Intressanta folkslag

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 22:41:43

Hopi är ett indianfolk som bor i nordöstra Arizona. De uppgår till ca. 7 000 personer och deras språk är släkt med aztekiskan. De är ett pueblofolk (en pueblo är en traditionell indianby med hus av soltorkad lera). Hopierna har sin egen religion med gudar som kallas kachina. Dockor föreställande kachina säljs numera till turister, men de religiösa ceremonier som hålls i s.k. kivas (nedsänkta rum) är inte tillgängliga för allmänheten. Hopierna brukar också utföra ceremoniella danser då de håller i skallerormar.
Förr levde hopierna främst av att odla majs, ris, squash och bomull. I dag lever många på bidrag, medan andra är t.ex. boskapsskötare. Hopierna är berömde för sin vackra keramik.
Hopierna tillhör olika klaner och måste gifta sig utanför klanen. Medlemskap räknas på kvinnolinjen. Formellt leds klanerna av en "klanmoder", men i praktiken har männen mer makt.
Förr i tiden bar ogifta hopikvinnor håret i en frisyr som kallades "squashblommor".
Hopi betyder ungefär "det lilla fredliga folket". Ironiskt nog var det en hopikvinna - Lori Kocha-Hon-Mana Piestewa - som blev de första kvinnliga amerikanska soldaten att dödas i kriget i Irak...

Bild
Hopiflicka med squashfrisyr och kachinadocka.
Senast redigerad av Kahlokatt 2013-03-07 22:50:01, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 22:49:47

Purépecha, också kända som tarascan, är ett indianfolk som bor i den mexikanska staten Michoacán. De uppgår till 175 000 personer, har sitt eget språk (de flesta talar dock även flytande spanska) och praktiserar främst en folklig form av katolicism. Traditionellt har de sysslat med jordbruk för självhushållning.
Ett barns födelse omges av många ceremonier inom purépechakulturen. Efter förlossningen får mor och barn vila i avskildhet i 40 dagar, varefter barnet döps, lindas och har ständig kroppskontakt med modern eller någon annan kvinnlig släkting.
Purépecha är berömda för sina vackra vävar.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 22:55:22

Kuna är ett indianfolk som uppgår till ca. 50 000 personer. De bor i sitt eget självstyrande område, Kuna Yala (eller San Blas-öarna) utanför Panamas karibiska kust. En del bor också i städer i Panama och Colombia.
Kuna har sitt eget språk och sin egen religion. Kvinnorna har hög ställning hos kuna. Många familjer önskar sig döttrar och kvinnorna bär i regel mer traditionella och färgstarka dräkter än männen.
Många kunaindianer arbetar i dag inom turistindustrin. Bl.a. säljer de molas, vilket egentligen är broderade framstycken på blusar. Molas kan ha alla möjliga motiv, allt från traditionell mytologi till moderna logotyper.
Kuna är också framstående i arbete med naturskydd.

Bild
En kunakvinna som säljer molas.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 23:06:05

Saramaka är ett av sex "maroon"-folk (tidigare faktiskt kända som bushnegrer) som bor i Surinam i Sydamerika. Dessa folk är ättlingar till slavar som flydde från portugisiska plantager på 1600- och 1700-talen. Saramaka uppgår till ca 55 000 personer. De pratar ett kreolspråk och de flesta praktiserar traditionell saramakareligion, men en del är kristna. Traditionellt har saramaka sysslat med odling, jakt och fiske, men i dag är många daglönare eller anställda inom timmerindustrin.

