AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kouzelny » 2013-03-07 23:24:08

Jag anser att tester med olika svarsallternativ är ointressanta.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kouzelny » 2013-03-07 23:28:00

Dessutom kan jag svara olika beroende på dagsformen. Så är jag jobbigt ifrågasättande av frågorna i sig..
De som ger mig testerna säger: Svara bara direkt!
Och då blir det ju fel, eller en gissning
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-08 0:45:31

Om man verkligen vill testa sina gränser så kan man gör titan test. Eftersom det är gammalt så finns naturligtvis svaren tillgängliga på nätet men man kan ändå testa sig själv om man inte fuskar. Här är normeringen. Imponeras av er själva om ni får 1 rätt för då är ni smartare än 90% av befolkningen!

Här är några andra knepiga test.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag tillhör eliten, så är det bara.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 19:25:07

Krake skrev:Om man verkligen vill testa sina gränser så kan man gör titan test. Eftersom det är gammalt så finns naturligtvis svaren tillgängliga på nätet men man kan ändå testa sig själv om man inte fuskar. Här är normeringen. Imponeras av er själva om ni får 1 rätt för då är ni smartare än 90% av befolkningen!

Här är några andra knepiga test.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag tillhör eliten, så är det bara.


Fast frågan är vad du producerar.

Det spelar ingen roll om du är jättesmart, om du producerar ingenting.

När jag var tonåring trodde jag intelligens, enligt såna här test, var jätteviktiga. De liksom garanterade en massa goda saker. Mer intelligenta gjorde bättre saker, ungefär.

Numera har jag fattat att hög intelligens garanterar zilch. Det är vad man faktiskt åstadkommit som borde räknas. Före 20 är hög intelligens en sorts förhoppning.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-08 19:45:50

Måhända men jag har bara sagt att jag tillhör eliten vilket säger lika lite om min iq som min iq säger om mig.

Gällande produktion skulle jag nog säga att jag antingen blir enastående framgångsrik eller enastående misslyckad. Det står lite och väger just nu men om det går åt skogen så kan det hända att jag hittar nåt annat. Eller så går jag till skogen och hämtar det jag behöver.

Det här var nog lagom osammanhängande för att kollra bort en och annan (nämner inga namn) misstänker jag.

Gällande intelligens så har jag mött 2^24 - 16777536 människor som överträffat mig på området.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2013-03-08 20:49:24

Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:
kuj kuj skrev:för att citera steven hawking!
iq test är för losers.

Det var ju inte så snällt sagt med tanke på att IQ-test görs vid utredning av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar...


Det är nån ringa-in skit. De försöker förstå. De använder alla möjliga mätinstrument, för att fånga upp felbeteendet.

Lennart Frimodig


Jag fick inte reda på något exakt HIK efter WAIS-testning och jag fick veta att det egentligen är ointressant med något exakt IQ värde, det de är ute efter när de använder WAIS testet vid en neuropsykiatrisk utredning är att få fram vilken allmänintellektuell nivå man befinner sig på, begåvningsprofil, vilka styrkor och svagheter man har bl.a. som jag förstått det.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-08 20:54:49

Wine skrev:
Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:Det var ju inte så snällt sagt med tanke på att IQ-test görs vid utredning av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar...


Det är nån ringa-in skit. De försöker förstå. De använder alla möjliga mätinstrument, för att fånga upp felbeteendet.

Lennart Frimodig


Jag fick inte reda på något exakt HIK efter WAIS-testning och jag fick veta att det egentligen är ointressant med något exakt IQ värde, det de är ute efter när de använder WAIS testet vid en neuropsykiatrisk utredning är att få fram vilken allmänintellektuell nivå man befinner sig på, begåvningsprofil, vilka styrkor och svagheter man har bl.a. som jag förstått det.

Ja. Och det jag menade var att IQ-test används på oss vid utredningar av oss. Alltså är vi losers. :-)063
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 22:27:30

Jag tror jag har mött 2 eller 3 personer som jag misstänkt vara smartare än mig.
Nå språket.

Vanligtvis hanterar jag människor. Fast jag bedömer aldrig nära familj, de är per definition smartare. Jag framstår som en snäll farbror. (Vilket är lite sjukt, jag tänker mig att nån gav sig på mina barnbarn, på nåt sätt. Då blir jag ingen snäll farbror mer.)

Jag kämpar för att smälta in i olika miljöer, jag använder tankeförmågan för det. Det brukar funka. Det är rätt manipulativt, men so what?

En grabb jag mötte i lumpen, han kom från tolkbiträdesskolan, Hans Andersson. Han läste religionshistoria mens han gjorde lumpen. Sen blev han arbetare och vpk-are från Borlänge, han var riktigt smart. Fast hans livsval var inte så smarta.

Exfrun är också extremt smart. Man behöver aldrig förklara någonting. Hon är en sån där brud som var bäst i allting genom hela studietiden. Men hon är tystlåten i offentliga sammanhang, så hon är skrämmande.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lillmupp » 2013-03-08 22:39:31

Krake skrev:Gällande intelligens så har jag mött 2^24 - 16777536 människor som överträffat mig på området.


