Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav johnnyfg » 2010-08-25 19:06:08

Jag har Handifon, men har insett att jag är alldeles för ofta utanför dom avsedda menyerna för att kolla email, kolla tiderna på skånetrafiken och kolla på google maps ... för att riktigt gilla handifon. Istället har jag köpt en Android-mobil (htc desire) där man fritt kan välja en uppsjö av mer eller mindre praktiska program att ladda ner och bygga ihop SIN miljö av funktioner. Handifon är ju så mycker mera "låst" till att bara ha tillgång till de funktioner som program-makarna har valt att ha med.
Därför ska jag lämna tillbaka handifon.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-05 18:01:48

Hej!

Jag har Handifon version 4, äntligen. Nu går det att lägga kontakter i grupper, det finns en checklista, man kan ta tid på hur lång tid något tar och lägga in det i en tidbok med mera. Ett plus är att det går att välja ett snyggare utseende om man vill.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav aspiemelly » 2010-12-05 22:19:55

hur gjorde du lilla gumman? updatera hemma via dator eller fick hämta ny hos hab?

Min dröm (låter fel) är ett handiprogram för iphone/android, typ schema med bilder och speciellt timstockfunktionen med prickar som räknar ner.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-05 23:34:03

Hej!

Det går bra att uppdatera via hemsidan. Man får en Handifon utskriven och sen kör man uppdateringar då och då när det kommer något nytt. Det är för det mesta inga stora förändringar. Den här uppdateringen är rätt stor och inbegriper nya funktioner.

Uppgradera här:
http://www.handitek.se/uppgradering-han ... l-handi-4/

Nyheterna i Handi 4 innehåller kan du läsa om här:
http://www.handitek.se/files/pdf/Nyhete ... _Rev_E.pdf


Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-12-06 22:28:24

Äsch, min Handi är för gammal för att uppgraderas. :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2010-12-07 12:06:28

Hej!

Fråga på Hab om du kan få byta. Det har man rätt till, om man behöver de nya funktionerna. Checklistor är bra. Likaså tidbok. Säg att det kommer att förenkla ditt liv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Matea » 2011-03-03 12:17:32

aspiemelly skrev:hur gjorde du lilla gumman? updatera hemma via dator eller fick hämta ny hos hab?

Min dröm (låter fel) är ett handiprogram för iphone/android, typ schema med bilder och speciellt timstockfunktionen med prickar som räknar ner.


du kan kolla in Autiplan på android market ska vara precis det men har inte provat den för jag har en bunt andra apps som fyller den funktionen och mer där till;) https://market.android.com/details?id=c ... rch_result

och vad det gäller Handi och dom andra så fick jag säga ifrån, vill inte ha en fick prova en ett tag och från det jag kom hem och slog på den så låg den i hyllan tills jag lämnade tillbaks den. den är säkert jättebra för äldre och så men jag kände mig bara dumförklarad av dom som gjort programmet, påminde bara om en barnleksak i hela utformningen och jag sa det till en av utvecklarna när jag ringde upp dom och han höll med och erkände att den nog främst var tänkt till lätt dementa och förståndshandikappade INTE så mycket till FUNKTIONShindrade ;)
Senast redigerad av Matea 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav clivia » 2011-03-03 17:18:31

Hörde idag att en ny handi är på G. Ni som har Handi idag, kommer ni få tillgång till den nya?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 16:18:26, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav aspiemelly » 2011-03-04 14:15:28

Den nya får man inte om inte "särskilda skäl" föreligger OCH man har någorlunda ny model redan. Sa dom till mig när jag var på hab senast. Däremot borde de med äldre model som saknar funktioner den nya har få den nya som ersättningsmodell. När jag bytte mellan äldsta handi, och handifon så angav vi "visstas i ljudliga miljöer och missar då larm om inte vibratorfunktion finns" (vilket handifon har). Då fick jag den på mycket kort tid.

Gäller att använda rätt ord när man ansöker. Inte gå dit och "ooo den va finare!"
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Flawed » 2011-07-05 18:05:57

Jag har en runsten i en låda.
Jag ska släpa tillbaka den till hab när jag orkar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-04-25 0:09:27

Hej!

Den senaste versionen av Handifonen är tydligen Handi Defy. Den fungerar som en smartphone och bygger på Android. Den har Handikalendern o.s.v. men man kan även installera appar och surfa på nätet. Jag har ingen sån ännu, men kikade på nätet att det finns. Det står i bruksanvisningen till den att det krävs obegränsat med surf.

Jag har Tele2 och ringer billigt med dem. Jag gick in på deras hemsida och kikade. De hade olika mobilsurf-paket från 49 kr/månad till 189 kr/månad. Hur vet man vad man ska välja för surf? Finns det mobiloperatörer som erbjuder fri surf? Kostar det massor? Idéer?