Saramakasamhället är egalitärt, utan samhällsklasser. Kvinnor och män uppfostras dock olika och menstruerande kvinnor hålls isolerade. En man kan ha två hustrur, men kvinnorna har varsitt hushåll och släktskap räknas på kvinnosidan, så fadern blir mer av en kompis än en uppfostrare.
P.g.a. politiska konflikter bor många saramaka i dag i Franska Guyana.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 23:16:56

Tukano är ett samlingsnamn för tio olika närbesläktade indianfolk (ett av dem är "äkta" tukano) boende vid Vaupésfloden i Colombia och Brasilien. De talar olika språk, med tukano som ett lingua franca, och får inte gifta sig "inom språket", då detta anses incestuöst.
Tukano lever av att odla kassava, jaga med blåsrör och fiska.
Tukanomännen genomför religiösa ritualer som kallas yuruparí. Under dessa ritualer bär de masker och blåser i heliga (falliska) trumpeter. Kvinnor och barn som råkar se dessa trumpeter, utsätts för gruppvåldtäkt eller blir t.o.m. mördade! :shock:

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 23:35:47

Jívarofolken, ca 35 000 personer, bor i skogarna i Ecuador. De är ökända för att de förr i tiden var HUVUDKRYMPARE! :shock: Japp, de halshögg sina offer och krympte deras huvuden!
Spoiler: visa
Bild

Krympt huvud

Nuförtiden finns inte seden kvar. Jívarofolken är numera fredliga och arbetar hårt mot miljöförstöring och analfabetism. De pratar sina egna språk och blandar kristendom med traditionell tro. Deras spirituella liv är rikt och en del jivaro går in i trans med hjälp av hallucinogener, t.ex. den oerhört giftiga spikklubban.
Jívaro lever främst av att odla rotfrukter, jaga och fiska. De har strikta könsroller och en del män har två fruar. Kvinnorna lagar mat, odlar, tar hand om barn och djur, samt brygger kassavaöl.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 23:45:25

Mapuche är ett indianfolk som främst bor i södra centrala Chile, men också i Argentina. De uppgår till ca 1 miljon människor. Förutom "äkta" mapucher brukar även närbesläktade folk som picunche och huilliche räknas till mapuchefolket. De pratar framför allt språket mapudungun. Mapuche betyder "jordens folk" och mapudungun "jordens språk".
Mapucherna sysslar främst med jordbruk och boskapsskötsel. I deras religion är machin, schamanen (i regel en kvinna), en viktig figur.
Mapuchefolken gjorde hårt motstånd mot kolonialisterna och besegrades inte helt förrän på 1800-talet. I dagens Chile och Argentina utsätts de fortfarande för övergrepp, t.ex. i form av dammbyggen i traditionella mapucheområden.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-07 23:50:46

Bretonerna är ett keltiskt folk. De utgör ca 600 000 av Bretagnes 3 miljoner invånare. Det bretonska språkets närmaste släktingar är walesiska och korniska. Bretonskan anses i dag starkt hotad, men lärs i dag ut i skolor i Bretagne. Tidigare straffades bretonska barn som talade sitt eget språk i skolan!
Det bretonska köket, med bl.a. crêpes, och den bretonska klädedräkten, där kvinnorna bär en spetshätta kallad coiffe, försöker man också bevara.
Bretoner är i regel mer religiösa än etniska fransmän.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav slackern » 2013-03-07 23:57:28

Kahlokatt skrev:Bretonerna är ett keltiskt folk. De utgör ca 600 000 av Bretagnes 3 miljoner invånare. Det bretonska språkets närmaste släktingar är walesiska och korniska. Bretonskan anses i dag starkt hotad, men lärs i dag ut i skolor i Bretagne. Tidigare straffades bretonska barn som talade sitt eget språk i skolan!
Det bretonska köket, med bl.a. crêpes, och den bretonska klädedräkten, där kvinnorna bär en spetshätta kallad coiffe, försöker man också bevara.
Bretoner är i regel mer religiösa än etniska fransmän.
Bild


Men vad fan hon ser ut som någon fager jungfru ur en Robin Hood film.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intressanta folkslag

Inläggav Miche » 2013-03-08 2:40:51

Så vitt jag vet är säckpipa ett typiskt Bretonskt instrument! Jag blev lite överaskad när jag fick höra säckpipa där 1979 och säckpipeblåsaren berättade det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Intressanta folkslag

Inläggav Alien » 2013-03-08 3:35:33

Jag såg en grekisk dokumentär i Kunskapskanalen om Kalashfolkets kvinnor. Kalashfolket är en icke-muslimsk minoritet i Pakistan.

