Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-05 21:43:58

Zirre skrev:
Miche skrev:@Zirre, det var inget angrepp på dig, det var en generell varning utifrån egna erfarenheter.

Okej men billigt är inte alltid dåligt. Ibland är det faktiskt dyrt som är dåligt.
Helt rätt, det är därför det alltid är viktigt att kolla vad andra tycker.

En del nya mobiler från Kina är väldigt prisvärda men man måste alltid kolla att säljaren är pålitlig, den som LG länkade till känns inte seriöst men om man köper via en välkänd försäljare så borde man kunna köpa en billig bra kinesisk mobil.

Den som barracuber skrev om ZTE Blade har jag köpt till min son (han valde och blev nöjd).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 2:58:43

På Tradera kan man göra fynd. Som denna smartphone med 5" skärm:
http://www.tradera.com/item/260108/2012 ... kamera-vit

Finns billiga surfplattor med:
http://www.tradera.com/item/342555/2013 ... -nasta-dag

Nåja, det tål att tuggas på.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-06 3:51:03

Telefonen du länkar till har ingen vidare upplösning på bildskärmen, den skulle jag definitivt inte rekommendera (min Note är på 1024x720 vilket är en enorm skillnad, bilden blir väldigt skarp och bra).

Surfplattan verkar enligt specifikationerna något (men inte mycket) bättre men googla modellen och säljaren innan ev. köp så du inte går på en nit.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 15:30:54

Ju mer jag läser i tråden och googlar, desto mer obeslutsam blir jag.

Vad jag sammanfattningsvis behöver göra på smartphonen, kan kokas ner till att använda den vid träning, kolla busstider/tågtider och köpa bussbiljetter, använda bankappen, kolla mejl, kolla Facebookmeddleanden, googla efter informatoon.

Om jag hade en surfplatta, skulle jag använda den för att kolla forum, chatta, Facebook, geocachingappar, använda som korsordshjälp, kolla väder, kolla TV-tablån, använda YouTube, se på enstaka TV-program med SVT Play, UR Play m.m., skriva på Google Drive etc.

När det gäller att jämföra smartphones, så är det intressant hur många appar man kan få in och hur snabb den är på att starta och använda dom. Samma sak med en surfplatta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-06 15:48:35

Genom att välja en smartphone med stor skärm > 5 tum, typ den som MIche länkade till (Galaxy Note 2?) så får du det bästa från båda världarna i en enda pryl.

Då får du telefon, du kan välja en stark processor som du kan växa med, så att du slipper stå där efter ett år med segkola. Men välj en tillräckligt stor skärm - 6 tum? - så att du kan göra i stort sett allt du kan göra på en 7 tums platta. En tum spelar ingen större roll om man trivs med modellen.

Men nånstans går ju gränsen. Man kanske till slut tycker till och med 6 tum blir för plottrigt? Testa själv säger jag bara.

Tänk på att varken behoven eller apparna är statiska - det kommer hela tiden nytt, både inom nytta och nöje. De som kommer på och bygger appar är ju entreprenörer och har läst psykologi - glöm inte det! :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-06 16:26:39

Att köra geocaching på en surfplatta utan SIM-KORT blir nog inget vidare eftersom man måste sätta mobilen som hotspot vilket troligen slöar ner hastigheten (visserligen kan man nog köra offline men då tappar man funktionalitet).

Jag tror som barracuber att en mobil med en större skärm är idealiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 16:59:07

Jag använder en Garmin Oregon 600 när jag geocachar. Jag för över cacher från datorn till GPS:en.

Med geocachingappar menar jag:
GeoCaching Calculator, en app där det går att koda och avkoda meddelanden med olika krypteringsnycklar som Affine, Brainfuck, Caesar, Morse etc.
WhereYouGo, ett program för att lösa särskilda WhereYouGo-cachar. Det används sällan, men jag har sett geocachare använda både smartphone och sufrplatta. Det krävs en hel del pyssel om jag ska få ihop 25 cachar av Wherigo-typ.
Jag använder Groundspeaks app för att hålla reda på hur många cachar jag har tagit, och läsa om dem.
Innan jag hade skaffat min GPS, så geocachade jag med c:geo. Nu använder jag c:geo bara vid enstaka tillfällen. Jag använder Oregon 600 för att hitta cacharna och skriver sen upp dom hittade i en bok. När jag kommer hem så loggar jag alla i en bok. Om jag är i Stockholmstrakten ett par dar (känner en familj jag kan sova hos) så använder jag c:geo för att logga cacharna under kvällen.

