Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 1:16:08

Lutar mest åt att baka in en Samsung Galaxy Note 3 ett Tele2 Volym abbonemang. Dock är Samsung Galaxy Note 3 slut överallt, så jag får vackert vänta en 2-3 veckor innan den åter kommer i lager.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-09 2:20:25

Med tanke på dina behov så känns det som ett klokt beslut.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 15:43:34

Miche skrev:Med tanke på dina behov så känns det som ett klokt beslut.

Behov skapade av marknaden visserligen, men dock. Innan jag hade smartphone klarade jag mig utmärkt utan, ville bara ha för att det var kul. Sen visade det sig att jag blev fast direkt. :wink:

Nåja, nu till två problem med min Sony Xperia Go, som jag lär få ha i ett par veckor innan min nya smartphone kommer.

Idag fick jag ett MMS 12.10. En kompis har skickat en bild. Jag ser bilden och texten.
Klockan 14.21 får jag följande meddelande, från samma kompis: "Hämta mms-meddelandet genom att trycka. Storlek: 50kB. Upphör att gälla: 13:27 16-02-2014."

Vaddå? Jag såg meddelandet som skickades 12.10, har bara inte svarat. Tänkte istället ringa, lite senare i eftermiddag eller ikväll. Om jag klickar på meddelandet som skickades 14.21, får jag ju upp telefonen, och sen kan jag ringa upp 2716022014. Så gör smartphonen alltid om jag klickar i ett meddelande som innehåller siffror, den tror att siffrorna är ett telefonnummer och klickar jag i meddelandet så får jag upp möjligheten att ringa.

Men vad är det för meddelande jag ska få fram? Det vet jag inte.

Nästa grej som händer är att när folk ringer, så kan jag inte svara. Det står att "Telefon svarar inte", sen får jag frågan om jag vill avsluta eller vänta. Jag väljer vänta. Sen kan jag själv ringa upp vederbörande. Det står inte Telefon, utan det står nåt annat, men det är Telefon-appen som avses. Den som man ringer med, där det finns telefonbok och sifferknappar bland annat.

Det blir också "Android svarar inte" emellanåt.

En annan sak är att man kan koppla kontakter till varandra. Vad är vitsen med det? Om jag kopplar min svärmor med en av hennes döttrar, så hamnar dom under samma kontakt. Jovisst, jag skulle kunna koppla ihop min mamma och min pappa för dom bor på samma ställe. Men dom har varsina mobilnummer också, och då kan jag inte hålla reda på vem som är vems. Min mamma har t.o.m. två nummer.

När jag får den nya Samsung Galaxy Note 3, så kommer jag att vilja ha ett skyddande skal och skärmskydd. Samtidigt så köper jag ett sportarmband, så att ja kan ha den vid jogging och promenader. Jag har sett att många har såna där plånböcker till den, och det kan jag ju inte ha eftersom jag ska ha den i sportarmbandet emellanåt. Finns det andra väskor jag kan ha, så att jag kan skydda den när den är i handväskan? Jag har inte sett några andra varianter än plånboken, nämligen. Annars kan ja ju sy ett fodral till den, men helst skulle jag vilja ha ett stadigt som skyddar den. Förresten, om den inte ska bli stulen, så är det kanske säkrast att ha en väska som går att ha runt halsen och ha den innanför kläderna istället för i handväskan? Ja, jag bara spånar nu.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-09 17:35:43

Jag har min i byxfickan eller i stängbar jackficka. Skulle aldrig vilja ha den i väskan. Väskan kan bli snodd osv.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-09 21:21:07

Zirre skrev:Jag har min i byxfickan eller i stängbar jackficka. Skulle aldrig vilja ha den i väskan. Väskan kan bli snodd osv.
Jag antar att LG syftar på mobilväskan, dvs väskan som man sätter fast mobilen i och som ger den ett stötande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 21:46:52

Miche skrev:
Zirre skrev:Jag har min i byxfickan eller i stängbar jackficka. Skulle aldrig vilja ha den i väskan. Väskan kan bli snodd osv.
Jag antar att LG syftar på mobilväskan, dvs väskan som man sätter fast mobilen i och som ger den ett stötande.