I de pakistanska bergen finns en folkgrupp, kalasher, som inte blivit omvända till muslimer, utan dyrkar sina gudar. Kvinnorna är mycket starka och också fria. En grekisk hjälporganisation driver projekt som stöttar kvinnor till studier, men dess representant kidnappas av talibanerna, så nu vet man inte hur det kommer att gå för kvinnorna i Hindu Kush.
http://webb-tv.nu/kalash-folkets-kvinno ... okumentar/

Flickor skickades i skola utanför deras område. Där kunde de inte ha sina egna vackra dräkter, eftersom de väckte uppmarksamhet bland de vanliga muslimska pakistanerna. Så de fick ta på sig den vanliga muslimska kvinnodräkten med schal som dolde håret. En risk med att gå i pakistanska skolor är att lärarna vill omvända dem till islam. Kalashfolket hade festivaler, där de bestämde sig för äktenskap. En kvinna berättade att hon gift sig enligt sin fars önskemål, men sedan hittade en annan man som hon tyckte bättre om än sin make. Så hon gifte om sig, men den nye maken måste betala hemgift till den förre maken. De har ett eget språk och tycker om att säga att de är ättlingar till Alexander den store och hans soldater.

Den grekiska hjälporganisation byggde också en vårdcentral och en skola, vill jag minnas. De ville ha en egen skola så de kunde bevara sina egna traditioner. Den grekiska hjälparbetaren fritogs och återvände till Grekland. Tyvärr vågade han inte återvända eftersom talibanerna var en ständig risk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta folkslag

Inläggav Alien » 2013-03-08 3:44:35

Tallbarr skrev:Dokumentären på svtplay.se var tragisk.

De traditioner och den respekt för varandra som gjort vandrande äktenskap möjliga håller på att gå om intet i kontakten med omvärlden. Turism har givit upphov till prostitution och film/TV har förändrat unga människors syn på det traditionella levnadssättet. Traditionella giftermål ses som åtråvärda av anledningar som dessväre inte redovisas och den kärlek som gör ett längre vandrande äktenskap möjligt verkar inte finnas kvar. Det som blir kvar är ett innehållslöst vandrande från person till person.

Ungdomarna uppvisar en rotlöshet som jag tycker att jag känner igen från andra berättelser och egna erfarenheter av folkslag som överrumplats av en annan kultur.

Tragiskt.


Jag tycker öht det mesta man läser om ursprungs- el minoritetsfolk är tragiskt. Deras kultur drunknar i majoritetskulturen. Om de inte dör ut så gör deras kultur det. Många går under i alkoholmissbruk. I "bästa" fall blir de turistattraktioner.

Jag skrev om mosuo-folket här: kunskapskanalen-kl-21-i-kvall-det-sista-matriarkatet-t31757.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta folkslag

Inläggav Alien » 2013-03-08 3:52:02

Tallbarr skrev:Pirahã

Från wikipedia:

Pirahã är en stam av jägare-samlare i Amazonas, som lever till största del kring Maici-floden. Deras antal är idag runt 200, som är en kraftig nedgång från antalet för bara några decennier sedan och deras kultur riskerar att dö ut.
Pirahãfolket talar språket pirahã, som är mycket viktigt för deras kultur och etnicitet. Medlemmar av stammen kan vissla sitt språk, något som utnyttjas av männen, när dessa är ute på jakt.


Det är i mitt tycke deras språk som är intressant då det saknar tempusböjning! Språket har dessutom suffix som anger vilken kunskapsgrund man har till det man talar om vilket är spännande. Det fick gärna införas i svenskan :).

