Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Titti » 2013-02-09 2:11:31

Flawed skrev:Vad fint det blev!

Ja, inte sant? Snyggt och prydligt... (fast jag har inte läst innehållet i citatrutorna eller följt länkarna, det måste jag medge).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Pieohpah » 2013-02-09 3:01:52

Min mamma fick bröstcancer när jag var tonåring. Hon åt inte mycket kött innan, och blev vegetarian efteråt. Jag kan förstå hela processen, men samtidigt tror jag inte det finns en koppling. Jag äter jättemycket kött och mår bra av det. Min pappa likaså. Min morfar var slaktare och åt väldigt mycket kött. Han dog av åderförkalkning. Det kan jag köpa.

Däremot tror jag inte forskningen har kommit så långt att man kan fastställa att man får cancer av att äta kött. Jag tror man kan få cancer av vad som helst. Inte just av att äta kött. Vi är till viss del byggda för att äta kött.

Jag är jätteintresserad av cancer och vad som orsakar sjukdom i allmänhet.
Få inte det här till en moralisk eller teologisk debatt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-02-09 3:23:52

Cancer uppkommer när antalet riskfaktorer blir för stort. Det kan vara mat, gener, fosterliv, virus, miljögifter, brist på amning, allergier, depressioner, osv.

Det som verkar troligt är att det är en kronisk inflammationsprocess som sätter igång cancerprocessen. I synnerhet om cellen får instruktion om att dela sig medan den är inflammerad. Detta kan då orsaka att DNA kopieringen sker på ett felaktigt sätt.
Bland annat förloppet från asbest till cancer illustrerar detta. Asbestens fibrer spetsar lungcellerna vilket får den att bli inflammerad som respons. När inflammationsprocessen pågått en tid behöver den ibland dela på sig och då kan det gå snett.

Allmänt tips, undvik allt som kan irritera eller inflammera cellerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-09 9:29:08

Jag tror att väldigt många undersökningar är totalt biased. Även om man försöker undvika det, eftersom det finns felkällor man inte känner till. Forskning på C-vitamin, samt små berättelser om utvecklingen av B-vitamintillskott och upptäckt av nya B-vitaminer i familjen, visar det.

T.ex.
- Är det RÖTT KÖTT man kollat, eller charkvaror och/eller industrikött från djur som inte ätit artegen föda? Viktigt att göra skillnad där.
- Kan det vara så att de som äter mycket kött IDAG, har sämre koll på vad som sägs vara bra, och därmed äter sämre överlag? Det verkar ju så när man pratar om mat. De som är intresserade av hälsa, följer oftare råd, samt är oftare vegetarianer, helt oavsett det är bra eller ej. För det visar ju sig att de som är hälsomedvetna, men INTE är vegosar OCH som äter rött kött, INTE har de där sjukdomarna. Som hobbyanalys.

Och ja, så fortsätter det. Jag äter mycket rött kött och som sagt, mina värden visar som en person som är vegetarian (de värden som är bra när man är vegetarian, inte brist på B12 eller D för det har jag ej heller). Det handlar om urinsyra och lite annat, som är lågt på mig, men borde vara högt. Läkaren trodde mig inte när jag sade hur jag åt. Men då är det enbart gräsbetes som gäller, och är det chark, KRAV. Mycket rött kött i form av vilt också (= oförädlade djur som dessutom ätit vad naturen erbjuder, som sig bör).

Min pappa blev hälsomedveten. Slutade äta skräp, men äter lika mycket kött. Han tappade massor i vikt, och proverna började visa samma som för mig, att han skulle ha börjat äta mindre kött. Men det var bröd och öl och skräpnötter han drog in på mest. Och överätning. Och charkvaror som är späckade med socker och nitrit.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-02-12 0:57:50

Processat kött pekas ofta ut som sämre jo.
Sedan gäller det också hur man handskas med köttet om man tillagar det själv.
Om man steker ihjäl köttet fullständigt och vräker på salt så borde ju riskerna vara signifikant högre än om köttet inte ser ut som en insaltad kolbrikett.
Och riskerna är inte i paritet med rökning.