Ja, det gör jag. Den kommer ju ha ett skal som skyddar den från stötar. Ungefär som det jag har nu. Plus en skyddande plastfilm för skärmen. Sen, när jag går ut, har jag den oftast kring halsen för att lätt kunna använda den vid behov. Om jag är i kyrkan, på ett möte etc. tar jag bort den från halsen och stoppar den i ett mobilfodral som jag har satt fast med karbinhake i handväskan. Fodralet ligger i ett ytterfack. När jag sen ska gå hem, stoppar jag den runt halsen igen. Nu har jag bara ett band fastsatt i smartphobnens urtag för mobilsmycken etc.

Någon som vet varför telefon-grejen hänger sig? Varför Android hänger sig? Och vad menas med meddelandet jag fick, om att klicka här för att se hela mms:et?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-09 21:54:03

Miche skrev:
Zirre skrev:Jag har min i byxfickan eller i stängbar jackficka. Skulle aldrig vilja ha den i väskan. Väskan kan bli snodd osv.
Jag antar att LG syftar på mobilväskan, dvs väskan som man sätter fast mobilen i och som ger den ett stötande.

Hon skrev faktiskt "Finns det andra väskor jag kan ha, så att jag kan skydda den när den är i handväskan?"
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 22:16:50

Ja, i handväskan eller annorstädes.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-09 22:17:13

Min surfplatta laggar ofta och startar om lite då och då, min gamla mobil är ganska seg, inget av detta upplever jag med Noten, den fungerar hur bra och snabbt som helst.

Meddelandet du fick tror jag beror på att din telefon inte uppfattats som att den kan visa MMS av din operatör och då skickas det ett sådant meddelande. Det är inget du behöver bry dig om.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 22:23:58

Är det värt att betala för ett skärmskydd med livstids garanti?
http://www.skal-man.se/invisible-shield ... ti-/4842-0

Räcker inte ett vanligt?
http://www.skal-man.se/displayskydd-gal ... e-3/4778-0
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Tiblan » 2014-02-09 23:00:31

Har inte orkat läsa hela tråden men känner rent spontant att eftersom du använder telefonen så mycket som du gör så skulle jag lägga alla pengar på en rejäl telefon och skippa surfplattan.

Har en Samsungdator som jag precis fått ett virus i och var tvungen att ta hjälp av Samsungs service eftersom det är garanti kvar och jag kan bara säga att bättre service har jag nog aldrig fått i hela mitt liv. Dom är helt suveräna där och det viktigaste är att jag som kund är supernöjd. Å då är jag väldigt kräsen som kund också. Så händer något så får du bra hjälp där :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-09 23:13:29

Lilla Gumman skrev:Är det värt att betala för ett skärmskydd med livstids garanti?
http://www.skal-man.se/invisible-shield ... ti-/4842-0

Räcker inte ett vanligt?
http://www.skal-man.se/displayskydd-gal ... e-3/4778-0

Invisible sheild (första länken) är verkligen värt pengarna. Har sånt skärmskydd och det är hur bra som helst.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-09 23:22:44

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:Är det värt att betala för ett skärmskydd med livstids garanti?
http://www.skal-man.se/invisible-shield ... ti-/4842-0

Räcker inte ett vanligt?
http://www.skal-man.se/displayskydd-gal ... e-3/4778-0

Invisible sheild (första länken) är verkligen värt pengarna. Har sånt skärmskydd och det är hur bra som helst.


Säljs ju på Tele2 också. Men då kostar det 199 kr. Har beställt från Tele2, eftersom det var slutsålt hos skal-man.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-09 23:41:52

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:Är det värt att betala för ett skärmskydd med livstids garanti?
http://www.skal-man.se/invisible-shield ... ti-/4842-0

Räcker inte ett vanligt?
http://www.skal-man.se/displayskydd-gal ... e-3/4778-0

Invisible sheild (första länken) är verkligen värt pengarna. Har sånt skärmskydd och det är hur bra som helst.


Säljs ju på Tele2 också. Men då kostar det 199 kr. Har beställt från Tele2, eftersom det var slutsålt hos skal-man.
ja de brukar kosta 199.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-10 1:08:56

Zirre skrev:
Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Invisible sheild (första länken) är verkligen värt pengarna. Har sånt skärmskydd och det är hur bra som helst.


Säljs ju på Tele2 också. Men då kostar det 199 kr. Har beställt från Tele2, eftersom det var slutsålt hos skal-man.
ja de brukar kosta 199.