Språket:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_(spr%C3%A5k)


Det var ett TV-program om Pirahãfolket, skrev om det här: missionaren-motte-piraha-och-blev-ateist-o-lingvist-t29752.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-08 8:40:02

ingen som skrivit nått om samer ännu va?
dom är jätteintressanta tycker jag. En same som vi känner kan jätte mkt om det samiska kulturen m.m. och han slöjdar så jag har sett jättemånga saker gjort på traditionellt sett (tex olika knivar, trolltrumma, bälten, "vaggor", "gångstavar" etc etc
Jag har också boke "Eld" och "Snö" båda av Yngve Ryd dom är också jätteintressanta. i "Eld" får man tex veta eldstadens betydelse, vilken ved som är bra och deras namn på samiska, hur man tänder råved, hur man får elden att vara hela natten m.m.. "Snö" har jag inte hunnit läsa än :oops: )

däremot kan jag minns jag inte de samiska namnen på det mesta så jag kan inte skriva u så mkt :oops:
när man lär känna folk som faktiskt kan saker om samer så ser man hur lite man faktiskt kan om samer trots att dom är vår inhemska urbefolkning/minoritet.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 8:51:04

Alien skrev:Jag tycker öht det mesta man läser om ursprungs- el minoritetsfolk är tragiskt. Deras kultur drunknar i majoritetskulturen. Om de inte dör ut så gör deras kultur det. Många går under i alkoholmissbruk. I "bästa" fall blir de turistattraktioner.


Just så!

Ska kasta mig in i de andra trådarna så fort jag kan.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 8:53:57

rapchic skrev:när man lär känna folk som faktiskt kan saker om samer så ser man hur lite man faktiskt kan om samer trots att dom är vår inhemska urbefolkning/minoritet.


Det där tycker jag själv är lite skamligt. Inget starkt intresse har infunnit sig dessvärre men jag kan inte heller minnas att vi fick lära oss något i skolan om samer. Möjligtvis något trivialt som att de existerade, hade renar och kallades samer.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav rapchic » 2013-03-08 9:03:31

Tallbarr skrev:
rapchic skrev:när man lär känna folk som faktiskt kan saker om samer så ser man hur lite man faktiskt kan om samer trots att dom är vår inhemska urbefolkning/minoritet.


Det där tycker jag själv är lite skamligt. Inget starkt intresse har infunnit sig dessvärre men jag kan inte heller minnas att vi fick lära oss något i skolan om samer. Möjligtvis något trivialt som att de existerade, hade renar och kallades samer.

jag mins inte ens at vi fick lära oss det i skolan, men då fanns det ju "alltid" minst en i klassen som hade samiskt påbrå så dom kände kanske att det inte behövdes.

edit: samer fick ju såklart hemspråksundervisning och undervisning om deras kultur och så fick dom ha vackra dräkter på skolavslutningen men det fick ju inte vi svenskar

själv känner jag igen mkt då jag läser om samer tex dom har ju fler årstider (8) än svenskar men jag räknar med 7 årstider själv eftersom jag går på hur naturen förändras (dom räknar efter renen)

den här sidan finns det ju lite att läsa i alla fall http://www.samer.se/1001
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Intressanta folkslag

Inläggav slackern » 2013-03-08 9:40:56

Miche skrev:Så vitt jag vet är säckpipa ett typiskt Bretonskt instrument! Jag blev lite överaskad när jag fick höra säckpipa där 1979 och säckpipeblåsaren berättade det.


Det beror kanske på att man förknippar det med Skottland, kiltar och parader i Boston?

Olika säckpipetyper finns dock än idag i nästan samtliga europeiska länder, starka traditioner finns exempelvis på Irland, i Frankrike, Spanien, Bulgarien och Ungern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Säckpipa

För jag tycker mej att i varje amerikansk film där dom begraver en polis så spelar dom säckpipa och skjuter salut.

