Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-11-27 19:03:09

Zima33 skrev:
Schmetterling skrev:Förresten, i vilka landsting går det att få ut tandvårdskortet enbart genom att kräva sin rätt till det som varande en person som tillhör personkrets 1?

Jag fick kortet utan att ha LSS-insats. Först hade handläggaren missat att jag har as och sa att det får man bara om man har t.ex aspergers men jag har ju det så då sa hon att jag kunde få ett sånt. :-)Happy

Vilken handläggare?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-11-27 19:10:05

Schmetterling skrev:
Zima33 skrev:
Schmetterling skrev:Förresten, i vilka landsting går det att få ut tandvårdskortet enbart genom att kräva sin rätt till det som varande en person som tillhör personkrets 1?

Jag fick kortet utan att ha LSS-insats. Först hade handläggaren missat att jag har as och sa att det får man bara om man har t.ex aspergers men jag har ju det så då sa hon att jag kunde få ett sånt. :-)Happy

Vilken handläggare?

Handläggaren på soc, kommunen alltså.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Nao » 2012-12-11 20:02:42

Är det någon som vet om tandvårdskortet täcker akuta skador? Jag bet just av en tand nämligen...och det måste ju såklart åtgärdas omgående hur rädd för tandläkaren jag än är.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-12-11 20:21:10

Nao skrev:Är det någon som vet om tandvårdskortet täcker akuta skador? Jag bet just av en tand nämligen...och det måste ju såklart åtgärdas omgående hur rädd för tandläkaren jag än är.


Har svårt att tro att akuttandvård skulle vara undantaget. Men det är inte säkert att en privat tandläkare tar emot om du ska använda tandvårdskortet, de tycker ersättningen från landstinget är för dålig... Men om akutmottagningen är i folktandvårdens regi borde det inte vara några problem... Men vill du vara säker måste du nog ringa mottagningen ifråga för att höra vad som gäller...
Jag fick i dag en "akuttid" till en folktandvårdsklinik i morgon fm och det besöket täcks i alla fall av tandvårdskortet.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-12-11 23:39:58

Nao skrev:Är det någon som vet om tandvårdskortet täcker akuta skador? Jag bet just av en tand nämligen...och det måste ju såklart åtgärdas omgående hur rädd för tandläkaren jag än är.

Det ska täcka "nödvändig" tandvård och laga en avbiten tand måste ju räknas som nödvändig tandvård...iaf på Folktandvården.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-12 6:49:39

Min tandläkare håller just nu på att föransöka om detta åt mig.

Hon sade att såklart täcks akut tandvård av avbruten tand (i mitt fall en tandkrona) men frågan var om en ny krona täcks, eller bara att man fyller igen ytan så det inte gör ont.

Hon är övertygad om det förra, men det kommer nya hårdare regler i januari 2013 då FK tar över. Tydligen gällde det dock inte vår grupp, men vi får se hur det går nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Nao » 2012-12-14 0:23:33

Tack för era svar! Var hos tandläkaren idag och det täckte den avbrutna tanden. Betalade bara 100:- vilket var det som var kvar tills jag skulle få frikort. Passade på att boka in en tid imorgon för undersökning av resten av tänderna också när jag ändå är i farten. Hatar verkligen att gå till tandläkaren, jag skakade i stolen, men det gick.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-14 0:42:25

Räknas bettskena in i nödvändig tandvård, tro? Jag gnager sönder mina tänder i sömnen och skulle verkligen behöva en...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-14 0:43:28

Nao skrev:Tack för era svar! Var hos tandläkaren idag och det täckte den avbrutna tanden. Betalade bara 100:- vilket var det som var kvar tills jag skulle få frikort. Passade på att boka in en tid imorgon för undersökning av resten av tänderna också när jag ändå är i farten. Hatar verkligen att gå till tandläkaren, jag skakade i stolen, men det gick.

Du förtjänar en applåd som genomförde det trots tandläkarhat (-skräck?)! :-)049 :-)Hug
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-12-14 6:07:23

Schmetterling skrev:Räknas bettskena in i nödvändig tandvård, tro? Jag gnager sönder mina tänder i sömnen och skulle verkligen behöva en...

En bettskena kan spara många tusen kronor i framtida tandvård så det vore konstigt om det inte ingår.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 7:36:40

Jag fick bettskena på högkostnadsskyddet. Om det går vägen beror också på hur tandläkaren uttrycker sig. Det är lite som läkarintyg för sjukskrivningar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 9:01:15

I vissa fall måste tandläkaren göra en förhandsansökan. Det gäller bettskena och kronor och sådant. Inte nödvändig akutvård.

Till mig sade tandläkaren att hon gjorde bettskenan ändå, och fick jag ingen ersättning så skulle hon ge mig bettskenan. Har man en tandläkare som är så snäll, så vet man att de utformar ansökningarna väl också. Har även fått en extralagning gratis en gång av henne, innan jag fick tandvårdsskyddet.