Att oroa sig för sin köttbit om man suger i sig ett paket cigg om dagen är bara fånigt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-02-12 1:25:02

Sedan ger ju mycket mat cancer också.
Risken är stor att köttätargrupperna i de olika forskningsprojekten äter mycket och de andra mindre.
Här är ett festligt schema som visar på samband mellan mat och hormoner och processer som ökar chansen för cancer:
http://ars.els-cdn.com/content/image/1- ... 28-gr1.jpg

Figure 1. Effects of excessive calorie intake and adiposity on hormones and growth factor production and cell proliferation. Excessive calorie intake and a sedentary lifestyle promote hypertrophy of adipose tissue, reduce adiponectin production and increase circulating free fatty acids (FFAs) and inflammation, leading to insulin resistance and compensatory hyperinsulinemia. Increased serum insulin concentration causes a reduction in hepatic synthesis of IGFBP1 and SHBG that leads to increased bioavailability of IGF-1 and sex hormones. Adipose tissue is also a major source of extraglandular estrogens. Chronically elevated circulating levels of insulin, IGF-1, sex hormones and inflammatory cytokines promote cellular proliferation, genomic instability and inhibit apoptosis in many cell types.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-02-12 2:21:51

Kanske detta är svaret på fetma "epidimin":
Bror Duktig skrev:Slutade äta skräp, men äter lika mycket kött. Han tappade massor i vikt, och proverna började visa samma som för mig, att han skulle ha börjat äta mindre kött. Men det var bröd och öl och skräpnötter han drog in på mest. Och överätning. Och charkvaror som är späckade med socker och nitrit.


Sen vet man ju aldrig om det där "nötköttet" kryddat med Phenylbutazone och sjuka djur. Eller om det ens ÄR nötkött.. "wp: 2013 horse meat contamination scandal" :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-02-12 21:42:28

Hästkött är väl också rött kött? hastkottskandalen-t31833.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-02-13 0:48:48

Hästkött fungerar lika bra men brukar vara kontaminerat med Phenylbutazone (bute) samt inte minst gamla och sjuka djur vilket är olämpligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-02-23 12:36:21

Verkligt multinationella och kosmopolitiska hamburgare:

SvD 2013-02-21 skrev:Köttet i några ehecsmittade hamburgare visade sig komma från sex olika slakterier i fyra länder.

Nu har provtagning visat att ehecbakterier i hamburgare från det parti som barnen ätit av har exakt samma bakterieprofil som den hos barnen.

- Det är helt säkerställt, säger Cecilia Jernberg, mikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet (SMI), till TT.

Men exakt varifrån det smittade köttet kommer är inte känt. Sven P fick det kött som blev till hamburgare från ett styckningsföretag i Nederländerna. Det hade i sin tur fått kött från sex olika slakterier i Lettland, Polen, Storbritannien och Ungern, uppger SMI.

- Jag tror att det kommer vara mycket svårt att någonsin kunna säga var det smittade köttet kommer från, säger Cecilia Jernberg.

Smittskyddsinstitutet konstaterar att den bakterieprofil som hittats är väldigt ovanlig. Den har aldrig upptäckts på djur i Sverige. Men samma profil fanns hos fyra personer som blev sjuka i höstas. Då kunde ingen smittkälla spåras.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott- ... 933040.svd

Bara för att det inte är hästkött utan nötkött i hamburgarna kan man inte tro att allt är ok. Jag litar mer på svenskt kött än anonymt "EU-kött".

Samma bakterieprofil har också upptäckts vid ett danskt ehec-utbrott, även det i höstas. SMI ska kontakta sin danska motsvarighet.

Kontrollen av köttproduktionen inom EU måste bli betydligt bättre än vad den är i dag. Först därefter bör ursprungsmärkning av blandat kött införas, säger EU-parlamentarikern Marit Paulsen (FP) till TT.

- Det måste finnas en kontroll av kvaliteten, ursprunget, säkerheten och att det som står på paketet verkligen stämmer med innehållet. Jag frågade kommissionären Borg så sent som i går om dna-testerna kommer att fortsätta, men det hade han ingen tanke på. Det här ska göras dagligen, jämt och ständigt.

