Nya oseriösa användare

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 1:55:54

det droppar ju in nya oseriösa användare hela tiden, nu senast den här gynnaren member7182.html, en i raden som länkar till nätmediciner och 'Top Offers'.

Varför görs ingenting åt saken?

Jag har adresserat frågan till två moderatorer men inte fått svar.
Jag har också ställt mig till förfogande, ärligt talat ser jag ett behov av en grindvakt som snabbt och utan pardon skickar ut skummisar.
Jag ställer upp direkt, ge mig befogenheter till denna enda uppgift.

Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 12:52:03

Du skulle fan passa som grindvakt! Jag vill till och med att det ska stå "Grindvakt" under ditt namn! :D
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Nya oseriösa användare

Inläggav Miche » 2013-03-08 12:59:31

Jag tror att frågan som ställs i början för att bli medlem (eller om man svarat fel på lösenordet tre gånger(?) På raken vid inloggning) är för enkel att lösa.

De flesta som gör reklam kan inte ens svenska (de loggar oftast in från Asien så som Kina).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2013-03-08 13:01:58

Ja eller så får man stå ut med det eftersom detta är ett öppet forum. Dvs vem som helst som inte tidigare blivit bannad får söka medlemskap på detta forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav Sheyen » 2013-03-08 13:47:42

kullan skrev:Ja eller så får man stå ut med det eftersom detta är ett öppet forum. Dvs vem som helst som inte tidigare blivit bannad får söka medlemskap på detta forum.

Är inte en grindvakt en smart lösning då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Nya oseriösa användare

Inläggav mnordgren » 2013-03-08 14:01:19

Admin:

Vi har ingripit mot de här sedan en lång tid tillbaka men det vi har gjort har inte synts utåt.

Vi fortsätter jobba på det här.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Nya oseriösa användare

Inläggav Trollmor » 2013-03-08 14:06:57

Jag är mycket intresserad av denna fråga. Jag är nästan frestad att skicka liknande PM till er allihop! Om inte det blir klassat som spammande ... Jag sover på saken, ty detta är ju ett långsiktigt ämne.

Tack, Krigarsjäl, för att du startade tråden!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 15:36:31

KrigarSjäl skrev:Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.


Oseriösa användare är förstås väldigt tråkigt. Men minst lika tråkigt är det ifall nya seriösa användare möts av misstro och ilska här på forumet. Jag hoppas verkligen att irritationen mot de oseriösa inte spiller över och resulterar i ett dåligt mottagare av nykomlingar på forumet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nya oseriösa användare

Inläggav Wine » 2013-03-08 15:39:15

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.


Oseriösa användare är förstås väldigt tråkigt. Men minst lika tråkigt är det ifall nya seriösa användare möts av misstro och ilska här på forumet. Jag hoppas verkligen att irritationen mot de oseriösa inte spiller över och resulterar i ett dåligt mottagare av nykomlingar på forumet.


Hoppas också på att det inte leder till dåligt mottagande av nya medlemmar, det är synd om medlemmar skräms iväg och/eller försvinner på grund av att de möts av otrevlig attityd och insinuationer m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 21:03:20

mnordgren skrev:Admin:

Vi har ingripit mot de här sedan en lång tid tillbaka men det vi har gjort har inte synts utåt.

Vi fortsätter jobba på det här.

Det låter bra men ärligt talat tar ni god tid på er.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 21:04:04

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Synpunkter och andra förslag eller uppslag kan vi också diskutera här.


Oseriösa användare är förstås väldigt tråkigt. Men minst lika tråkigt är det ifall nya seriösa användare möts av misstro och ilska här på forumet. Jag hoppas verkligen att irritationen mot de oseriösa inte spiller över och resulterar i ett dåligt mottagare av nykomlingar på forumet.

Så du menar att man ska ta emot amir4love med öppna famnen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Miche » 2013-03-08 22:46:17

KrigarSjäl skrev:
mnordgren skrev:Admin:

Vi har ingripit mot de här sedan en lång tid tillbaka men det vi har gjort har inte synts utåt.

Vi fortsätter jobba på det här.

Det låter bra men ärligt talat tar ni god tid på er.

Moderatorerna jobbar helt ideellt på sin fritid, det går knappast att ställa krav på att de ska kunna agera direkt dygnet runt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nya oseriösa användare

Inläggav nallen » 2013-03-08 22:46:48

Newbies över huvud taget borde hållas kort och spammare skickas ut med huvudet före så fort som möjligt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nya oseriösa användare

Inläggav Schmetterling » 2013-03-08 22:48:23

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:
mnordgren skrev:Admin:

Vi har ingripit mot de här sedan en lång tid tillbaka men det vi har gjort har inte synts utåt.

Vi fortsätter jobba på det här.

Det låter bra men ärligt talat tar ni god tid på er.

Moderatorerna jobbar helt ideellt på sin fritid, det går knappast att ställa krav på att de ska kunna agera direkt dygnet runt.

