Nya oseriösa användare

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-12 19:38:55

kiddie skrev:Reggade för mindre än tre veckor sedan. Varför ska jag hållas kort?

189 inlägg på mindre än tre veckor...
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav Dagobert » 2013-03-12 20:07:21

nallen skrev:
kiddie skrev:Reggade för mindre än tre veckor sedan. Varför ska jag hållas kort?

189 inlägg på mindre än tre veckor...

9,5 inlägg/dag är inget ovanligt.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-12 21:37:27

KrigarSjäl skrev:Ta't lugnt, det där är en gammal diskussion som blossar upp med jämna mellanrum.

Det jag syftar på är skumma försäljare och sånt.


Jo jag förstod att du menade dem. Har själv dolt moderatorskap på ett annat forum, dvs jag ser ut som en vanlig användare och modererar inte diskussioner, utan jag tar bara bort spam och blockerar spammare. Och tycker oxo att spam är jobbigt. Men det är ett otyg som finns överallt.

Det var mer Nallens misstänksamhet jag undrade över. Och nu verkar han än mer misstänksam för att jag postat en herrans massa inlägg.

Men jag är bara inte en sådan som smyger innan jag blir accepterad. Jag bara hoppar in och de som tycker det är OK gör mig glad eftersom jag då inte behöver spela spelet "bli socialt accepterad". De som tycker att jag är jobbig får tycka det.

För att lugna Nallen kan jag säga att min forumaktivitet på vilket forum det än är, går väldigt upp och ner, och det kommer säkerligen bli tyst i långa perioder från min sida efter ett tag. Jag har inga dolda motiv, kommer mest för att babbla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-12 22:04:35

kiddie skrev:För att lugna Nallen kan jag säga att min forumaktivitet på vilket forum det än är, går väldigt upp och ner, och det kommer säkerligen bli tyst i långa perioder från min sida efter ett tag.

Hur skulle det lugna mig? Det är ju sämsta sortens forumist, ny och okänd med ett ojämt flöde som av mängderna att döma inte håller seminariekvalité direkt.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-12 23:32:53

nallen skrev:
kiddie skrev:För att lugna Nallen kan jag säga att min forumaktivitet på vilket forum det än är, går väldigt upp och ner, och det kommer säkerligen bli tyst i långa perioder från min sida efter ett tag.

Hur skulle det lugna mig? Det är ju sämsta sortens forumist, ny och okänd med ett ojämt flöde som av mängderna att döma inte håller seminariekvalité direkt.


Seminariekvalitet kan man nog inte vänta sig i inläggen på ett diskussionsforum som detta, och det är väl heller inte meningen att forumet ska vara till endast för dem som är kunniga och duktiga på att formulera sig. Jag tror att det kanske om något snarare fyller ett större behov för dem som har svårt att hitta information och människor att prata med på annat håll.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nya oseriösa användare

Inläggav Frimodig » 2013-03-13 0:01:09

nallen skrev:Alla newbies skulle ju kunna vara förhandsgranskade det första året, tills de visat att de kan sköta sig. Försöker de skriva tramsinlägg under den tiden är det bara att banna dem. På så sätt får de aldrig chansen att ställa till något.


Nja, knappast.

Ingen fan kollar mig ett år. Du skulle kunna försöka.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nya oseriösa användare

Inläggav Frimodig » 2013-03-13 0:17:07

Jag fick en till varning pga kiddio.

Fast jag tror nallen har en poäng.

Det är exremt irriterad att bli varnad.

lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nya oseriösa användare

Inläggav Frimodig » 2013-03-13 0:28:56

Jag lyssnar på nallen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nya oseriösa användare

Inläggav Schmetterling » 2013-03-13 0:34:25

Jag gillar kiddies inlägg. Oftast både hyfsat välformulerade, tillräckligt intressanta och lagom långa. Det är mer än de flesta lyckas med. :-)122
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2013-03-13 0:43:11

Jag anser inte att nallen ska säga nåt. Hans inlägg hoppar jag oftast över.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav slackern » 2013-03-13 0:48:31

Schmetterling skrev:Jag gillar kiddies inlägg. Oftast både hyfsat välformulerade, tillräckligt intressanta och lagom långa. Det är mer än de flesta lyckas med. :-)122


Jag diggar också Kiddies inlägg. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nya oseriösa användare

Inläggav Nummer13 » 2013-03-13 0:56:33

Bara skit att andra får avgöra vad som är dåliga och bra inlägg bara för dom inte gillar det
bara skit med att ha en limit för inlägg per dag . Usch.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 1:37:28

Man kan ju gilla eller ogilla, är ju upp till var och en. Men en sak är säker, blir det för få som postar så går inga diskussioner framåt, och alla forum behöver sina medlemmar. Och det måste inte vara seminariekvalitet, man kan ha diskussioner för ömsesidighet oxo. Det verkar som många här har ett behov att jämföra sina upplevelser med varandra, och då hamnar det på ett annat plan än om man bara vill framföra rena fakta om något. Ett forum fyller flera behov.

Stör man sig för mycket kan man ju ignorera inläggen. Det behöver ju inte bli svårare än så. Jag vet med mig att jag kan bli tramsig men jag tycker inte alltid det är negativt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 1:39:23

Frimodig skrev:Jag fick en till varning pga kiddio.

Fast jag tror nallen har en poäng.

Det är exremt irriterad att bli varnad.

lennart Frimodig


Inte mitt fel. Jag har inte tagit illa vid mig av något du har skrivit och har inget behov att få dig varnad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 1:44:58

nallen skrev:Hur skulle det lugna mig? Det är ju sämsta sortens forumist, ny och okänd med ett ojämt flöde som av mängderna att döma inte håller seminariekvalité direkt.