Jag tänkte försöka byta upp mig så småningom, eftersom min Handifon är lite buggig ibland. Alla tips är välkomna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Peace » 2012-12-25 22:19:43

Hur stora svårigheter krävs för att få en? Kan man få en även om man har en smart phone? Är det stor skillnad på en handi och en smart phone? Isåfall vad?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav kullan » 2012-12-25 22:21:30

Peace skrev:Hur stora svårigheter krävs för att få en? Kan man få en även om man har en smart phone? Är det stor skillnad på en handi och en smart phone? Isåfall vad?


När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav aspiemelly » 2012-12-25 22:38:09

kullan skrev:
Peace skrev:Hur stora svårigheter krävs för att få en? Kan man få en även om man har en smart phone? Är det stor skillnad på en handi och en smart phone? Isåfall vad?


När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.


Jag har både och. Dock lär handifonen bli utbytt mot en memoplanner (tror jag det hette) som ÄNTLIGEN finns i sortimentet i mitt län. Har tjatat på dom vid varje kontakt! Ska dit jan, får se hur det går.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav kullan » 2012-12-25 22:45:02

Memoplanner lät ju bättre. En sådan borde även jag ha.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav johnnyfg » 2013-02-23 17:06:53

kullan skrev:När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.


Suck ... Om man har en personlig smartphone eller inte, är inget kriterium om man ska få handifon eller ej. Det är istället vad man har för behov, vilken persongrupp man tillhör och om man också har tillräcklig tillhörighet till stödet, såsom minst en pågående lss-åtgärd ifrån en lista av lss-handläggarens godkända lss-åtgärder.

En smartphone har inte alls samma funktionalitet som en handifon.

Jag har nyligen fått låna en "0355 Handifon" som boende i Malmö. Dock är det problem med den ... den är en modell som har utgått ... ändå förskrivs den ... SUCK ... risken är ju att support på den modellen är typ noll ... Jag hade velat få en "Handi Defy+" istället, men det var något strul med inköpsavtal som gjorde att jag inte kunde få en sådan.

OBS! Om det är någon som faktiskt har en sådan "Handi Defy+", skulle jag gärna att ni skickade ett privat meddelande till mig, för det är en sak som jag skulle vilja testa ...
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-28 10:57:20

Hej!

Man måste ha väldigt stor nytta av att ha Handikalendern om man ska få en Handifon utskriven.
Om man har en smartphone redan, finns det rätt många bra appar att hämta hem som kan fungera att styra upp vardagen med på liknande sätt som Handi-programvaran.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Titti » 2013-02-28 12:02:40

Jag har provat flera olika hjälpmedel för tidsplanering och inte hittat något som funkar för mig.

En Handi II först men det var för mycket "mat-och-sovklocka" för att passa mig. Jag saknade överblicken över en längre tid än dagen idag och jag saknade möjligheten att lägga in saker jag inte själv måste göra men ändå måste hålla koll på (främst sånt som rör barnen). Jag behövde kanske inte gå till tandläkaren själv och inte heller följa med barnet dit men jag behövde hålla koll på att barnet skulle dit och när för att påminna om det innan och följa upp det efteråt. Sådana saker.

Att inte kunna använda den som telefon gjorde dessutom att det blev ytterligare en sak att hålla reda på.

Sedan en ny Handifon som alltså också är en telefon. Hela tiden steget efter - jag behöver också kunna komma ut på internet och det kunde jag från telefonen (en gammal Nokia) men inte från Handifonen. Alltså fortfarande en sak till att hålla reda på utan att egentligen bidra med så mycket utöver kalendern i telefonen.

Tidigt i höstas fick jag en Memoplanner. Det är en slags kalender att hänga på väggen och min förhoppning var att den skulle kunna fungera som kalender dagligdags men också kunna synkas med mobilen och datorn. Den kan koppla upp sig mot internet och den kan skicka sms som påminnelse till mig. Lät jättebra men för mig är det självklart att kalendern i den skall synkas med den jag har i datorn och i mobilen så att jag har tre ingångar till samma kalender - eller i vart fall två, jag kunde tänka mig att avstå från att kunna synka den direkt från datorn. Ska jag däremot lägga in saker separat på alla ställen blir det dels ofta ofullständigt och dels ökar risken för fel. Nu hade jag hunnit byta ut mobilen mot en smartphone men Memoplanner går inte att synka med varken min dator eller min mobil. Tyvärr.

Jag tycker att en Handifon, som kostar 16000 (senast jag tittade) och en Memoplanner för dubbla kostnaden borde klara mer än så. Dessutom är inte planeringsproblemet löst bara för att de tekniska hjälpmedlen finns - saker skall läggas in där och den tekniska strukturen skall underhållas. Sedan ett strömavbrott för en tid sedan och en därpå följande omstart går den fel, både vad gäller tid och veckodag. Just nu står den på lördag kväll, tror jag.

För tillfället använder jag kalendern i mobilen och i övrigt papper och penna. Suck.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-28 13:09:44

Jag har en Handifon (version 4) och jag älskar min.
Kalendern är bra för att lägga in saker som händer en bit in i framtiden (för daglig planering har jag en MEMOdayplanner) och så påminner den ju så man slipper checka av den. Anteckningarna är bra med, kan man skriva ner viktiga saker utan att ha massa papperlappar. Använder även prisräknaren och checklistan och sedan spelaren (lägger in talböcker där).