Till att vara en smula kaxig!
Det betyder att du måste träffa 321 personer innan en enda är, i dina ögon, smartare än du.. ;)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 22:54:29

Jag skall kolla det här.

Krake är en smart grabb.

Nå. En fråga till krake.

Varför kan Kommunistkina kombinera omfattande korruption med mkt hög ekonomisk tillväxt, varför?

Normalt betyder hög korruption, låg ekonomisk tillväxt för ett land.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-08 23:22:19

lillmupp skrev:
Krake skrev:Gällande intelligens så har jag mött 2^24 - 16777536 människor som överträffat mig på området.


Till att vara en smula kaxig!
Det betyder att du måste träffa 321 personer innan en enda är, i dina ögon, smartare än du.. ;)


Det har du rätt i :wink: Det betyder också att jag har träffat 320 personer som faktiskt är det men att jag vid dessa tillfällen åkte bakåt i tiden så att jag nu ligger på minus. Du glömde nämna att alla dessa 321 personer måste vara smartare än mig (eller för all del "jag är" om man ska vara gk(grammatiskt korrekt)) för att jag ska ha träffat 1 som är det paradoxalt nog. Så går det när man blandar positiva och negativa krafter. Jag är inte smartare än att jag ibland kan räkna fel.

@frimodig

Enkelt! Alla andra länder kör på som vanligt och tror att marknaden ordnar deras ekonomi utan att de behöver anstränga sig medan kineserna har insett att marknadens väg inte alltid är den bästa vägen. Att de vet detta beror på att de läst Tao Te Ching.

Uppriktigt sagt har jag ingen koll på det här med kina men en nyckel är troligen, som det alltid är i liknande sammanhang, att man satsar på utbildning och att man långsamt rör sig mot ett nytt slags samhälle. Vi har stagnerat i väst medan man i öst fortfarande (eller kanske äntligen snarare) utvecklas. Japan är ett liknande exempel där man idag har kommit så långt att man inte längre är öst utan väst. Jämförelsevis säger vår egna oduglige utbildningsminister att det kommer ta längre tid att få ordning på svensk skola än det tar för ett u-land med en duglig och ambitiös ledning att bli ett i-land med bättre skola än vi har i Sverige idag. Vi har stagnerat eller till och med backat, i Kina rör man sig framåt. Det är förändringen som är avgörande för tillväxten, inte tillståndet i sig. Men jag kanske helt är ute och cyklar nu och fullständigt ot är det också förstås.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 23:29:08

Krake skrev:@frimodig

Enkelt! Alla andra länder kör på som vanligt och tror att marknaden ordnar deras ekonomi utan att de behöver anstränga sig medan kineserna har insett att marknadens väg inte alltid är den bästa vägen. Att de vet detta beror på att de läst Tao Te Ching.

Uppriktigt sagt har jag ingen koll på det här med kina men en nyckel är troligen, som det alltid är i liknande sammanhang, att man satsar på utbildning och att man långsamt rör sig mot ett nytt slags samhälle. Vi har stagnerat i väst medan man i öst fortfarande (eller kanske äntligen snarare) utvecklas. Japan är ett liknande exempel där man idag har kommit så långt att man inte längre är öst utan väst. Jämförelsevis säger vår egna oduglige utbildningsminister att det kommer ta längre tid att få ordning på svensk skola än det tar för ett u-land med en duglig och ambitiös ledning att bli ett i-land med bättre skola än vi har i Sverige idag. Vi har stagnerat eller till och med backat, i Kina rör man sig framåt. Det är förändringen som är avgörande för tillväxten, inte tillståndet i sig. Men jag kanske helt är ute och cyklar nu och fullständigt ot är det också förstås.


Fel svar. Läs Rothstein från QOG institute i Göteborg. Om de kommunistiska kadrernas roll.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Kouzelny » 2013-03-08 23:48:00

Frimodig skrev:
Krake skrev:Om man verkligen vill testa sina gränser så kan man gör titan test. Eftersom det är gammalt så finns naturligtvis svaren tillgängliga på nätet men man kan ändå testa sig själv om man inte fuskar. Här är normeringen. Imponeras av er själva om ni får 1 rätt för då är ni smartare än 90% av befolkningen!

Här är några andra knepiga test.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag tillhör eliten, så är det bara.


Fast frågan är vad du producerar.

Det spelar ingen roll om du är jättesmart, om du producerar ingenting.

När jag var tonåring trodde jag intelligens, enligt såna här test, var jätteviktiga. De liksom garanterade en massa goda saker. Mer intelligenta gjorde bättre saker, ungefär.

Numera har jag fattat att hög intelligens garanterar zilch. Det är vad man faktiskt åstadkommit som borde räknas. Före 20 är hög intelligens en sorts förhoppning.

