Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Sheyen » 2013-03-19 9:43:08

För mig fungerar det inte med google's eller hotmail's kalender (visste inte ens att det fanns). Jag är väldigt beroende av att ha många alarm ställda och tydligt, lättillgängligt etc. Jag klarar inte av att ha en fysisk kalender och inte heller mobilkalendern. Det som inte syns finns inte. Det här är ett problem som jag har haft... jämt, alltid, för evigt, som en förbannelse över mig och hela mitt liv.

Fick en sådan där tavla igår, från Habiliteringen. En sådan där med lysande lampor, som visar vad klockan är och som kan larma när man ska göra olika saker. Man fick med en massa magneter, klisterlappar osv också, med färgglada bilder och annat tydligt. Skitbra, även om man inte kan låta bli att skratta åt sig själv, eftersom att det är sådana där hjälpmedel som folk med Downs har. Men ja; jag behöver uppenbarligen sådana hjälpmedel, för jag får ju inte någonting att fungera. Jag är trasig, men jag försöker att laga mig.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 11:41:24

Flia skrev:
Schmetterling skrev:
kullan skrev:Då ska man förstå hur man gör med goggleskalender. det gör inte jag. Jag är för dum.

Google calendar är jätteråddig och bökig och otydlig!

Även om det är Google calendar i bakgrunden så kan man använda andra kalendrar som man kopplar till den.

Vilken/vilka app(ar) rekommenderar du?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Re: Vem var det som hade en Handi?

Inläggav barracuber » 2013-03-19 12:09:48

Flia skrev:
Schmetterling skrev:
kullan skrev:Då ska man förstå hur man gör med goggleskalender. det gör inte jag. Jag är för dum.

Google calendar är jätteråddig och bökig och otydlig!

Även om det är Google calendar i bakgrunden så kan man använda andra kalendrar som man kopplar till den.

Hur tänker du då? Att man kör en klient som Outlook eller Thunderbird kopplad till gcal? Det stämmer att OL och TB har egna kalendrar som ligger lokalt på datorn, och man kan synka den lokala kalendern emot gcal. Det blir en lokal synkad kopia. Så funkar en mobiltelefon (även Android) egentligen också.

För någon som tycker gcals webbinterface är för krångligt kan detta vara ett bättre sätt stt använda gcal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 13:19:44

Jag använder aCalendar (kopplad till Googles kalender) som är rätt ok (har widget och smart bläddringsfunktion bl.a.) men larmfunktionen är inte helt bra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Re: Vem var det som hade en Handi?

Inläggav barracuber » 2013-03-19 13:29:29

Miche skrev:Jag använder aCalendar (kopplad till Googles kalender) som är rätt ok (har widget och smart bläddringsfunktion bl.a.) men larmfunktionen är inte helt bra.

Jag kör också den. Plus att jag även kör Googles egna officiella kalenderapp, som kom för ngt år sedan.

Larm är en stor brist. Där behöver Google jobba mer. T ex saknas snooze i gcal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Flia » 2013-03-19 15:10:08

Jag använder Calendar event reminder.
Den kan ställas in på obegränsat antal snooze, man bestämmer själv ljudet, tid mellan snooze... Två alarm kan vara igång samtidigt utan att den ena försvinner....
Den är helt oberoende av vilka kalendrar man använder, eftersom den tar över inställningarna i alla kalendrarna (eller bara någon, beroende på vad man väljer).

På telefonens hemsidor har jag Svensk Almanacka, Googles egen app, och dagplaneraren i telefonens kalender. Detta eftersom de har olika sätt att visa dagplaneringen, och det behöver jag.

Alla dessa är kopplade till Googles kalender (och därmed också Calendar Event Reminder) vilket gör att jag kan ändra en händelse i vilken som helst av dem.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 15:32:20

Synd att den inte är gratis... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Titti » 2013-03-19 16:30:28

Miche skrev:Synd att den inte är gratis... :(

Vilken? Handin?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Flia » 2013-03-19 16:35:59

Miche skrev:Synd att den inte är gratis... :(


Japp, men den är verkligen värd pengarna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Sheyen » 2013-03-19 17:06:16

Hur kommer ni ihåg att öppna kalendern? Hur klarar ni er utan larm?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 19:00:13

Titti skrev:
Miche skrev:Synd att den inte är gratis... :(

Vilken? Handin?