En vanlig smartphone är för krånglig för mig (har testat) och det är inte bra att jag alltid har tillgång till internet för då känner jag ännu mer press att alltid finnas där för folk som behöver mig och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav kullan » 2013-02-28 13:15:49

Jag har en androidmobil och visst finns det appar men jag tycker inte jag får någon som bemöter mina behov. Jag behöver kunna skriva "att göralista" som larmar. Jo då finns appen Astrid tex. Men jag önskar ha en funktion där jag kan kolla vad jag faktiskt gjorde av dessa saker jag skulle göra. Blev räkningarna betalda eller finns dom kvar på att göralistan ännu? Någon sådan funktion finns inte på någon av apparna jag provat hittills tyvärr. Så det blir handskrivna lappar fortfarande vilket inte är optimalt för en lapp kan ju råka åka bort.

Jag anser oxå att så pass dyra apparater som handifon och Memoplanner borde klara av mer funktioner. Låter mest som svindyrt skräp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Titti » 2013-02-28 13:52:37

kullan skrev:Jag behöver kunna skriva "att göralista" som larmar. Jo då finns appen Astrid tex. Men jag önskar ha en funktion där jag kan kolla vad jag faktiskt gjorde av dessa saker jag skulle göra. Blev räkningarna betalda eller finns dom kvar på att göralistan ännu? Någon sådan funktion finns inte på någon av apparna jag provat hittills tyvärr. Så det blir handskrivna lappar fortfarande vilket inte är optimalt för en lapp kan ju råka åka bort.


Jag gör listor i mobilen med hjälp av en app som heter Catch. Funkar hyfsat även om det finns mycket kvar för mig att upptäcka och lära mig i den och allt lär jag mig nog inte.

Det blir i alla fall checklistor jag kan bocka av och som finns kvar att titta i utan lösa lappar som försvinner. Jag lyckades till och med spara en bild på en bra (tänkbar) lösning på ett praktiskt förvaringsproblem jag hade som en anteckning i Catch direkt från internet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-28 18:37:34

kullan skrev:
Peace skrev:Hur stora svårigheter krävs för att få en? Kan man få en även om man har en smart phone? Är det stor skillnad på en handi och en smart phone? Isåfall vad?


När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.


Här tänker Habiliteringen inte så fyrkantigt. Besöken är gratis. Du kan träffa en arbetsterapeut och diskutera behovet av Handifon. Du kan säga att den smartphone du har inte motsvarar dina behov av planering riktigt. Tala om vad du vill att Handifonen ska göra för dig. Sedan kan arbetsterapeuten tala om ifall du får nån eller ej. Det kan också vara så att arbetsterapeuten föreslår annat som kan vara bra.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav kullan » 2013-02-28 18:41:00

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:
Peace skrev:Hur stora svårigheter krävs för att få en? Kan man få en även om man har en smart phone? Är det stor skillnad på en handi och en smart phone? Isåfall vad?


När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.


Här tänker Habiliteringen inte så fyrkantigt. Besöken är gratis. Du kan träffa en arbetsterapeut och diskutera behovet av Handifon. Du kan säga att den smartphone du har inte motsvarar dina behov av planering riktigt. Tala om vad du vill att Handifonen ska göra för dig. Sedan kan arbetsterapeuten tala om ifall du får nån eller ej. Det kan också vara så att arbetsterapeuten föreslår annat som kan vara bra.

Lilla Gumman


Saken är den att jag bestämma vilken modell jag ska ha så jag får nog skramla ihop pengar till en smartphone i min smak. Tror inte handifon finns med Windows som operativsystem tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vem var det som hade en Handi?

Inläggav barracuber » 2013-02-28 18:48:35

kullan skrev:
Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:
När min arbetstwerspuet såg att jag hade en smartphone sa hon att jag inte var målgruppen för en handifon.


Här tänker Habiliteringen inte så fyrkantigt. Besöken är gratis. Du kan träffa en arbetsterapeut och diskutera behovet av Handifon. Du kan säga att den smartphone du har inte motsvarar dina behov av planering riktigt. Tala om vad du vill att Handifonen ska göra för dig. Sedan kan arbetsterapeuten tala om ifall du får nån eller ej. Det kan också vara så att arbetsterapeuten föreslår annat som kan vara bra.

Lilla Gumman


Saken är den att jag bestämma vilken modell jag ska ha så jag får nog skramla ihop pengar till en smartphone i min smak. Tror inte handifon finns med Windows som operativsystem tex.

Jo men enligt denna sida täcker den in Windows Phone OS http://www.handitek.se/versioner_och_ap ... Name=handi

Verkar väldigt oklart ifall de tänker täcka in alla de stora OS:en (iOS, Android, WP) eller fokusera på nåt speciellt,
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in