Nya oseriösa användare

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nya oseriösa användare

Inläggav nescio » 2014-12-25 16:30:18

kullan skrev:En ny medlem har råkat göra ett nybörjarfel och genast blivit påhoppad av en sk gammal stöt på forumet.
Vilka är det du menar?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 16:44:09

Det finns några som varit medlem sedan forumet skapades. Vissa gick med något år senare. Jag vet inte men vissa kan nog fira 10 år på forumet under 2015.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Dunderbar » 2014-12-25 16:47:25

Det finns personer som går in här på forumet för att ha trevligt och roligt.
Att då bli bemött som om man har sparkat folk i baken... när man inte har det.
Är ju inget vidare skoj direkt :)

Oftast är det en del av de personer som suttit här i 10 års tid, som är de som reagerar på detta sättet :)
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Nya oseriösa användare

Inläggav Fighterbabe » 2014-12-25 16:48:43

Jag har varit med i drygt 7 år
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Nya oseriösa användare

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-25 16:52:14

Jag foreslår at när en ny medlem blir behandlet med respekt, men dom gir bara skit tilbaka, så binder vi fast dom och slår dom på pungen med en kald øse. Jag har øsen klar i kylskåpet.

Det er stor skillnad på att vara en ny medlem, en amatør som gjör nogra fel, och det at vara en rappkjeftig liten rotta som vil ha bråk. Stor skillnad.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-12-25 16:53:28, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Re: Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 16:53:11

Jag blev medlem 2011 och jag är inte heller längre. Och ja, jag känner då ett viss ansvar för att hjälpa en nykomling tillrätta. Som sagt är man ny gör man garanterat fel någon gång. Vad är det då för farligt med att vänligt säga hur man ska göra. Men nä, vissa far ut över den nya medlemmen som om man ska strypas direkt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Neurofunk » 2014-12-25 17:24:04

Även jag stämmer in i dem lite väl synliga oseriösa användarna.

Tycker det verkar tydligt i att dem antingen inte har AS och vill ha någonstans att tramsa på, eller tror att dem är aspisar för att ha läst en artikel om kriterier än att ha fått det kliniskt utrett.

Såklart behöver man inte vara lika aspig till sin personlighet som t.ex mig för att få vara här (det hoppas jag att ni förstår), men på vissa nykomlingar är inte ens dem tre grundkriterierna för AS uppfyllda. Och det är trist. Senast för några minuter sedan så gjorde en nykomling sig märkvärdig, och det börjar bli tröttsamt, det är onödigt, förvirrande, off-topic och hånfullt. Det är inte kul.

Gör KrigarSjäl till moderator så det blir en moderator som faktiskt står på sig för forumets bästa så att syftet med forumet kan få vara ett rent AS-forum än att det blir (som Alien vill ha det) ett fritt intågande av vilket trams som helst då "forumet ska få formas efter vad medlemmarna kommer hit som", istället för att folk faktiskt får ta och lära sig att om dem vill tramsa så kan dem gå någon annanstans på internet så att vi som är seriösa kan fortsätta bidra till en trevlig atmosfär för oss aspisar och deras anhöriga att diskutera AS med ytterst få undantag för annat som inte hör AS till.

Tröttsamt med den här lekstugan nu. Ta tag i detta genom att diskutera med KrigarSjäl om vad som gäller, när han är införstådd i rollen som moderator och låter sig axla rollen tror även jag att han kommer göra trivseln här till en mycket mer diskutabel plats för oss som vill forumets bästa.

Annars kommer det här forumet bara långsamt dö och som Viska likna ett blekt 4chan.

Jag håller på dig KrigarSjäl. Jag tror inte någon annan än du skulle göra det bättre.

I övrigt går det inte att skylla på sidans phpBB-källkod. Den är fullt modifierbar till att göra en person till en "grindvakt", det är dessutom inget som tar lång tid kontra det som redan gjorts, även för någon som arbetar idéellt med denna sida.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 17:29:03

Då hade du inte velat ha mig på forumet. Orsaken till att jag alls är medlem var att jag sökte en chatt utan sinnesstörda idioter. Jag sökte via goggle med sökningen:

"Chatt för folk med aspergers syndrom."
Det förslag som låg överst var detta forum. Ja, jag är mer intresserad av chatt och ja, jag gillar trams. Men jag har asperger. Ja man kan både ha asperger och gilla trams.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-25 17:31:46

KNSNNTR skrev:
Gör KrigarSjäl till moderator så det blir en moderator som faktiskt står på sig för forumets bästa så att syftet med forumet kan få vara ett rent AS-forum
:-)049
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2014-12-25 17:36:43

kullan skrev:En ny medlem har råkat göra ett nybörjarfel och genast blivit påhoppad av en sk gammal stöt på forumet.