Just nu väntar vi på förhandsbesked om min framtandskrona som gått sönder. Hon tror att jag nog får den, men måste ha svar först, så vi vet säkert hur vi ska göra. Jag har ju olycksfallsförsäkring också, vilken ska användas annars. Då kostar det bara självrisken på 1000 kr.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav aspiemelly » 2012-12-14 13:32:11

OT men hur sjutton lyckades du få en olycksfallsförsäkring? Såfort dom hör asperger /sjukskriven är man inte intressant längre. Även hört om de som fått men då ist fått stå ut med "nämen den händelsen måste bero på AS, så den täcks inte"
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-14 13:52:11

aspiemelly skrev:OT men hur sjutton lyckades du få en olycksfallsförsäkring? Såfort dom hör asperger /sjukskriven är man inte intressant längre. Även hört om de som fått men då ist fått stå ut med "nämen den händelsen måste bero på AS, så den täcks inte"

Man har haft en barnförsäkring som antingen fortfarande gäller eller som gått över i vuxenförsäkring utan ny prövning.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Sv: Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 14:12:32

Ni blandar nog ihop sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring. Den senare brukar de inte invända något om.

Övergår till vuxenförsäkring gör sällan barnförsäkringar. Det gjorde inte min, det är därför jag bara har olycksfallsförsäkring. Tog ut pga anorexi på barnförsäkringen så jag fick ingen vuxendito.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-12-14 20:18:10

Bror Duktig skrev:Ni blandar nog ihop sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring. Den senare brukar de inte invända något om.

Övergår till vuxenförsäkring gör sällan barnförsäkringar. Det gjorde inte min, det är därför jag bara har olycksfallsförsäkring. Tog ut pga anorexi på barnförsäkringen så jag fick ingen vuxendito.

Min barnförsäkring övergår till vuxenförsäkring vid årsskiftet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav aspiemelly » 2012-12-14 20:21:48

Min övergick inte, och hade inte använt den vad jag vet. Där jag frågat innan (länge sen iofs) var det alltid BÅDE olyck/sjuk och hälsodekl. skulle fyllas i. HATAR såna papper, går inte att svara på ju.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 20:54:54

Schmetterling skrev:
Bror Duktig skrev:Ni blandar nog ihop sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring. Den senare brukar de inte invända något om.

Övergår till vuxenförsäkring gör sällan barnförsäkringar. Det gjorde inte min, det är därför jag bara har olycksfallsförsäkring. Tog ut pga anorexi på barnförsäkringen så jag fick ingen vuxendito.

Min barnförsäkring övergår till vuxenförsäkring vid årsskiftet.

Ja, det är inte så vanligt. Jag kollade hela marknaden när mina barn var små, och bara en enda barnförsäkring övergick till vuxen. Jag valde den, just med tanke på vad jag själv råkat ut för.
aspiemelly skrev:Min övergick inte, och hade inte använt den vad jag vet. Där jag frågat innan (länge sen iofs) var det alltid BÅDE olyck/sjuk och hälsodekl. skulle fyllas i. HATAR såna papper, går inte att svara på ju.

Jag tog ut på min barnförsäkring, som bestod i sjukdel och olycksfallsdel. När jag blev 18, gick den ut, och ville jag ha vuxen, fick jag ansöka på nytt. De sade att p.g.a. min anorexi, blev jag inte godkänd för sjukförsäkring, men att jag kunde få teckna en ren olycksfallsförsäkring, vilket jag gjorde.

Vet inte om aspergare räknas ha fler olycksfall än anorektiker? Jag hade ingen diagnos AS på den tiden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-12-14 21:50:05

Jag har olycksfallsförsäkring knuten till hemförsäkringen.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Nao » 2012-12-14 22:32:55

Schmetterling skrev:
Nao skrev:Tack för era svar! Var hos tandläkaren idag och det täckte den avbrutna tanden. Betalade bara 100:- vilket var det som var kvar tills jag skulle få frikort. Passade på att boka in en tid imorgon för undersökning av resten av tänderna också när jag ändå är i farten. Hatar verkligen att gå till tandläkaren, jag skakade i stolen, men det gick.

Du förtjänar en applåd som genomförde det trots tandläkarhat (-skräck?)! :-)049 :-)Hug


Tack snälla!
:-)Hug
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-12-20 12:18:16

Bror Duktig skrev:
Schmetterling skrev:Min barnförsäkring övergår till vuxenförsäkring vid årsskiftet.

Ja, det är inte så vanligt. Jag kollade hela marknaden när mina barn var små, och bara en enda barnförsäkring övergick till vuxen. Jag valde den, just med tanke på vad jag själv råkat ut för.


Får man fråga vilken det är? Som går över i vuxenförsäkring alltså... ?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Sv: Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-20 12:24:32

tramsmaja skrev:
Bror Duktig skrev:
Schmetterling skrev:Min barnförsäkring övergår till vuxenförsäkring vid årsskiftet.

Ja, det är inte så vanligt. Jag kollade hela marknaden när mina barn var små, och bara en enda barnförsäkring övergick till vuxen. Jag valde den, just med tanke på vad jag själv råkat ut för.


Får man fråga vilken det är? Som går över i vuxenförsäkring alltså... ?

Det var Trygghansa, heter något annat nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-12-20 12:33:15

tackar då så, det var det bolaget jag hade tänkt välja till kotten och ville bara vara säker ;)
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Abbreviation » 2012-12-20 13:27:58

Ååååh jag har sådan ångest för att mitt barn försäkrades för sent så att det inte täcker NPF :(
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in