Det är just därför KrigarSjäls erbjudande är så bra. 8)
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Nya oseriösa användare

Inläggav kullan » 2013-03-08 22:53:19

Hade det funnits fler medlemmar som kunde funka som en moderator tex. hade det kanske gått snabbare. Nu är det ju inte vem som helst som får bli moderator eller ens vill bli det. Därför får vi nog stå ut med att det dyker upp någon spammare ibland. För mig är det bara att radera bort ev. spamPM så det känns inte så jobbigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 23:14:45

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:
mnordgren skrev:Admin:

Vi har ingripit mot de här sedan en lång tid tillbaka men det vi har gjort har inte synts utåt.

Vi fortsätter jobba på det här.

Det låter bra men ärligt talat tar ni god tid på er.

Moderatorerna jobbar helt ideellt på sin fritid, det går knappast att ställa krav på att de ska kunna agera direkt dygnet runt.

Jag har aldrig ställt såna krav.

Det jag har gjort är att ställa mig till förfogande.

Sen tror jag i och för sig att jag drar lite snabbare men det är min ensak.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-03-08 23:20:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 23:18:44

nallen skrev:Newbies över huvud taget borde hållas kort och spammare skickas ut med huvudet före så fort som möjligt.

Det är spammarna, nigeriabrevarna, lurendrejarna och kvacksalvarna jag åsyftar.

Inte newbies.

Redan nu har jag i nån mening en informell grindvaktsstatus.
Gör det formellt och officiellt. Eller inte.
Men diskutera gärna och rösta gärna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 23:27:24

KrigarSjäl skrev:Så du menar att man ska ta emot amir4love med öppna famnen?


Nej, för Amir4love är verkar ju vara en spammare av rang. Såna ska naturligtvis ignoreras eller stängas av.

Men att svara på ett tillmötesgående sätt på nya medlemmars inlägg tycker jag är bättre än att vara bitchig mot dem. En del är oseriösa, visst, och så fort de visar såna tendenser så åker de ju ut. Men jag tycker att man hellre ska vara trevlig en gång för mycket än en gång för lite.

De som letar sig hit har många gånger redan alldeles för mycket erfarenhet av dåligt bemötande. Många aspergare har svårt att formulera sig och att då behandlas som skit bara för att någon misstänker att man kan vara en spammare kan vara droppen som får en att lämna forumet för gott. Synd tycker jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nya oseriösa användare

Inläggav Kouzelny » 2013-03-08 23:43:38

Varför får inte Krigarsjäl uppdraget som grindvakt?
Jag tycker man skall vara rädd om dem som erbjuder en sådan uppgift.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Nya oseriösa användare

Inläggav Gafsan » 2013-03-09 0:20:33

kullan skrev:Det finns många nya användare som har massor att ge detta forumet medan det finns ett gäng " gamlingar" som mest häver ur sig en massa strunt.


Precis. Hur länge man har varit aktiv på forumet har ingenting att göra med hur mycket man kan tillföra.

Den enda som har (och ska ha) makten att bestämma över vem som ska få vara med och vem som inte får är ju forumledningen, och jag kan inte förstå varför de som varit med länge skulle ses som "värdefullare" för forumet.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nya oseriösa användare

Inläggav mnordgren » 2013-03-09 0:48:18

Admin

Tråden startades först i Moderering men efter en del övervägande beslöt jag att flytta den hit istället. Detta eftersom den handlar om en allmän fråga och inte om någon enskild forumist.

Som bekant kan vi flytta inlägg från Moderering utan att behöva be om tillstånd, även om det är en avdelning som bara medlemmar har tillgång till.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 1:17:40

Gafsan skrev:
KrigarSjäl skrev:Så du menar att man ska ta emot amir4love med öppna famnen?


Nej, för Amir4love är verkar ju vara en spammare av rang. Såna ska naturligtvis ignoreras eller stängas av.

Men att svara på ett tillmötesgående sätt på nya medlemmars inlägg tycker jag är bättre än att vara bitchig mot dem. En del är oseriösa, visst, och så fort de visar såna tendenser så åker de ju ut. Men jag tycker att man hellre ska vara trevlig en gång för mycket än en gång för lite.

De som letar sig hit har många gånger redan alldeles för mycket erfarenhet av dåligt bemötande. Många aspergare har svårt att formulera sig och att då behandlas som skit bara för att någon misstänker att man kan vara en spammare kan vara droppen som får en att lämna forumet för gott. Synd tycker jag.

Jag talar icke om nya medlemmar som råkar posta i fel avdelning.

Det jag snackar är 'Top Offers' och 'Lots Of Love'.
Mot sånt skall gälla ingen pardon.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Nya oseriösa användare

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 4:48:20

Är man moderator får man tillgång till en massa andra funktioner också. Det kan vara en anledning till att man inte kan utse några som är specifikt grindvakter och inget annat. Problemet där ligger med tillgångsprofilering i phpBB.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nya oseriösa användare

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 4:54:03

plåtmonster skrev:Är man moderator får man tillgång till en massa andra funktioner också. Det kan vara en anledning till att man inte kan utse några som är specifikt grindvakter och inget annat. Problemet där ligger med tillgångsprofilering i phpBB.

Ok, ja jag förstår att det finns en massa tekniskt bök jag inte känner till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in