Intressanta folkslag

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 16:41:42

Bild
De ca 30 000 yanomamierna, som har sitt eget språk och sin egen religion, bor i gränsområdet mellan Venezuela och Brasilien. De anses vara den största folkgrupp i Amerika som fortfarande lever i stort sett isolerade från västerländska kulturer. Först på 1960-talet fick yanomamierna för första gången kontakt med vita människor. De lever fortfarande som svedjebrukare, samt av jakt, samlande och fiske.

Under 1960-talet skrevs flera böcker och gjordes flera filmer om yanomamierna. Antropologerna tyckte om att framställa dem som ett vildsint folk som levde för att kriga, drogade sig med olika örter och stal kvinnor från grannstammar. På senare år har antropologer i stället försökt framhäva de goda dragen hos yanomamierna. De är inte alls några rasande vildar, utan ett folk som lever i harmoni med naturen och ser sig som jordens egna "vårdpersonal". Ändå fortsätter föreställningarna om "de vildsinta yanomamierna" att leva kvar. Skogs- och gruvbolag har förstört stora skogsområden, fört med sig sjukdomar och t.o.m. mördat yanomamier.

1992 skapades en sorts "yanomamipark" där yanomamierna skall få vara i fred - men det gillar förstås inte gruvbolagen.
Yanomamierna bär väldigt enkla klädesplagg som bara täcker könsorganen, men de tycker om att smycka sig. De bor i stora, gemensamma hyddor, som de bränner ned när det är dags för marken att ligga i träda och gruppen vandrar vidare till en ny plats.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 17:14:10

Dani och Lani från Baliemdalen på Nya Guinea.

De levde i fred till 1930-talet då någon flög över och upptäckte höga torn. Det visade sig att tornen var en del av de olika stammarnas försvar. De kunde hålla utkik efter möjliga anfall.

De var tidigare kannibaler men i.o.m. kontakt med missionärer och resten av världen så har den traditionen försvunnit.

Grisar är deras valuta och man behöver ett antal grisar för att kunna gifta sig. En man kan ha flera fruar som bor i varsitt litet hus och när mannen väljer hus på kvällen går han och ber om ursäkt hos de andra fruarna först.

De bor i hus där väggar och tak består av halm och så eldar de på bottenvåningen utan skorsten vilket gör det fruktansvärt rökigt inomhus men de flesta kryp försvinner åtminstone. Dessvärre inte alla!

Män hälsar på män med "Nayak" och kvinnor med "Laouk", kvinnor hälsar på alla med en av de två men jag minns inte vilken.

En hel del äldre kvinnor har fått fingrarna avhuggna. Det är också en tradition som håller på att försvinna men när en kvinna förlorat ett barn eller närstående så går hon och ber om att få ett finger avhugget. Det sker med en särskild typ av stenyxa. Det var lite otydligt varför det skulle krävas en särskild yxa för det.

Det är mycket branta klippor i Baliemdalen och på vandringar så samlas de gärna och sjunger ut över bergen. Egentligen sjöng de så fort de kunde men innan de kom till en by var det viktigare. Det förberedde innevånarna på deras ankomst.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-04 17:47:58

Japans urbefolkning tyckte jag var intressanta men jag minns inte vad dom hette, bor nu i nordligaste japan och är ganska så diskriminerade om jag förstått det rätt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-05 22:23:49

rapchic skrev:Japans urbefolkning tyckte jag var intressanta men jag minns inte vad dom hette, bor nu i nordligaste japan och är ganska så diskriminerade om jag förstått det rätt


Ainu. Jag har skrivit om dem i den här tråden.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-05 22:24:58

Tallbarr skrev:En hel del äldre kvinnor har fått fingrarna avhuggna. Det är också en tradition som håller på att försvinna men när en kvinna förlorat ett barn eller närstående så går hon och ber om att få ett finger avhugget. Det sker med en särskild typ av stenyxa. Det var lite otydligt varför det skulle krävas en särskild yxa för det.