Ja men tänk så här istället. Jag känner inte dig och inte några andra heller. Så för mig är allt nytt och osäkert.

För dig så har du ju varit här och vant dig vid väldigt många och kanske vet vad du kan vänta dig av dem, och några indrällande nya är ett fåtal mot de du redan känner.

Så det borde vara jag som var orolig. Om du inte oroar dig för att helheten av forumet ska förändras av de nyas närvaro. Det tror jag direkt inte kommer hända. Det skulle vara väldigt konstigt om ett väletablerat forum spårade ur för en sådan sak.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Nummer13 » 2013-03-13 1:54:04

Bästa är om man får skriva det man vill i olika trådar bara man inte skriver

Kaka,Bulle,Okej, osv . Man kan alltid skriva att man håller med osv men det behöver inte va så
långt för att man ska förstå det bara man vet vad personen tycker.¨

att diskutera detta känns egentligen bara bulle.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Nya oseriösa användare

Inläggav Trollmor » 2013-03-13 10:40:46

kiddie skrev:Stör man sig för mycket kan man ju ignorera inläggen.
Jag som ska föreställa normalstörd har fått för mig att just det är problemet för många här - att sortera. Har jag fått fel för mig, så upplys mig! :) (Den huvudsakliga anledningen till att jag reggade mig här var faktiskt att lite bättre kunna förstå dem av mina kompisar som råkar ha diagnoser.)

Även jag är jämförelsevis ny här, och jag förekommer också på några andra fora. Att mota bort försäljare och sådana som reggar sig för att kunna ställa till bråk mellan andra medlemmar tycker jag är mycket viktigt. Så att stämningen på forumet blir god. Som den är här. Faktiskt. :D

(Observera att tråden heter nya Oseriösa användare!)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 17:35:14

Därför finns det finurlig mjukvara. Du kan gå in och fysiskt ignorera inlägg av en viss användare. Då slipper du se vad de skrivit. Sedan vet jag inte hur det funkar om man blir citerad.

Visst, det finns svårigheter att "undermedvetet" ignorera, men man kan ju försöka på andra sätt kanske?

Tycker det är synd att vissa använder sig av spammarna för att gnälla på nya och tycka de ska modereras från första början. En spammare brukar ju t ex lägga ut länkar och dylikt och är rätt lätta att känna igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Dagobert » 2013-03-13 18:17:56

Nallen har framfört önskemål om max 3-5 inlägg per dag och medlem. Jag tror inte att han nånsin skulle kunna bli nöjd med forumets kvalitet. Så jag tar klagomålen med en nypa salt.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 19:42:33

Gafsan skrev:[...] det är väl heller inte meningen att forumet ska vara till endast för dem som är kunniga och duktiga på att formulera sig.

Nej, det tycks ligga i farans riktning, men det har redan tidigare visat sig helt omöjligt att få några klara (och än mindre några lugnande) besked från Liebert i den frågan.

Gafsan skrev:Jag tror att det kanske om något snarare fyller ett större behov för dem som har svårt att hitta information och människor att prata med på annat håll.

Jag är djävligt less på argumentet att forumet skulle vara till för de som "behöver" det. Jag är ingen obetald hjälpinrättning - vill någon ha mina tjänster finns jag tillgänglig för 925 kr per påbörjad timme på faktura.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 19:47:24

kiddie skrev:Stör man sig för mycket kan man ju ignorera inläggen.

Nej. Ignore-funktionen funkar ju inte ens för alla användare och inte alls för trådar eller avdelningar (se Ignore-funktionen behöver fixas).
Dessutom skapar folk nya trådar i redan avhandlade ämnen var och varannan dag. Det borde finnas en "sök för helvete!"-knapp.

kiddie skrev:Om du inte oroar dig för att helheten av forumet ska förändras av de nyas närvaro.

Det skulle man kunna påstå har hänt redan, ett par gånger dessutom :-(
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 19:52:40

Dagobert skrev:Nallen har framfört önskemål om max 3-5 inlägg per dag och medlem.

Önskemål var att ta i, det var ett förslag för att bli av med alla meningslösa +1 och "jag håller med"-inlägg.

Dagobert skrev:Jag tror inte att han nånsin skulle kunna bli nöjd med forumets kvalitet.

Nej, det vore väl konstigt.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 21:14:47

Då kanske du vet att sökfunktionen inte är speciellt bra heller. Och att något redan avhandlats betyder ju att de som var där då har talat om det men man var ju inte med då. Ska man då bara läsa och tycka OK det var ju intressant, men jag skulle vilja säga ngt oxo... men det ska man då tydligen inte....

Ett forum är interaktvt och JA, folk kommer alltid att använda det för sina sociala behov precis som de använder det för att kommunicera idéer och fakta.

Vill du bara ha envägskommunikation så är inte ett forum det rätta.

Och det kommer jag stå för även om du är gammal här och jag är ny.

Ingen tvingar dig att engagera dig i andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-13 22:14:15

nallen skrev:Jag är djävligt less på argumentet att forumet skulle vara till för de som "behöver" det. Jag är ingen obetald hjälpinrättning - vill någon ha mina tjänster finns jag tillgänglig för 925 kr per påbörjad timme på faktura.


OK, men varför håller du då på och gnäller över kvaliteten på en gratistjänst?

Om du hostar upp 924 kr per påbörjad timme så tror jag att du lätt som en plätt kan hitta någon som går igenom foruminnehållet åt dig och väljer ut de inlägg som håller "seminariekvalité" och kan tänkas tilltala just dig.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in