"Tillrättavisad" är betydligt mer adekvat, påhoppen stod andra newbies för.

kullan skrev:Jag anser att vi med större erfarenhet på detta forumet har ett asnavar för att leda en ny medlem rätt.

Vilket huvudsakligen var det som skedde.

kullan skrev:Jag har ingen som helst orsak att misstänka att den nya medlemmen inte var seriös.

Det är tämligen naivt. Snarare kan man förutsätta att alla är "oseriösa" tills de bevisat motsatsen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 17:37:24

Då kan man sluta logga in här ser jag. Jag tolkar detta forumet som en diskussionsplats till för folk med asperger. Inte ett forum där det enbart handlar om asperger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Neurofunk » 2014-12-25 17:38:14

kullan skrev:Då hade du inte velat ha mig på forumet. Orsaken till att jag alls är medlem var att jag sökte en chatt utan sinnesstörda idioter. Jag sökte via goggle med sökningen:

"Chatt för folk med aspergers syndrom."
Det förslag som låg överst var detta forum. Ja jag är mer intresserad av chatt och ja jag gillar trams. Men jag har asperger. Ja man kan både ha asperger och gilla trams.

Det finns en chat, om folk använder den, vilket t.ex du gör i god utsträckning så lägger inte jag i mig vad du gör, så länge du inte tramsar i seriösa trådar, vilket jag inte sett just dig göra. Vissa av oss aspisar är trots allt väldigt sociala och tycker om chatt före seriositet, den sidan av diagnosen ska kunna stimuleras också, men inte ta över den seriösa aspekten. Jag har personligen alltså inga invändningar emot vad du gör här, faktum är att jag tycker att du är väldigt trevlig när vi chattat, och hållit chattandet i chatten, som t.ex vi då gjort, vore du en som gör allt lite här och var, då hade jag tyckt att du borde funderat lite på vad du sysslar med.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 17:39:09

nallen skrev:Det är tämligen naivt. Snarare kan man förutsätta att alla är "oseriösa" tills de bevisat motsatsen


Och jag tror gott om alla tills motsatsen blivit bevisad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 17:40:36

KNSNNTR skrev:
kullan skrev:Då hade du inte velat ha mig på forumet. Orsaken till att jag alls är medlem var att jag sökte en chatt utan sinnesstörda idioter. Jag sökte via goggle med sökningen:

"Chatt för folk med aspergers syndrom."
Det förslag som låg överst var detta forum. Ja jag är mer intresserad av chatt och ja jag gillar trams. Men jag har asperger. Ja man kan både ha asperger och gilla trams.

Det finns en chat, om folk använder den, vilket t.ex du gör i god utsträckning så lägger inte jag i mig vad du gör, så länge du inte tramsar i seriösa trådar, vilket jag inte sett just dig göra. Vissa av oss aspisar är trots allt väldigt sociala och tycker om chatt före seriositet, den sidan av diagnosen ska kunna stimuleras också, men inte ta över den seriösa aspekten. Jag har personligen alltså inga invändningar emot vad du gör här, faktum är att jag tycker att du är väldigt trevlig när vi chattat, och hållit chattandet i chatten, som t.ex vi då gjort, vore du en som gör allt lite här och var, då hade jag tyckt att du borde funderat lite på vad du sysslar med.


Ok. Ja jag är mest aktiv på chatten samt i tramstrådarna. De mer seriösa trådarna verkar jag enbart bli missförstådd i så där har jag tröttnat på att vara i.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Neurofunk » 2014-12-25 17:41:42

kullan skrev:Då kan man sluta logga in här ser jag. Jag tolkar detta forumet som en diskussionsplats till för folk med asperger. Inte ett forum där det enbart handlar om asperger.

Försök att inte tolka allt till din nackdel så väldigt ofta. Du är knappast en av dem som bör hänvisas till ytterdörren.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Nya oseriösa användare

Inläggav Neurofunk » 2014-12-25 17:43:21

kullan skrev:
KNSNNTR skrev:
kullan skrev:Då hade du inte velat ha mig på forumet. Orsaken till att jag alls är medlem var att jag sökte en chatt utan sinnesstörda idioter. Jag sökte via goggle med sökningen:

"Chatt för folk med aspergers syndrom."
Det förslag som låg överst var detta forum. Ja jag är mer intresserad av chatt och ja jag gillar trams. Men jag har asperger. Ja man kan både ha asperger och gilla trams.

