att Xperia Go, den som LG har, fortfarande ligger runt 1500 kr drygt, och den har ju funnits ett tag. Och den har dubbelkärnad processor. Jämför det med den modellen jag länkade till innan - Kazam Thunder Q4. Den ger en fyrkärning processor för samma pris. Som alltid bör man testa mobilerna i handen självklart.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Moggy » 2014-02-05 19:08:09

barracuber skrev:Ser på prisjakt att Xperia Go, den som LG har, fortfarande ligger runt 1500 kr drygt, och den har ju funnits ett tag.


Det är Sonys modell, inte LG.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-05 19:43:22

Moggy skrev:
barracuber skrev:Ser på prisjakt att Xperia Go, den som LG har, fortfarande ligger runt 1500 kr drygt, och den har ju funnits ett tag.


Det är Sonys modell, inte LG.

LG = Lilla Gumman i detta fallet ;)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Moggy » 2014-02-05 19:47:29

barracuber skrev:
Moggy skrev:
barracuber skrev:Ser på prisjakt att Xperia Go, den som LG har, fortfarande ligger runt 1500 kr drygt, och den har ju funnits ett tag.


Det är Sonys modell, inte LG.

LG = Lilla Gumman i detta fallet ;)



Oops. Heh.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 21:04:48

barracuber skrev:
Zirre skrev:
Miche skrev:Många billiga smarta telefoner blir man lätt besviken på, ex. de brukar ha så dåligt med minne så att det går inte att få in alla appar som man behöver för att göra telefonen till det verktyg som man behöver. En del har inte ens möjligheten att flytta appar till SD-kortet (ex. Samsung S3 mini).

Jag lägger ner...

Nej gör inte det, du skriver som jag alltid sagt massvis med kloka inlägg.

Tack så mycket!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 21:13:58

@Zirre, det var inget angrepp på dig, det var en generell varning utifrån egna erfarenheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-05 21:16:00

Miche skrev:@Zirre, det var inget angrepp på dig, det var en generell varning utifrån egna erfarenheter.

Okej men billigt är inte alltid dåligt. Ibland är det faktiskt dyrt som är dåligt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till IT-forum



Logga in