Fy vilken hemsk sed! :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-05 23:23:20

Kahlokatt skrev:Fy vilken hemsk sed! :shock:


Ja men det är i.a.f. kort om att äta upp någon. Jag gav min pappa en sådan yxa. Morsan har fortfarande fingrarna kvar.

Traditionell klädsel för män är koteka vilket är en slags urholkad gourd (kan ej det svenska ordet) de trär över penisen och ett snöre runt midjan och pungen. Fruktansvärt obekvämt!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-05 23:25:48

Tallbarr skrev:
Kahlokatt skrev:Fy vilken hemsk sed! :shock:


Ja men det är i.a.f. kort om att äta upp någon. Jag gav min pappa en sådan yxa. Morsan har fortfarande fingrarna kvar.

Traditionell klädsel för män är koteka vilket är en slags urholkad gourd (kan ej det svenska ordet) de trär över penisen och ett snöre runt midjan och pungen. Fruktansvärt obekvämt!


Du har alltså varit och besökt de här folken?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-06 8:56:57

Kahlokatt skrev:
rapchic skrev:Japans urbefolkning tyckte jag var intressanta men jag minns inte vad dom hette, bor nu i nordligaste japan och är ganska så diskriminerade om jag förstått det rätt


Ainu. Jag har skrivit om dem i den här tråden.

sorry du skriver om så många att jag tappade bort mig.
jag såg en utställning om dom på etnografiska museet då jag gick på teceremonikurs (jag kom tidigt och gick då på museet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-06 9:39:11

Kahlokatt skrev:Du har alltså varit och besökt de här folken?


Ja, nuförtiden har de flygplats i baliemdalen så det är inte så svårt att komma dit. De var fantastiska människor och mycket enkla att umgås med.

Ingen försökte äta upp mig heller! :)
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-06 9:48:38

ett anat intressant folkslag var ju domdär med vandrande äktenskap.
dom var ett minoritetsfolk i kina kallades mu eller ma av utomstående tror jag.
(det var en dokumentär om dom nyss)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Miche » 2013-03-06 9:51:29

rapchic skrev:
Kahlokatt skrev:
rapchic skrev:Japans urbefolkning tyckte jag var intressanta men jag minns inte vad dom hette, bor nu i nordligaste japan och är ganska så diskriminerade om jag förstått det rätt


Ainu. Jag har skrivit om dem i den här tråden.

sorry du skriver om så många att jag tappade bort mig.

Ett tips, sökrutan högst upp på sidan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-06 9:54:56

Miche skrev:
rapchic skrev:
Kahlokatt skrev:
Ainu. Jag har skrivit om dem i den här tråden.

sorry du skriver om så många att jag tappade bort mig.

Ett tips, sökrutan högst upp på sidan!

jo det skulle ha funkat om jag hade minnts vad dom hette vilket jag sällan gör.
jag kan minnas specifika saker om tex folkslag men aldrig minnas vad dom heter (eller tex minnas specifika saker om kungar men inte kunna namnen etc etc)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-06 11:05:51

Pirahã

Från wikipedia:

Pirahã är en stam av jägare-samlare i Amazonas, som lever till största del kring Maici-floden. Deras antal är idag runt 200, som är en kraftig nedgång från antalet för bara några decennier sedan och deras kultur riskerar att dö ut.
Pirahãfolket talar språket pirahã, som är mycket viktigt för deras kultur och etnicitet. Medlemmar av stammen kan vissla sitt språk, något som utnyttjas av männen, när dessa är ute på jakt.


Det är i mitt tycke deras språk som är intressant då det saknar tempusböjning! Språket har dessutom suffix som anger vilken kunskapsgrund man har till det man talar om vilket är spännande. Det fick gärna införas i svenskan :).