Det finns en chat, om folk använder den, vilket t.ex du gör i god utsträckning så lägger inte jag i mig vad du gör, så länge du inte tramsar i seriösa trådar, vilket jag inte sett just dig göra. Vissa av oss aspisar är trots allt väldigt sociala och tycker om chatt före seriositet, den sidan av diagnosen ska kunna stimuleras också, men inte ta över den seriösa aspekten. Jag har personligen alltså inga invändningar emot vad du gör här, faktum är att jag tycker att du är väldigt trevlig när vi chattat, och hållit chattandet i chatten, som t.ex vi då gjort, vore du en som gör allt lite här och var, då hade jag tyckt att du borde funderat lite på vad du sysslar med.


Ok. Ja jag är mest aktiv på chatten samt i tramstrådarna. De mer seriösa trådarna verkar jag enbart bli missförstådd i så där har jag tröttnat på att vara i.

Dåså, du följer dagens regler. Ta inte åt dig och fortsätt nyttja sidan.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Nya oseriösa användare

Inläggav rdos » 2014-12-25 18:22:32

kullan skrev:Det finns några som varit medlem sedan forumet skapades. Vissa gick med något år senare. Jag vet inte men vissa kan nog fira 10 år på forumet under 2015.


Vissa borde nog redan ha firat då forumet blev hackat någon gång under 2004 eller 2005, så därför så kan ingen ha varit med längre än så.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2014-12-26 9:17:41

Kolla in grillningen av mig får ni se att jag var ny men inte oseriös. Nu vet jag att flera inte gillar mig men det är ju en helt annan sak och helt OK, men inte OK att dela ut trollstämpel utan bevis.

Visst finns det jobbiga troll men jag tror man får ge nya ett par chanser innan man dömer. Det dör man inte av, även om man skulle bli trollad ett par gånger. Bättre att fria än fälla med bara lösa misstankar.

Man har alltid tid att "fälla", men jagar man bort ngn som faktiskt var seriös bara på ngt enstaka inlägg, då har man faktiskt varit väldigt elak. Sådana misstag kan man besluta sig för att inte göra.

Misstänker man att någon är någon annan så ta det med moderatorerna kanske? Det ser fan illa ut att köra sånt i trådarna. Ni som vill att det ska se så himla seriöst ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Myrkr » 2014-12-26 12:48:16

Det senaste fallet handlade väl mer om hur osmidig han var, inte huruvida han var oseriös eller inte.
Det första han gjorde var att klaga på forumets funktioner och sedan kräva en förklaring från admins när inga svar dög. Inte så konstigt att reaktionen blev negativ.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nya oseriösa användare

Inläggav mikael » 2015-02-05 8:51:56

KrigarSjäl skrev:det droppar ju in nya oseriösa användare hela tiden, nu senast den här gynnaren member7182.html, en i raden som länkar till nätmediciner och 'Top Offers'.

Varför görs ingenting åt saken?

Jag har adresserat frågan till två moderatorer men inte fått svar.
Jag har också ställt mig till förfogande, ärligt talat ser jag ett behov av en grindvakt som snabbt och utan pardon skickar ut skummisar.
Jag ställer upp direkt, ge mig befogenheter till denna enda uppgift.

Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.

Därför att vi är så spännande.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Nya oseriösa användare

Inläggav Titti » 2015-02-05 19:03:40

mikael skrev:
KrigarSjäl skrev:det droppar ju in nya oseriösa användare hela tiden, nu senast den här gynnaren member7182.html, en i raden som länkar till nätmediciner och 'Top Offers'.

Varför görs ingenting åt saken?

Jag har adresserat frågan till två moderatorer men inte fått svar.
Jag har också ställt mig till förfogande, ärligt talat ser jag ett behov av en grindvakt som snabbt och utan pardon skickar ut skummisar.
Jag ställer upp direkt, ge mig befogenheter till denna enda uppgift.

Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.

Därför att vi är så spännande.


För ordningens skull vill jag bara påpeka att det inlägg som citeras här är trådens startinlägg från augusti 2013. Alltså ett och ett halvt år sedan.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Nya oseriösa användare

Inläggav LILITH_ » 2015-04-06 17:29:43

Det verkar ha dykt upp någon sorts trolliknande användare på forumet som postar inlägg som nästan helt bygger på citat från Flashback och andra internetsidor - utan att uppge att det hen postar faktiskt är citat från andra.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Nya oseriösa användare

Inläggav Smultron » 2015-04-06 17:36:48

Troll kan du vara själv, det har redan framkommit nu att det var citat. Klagomålet bottnar i att jag framfört åsikter inte passar hen. Det är oseriöst om något :mrgreen:
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Nya oseriösa användare

Inläggav LILITH_ » 2015-04-06 17:42:33

Skriver du något själv eller är det mer som är snott från andra?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in