Så ja, jag använder telefonen till geocaching, men jag geocachar inte med den.

Jag har sett Samsung Galaxy Note II. En kompis som jag inte träffar särskilt ofta på grund av att vi bor långt ifrån varandra har en sån. Kopisen köpte den just för att slippa köpa surfplatta, en rejäl mobil kändes bättre.

Jag hade tänkt mig en sufrplatta som man kan köpa tangentbord till. En som underlättar skrivandet på Drive, och bloggandet. Jag hade inte tänkt mig en 7" surfplatta annat än i nödfall, utan en som har 9" eller 10".

När jag använder min nuvarande mobil, blir det väldigt smått och plottrigt att skriva på Google Drive. Annars tycker jag att det funkar rätt så okej, fast en del appar skulle jag nog vilja ha större skärm till.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-06 17:08:06

Varför inte fråga dig fram i affären.
Säg hur mycket du är villig att betala så kan de säga vad de har och vad som är bästa alternativet i prisklassen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 19:16:35

Zirre skrev:Varför inte fråga dig fram i affären.
Säg hur mycket du är villig att betala så kan de säga vad de har och vad som är bästa alternativet i prisklassen.

Smart. Fast tyvärr har vi bara Elgiganten här. Finns egentligen ingen annan butik, förutom Teliabutiken och dom är ju inte särskilt billiga. Men det finns ju andra städer att åka till.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-06 19:23:55

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Varför inte fråga dig fram i affären.
Säg hur mycket du är villig att betala så kan de säga vad de har och vad som är bästa alternativet i prisklassen.

Smart. Fast tyvärr har vi bara Elgiganten här. Finns egentligen ingen annan butik, förutom Teliabutiken och dom är ju inte särskilt billiga. Men det finns ju andra städer att åka till.

Då får du väl fråga hos Elgiganten eller dra på utflykt till en annan ort. :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 19:24:59

Ja. :)
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-06 23:14:04

Fast när jag räknar efter, har jag egentligen inte råd att köpa varken smartphone eller surfplatta just nu. Det finns andra utgifter med, och jag kan inte barskrapa mig helt. Måste bygga upp en buffert nån gång.

Men just nu så ser jag smartphone och surfplatta ihop, som att det köps samtidigt. Eller, att jag köper en surfplatta för alla apparna, och kör min smartohone till den inte går att ladda, och kör en gammal hederlig knapptelefon till dess det finns pengar till en ny smartphone. Jag vet inte. Är mest trött på teknikstrul. Har haft en strulande datormus i några månader, och ännu inte kommit mig för med att köpa en ny. Så ja, det är mycket jag skulle behöva och vilja ha, om jag var miljonär. Men det får bli lite utgifter i taget verkar det som.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-06 23:15:55

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-07 0:50:30

Mobilen Zirre länkar till verkar vara en riktigt bra mobil, jag kände på en i en affär och jämförde med andra i samma prisklass, däribland Samsung S3 och nog tycker jag att HTC One X kändes betydligt mycket fräschare användarmässigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-07 0:50:54

Om jag väljer att byta abbonemang inom Tele2, så kan jag baka in en smartphone i priset.
Idag betalar jag 29 kr i månaden för telefonabbonemanget, 89 kr för 3 GB datasurf och ringer för 19 öre i minuten till alla jämt, med en uppkopplingskostnad på 79 öre.

Nu kan jag istället välja 4 GB datasurf, fria SMS och MMS samt fria samtal för 349 kr i månaden. Om jag väljer en Galaxy Note II blir priset istället 474 kr i månaden.

