Nya oseriösa användare

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya oseriösa användare

Inläggav Krillo » 2013-03-09 9:28:00

Kan man inte ha en funktion där man måste göra ett visst antal inlägg per tidsperiod/vecka/månad för att förbli aktiv på forumet? Sen kan ju dessa inlägg modereras så att de inte bara består av okvalitativ non-sense.

Jag har fått för mig att vissa av mina "vänner" registrerat sig här på forumet för att hålla koll på vad jag skriver här. Ja, jag vet att jag är paranoid.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Nya oseriösa användare

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 9:30:44

Krillo skrev:Kan man inte ha en funktion där man måste göra ett visst antal inlägg per tidsperiod/vecka/månad för att förbli aktiv på forumet? Sen kan ju dessa inlägg modereras så att de inte bara består av okvalitativ non-sense.

Jag har fått för mig att vissa av mina "vänner" registrerat sig här på forumet för att hålla koll på vad jag skriver här. Ja, jag vet att jag är paranoid.

Det skulle skapa en jättepress. Jag vet inte om jag skulle kunna skriva något vettigt om jag visste att jag regelbundet och ganska ofta måste skriva något vettigt för att inte bli utsparkad. :-)004
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nya oseriösa användare

Inläggav Sheyen » 2013-03-09 9:51:39

KrigarSjäl skrev:Men diskutera gärna och rösta gärna.

Jag fixar!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 10:01:03

Kan bli intressant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2013-03-09 10:38:02

Krillo skrev:Kan man inte ha en funktion där man måste göra ett visst antal inlägg per tidsperiod/vecka/månad för att förbli aktiv på forumet? Sen kan ju dessa inlägg modereras så att de inte bara består av okvalitativ non-sense.

Jag har fått för mig att vissa av mina "vänner" registrerat sig här på forumet för att hålla koll på vad jag skriver här. Ja, jag vet att jag är paranoid.


Det5 finns ju redan om man som ny medlem vill kunna chatta måste man göra minst 20 inlägg. Vilket är meningslöst anser jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Sheyen » 2013-03-09 11:03:15

kullan skrev:
Krillo skrev:Kan man inte ha en funktion där man måste göra ett visst antal inlägg per tidsperiod/vecka/månad för att förbli aktiv på forumet? Sen kan ju dessa inlägg modereras så att de inte bara består av okvalitativ non-sense.

Jag har fått för mig att vissa av mina "vänner" registrerat sig här på forumet för att hålla koll på vad jag skriver här. Ja, jag vet att jag är paranoid.


Det5 finns ju redan om man som ny medlem vill kunna chatta måste man göra minst 20 inlägg. Vilket är meningslöst anser jag.

Det var inte det han snackade om. Han menar att om man inte gör ett visst antal inlägg varje tidsperiod försvinner ens konto, alternativt så får man ett inaktiverat konto.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2013-03-09 11:31:09

Sheyen skrev:
kullan skrev:
Krillo skrev:Kan man inte ha en funktion där man måste göra ett visst antal inlägg per tidsperiod/vecka/månad för att förbli aktiv på forumet? Sen kan ju dessa inlägg modereras så att de inte bara består av okvalitativ non-sense.

Jag har fått för mig att vissa av mina "vänner" registrerat sig här på forumet för att hålla koll på vad jag skriver här. Ja, jag vet att jag är paranoid.


Det5 finns ju redan om man som ny medlem vill kunna chatta måste man göra minst 20 inlägg. Vilket är meningslöst anser jag.

Det var inte det han snackade om. Han menar att om man inte gör ett visst antal inlägg varje tidsperiod försvinner ens konto, alternativt så får man ett inaktiverat konto.


Ja det finns oxå. Registrterar du dig bara och sen inte loggar in något mer tar systemet bort ditt konto automatiskt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 11:32:24

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:
Det5 finns ju redan om man som ny medlem vill kunna chatta måste man göra minst 20 inlägg. Vilket är meningslöst anser jag.

Det var inte det han snackade om. Han menar att om man inte gör ett visst antal inlägg varje tidsperiod försvinner ens konto, alternativt så får man ett inaktiverat konto.


Ja det finns oxå. Registrterar du dig bara och sen inte loggar in något mer tar systemet bort ditt konto automatiskt.

Att logga in och att skriva inlägg är inte samma sak. I Privata finns en regel om att man måste skriva.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-09 13:53:02

Alla newbies skulle ju kunna vara förhandsgranskade det första året, tills de visat att de kan sköta sig. Försöker de skriva tramsinlägg under den tiden är det bara att banna dem. På så sätt får de aldrig chansen att ställa till något.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav Miche » 2013-03-09 14:51:47

Bra förslag om det inte vore så extremt arbetskrävande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nya oseriösa användare

Inläggav Trollmor » 2013-03-09 16:27:37

Orkar någon förklara "tillgångsprofilering i phpBB" för en relativ nykomling som mig?

Hur blir det om man i stället maximerar antalet inlägg per tidsperiod i början - och kombinerar det med (viss?) förhandsgranskning?

Kan man öka antalet nivåer? För de allra innersta nivåerna skulle man t ex kunna kräva att någon rekommenderar medlemmen, eller att man har någon form av personlig kontakt med ... Liebert? En moddis?