Calendar Event Reminder som Flia tipsade om i inlägget ovanför mitt.

Sheyen skrev:Hur kommer ni ihåg att öppna kalendern? Hur klarar ni er utan larm?

Vanliga Google Calendar (och apparna som kopplar till den) har ju larm men larmfunktionen är inte så värst bra i de vanliga apparna, bl.a. så saknas snooze och man kan inte välja olika larm för olika aktiviteter (vilket tydligen Calendar Event Reminder fixar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav barracuber » 2013-03-19 19:23:56

Miche skrev:
Titti skrev:
Miche skrev:Synd att den inte är gratis... :(

Vilken? Handin?

Calendar Event Reminder som Flia tipsade om i inlägget ovanför mitt.

Calendar Snooze är gratis. Kolla även vänstermarginalen för ytterligare tips.

Miche skrev:
Sheyen skrev:Hur kommer ni ihåg att öppna kalendern? Hur klarar ni er utan larm?

Vanliga Google Calendar (och apparna som kopplar till den) har ju larm men larmfunktionen är inte så värst bra i de vanliga apparna, bl.a. så saknas snooze och man kan inte välja olika larm för olika aktiviteter (vilket tydligen Calendar Event Reminder fixar).

På en Androidmobil kan man ha kalenderwidgets på så många paneler som man vill. Då får man ju en visuell påminnelse om att kalendern finns.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 22:09:59

@Tack barra, jag sökte på läsplattan och såg den i Play, glömde kolla längst ner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Titti » 2013-03-19 22:19:54

Miche skrev:
Titti skrev:
Miche skrev:Synd att den inte är gratis... :(

Vilken? Handin?

Calendar Event Reminder som Flia tipsade om i inlägget ovanför mitt.

Fast den kostar 16 kronor... Ingen förmögenhet, tycker jag. Själv blir jag mest irriterad över saker som inte går att få (eller som jag inte hittat) utan reklam överallt. Det är klart värt att betala några kronor för att slippa.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav tahlia » 2013-03-19 22:29:21

Appar, ja.. för att kunna använda sådana måste man först ha råd att köpa sig en androidtelefon av något slag och som sjukpensionär på minimumnivå finns det inte en chans i helvete att det kommer att hända.

Det som gör mig mest brydd är väl varför det inte går att använda den helt vanliga jäkla kalendern som finns i varenda telefon nu för tiden (och sedan några år tillbaka). Den har alla veckodagar samt möjligheten att ställa in femtioelva larm per dag tillsammans med en notis om varför i hela helskotta telefonen piper.
Kanske jag bara inte förstår mig på passionen i att peta runt i kalendrar eller varför i hela friden det måste se ut si eller så.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-19 23:48:34

@Titti, av olika skäl kan jag inte betala för appar, om de hade lagt till PayPal som möjlighet hade det funkat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Titti » 2013-03-19 23:56:07

Miche skrev:@Titti, av olika skäl kan jag inte betala för appar, om de hade lagt till PayPal som möjlighet hade det funkat.

Synd. Jag betalar med ett vanligt bankkort, inget kreditkort utan ett sånt där jag bara betalar med pengar jag har och som är mina egna, och det funkar bra. Men jag vill inte spekulera i dina skäl - som kan vara vilka som helst och det spelar ingen roll för mig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Sv: Re: Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Moggy » 2013-03-20 0:40:17

tahlia skrev:Appar, ja.. för att kunna använda sådana måste man först ha råd att köpa sig en androidtelefon av något slag och som sjukpensionär på minimumnivå finns det inte en chans i helvete att det kommer att hända.



Går att hitta en del vettigt beggat på tradera till bra priser. Några hundringar för en enklare modell, 1500 för en rätt bra från föregående generation.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav tahlia » 2013-03-20 7:53:27

Moggy skrev:Går att hitta en del vettigt beggat på tradera till bra priser. Några hundringar för en enklare modell, 1500 för en rätt bra från föregående generation.


1500 är nära på en tredjedel av min månadsinkomst så det är inte riktigt aktuellt, men det var inte rikigt poängen. Så länge den, vid det här laget, uråldriga telefon jag har fungerar (framförallt att ringa, skicka sms med och ställa in alarm) så är jag nöjd.