Det finns en uppsjö smartphones och telefoner på Tele2:s hemsida. Gratis santal till alla, gratis sms och gratis mms lockar såklart.

Med tanke på att jag är rätt klumpig av mig, vill jag inte ha en smartphone som lätt kan gå sönder.
Samsung Galaxy Mega känns bra på alla vis, med stor skärm så att den nästan blir som en surfplatta. Samtidigt känns det som om den är rätt så skör. Jag ska ju ha den med när jag börjar jogga i vår. Finns det ett sånt där gummiskal som passar till den? Jag kommer vara livrädd att den ska åka i golvet och gå sönder annars, om jag inte har ett gummiskal.
http://www.tele2.se/mobiltelefoner/sams ... olor=white

Törs man svara i den om det duggregnar? Eller, om man är nyduschad och håret är fuktigt?


Här finns det en länk till dom mobiler som man kan välja på hos Tele2:
http://www.tele2.se/mobiltelefoner.aspx ... volym-4-gb
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-07 0:57:30

Såg nu att HTC One fanns att välja på hos Tele2.

Hursomhelst, det viktigaste är att det finns ett smartphoneskal till smartphonen, som gör den stöttålig. Och att det finns någon form av väska som kan användas när jag joggar, en väska som även möjliggör att jag använder hörlurar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-07 0:58:47

Bra tillbehör till telefoner med bra priser finns på skal-man.se.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-07 1:52:19

Just det, tack för påminnelsen. Billigare än mytrendphone.se

Nu återstår att välja om jag ska ha Samsung Galaxy Note II, Samsung Galaxy Mega, eller HTC One. Eller nåt helt annat.

En Samsung Galaxy Mega, är det verkligen som en surfplatta man kan ringa i? Är den för klumpig att bära med sig jämt, med sin 6,3" skärm?

Ursäkta, ni behöver inte ha svar på allt, jag bara bollar ideer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-07 2:33:58

Min surfplatta (Samsung Galaxy Tab 7") är för stor att ringa med men kopplar man headset till den funkar det bra, telefonen (5") funkar dock, men man bör nog inte ha för små händer så jag rekommenderar att försöka känna på telefonerna (det borde du kunna göra på Elgiganten, kanske inte alla modeller men åtminstone storlekarna).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-07 8:25:04

Finns skal till de mesta på ebay.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-07 12:00:07

Jag har ett bluetooth-headset. Samsung Galaxy Mega säljs inte på Elgiganten. Vad jag behöver veta är om det funkar att ta den med på joggingturen.

Jag vet var jag ska få tag på skal. Vad jag egentligen menar, är att jag inte vill att smartphonen ska gå sönder direkt för att jag råkar tappa den, eller att den slutar fungera för att jag svarade när jag var nyduschad.

Å ena sidan gillar jag Samsung Galaxy II med pennan, att kunna skriva anteckningar. Å andra sidan är Samsung Galaxy Mega nästan lika stor som en surfplatta. Jag vet inte vilken jag vill ha. Eftersom jag inte kan ge mig ut och jogga med dem, blir det svårt. Finns det bara fodral för jogging till Mega, så. Och hur kul är handskrift, i jämförelse med stor skärm? Jag vet inte.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-07 12:21:18

Lilla Gumman skrev:Jag har ett bluetooth-headset. Samsung Galaxy Mega säljs inte på Elgiganten. Vad jag behöver veta är om det funkar att ta den med på joggingturen.

Bluetooth är en industristandard så ska stödjas av alla märken och modeller.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-07 13:57:53

barracuber skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag har ett bluetooth-headset. Samsung Galaxy Mega säljs inte på Elgiganten. Vad jag behöver veta är om det funkar att ta den med på joggingturen.

Bluetooth är en industristandard så ska stödjas av alla märken och modeller.

Ja, alltså, jag menar om smartphonen går att ta med vid joggingruten i ett sånt där fodral man sätter med kardborre runt armen. När jag lyssnar på musik har jag vanliga bygellurar av urban ear typ, fast en billig kopia som funkar utmärkt både vid jogging och till Wii:et, keyboarden etc.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika


Återgå till IT-forum



Logga in