Det är naturligtvis pga jakten på billigare kött som vi får fler ehec-fall:

DN 2013-02-23 skrev:Allvarliga smittor genom maten har blivit ett växande problem. De senaste åtta åren har exempelvis infektionerna med den livsfarliga bakterien ehec mer än fördubblats. Enligt experter kan problemen kopplas till livsmedelsföretagens jakt på ökad lönsamhet.
---
År 2004 rapporterades 110 inhemska fall av smitta, vilket kan jämföras med 241 fall förra året. Det motsvarar en ökning på drygt 119 procent.
---
– Ehec anses vara en av de allvarligare livsmedelsburna infektionerna. Den är väldigt smittsam och symtomen är allvarliga. Vi ska nu analysera vad ökningen beror på.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/prispr ... -bakterier

Men hemma tycks det vara lätt att undvika det. Det är bara att upphetta köttet tillräckligt.
Källan till ehec är kor eller andra idisslande djur, men bakterierna dör vid upphettning. Flera kommunala livsmedelsinspektörer larmar nu om att hamburgare på vissa restauranger och gatukök inte genomsteks tillräckligt.

Ehec vill man verkligen inte ha, i värsta fall kan man dö av en ehec-infektion.
SR 21 februari 2013 skrev:Fakta: Ehec-bakterien
Spoiler: visa
Ehec (enterohemorragisk E.coli) är en tarmbakterie som producerar ett gift. Infektionen är vanligast hos små barn, men kan drabba alla åldrar.
Ehec är en vanlig orsak till blodig diarré. Sjukdomen kan leda till njursvikt och dödsfall förekommer.
Smittan kan spridas från djur till människa och via livsmedel.
Förra året inträffade 472 fall, året innan 478 fall, vilket var rekordmånga.

Källa: Smittskyddsinstitutet (TT)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5450826

Listeria vill man heller inte ha.
Hållbarhetstiderna på vakuumförpackad mat har blivit allt längre de senaste åren. Utvecklingen innebär bland annat att industrin kan hålla nere sina kostnader för dyra transporter.

Men generösare bäst-före-datum är inte enbart populärt bland konsumenter och livsmedelsföretag. Även livsfarliga bakterier uppskattar förändringen.
Spoiler: visa
Antalet svenskar som drabbas av listeriainfektion har ökat kraftigt de senaste åren – och experter kopplar ökningen till bäst-före-datumen på gravad lax.

– Det är inte ovanligt med hållbarhetstider på fyra fem veckor för vakuumförpackad fisk. Tio dagar borde vara maximum. Ju längre hållbarhetstid, desto mer hinner listeriabakterierna föröka sig, säger Marie-Louise Danielsson Tham, professor i livsmedelshygien på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet.


Det är förhållandevis få som drabbas av listeriainfektion men sjukdomen har mycket hög dödlighet och slår hårt mot individer med nedsatt immunförsvar.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/prisp ... bakterier/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-02-23 12:56:39

DN skrev:Enligt Smittskyddsinstitutet har det blivit vanligare med import av livsmedel från andra länder. Det är oftast i dessa, snarare än i svenska livsmedel, som smittor påträffas.

– Maten har blivit mycket svårare att spåra. Det handlar om varor som produceras i ett land, förädlas i ett annat och packas om i ett tredje, säger Sofie Ivarsson.

Kan fler antal smittade kopplas till ökade lönsamhetskrav inom livsmedelsindustrin?

– Ju billigare produkter, desto högre risk. Man letar efter råvaror från alla möjliga håll. Det blir också svårare att spåra när man tar in produkter från alla möjliga länder.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/prispr ... -bakterier

Hellre mer sällan kött men svenskt. Allra bäst från en gård nära dig.