Språket:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_(spr%C3%A5k)
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 13:07:18

rapchic skrev:ett anat intressant folkslag var ju domdär med vandrande äktenskap.
dom var ett minoritetsfolk i kina kallades mu eller ma av utomstående tror jag.
(det var en dokumentär om dom nyss)


Mosuo. Tror jag. I alla fall är mosuo ett folk som har vandrande äktenskap.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-06 16:46:08

Vad är ett vandrande äktenskap?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 22:07:31

Tallbarr skrev:Vad är ett vandrande äktenskap?


http://lyrannobel.blogspot.se/2008/08/t ... -rike.html
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-06 23:04:08

http://www.chinatoday.com/people/china_ ... mation.htm

Här är en samling jättevackra bilder på familjer från alla Kinas 56 erkända minoriteter. Alla är klädda i folkdräkter, en del så fantastiska att jag knappt kan se mig mätt på dem. Det enda jag tycker är synd är att jag inte kan kinesiska och kan läsa namnen på alla personer... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 10:32:49

Kahlokatt skrev:
Tallbarr skrev:Vad är ett vandrande äktenskap?


http://lyrannobel.blogspot.se/2008/08/t ... -rike.html


Spännande!

Kvinnorna har en mycket stark ställning hos Moso-folket och döttrar värderas högre än söner. Stora familjer lever tillsammans, med en äldre kvinna som överhuvud. När flickorna blir kvinnor får de ett eget sovrum där de sover och tar emot sina älskare. En kvinna kan behålla sin älskare så länge hon vill. Denna sed kallas "sese", vilket brukar översättas med "vandrande äktenskap".


Skulle du vilja ha det så?

Jag undrar hur barnuppfostran sköts, ska söka.

EDIT: Enl. wikipedia så uppfostras barn av modern och moderns sida av familjen. Det är inte nödvändigt att veta vem pappan är.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-07 10:39:24

Tallbarr skrev:
Kahlokatt skrev:
Tallbarr skrev:Vad är ett vandrande äktenskap?


http://lyrannobel.blogspot.se/2008/08/t ... -rike.html


Spännande!

Kvinnorna har en mycket stark ställning hos Moso-folket och döttrar värderas högre än söner. Stora familjer lever tillsammans, med en äldre kvinna som överhuvud. När flickorna blir kvinnor får de ett eget sovrum där de sover och tar emot sina älskare. En kvinna kan behålla sin älskare så länge hon vill. Denna sed kallas "sese", vilket brukar översättas med "vandrande äktenskap".


Skulle du vilja ha det så?

Jag undrar hur barnuppfostran sköts, ska söka.

jag själv tror att om man vuxit upp med monogami som norm skulle vandrande äktenskap vara svårt
och enligt dokumentären blev det svårigheter då västerlänska influenser kom. men har man vuxit upp med det tror jag skulle vara ett bra sätt att leva, männen verkade inte så förtryckta som kvinnor kan vara i vissa monogamifall, dom hade ju också rätten att välja.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 10:58:09

rapchic skrev:jag själv tror att om man vuxit upp med monogami som norm skulle vandrande äktenskap vara svårt
och enligt dokumentären blev det svårigheter då västerlänska influenser kom. men har man vuxit upp med det tror jag skulle vara ett bra sätt att leva, männen verkade inte så förtryckta som kvinnor kan vara i vissa monogamifall, dom hade ju också rätten att välja.


Det är möjligt. Jag skulle ha svårt att inte ta del av barnuppfostran men det kanske männen får om de så önskar.

Jag kan se likheter med djurvärlden. Där måste hanarna ofta imponera på honorna vilket är rimligt då det är honorna som riskerar sitt liv i samband med att ett nytt blir till. Det är deras kroppar som måste tillhandahålla den i särklass största energimängden för att skapa avkomma.

Precis som du skriver så verkar det inte därmed finnas ett förtryck av män.

Förutsättningarna för jämlikhet blir också bättre utan "ägandet" av varandra.

Kommer du ihåg vad dokumentären hette?

EDIT:
Denna kanske? Kingdom of Women.
http://silkrainmedia.com/kingdomofwomen/

EDIT2:
Fanns på youtube:
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=5pOlqCn8OPU
och
Del 2http://www.youtube.com/watch?v=nacIvI8p2UE
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-07 11:13:55

Tallbarr skrev:
rapchic skrev:jag själv tror att om man vuxit upp med monogami som norm skulle vandrande äktenskap vara svårt
och enligt dokumentären blev det svårigheter då västerlänska influenser kom. men har man vuxit upp med det tror jag skulle vara ett bra sätt att leva, männen verkade inte så förtryckta som kvinnor kan vara i vissa monogamifall, dom hade ju också rätten att välja.