Hos Skal-man var det 20 kr billigare. Men, det fanns ju inte till försäljning där. Har hört att Teknikmagasinet säljer dom billigare. Men jag orkade inte leta runt, utan tog det hos Tele2.

Om några dar har jag en Samsung Galaxy Note 3. En drömtelefon. Fast jag kommer ju vara dörädd om den. Knappt våga peta på den förrän skärmskyddet är på. och det vita gummiskalet från Skal-man har kommit.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-10 1:45:18

Jag har tappat min nya telefon en gång (gled ur handen) och den föll på parketten, det enda som hände var att det bakre skalet lossnade så det var bara att trycka ihop. Jag har skärskåda men ingen väska (än).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Tiblan » 2014-02-10 7:21:59

Läste på text-tv nu på morgonen att synen blir sämre och sämre på folk nu pga alla små skärmar, ju större skärm desto bättre. Jobbar med min telefon och dator via molnet dvs om jag måste så skriver jag in i telefonen det som behövs som sedan synkas via molnet till datorn men helst gör jag tvärtom, jobbar från datorn som synkas via molnet in i telefonen. Så smart tycker jag att den funktionen finns :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-10 13:43:31

Tiblan skrev:Läste på text-tv nu på morgonen att synen blir sämre och sämre på folk nu pga alla små skärmar, ju större skärm desto bättre. Jobbar med min telefon och dator via molnet dvs om jag måste så skriver jag in i telefonen det som behövs som sedan synkas via molnet till datorn men helst gör jag tvärtom, jobbar från datorn som synkas via molnet in i telefonen. Så smart tycker jag att den funktionen finns :-)

Ja. Det ska ju vara smidigt att hålla i handen när man ringer, samtidigt som skärmen ska vara stor. Då kan man ju egentligen ha en liten mobil för ringandet, och en surfplatta för resten. Eller, en smartphone på max 5"-6" eller nåt. Tror inte det är bra med för stora skärmar heller, likaväl som för små.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-10 15:28:08

För mig har Noten blivit den perfekta lösningen, skulle behöva komplettera med ett stereoheadset så jag kan göra saker (på mobilen) samtidigt som jag pratar i telefon.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-10 15:31:55

Miche skrev:Jag har tappat min nya telefon en gång (gled ur handen) och den föll på parketten, det enda som hände var att det bakre skalet lossnade så det var bara att trycka ihop. Jag har skärskåda men ingen väska (än).

Jag tappade min Galaxy S3 i asfalten en gång. Blev lite märken i skalet allt som allt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-10 15:55:11

Miche skrev:skärskåda
Jädrans rättstavning, det skulle stå skärmskydd...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav notwoodstock » 2014-03-28 3:04:22

Direkt dött kapitel var det att försöka logga in på AF med min (halvsmarta) Sony Ericsson. Jag köpte med berått mod en relativt billig, halvgammal musikmobil, och det är bara en bonus om nå't på nätet går att komma åt!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Sv: Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav Titti » 2014-03-28 9:46:56

notwoodstock skrev:Direkt dött kapitel var det att försöka logga in på AF med min (halvsmarta) Sony Ericsson.

Jag använder Tapatalk för att läsa forumet från mobilen, det är mycket enklare och smidigare.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Råd vid köp av surfplatta och smartphone

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-28 10:01:57

Jag anser att såna här produkter är av ondo.

Är man ute på savannen dvs stan, samhället, ska man vara där och inte inne i nån liten låda.
Du behöver din uppmärksamhet som ett försvar mot eventuella faror i din omgivning.

Det var en i mina trakter som blev överkörd av tåget när hon var ute och sprang för att hon hade hörlurar på sig och inte hörde när tåget kom.

Bortsett från detta tror jag människan mår bäst av att göra en sak i taget.
Är man ute och handlar så är man ute och handlar, sitter man vid internet så sitter man vid internet.

Det här med multitaskande skapar stress, huvudvärk och trötthet eftersom det tar mycket energi att ständigt skifta fokus.
Själv blir jag närmast sjösjuk av att behöva göra flera saker parallellt.
Jag avskyr att bli avbruten när jag har fokus på en syssla.

Därför har jag en stationär dator.
Därför har jag bara en enkel mobil man bara kan ringa på.
Och den används ytterst sällan, i princip bara vid nödfall.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till IT-forum



Logga in