"Hästkött, färgat kött och gammalt kött med nytt datum. I livsmedelsalarmens tid är det många konsumenter som börjar se sig om efter alternativ till den vanliga mataffärens mer anonyma köttförpackningar." (UNT 2013-02-23 "Köp köttet direkt från gården")

Testfakta skrev:Enligt Märta Jansdotter på Gröna gårdar har hennes företag idag ett tusental återkommande lådkunder.
– Vi har sett de senaste åren att fler människor tänker på vad de äter och var djuren kommer ifrån. Samtidigt är det en skarp gräns mellan vad människor säger att de prioriterar och vad de faktiskt gör. Den stora massan tittar fortfarande mest på prislappen, säger hon.
http://www.testfakta.se/livsmedel/article85902.ece

Jag vill inte tillhöra den stora massan, jag vill vara en som föredrar kvalitet framför kvantitet.
– Tittar du på irländsk köttfärs för 40 kronor kilot är vår förstås tre gånger dyrare, men det tycker vi är att jämföra äpplen och päron, säger Märta Jansdotter på Gröna gårdar.


Företaget Gröna gårdar säljer kött från 37 olika kravmärkta gårdar i Västsverige. I Dalarna finns företaget Naturbonden med samma upplägg.

Korna får bara gräs och örter från gården. Hängmörat kött. En låda på 10 kg innehåller
Ädeldelsdetaljer som entrecôte, ryggbiff el oxfilé, 1 kg
Ugnsdetajer som fransyska el rumpstek, 1,5 kg
Kokdetaljer som högrev, 2,5 kg
Nötfärs: 5 kg
Priset kan vara 1.450 kr/10 kg (Gröna gårdar) el 1.250 kr/10 kg (Naturbonden)

Testfakta skrev:Fakta köttlådor
Enligt en rapport från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, fanns förra året cirka 200 verksamheter som sålde köttlådor i Sverige. Det handlar både om enskilda gårdar, producentföreningar där lantbrukare går samman och förmedlingar av gårdsskött.
I de flesta fall tas beställningarna emot via gårdens eller förmedlingens hemsida.
Ju större lådor man köper desto lägre blir kilopriset.
Hitta gården på nätet
Webbsidan gårdsnära.se listar lokala producenter av mat och dryck. Det går till exempel att söka på köttproducenter i ditt län.
Frysa kött
För att kunna köpa en låda med 10 kg kött eller mer behöver man en frys. Nötfärs är bra att frysa eller tillaga så snart som möjligt. Fryst kött håller mellan 3 och 12 månader i frysen beroende på fetthalt.


Fast 10 kg kött känns överväldigande. Stoppa in allt i frysen direkt el ställa till med långkok först?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-02-23 15:55:25

ehec finns även i grönskaer och frukt .

...Att livsmedlet bevattnats, behandlats eller sköljts i förorenat vatten (Shigella, Salmonella, EHEC i olika salladssorter, calicivirus, hepatit A i hallon).
Att naturligt förekommande ämnen i livsmedlet via inverkan av förorenande mikroorganismer omvandlats till ”gifter”, till exempel till histamin i fisk.

Livsmedelsverket.
Man häller typ avloppsvatten på tex hallon och då blir de egendomligt nog kontaminerade med smittämnen.
Hallon använder man ju också gärna utan att hetta upp dem till 60c som man ofta gör med kött.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-03-05 3:08:22

Va, varför skulle man hälla avloppsvatten på hallon? El vatten öht, då blir de ju alldeles mosiga. Jag brukar bara kolla igenom om det finns några maskar i dem innan jag äter.

Är väl säkrast att plocka hallonen själv, el bara äta frysta (då dör väl bakterierna?) el äta som sylt.

För att återgå till köttet:
UNT skrev:I själva verket är det problematiskt att äta industriproducerat kött över huvud taget, med tanke på såväl djuren som miljön och den globala livsmedelsproduktionen. Att producera ett kilo nötkött kräver samma mängd energi som att producera sjutton kilo potatis.
http://www.unt.se/kultur/kottets-lustar ... 01640.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav will » 2013-03-05 8:22:43

Sant, för mycket rött kött ökar risken att dö i cancer eller hjärt- och kärlsjukdomar.
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Flawed » 2013-03-05 9:37:56

Alien skrev:Va, varför skulle man hälla avloppsvatten på hallon? El vatten öht, då blir de ju alldeles mosiga. Jag brukar bara kolla igenom om det finns några maskar i dem innan jag äter.