Har aldrig riktigt förstått varför man skulle behöva kuta runt på nätet 24/7, datorn räcker så bra till det. Inte som att jag har tid eller lust att kuta runt på diverse sidor när jag t.ex är ute och handlar eller sitter i möte ändå. I väntrummet? Tja, det går fortfarande att ta med sig en bok vars man än åker.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Miche » 2013-03-20 11:08:18

tahlia skrev:Har aldrig riktigt förstått varför man skulle behöva kuta runt på nätet 24/7, datorn räcker så bra till det. Inte som att jag har tid eller lust att kuta runt på diverse sidor när jag t.ex är ute och handlar eller sitter i möte ändå. I väntrummet? Tja, det går fortfarande att ta med sig en bok vars man än åker.

Trodde samma sak innan jag blev med smartphone och upptäckte sen att den är inte bara det, den är så otroligt mycket mer, ett bra hjälpmedel ex.vis, betydligt mycket mer än en enkel mobil.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav kullan » 2013-03-20 11:23:08

Jag har en android och inte vet jag om jag gör så mycket mer på den än på mina gamla mer vanliga mobiler. Det blir mest sms och att ta foto. Har inte hittat någon app som fyller mina behov och troligen kommer jag inte hitta någon heller. En handifon känns onödigt samtidigt som jag vill äga min telefon så jag vet att jag kan göra som jag vill i den. Jag behöver inte vara rädd för att Landstinget ska ha tillbaka den vid en ev. flytt tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Flia » 2013-03-20 15:10:59

tahlia skrev:
Moggy skrev:Går att hitta en del vettigt beggat på tradera till bra priser. Några hundringar för en enklare modell, 1500 för en rätt bra från föregående generation.


1500 är nära på en tredjedel av min månadsinkomst så det är inte riktigt aktuellt, men det var inte rikigt poängen. Så länge den, vid det här laget, uråldriga telefon jag har fungerar (framförallt att ringa, skicka sms med och ställa in alarm) så är jag nöjd.

Har aldrig riktigt förstått varför man skulle behöva kuta runt på nätet 24/7, datorn räcker så bra till det. Inte som att jag har tid eller lust att kuta runt på diverse sidor när jag t.ex är ute och handlar eller sitter i möte ändå. I väntrummet? Tja, det går fortfarande att ta med sig en bok vars man än åker.


Jag betalar idag en lägre sammanlagd månadskostnad än innan jag hade smartphone. Och jag betalade inget kontant för telefonen.
Det beror på att telefonens internet går att använda till datorn också, och Telenor hade ett abonnemang som gav mig fritt internet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav tahlia » 2013-03-20 15:16:23

Flia skrev:Jag betalar idag en lägre sammanlagd månadskostnad än innan jag hade smartphone. Och jag betalade inget kontant för telefonen.
Det beror på att telefonens internet går att använda till datorn också, och Telenor hade ett abonnemang som gav mig fritt internet.


Menade inte alls att anklaga någon. Herrejösses, har du hittat en lösning som sparar dig pengar så är det kanonbra. Det är bara jag som är allmänt avig till denna, i mina ögon, totalt onödiga teknologi. Det kan möjligtvis bero på att jag har tonårsdöttrar och ser hur "umgås" idag betyder "alla sitter på samma plats och knappar på sina respektive telefoner". ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Flia » 2013-03-20 16:31:43

tahlia skrev:
Flia skrev:Jag betalar idag en lägre sammanlagd månadskostnad än innan jag hade smartphone. Och jag betalade inget kontant för telefonen.
Det beror på att telefonens internet går att använda till datorn också, och Telenor hade ett abonnemang som gav mig fritt internet.


Menade inte alls att anklaga någon. Herrejösses, har du hittat en lösning som sparar dig pengar så är det kanonbra. Det är bara jag som är allmänt avig till denna, i mina ögon, totalt onödiga teknologi. Det kan möjligtvis bero på att jag har tonårsdöttrar och ser hur "umgås" idag betyder "alla sitter på samma plats och knappar på sina respektive telefoner". ;)


Nej, nej. Mitt inlägg var menat som ett tips. Jag skulle aldrig köpa en ny telefon kontant av ett telecombolag, när det oftast går att förhandla sig till en vettig månadskostnad.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in