Hoppas jag inte har trasslat till tråden nu.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nya oseriösa användare

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 18:49:16

Man skulle behöva införa en ny roll i programvaran för forumet dvs phpBB som endast ger rätt att blockera en användare. I dagsläget finns endast rollerna användare-moderator-co_admin-admin i phpBB vad jag vet. En programmeringsinsats med allt vad det innebär.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nya oseriösa användare

Inläggav weasley » 2013-03-10 16:10:00

Tekniker:

Att ge en enskild vanlig forumanvändare möjlighet att enbart banna en (misstänkt) spammare är näst intill omöjligt utifrån rättighetssystemet som det ser ut idag.

De flesta spammare brukar komma från samma ställe. När någon klassats som spammare och det dyker upp flera konton från samma IP-range är det jag som stänger dörren för dem. Ibland kan detta ta några dagar, innan man ser ett mönster.

Tycker ni att det är ett alldeles för stort problem, skicka gärna PM till mej när ni upptäcker spammare så kan jag titta på det så fort jag ser PMet. Men som sagt, det bästa är att vänta några dagar för att se om det dyker upp fler, för att effektivast kunna stänga ner deras åtkomst till forumet.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 16:14:29

Nu är jag med, man måste kunna en massa tekniska grejer.

Är det så, så är jag inte rätt man för uppdraget och därmed är den saken klar.

Att se vilka som är spammare är däremot inte svårt eller tidskrävande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Kvasir » 2013-03-10 22:15:10

Krigis,

Du kan ju ta på dig en inofficiell roll som grindvakt, om du vill, genom att anmäla misstänkta spaminlägg så att weasley snabbare uppmärksammas på dem. Att anmäla inlägg kan alla göra, som du vet.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 7:45:28

Kvasir skrev:Krigis,

Du kan ju ta på dig en inofficiell roll som grindvakt, om du vill, genom att anmäla misstänkta spaminlägg så att weasley snabbare uppmärksammas på dem. Att anmäla inlägg kan alla göra, som du vet.

Jo och så gör jag redan sen en tid tillbaks.

Det var mer far-åt-helvete-funktionen jag ville ha när jag såg flera nya 'Top Offers' varje dag och jag tyckte moddarna visa flegma därvidlag men det var kanske fel, jag ser ju inte deras tekniska arbete.

En annan poäng jag tyckte var viktig är att skicka ut såna med kort varsel istället för att låta de sura äpplena ligga och härskna till.
Om den saken tror jag också att jag har samma uppfattning som moddarna.

Har diskuterat mer med moddarna i pm och vi är i stort sett överens.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Ekorren » 2013-03-11 9:40:55

Det här ni tar upp om att man måste göra ett visst antal inlägg under en viss period för att ha kvar sitt konto skulle vara väldigt negativt för mig. Jag är rätt skör i sociala kontakter och orkar därför inte ha så mycket social kontakt, men känner ändå att det ger mig mycket att kunna vara med i forumet och få sitta och läsa andras inlägg. Då skulle sådana som jag inte kunna vara med. :(
Ekorren
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-23

Nya oseriösa användare

Inläggav Sheyen » 2013-03-11 10:11:16

Ekorren skrev:Det här ni tar upp om att man måste göra ett visst antal inlägg under en viss period för att ha kvar sitt konto skulle vara väldigt negativt för mig. Jag är rätt skör i sociala kontakter och orkar därför inte ha så mycket social kontakt, men känner ändå att det ger mig mycket att kunna vara med i forumet och få sitta och läsa andras inlägg. Då skulle sådana som jag inte kunna vara med. :(

*klappar*
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Nya oseriösa användare

Inläggav kiddie » 2013-03-12 6:59:19

nallen skrev:Newbies över huvud taget borde hållas kort och spammare skickas ut med huvudet före så fort som möjligt.


Reggade för mindre än tre veckor sedan. Varför ska jag hållas kort? Varför ska man misstänkliggöra alla? Så tänker man väl inte om man vill ha nya medlemmar???

Ställer någon till med problem får man ta det då, man kan ju inte förutsätta att någon ska skapa problem bara för att den är ny. Var du aldrig ny?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-12 7:12:45

kiddie skrev:
nallen skrev:Newbies över huvud taget borde hållas kort och spammare skickas ut med huvudet före så fort som möjligt.


Reggade för mindre än tre veckor sedan. Varför ska jag hållas kort? Varför ska man misstänkliggöra alla? Så tänker man väl inte om man vill ha nya medlemmar???

Ställer någon till med problem får man ta det då, man kan ju inte förutsätta att någon ska skapa problem bara för att den är ny. Var du aldrig ny?

Ta't lugnt, det där är en gammal diskussion som blossar upp med jämna mellanrum.

Det jag syftar på är skumma försäljare och sånt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav alixha » 2013-03-12 8:07:29

plåtmonster skrev:Är man moderator får man tillgång till en massa andra funktioner också. Det kan vara en anledning till att man inte kan utse några som är specifikt grindvakter och inget annat. Problemet där ligger med tillgångsprofilering i phpBB.


Borde vara relativt enkelt att göra KrigarSjäl till Grindvakt och inte en fullfjädrad Moderator om detta forumet använder phpBB. Det är bara att göra en ny grupp som kallas Grindvakt och lägga till KrigarSjäl i den gruppen och sätta specifika användarfunktioner.
Det är hur lätt som helst med phpBB, tar cirka 30 sekunder att fixa. :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-12 8:26:28

Äh, jag lägger ner förslaget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Nummer13 » 2013-03-12 9:05:19

Aspergerforum säger väl det mesta.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Nya oseriösa användare

Inläggav Miche » 2013-03-12 12:00:39

Nummer13 skrev:Aspergerforum säger väl det mesta.

Typ, inte för inte att vi fått diagnosen...

Helt klart är dock att de som försöker sälja något här ska ut!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in