Är väl säkrast att plocka hallonen själv, el bara äta frysta (då dör väl bakterierna?) el äta som sylt.

För att återgå till köttet:
UNT skrev:I själva verket är det problematiskt att äta industriproducerat kött över huvud taget, med tanke på såväl djuren som miljön och den globala livsmedelsproduktionen. Att producera ett kilo nötkött kräver samma mängd energi som att producera sjutton kilo potatis.
http://www.unt.se/kultur/kottets-lustar ... 01640.aspx

Hallon växer på buskar.
Hallonbusken gillar kväve.Man gödslar med avloppsvatten,vattnet hamnar på bäret.
Djupfrysta hallon är alltså en vanlig källa till alarm om bakterier av olika slag och kräksjukevirus och dylikt.
Nej de dör inte av djupfrysning.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 15:04:21

Tvärtom så bevaras bakterier och virus jättebra av kyla. Däremot kan visa parasiter förstöras av frysning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-03-29 13:52:26

Dansk (och tysk etc) grisuppfödning sprider multiresistenta bakterier. I motsats till i Sverige så ger de grisarna antibiotika i förebyggande syfte. Blir en gris sjuk, så får alla grisar i besättningen antibiotika. Grisarna lever tätt inpå varann, och kultingarna tas tidigt från suggan.

SR skrev:Resistenta MRSA bakterier håller på att få fäste i danska grisbesättningar. Bakterierna sprids sedan till de människor som har nära kontakt med djuren.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=2869045

Sedan kan det spridas vidare i samhället:

MRSA gick tidigare under benämningen sjukhussjuka och är en stafylocockbatkterie som är resistent mot flera typer av antibiotika. När människor drabbas av svåra infektioner orsakade av de här bakterierna kan de då enbart behandlas med ett fåtal, mycket dyra intravenösa antibiotika med besvärande biverkningar.
För fem år sedan upptäckte de holländska myndigheterna att människor hade börjat smittats av MRSA från grisar. I dag räknar man med att MRSA finns på upp till 80 procent av de holländska grisgårdarna.
Grisarna blir inte sjuka av bakterierna men det kan människor bli och mellan 30 och 60 procent av de bönder vars grisar bär på MRSA blir själva smittade. För att begränsa spridningen har Holland redan börjat isolera lantbrukare när de söker sjukhusvård, på samma sätt som man nu överväger i Danmark.


Det finns all anledning att enbart köpa svenskt fläsk. MRSA sprids kanske inte via köttet man äter, men danskt (etc) fläsk är billigare pga att grisarna behandlas sämre. Och vill man verkligen stödja en uppfödning som leder till ökad spridning av multiresistenta bakterier?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-03-29 13:55:47

Mera om de danska grisarna och grisbönderna:

SVT skrev:Jakten på billigt kött ställer till med stora problem globalt sett. Djuren får i dag så mycket antibiotika, att de utvecklar bakterier som är resistenta mot antibiotika. Danska myndigheter har bestämt att grisbönder är en ny riskgrupp för att bära MRSA.

Skyddskläder måste bäras
SVT åkte till norra Jylland, till en grisgård med över 700 suggor, av vilka många precis har fått kultingar. Det luktar mycket och överallt hörs ljud av grisar som grymtar, tuggar och ibland skriker. Grisnäringen är en stor industri i Danmark och på norra Jylland ligger grisgårdarna tätt.
---
et danska problemet med antibiotikaresistens blir allt större. En ny studie visade att 88 procent av grisarna som kom in till ett slakteri bar på den antibiotikaresistenta bakterien MRSA. Bara ett år tidigare var det 44 procent. Problemet är att grisarna smittar människor med MRSA. Det har nu gått så långt att den danska myndigheten Sundhetsstyrelsen har beslutat att grisbönder är en ny riskgrupp för att bära MRSA. Eftersom grisnäringen är så stor, är det många människor som berörs.
http://www.svt.se/nyheter/danska-bonder ... aresistens

Grisbönderna är en riskgrupp, även om de själva är friska kan de sprida MRSA till andra, t ex på sjukhus.

