Nya oseriösa användare

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 22:34:11

kiddie skrev:Ska man då bara läsa och tycka OK det var ju intressant, men jag skulle vilja säga ngt oxo... men det ska man då tydligen inte....

Det är klart att man ska skriva, om man har något nytt att tillföra eller fråga om efter att man läst allt som redan finns.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 22:35:20

Gafsan skrev:[V]arför håller du då på och gnäller över kvaliteten på en gratistjänst?

För att jag minns en tid när det här stället var riktigt roligt och trevligt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-13 22:43:49

Mm... jobbigt om man upplevt att man haft ett toppenställe som sedan förändrats till något man inte ville. Så jag kan förstå den saknaden.

Men håller med om att om vissa inte "får" be om stöd och social kontakt, så "får" inte andra be om gratis inlägg som ligger på högskolenivå. Bara logiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Kvasir » 2013-03-13 22:46:46

nallen skrev:
Gafsan skrev:[V]arför håller du då på och gnäller över kvaliteten på en gratistjänst?

För att jag minns en tid när det här stället var riktigt roligt och trevligt.


Om du själv slutar att ständigt och jämt gnälla så mycket så bidrar du till att återigen göra forumet lite trevligare. ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-13 22:47:45

nallen skrev:
Gafsan skrev:[V]arför håller du då på och gnäller över kvaliteten på en gratistjänst?

För att jag minns en tid när det här stället var riktigt roligt och trevligt.


OK. När var det då?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 22:50:17

Kvasir skrev:Om du själv slutar att ständigt och jämt gnälla så mycket så bidrar du till att återigen göra forumet lite trevligare.

Det ska jag göra när det inte finns något att förbättra.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav Kvasir » 2013-03-13 22:52:08

nallen skrev:
Kvasir skrev:Om du själv slutar att ständigt och jämt gnälla så mycket så bidrar du till att återigen göra forumet lite trevligare.

Det ska jag göra när det inte finns något att förbättra.


Så länge du gnäller kommer det finnas något att förbättra. ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-13 22:55:55

Gafsan skrev:När var det då?

Tja, när var den stora omvandlingen när Liebert bestämde sig för att kvadda forumet? 2008 kanske? Det var då avdelningen "Nya Fri Diskussion" försvann, orginalet "Fri Diskussion" (som också var bra), försvann nån gång tidigare.
Jag har inte fört dagbok över när saker hänt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav colaflaska » 2013-03-14 3:05:01

nallen skrev:
kiddie skrev:Ska man då bara läsa och tycka OK det var ju intressant, men jag skulle vilja säga ngt oxo... men det ska man då tydligen inte....

Det är klart att man ska skriva, om man har något nytt att tillföra eller fråga om efter att man läst allt som redan finns.

Fast det där sista kan man inte begära. Speciellt inte i de populära trådarna. Ibland vill man bara skriva sin spontana situation, och det kan jag tycka är okej. Endel trådar har tusentals inlägg, inte sjutton ska man behöva läsa alla innan man skriver ett svar?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Nya oseriösa användare

Inläggav slackern » 2013-03-14 7:41:37

colaflaska skrev:
nallen skrev:
kiddie skrev:Ska man då bara läsa och tycka OK det var ju intressant, men jag skulle vilja säga ngt oxo... men det ska man då tydligen inte....

Det är klart att man ska skriva, om man har något nytt att tillföra eller fråga om efter att man läst allt som redan finns.

Fast det där sista kan man inte begära. Speciellt inte i de populära trådarna. Ibland vill man bara skriva sin spontana situation, och det kan jag tycka är okej. Endel trådar har tusentals inlägg, inte sjutton ska man behöva läsa alla innan man skriver ett svar?


Fast det går ju alldeles utmärkt att ignorera folk man bara tycker gnäller och ältar saker. Så strunta i vad han tycker och gå vidare med livet. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nya oseriösa användare

Inläggav Kattmamma » 2013-03-14 7:43:39

slackern skrev:
colaflaska skrev:
nallen skrev:Det är klart att man ska skriva, om man har något nytt att tillföra eller fråga om efter att man läst allt som redan finns.

Fast det där sista kan man inte begära. Speciellt inte i de populära trådarna. Ibland vill man bara skriva sin spontana situation, och det kan jag tycka är okej. Endel trådar har tusentals inlägg, inte sjutton ska man behöva läsa alla innan man skriver ett svar?


Fast det går ju alldeles utmärkt att ignorera folk man bara tycker gnäller och ältar saker. Så strunta i vad han tycker och gå vidare med livet. :)

Jätte bra skrivet!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-14 10:33:31

Mm... bra idé. Men känns ofta som de man inte håller med, att man skulle vilja förstå dem lite bättre, och nu tycker jag att jag förstår Nallen lite bättre. Kanske inte milsvid förståelse men ändå. Så det känns positivt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav weasley » 2013-03-14 17:08:39

kiddie skrev:Mm... bra idé. Men känns ofta som de man inte håller med, att man skulle vilja förstå dem lite bättre, och nu tycker jag att jag förstår Nallen lite bättre. Kanske inte milsvid förståelse men ändå. Så det känns positivt.


kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-14 18:52:36

colaflaska skrev:Speciellt inte i de populära trådarna. Ibland vill man bara skriva sin spontana situation, och det kan jag tycka är okej.

Det var ju inte sådana trådar som diskuterades...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-14 19:46:13

weasley skrev:kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.


Tack! Är inte orolig dock. :-)Happy
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Frimodig » 2013-03-14 20:41:53

kiddie skrev:
weasley skrev:kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.