Lennart Frimodig



Måste säga att det var väldigt smart, Frimodig. De orden skall jag skriva på minnet.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 23:55:01

Kouzelny skrev:
Frimodig skrev:
Krake skrev:Om man verkligen vill testa sina gränser så kan man gör titan test. Eftersom det är gammalt så finns naturligtvis svaren tillgängliga på nätet men man kan ändå testa sig själv om man inte fuskar. Här är normeringen. Imponeras av er själva om ni får 1 rätt för då är ni smartare än 90% av befolkningen!

Här är några andra knepiga test.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Jag tillhör eliten, så är det bara.


Fast frågan är vad du producerar.

Det spelar ingen roll om du är jättesmart, om du producerar ingenting.

När jag var tonåring trodde jag intelligens, enligt såna här test, var jätteviktiga. De liksom garanterade en massa goda saker. Mer intelligenta gjorde bättre saker, ungefär.

Numera har jag fattat att hög intelligens garanterar zilch. Det är vad man faktiskt åstadkommit som borde räknas. Före 20 är hög intelligens en sorts förhoppning.

Lennart Frimodig



Måste säga att det var väldigt smart, Frimodig. De orden skall jag skriva på minnet.


Tackar. Det är kul när nån förstår, vad man insett. Jag räknar aldrig med det.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Krake » 2013-03-10 14:35:21

Varför är produktivitet så viktigt? Det har väldigt lite med intelligens att göra och faktiskt inte så mycket med nåt annat att göra heller. Det är en fix idé att man ska vara så inåt helvete produktiv men jag undrar vad produkten av produktivitet egentligen är. Är det alls eftersträvansvärt?
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 19:35:20

Krake skrev:Varför är produktivitet så viktigt? Det har väldigt lite med intelligens att göra och faktiskt inte så mycket med nåt annat att göra heller. Det är en fix idé att man ska vara så inåt helvete produktiv men jag undrar vad produkten av produktivitet egentligen är. Är det alls eftersträvansvärt?


Nja, det har att göra med att bidra till ett bättre samhälle. Att använda sin förmåga för att hjälpa till att skapa ett bättre samhälle för barnen och barnbarnen och deras efterkommande.

Man är en länk i en kedja. You try to make a difference.

Wow, du fattade inte. Du fattar inte den större historien.

Sånt här är intressant.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2013-03-12 21:15:07

Krake e ju intelligent fast kanske en av få som tillstår det offentligt. Kan man inte klappa sig någen gång på axeln å säga att man klarar av någonting? Fast förståer också ditt resonemang Frimodig gällande bidragande till allas välfärd.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 21:33:34

Pikachu skrev:Krake e ju intelligent fast kanske en av få som tillstår det offentligt. Kan man inte klappa sig någen gång på axeln å säga att man klarar av någonting? Fast förståer också ditt resonemang Frimodig gällande bidragande till allas välfärd.


Och din lösning är?

(Fan, jag är extremt imponerad av såna här som vet bättre.)

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2013-03-12 21:49:43

Så.... av dig å mig e de jag alltså som e besserwisser?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 21:55:32

Pikachu skrev:Så.... av dig å mig e de jag alltså som e besserwisser?


Du får inte visa att du har humor, då går allt åt helvete.

Fan, jag väger 67 kg, jag är 68 år gammal, jag fattar inte så bra.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-13 0:07:50

Jag gillar Pikachu.

Nån jocke som gör sig lustig över mig. Jag gillar sånt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav joey_truelove » 2013-03-13 0:33:25

Jag tror att humor generellt och särskilt då ironisk humor kan vara svår att förstå rätt i skriven form. Jag drar därför slutsatsen ni säkert bara missförstår varandra.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2013-03-13 8:21:49

Frimodig skrev:Du får inte visa att du har humor

Är det egentligen inte så att det är lätt att säga att man skämtar när någon konfronterar en gällande påståenden man just sagt?
Frimodig skrev:Nån jocke som gör sig lustig över mig

Nä, inte gör jag mig rolig på din bekostnad Frimodig men att kommenteras på sådana här forum i avseende på uttalanden och då i synnerhet uttalanden som kan uppfattas en smula nedvärderande/elakt kan förekomma.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-14 21:12:51

Pikachu skrev:
Frimodig skrev:Du får inte visa att du har humor

Är det egentligen inte så att det är lätt att säga att man skämtar när någon konfronterar en gällande påståenden man just sagt?
Frimodig skrev:Nån jocke som gör sig lustig över mig

Nä, inte gör jag mig rolig på din bekostnad Frimodig men att kommenteras på sådana här forum i avseende på uttalanden och då i synnerhet uttalanden som kan uppfattas en smula nedvärderande/elakt kan förekomma.


Njaa,
kärnan är vad jag skrev till krake. Frågan är hur du använder din eventuella intelligens praktiskt? Vad du producerar? Vad du gör för det allmänna bästa?

Intelligens som egotripp är ointressant. Jag skulle kunna sitta där och ta ner vem som helst, eftersom jag är as light. Jag saknar naturlig empati.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in