Att grisbönder är överrepresenterade när det gäller att bära MRSA märks inom sjukvården på Nordjylland. På sjukhuset i Ålborg måste MRSA-sjuka patienter hållas isolerade i särskilda rum och vårdpersonalen måste bära skyddskläder.

– Många som jobbar med grisar här på Nordjylland bär på MRSA. Det betyder att när människor blir inlagda på sjukhus, måste vi fråga om de jobbar med grisar. Och om de säger ja, då har vi på förhand möjlighet att välja annorlunda antibiotika, så att de inte får en overksam behandling, säger Tinna Ravnholt Urth. Hon är sjuksköterska och specialiserad på människor som bär på MRSA


Det gäller alltså att hitta rätt antibiotika. Den stora skräcken är bakterier som är resistenta mot all slags antibiotika.

I konkurrensen gäller det att köttet är billigt. Den frikostiga användningen av antibiotika till grisarna gör fläsket billigare. Alltså lär inte bönderna dra ner på den, inte frivilligt iaf.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-29 14:13:43

Det där med MRSA och andra multiresistenta bakterier är ett växande problem. Det finns massor av olika bakterier som är resistenta och vissa biter knappt någon antibiotika på. Det där med att man måste använda speciella dyra antibiotika stämmer inte helt när det gäller MRSA. Många ggr går det över på "vanlig" antibiotika.

Det är ett jätteproblem främst förstås på sjukhus, där det om de drabbar svaga och nyopererade kan leda till blodförgiftning och död. För oss "vanliga" hyfsat friska så klarar vi oss bra. Kroppen klarar oftast till slut att mota bort dessa bakterier. Men det ställer till problem om den som bär på bakterierna ska besöka olika vårdinrättningar, då speciella rutiner krävs.

Jag har också hört talas om att MRSA börjar förekomma hos hundar sen en tid tillbaka och det kan alltså överföras mellan människa och hund också såsom det verkar.

Det där med olika bakterier i frysta hallon tycker jag är ett problem, jag använder dessa i smothie men man vill ju inte behöva koka upp bären först för att vara säker...

Edit: läste inte tillräckligt noga ovan: när det gäller svåra infektioner med MRSA måste det förstås användas särskild antibiotika. Jag tänkte på om det inte var en så allvarlig infektion.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-03-29 14:54:56

Frysta bär från t.ex Polen kan innehålla elaka maskparasiter. Och speciell antibiotika innebär oftast mycket svåra biverkningar. Kanske läge att förbjuda antibiotika för alla utom sjukhus för människor?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-04-08 15:20:43

Kanske förklaringen är funnen?

UNT: Kemiskt ämne gör rött kött farligt

bakterierna bryter ner karnitin till en gas som omvandlas till TAMO av levern. TAMO ökar i sin tur fettinlagringen i blodkärlen, en känd riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-04-09 15:25:57

Den internationella cancerforskningsfondfonden WCRF rekommenderar ett högsta intag av rött kött om ett halvt kio i veckan. De flesta av oss äter mera.

Och klarar man sig inte en enda dag utan kött?

"När Miljöpartiet försökte introducera köttfria måndagar i skolmatsalar och på äldreboenden reagerade många debattörer med ramaskri.

Detta trots att alternativen i dag är är många och näringsrika. Köttfärssubstitut gör sig mycket bra i en pasta Bolognese och har stora hälsofördelar."
(UNT 2013-03-25 "Hur kan man få svenskarna att äta annorlunda?")

Dessutom kan man servera en fiskrätt.

Tydligen reagerar köttälskarna främst med magen och inte med hjärnan. "Rör inte mitt älskade kött"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 15:34:49

Är väl fel att förbjuda andra att äta det de önskar. Bättre att se till att det finns varierade alternativ överallt istället.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2013-04-09 16:05:49

plåtmonster skrev:Är väl fel att förbjuda andra att äta det de önskar. Bättre att se till att det finns varierade alternativ överallt istället.


Inte får man bestämma precis vad man själv ska äta i skolor och på äldreboenden; det beslutas centralt. Maten ska vara nyttig och inte för dyr, eftersom skattebetalarna står för notan. Så det finns inga rationella skäl att förbjuda en köttfri dag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in