Bagpipes are frequently used during funerals and memorials, especially among military and police forces in the United States, United Kingdom, Ireland, and the Commonwealth realms.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bagpipes


Admin: lagade en länk
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 9:52:58

Kahlokatt skrev:Mapuche är ett indianfolk som främst bor i södra centrala Chile, men också i Argentina. De uppgår till ca 1 miljon människor. Förutom "äkta" mapucher brukar även närbesläktade folk som picunche och huilliche räknas till mapuchefolket. De pratar framför allt språket mapudungun. Mapuche betyder "jordens folk" och mapudungun "jordens språk".
Mapucherna sysslar främst med jordbruk och boskapsskötsel. I deras religion är machin, schamanen (i regel en kvinna), en viktig figur.
Mapuchefolken gjorde hårt motstånd mot kolonialisterna och besegrades inte helt förrän på 1800-talet. I dagens Chile och Argentina utsätts de fortfarande för övergrepp, t.ex. i form av dammbyggen i traditionella mapucheområden.


Min son och min sambo är genetiskt delvis Mapuche.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav slackern » 2013-03-08 9:55:38

Tallbarr skrev:
Kahlokatt skrev:Mapuche är ett indianfolk som främst bor i södra centrala Chile, men också i Argentina. De uppgår till ca 1 miljon människor. Förutom "äkta" mapucher brukar även närbesläktade folk som picunche och huilliche räknas till mapuchefolket. De pratar framför allt språket mapudungun. Mapuche betyder "jordens folk" och mapudungun "jordens språk".
Mapucherna sysslar främst med jordbruk och boskapsskötsel. I deras religion är machin, schamanen (i regel en kvinna), en viktig figur.
Mapuchefolken gjorde hårt motstånd mot kolonialisterna och besegrades inte helt förrän på 1800-talet. I dagens Chile och Argentina utsätts de fortfarande för övergrepp, t.ex. i form av dammbyggen i traditionella mapucheområden.


Min son och min sambo är genetiskt delvis Mapuche.


Kolt. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Intressanta folkslag

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 10:46:42

slackern skrev:Kolt. :)


Tycker jag också, :lol:

Min sambo kände till kopplingen på hennes pappas sida men vi gjorde gentest genom genographic och fick veta att det även fanns på moderns sida.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-08 14:26:55

Alien skrev:Jag såg en grekisk dokumentär i Kunskapskanalen om Kalashfolkets kvinnor. Kalashfolket är en icke-muslimsk minoritet i Pakistan.


Äähh, jag hade ju tänkt skriva om kalasherna! :wink:
De är ett av mina favoritfolk. Jag tycker de är så himla vackra!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Intressanta folkslag

Inläggav Alien » 2013-03-08 17:19:55

Kahlokatt skrev:Jag tycker det är knäppt att man bara räknas som jude om man har judisk mamma. Jag frågade en judinna om det där en gång. "Tja, du vet...man vet inte alltid vem pappan är.." svarade hon.


Jag tycker inte det är knäppt utan realistiskt och rationellt. Det är ju sant att man inte vet det. Dessutom förutsätts kvinnan vara den som uppfostrar barnen. Men en icke-judisk kvinna som gifter sig med en judisk man kan ju konvertera till den mosaiska trosbekännelsen. Men det är inte så lätt att konvertera, man måste gå tre gånger till rabbinen innan han tar emot en. Det gör man för att visa att man verkligen är intresserad. Judendomen är ingen missionerande religion.

I islam är det s a s tvärtom. En muslimsk man kan gifta sig med en kristen kvinna, och barnen uppfostras ändå som muslimer. En muslimsk kvinna får däremot inte gifta sig med en kristen man.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intressanta folkslag

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-11 18:32:13

Ni vet de där söta gummorna som sjöng Rysslands bidrag i ESC förra året? De var udmurter, ett finsk-ugriskt folkslag som traditionellt levt i tallskogsområden vid floderna Volga, Kama och Vyatka. I dag huggs mer och mer skog ner och de flesta udmurter har flyttat in till städer. Sedan 1934 har de sin egen republik, med visst självstyre, inom Rysslands gränser. Området industrialiserades tidigt. Udmurtiens huvudstad heter Izjevsk.
Udmurt betyder ungefär "ängsman". Folket består av 70 klaner, som tidigare avgjorde ens ställning i samhället, men nu bara är symboliska.
Udmurterna är berömda för sin distinkta lindblomshonung.
Det finns i dag ca 750 000 udmurter i världen.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in