Tack! Är inte orolig dock. :-)Happy


Jag ber om ursäkt för att jag var så där otrevlig, så jag fick ännu en varning.
Jag trodde nallen hade en poäng. Men jag skyller absolut inte på henne, det var mitt beslut att bli otrevlig. Jag är inte så mkt för att skylla på andra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nya oseriösa användare

Inläggav elle » 2013-03-21 20:15:28

Kattmamma skrev:
slackern skrev:
colaflaska skrev:Fast det där sista kan man inte begära. Speciellt inte i de populära trådarna. Ibland vill man bara skriva sin spontana situation, och det kan jag tycka är okej. Endel trådar har tusentals inlägg, inte sjutton ska man behöva läsa alla innan man skriver ett svar?


Fast det går ju alldeles utmärkt att ignorera folk man bara tycker gnäller och ältar saker. Så strunta i vad han tycker och gå vidare med livet. :)

Jätte bra skrivet!

håller med Kattmamma.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nya oseriösa användare

Inläggav tahlia » 2013-03-21 21:20:30

elle skrev:
slackern skrev:Fast det går ju alldeles utmärkt att ignorera folk man bara tycker gnäller och ältar saker. Så strunta i vad han tycker och gå vidare med livet. :)

Jätte bra skrivet!


Nu tänker jag banne mig leka nallen lite, för i det här avseendet tenderar jag att hålla med honom. Har du någonsin försökt läsa en diskussion där du saknar var tredje inlägg? Lite som att stå med en grupp människor, varav 3 personer talar ett språk du inte förstår (men som alla andra begriper) och konsekvent envisas med att tala just det språket.
Hur mycket man än ogillar vissa individers inlägg så är risken stor att många trådar blir helt (alternativt än mer) obegripliga om man väljer att ignorera diverse deltagare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nya oseriösa användare

Inläggav tahlia » 2013-03-21 21:22:16

weasley skrev:kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.


Inte utan att jag undrar om han hör hemma här mer än vad många av oss andra gör med tanke på att det du just beskrev var en textbook-aspergare. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nya oseriösa användare

Inläggav Schmetterling » 2013-03-21 21:49:39

tahlia skrev:
weasley skrev:kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.


Inte utan att jag undrar om han hör hemma här mer än vad många av oss andra gör med tanke på att det du just beskrev var en textbook-aspergare. ;)

+1
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nya oseriösa användare

Inläggav weasley » 2013-03-31 16:23:31

tahlia skrev:
weasley skrev:kiddie, var inte orolig. nallen är själv en kverulant av stora mått, med behov av millimeterrättvisa och strikt ordning samt en inbyggd motvilja mot minsta förändring vad denna än månde vara. Alla på forumet är inte sådana, snarare tvärtom. Så skriv på du.


Inte utan att jag undrar om han hör hemma här mer än vad många av oss andra gör med tanke på att det du just beskrev var en textbook-aspergare. ;)


Naturligtvis hör nallen hemma här.

Men jag håller inte med om att han är ett typexempel på en aspergare. Han är säkert ett typexempel för en viss sorts aspergare. Asperger är ju en medfödd svårighet att interagera enligt/med sociala normer i allmänhet. Sen tar det sej uttryck på olika sätt, varav nallen uppvisar ett sätt att förhålla sej till den sociala människans natur och nycker.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-31 17:39:36

Innan jag träffade andra aspergare trodde jag att jag själv var typexemplet! :lol: Snacka om bryskt uppvaknande när jag faktiskt började umgås med andra aspergare.

Och Frimodigs ursäkt acepterar jag naturligtvis. Ingen fara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav Frimodig » 2013-03-31 21:34:21

kiddie skrev:Innan jag träffade andra aspergare trodde jag att jag själv var typexemplet! :lol: Snacka om bryskt uppvaknande när jag faktiskt började umgås med andra aspergare.

Och Frimodigs ursäkt acepterar jag naturligtvis. Ingen fara.


Tack.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2014-12-25 15:02:11

Bump!

Ja nu använde jag sökfunktionen men jag är osäker på om det blev rätt tråd men försöker i alla fall.

Nu har det hänt igen. En ny medlem har råkat göra ett nybörjarfel och genast blivit påhoppad av en sk gammal stöt på forumet. Gammal stöt = Varit medlem på forumet flera år.
Alla har vi varit nya en gång i tiden och ja man gör fel i början. Det är ofrånkomligt. Jag skulle kunna göra alla möjliga fel idag om jag kom ny idag.

Mitt första stora fel var att skapa en tråd helt utan frågeställning. Jag höll på att bli halshuggen direkt. Alla kanske inte fattar att alla ämnestrådar måste innehålla en frågeställning eller information som tillför forumet något. Just ja vad som tillför forumet är ju både en smaksak och en tolkningsfråga.

Jag har ingen som helst orsak att misstänka att den nya medlemmen inte var seriös. Jag anser att vi med större erfarenhet på detta forumet har ett asnavar för att leda en ny medlem rätt. Alla kanske inte vet vad sökfunktionen är för något. Sen beror det ju på vad för sökord man väljer att skriva i sökrutan. Som man frågar får man svar.

Sen att hänvisa till gamla diskussioner är rätt korkat. Har man varit medlem på forumet i en timme har man knappast deltagit i de gamla diskussionerna så hur ska man veta? Och som sagt , som ny gör man fel och det måste man som gammal medlem ha överseende med. vill man inte "dalta" med de nya kan man ju låta bli att delta alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in