Det är möjligt. Jag skulle ha svårt att inte ta del av barnuppfostran men det kanske männen får om de så önskar.

Jag kan se likheter med djurvärlden. Där måste hanarna ofta imponera på honorna vilket är rimligt då det är honorna som riskerar sitt liv i samband med att ett nytt blir till. Det är deras kroppar som måste tillhandahålla den i särklass största energimängden för att skapa avkomma.

Precis som du skriver så verkar det inte därmed finnas ett förtryck av män.

Förutsättningarna för jämlikhet blir också bättre utan "ägandet" av varandra.

Kommer du ihåg vad dokumentären hette?

EDIT:
Denna kanske? Kingdom of Women.
http://silkrainmedia.com/kingdomofwomen/

EDIT2:
Fanns på youtube:
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=5pOlqCn8OPU
och
Del 2http://www.youtube.com/watch?v=nacIvI8p2UE

dokumentären gick på SVT så den borde finnas på SVT play (blev tipsad från forumet så där kanske den går att hittas också)
männen hjälpte vad jag förstår att uppfostra barnen men sina systrars barn (som också ärvde från dom).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 11:20:40

rapchic skrev:dokumentären gick på SVT så den borde finnas på SVT play (blev tipsad från forumet så där kanske den går att hittas också)
männen hjälpte vad jag förstår att uppfostra barnen men sina systrars barn (som också ärvde från dom).


Hittat:
http://www.svtplay.se/video/1008443/det ... triarkatet

Klart bättre kvalité än youtube.

EDIT: Det är inte samma dokumentär på youtube och svtplay.

Fanns även dokumentär som rör Nya Guinea:

http://www.svtplay.se/video/1014209/mission-papua

Tack!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 14:03:36

Dokumentären på svtplay.se var tragisk.

De traditioner och den respekt för varandra som gjort vandrande äktenskap möjliga håller på att gå om intet i kontakten med omvärlden. Turism har givit upphov till prostitution och film/TV har förändrat unga människors syn på det traditionella levnadssättet. Traditionella giftermål ses som åtråvärda av anledningar som dessväre inte redovisas och den kärlek som gör ett längre vandrande äktenskap möjligt verkar inte finnas kvar. Det som blir kvar är ett innehållslöst vandrande från person till person.

Ungdomarna uppvisar en rotlöshet som jag tycker att jag känner igen från andra berättelser och egna erfarenheter av folkslag som överrumplats av en annan kultur.

Tragiskt.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 22:29:33

De ca. 800 000 cajunerna bor i sydöstra Texas och södra Louisiana. De pratar förutom engelska även en fransk dialekt och praktiserar katolicism. Cajunerna är ättlingar till de fransmän som tidigare var bosatta i området Acadie (i dag de franska provinserna Nova Scotia, New Brunswick, Prince Edward Island, samt delar av Quebéc och av amerikanska Maine). Ca 500 000 akadier bor kvar i detta område, främst i New Brunswick. De pratar akadisk franska, samt ett blandspråk som kallas chiac. Bl.a. sångerskan Céline Dion och skådespelaren Jared Leto har akadiska rötter.

Bild
Kvinna i akadisk folkdräkt.

Men cajunerna då...? Jo, 1755 slängde britterna ut de akadier som vägrade underordna sig den brittiska kronan. De slog sig ned i bayou-områdena (träskland) nere vid USA:s sydkust. Ordet acadien blev cajun.
Cajunerna levde ganska isolerade i nästan 200 år och sysslade främst med jordbruk, jakt och fiske. I dag är deras kök, med bl.a. jambalaya (påminner om paella), gumbo (okragryta) och kräftor, berömt. Cajun är också kända för sin folkmusik baserad på dragspel, fiol och triangel.

Bild
Musikern Amanda Shaw, cajun.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in