Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 22:10:21

Debbido skrev:Tack för paragraferna!

Jaha - så RA fanns med?! Nå, då kanske jag kan få ha tandvård även i framtiden. Flyttar jag till annat land så ingår ofta tandvården i den vanliga somatiska vården. Obehandlad tandinfektion kan ju döda en människa. Hon kan tappa ev. proteser. Hjärtat kan stanna. Sverige är ganska sjukt i sin syn på tänderna som något separat tillbehör till kroppen..

Vad händer med dem som redan har kort p g a AS?


Det finns inte med i nuvarande lydelse men i den som börjar gälla från årsskiftet.

Tandvårdslagen säger: (min fetning)
8 § Landstinget skall planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård. Landstinget skall se till att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov av tandvårdsinsatser och att patientgrupper med behov av särskilt stöd erbjuds tandvård.
Planeringen skall avse även den tandvård som erbjuds av annan än landstinget. Lag (1998:554).


8 a § /Upphör att gälla U:2013-01-01/ Vid tillämpningen av 8 § skall landstinget särskilt svara för att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av punkterna 1-2 ovan.

Landstinget skall också svara för att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget skall vidare se till att tandvård kan erbjudas dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid. Lag (2003:1209).

8 a § /Träder i kraft I:2013-01-01/ Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller
2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som

a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ovan.

Landstinget ska också se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget ska vidare se till att tandvård kan erbjudas
1. dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid, och
2. dem som har stora behov av tandvård på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning. Lag (2011:1188).


----

Oj kan det bli så illa? Hoppsan, då borde jag kanske försöka ta mig till en tandläkare i alla fall... jag har rejäla infektioner och inte kunnat äta annat än flytande på en vecka nu :roll: Fast hästen måste till veterinären och han går före i prioriteringen förstås.

De som redan har kort har dem ju tills de går ut. Sedan omprövas de väl i vanlig ordning antar jag?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-17 22:59:08

Jag hade en vän som dog p g a ansamling av bakterier vid tungroten. Protesbärare får inte ha infektioner då de kan stötas ur kroppen. Bakterierna kan vandra ned till hjärtat och stänga av det. Om en reumatiker drar ut en massa tänder så det blir obalans mellan käkarna, så drabbas käklederna och kan skadas. Dessutom behövs ju mat för att vi ska överleva.

Så, då har jag vård tills kortet går ut.. :roll:

Men sedan...lagar är jobbiga och luddiga med en massa hål i. Genom hålen kryper biståndsbedömarna. Trots fysiska och psykiska funktionshinder hade jag inte rätt till LSS. Det krävdes AS. När autismen blir mer eller mindre allvarlig så blir det väl lika svårt att få LSS som för övriga grupper. Ärligt talat vill jag inte veta sanningen.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 23:09:18

Ja jag vet ju inte säkert, men jag kan inte tänka mig att "bäst före-datumet" plötsligt ändras för att lagen ändras.

Jag har EDS samt psykiska diagnoser och har enligt kommunens handläggare inte heller rätt till LSS. Därför drar jag det nu vidare till Landstinget. Hur det blir med ändringarna lär vi inte få veta förrän problemen börjar dyka upp... :?
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-17 23:16:38

Om jag lever vidare efter canceroperationen och får pengar från del i sommarhus så tänkte jag dra till Malta. Där ingår tandvården i somatisk bassjukvård. Vården är gratis. Fast, vissa saker kanske kostar, får kolla vidare.

Sverige är inget välfärdsland längre. Och jag är förbannat trött på att överklaga allting. Det blev i princip mitt liv: professionell överklagare, amatörjurist.

Jag önskar Dig, tramsmaja, och oss andra lycka till med rätten till tänder, rätten att kunna äta mat.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2012-09-17 23:37:02

http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/ ... nstrom.pdf

Tandborstning är också en mekanisk bearbetning av tandköttet, och om man ser lite blod på borsten är det mycket sannolikt för att man också har fått ut bakterier i blodbanorna. Med helt friskt tandkött kan man klara sig, men vid inflammerat tandkött är det här vanligt.


Det gäller tydligen att hålla rent annars dör man.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-18 7:33:54

The requested URL /digitalAssets/3/3002_inf_5hanstrom.pdf was not found on this server. :(

Det låter lite överdrivet, jag blöder ofta från tandköttet och har inte dött än.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav kullan » 2012-09-18 9:22:55

Selma skrev:Det gäller tydligen att hålla rent annars dör man.


Konstigt. Då borde jag vara död för länge sedan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-09-18 10:37:46

tramsmaja skrev:The requested URL /digitalAssets/3/3002_inf_5hanstrom.pdf was not found on this server. :(

Den går bra att öppna i Google Docs, se här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-18 13:32:31

Liten uppdatering från mig:

Eftersom jag dels har EDS och dels enorm tandläkarskräck (16-17 år sedan jag var hos tandläkaren senast) har jag nu fått remiss till sjukhusets tandläkare via min läkare på psykiatrin. Hon trodde inte heller att det skulle vara några problem att få tandvårdskortet heller.
De ska kika i munnen, göra en kostnadsbedömning och ett utlåtande gällande kortet baserat på mina behov.

Nu återstår "bara" att faktiskt ta sig till tandläkaren, att överleva, och att se vad de säger :-)006
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-09-18 14:00:18

Min ex lyckades få KBT för sin stora tandläkarskräck och klarar numera av att gå till tandläkaren och har fått relevant hjälp, hon har dock ingen NPF-diagnos men det borde ju i praktiken betyda att det borde(?) vara lättare för oss med diagnos att få KBT...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-18 16:05:08

Det beror nog helt på var man bor.. min sambo är också fruktansvärt tandläkar-rädd men får ingen hjälp med det.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2012-09-18 17:46:02

Det hänger nog även ihop med statusen på tänderna, min ex hade jätteproblem och kunde inte tugga. Jag är väldigt glad att hon fått hjälp med det och hon mår mycket bättre nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-09-19 0:39:11

tramsmaja skrev:
Det finns inte med i nuvarande lydelse men i den som börjar gälla från årsskiftet.

Tandvårdslagen säger: (min fetning)
8 § Landstinget skall planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård. Landstinget skall se till att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov av tandvårdsinsatser och att patientgrupper med behov av särskilt stöd erbjuds tandvård.
Planeringen skall avse även den tandvård som erbjuds av annan än landstinget. Lag (1998:554).


8 a § /Upphör att gälla U:2013-01-01/ Vid tillämpningen av 8 § skall landstinget särskilt svara för att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av punkterna 1-2 ovan.

Landstinget skall också svara för att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget skall vidare se till att tandvård kan erbjudas dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid. Lag (2003:1209).

8 a § /Träder i kraft I:2013-01-01/ Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller
2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som

a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ovan.

Landstinget ska också se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget ska vidare se till att tandvård kan erbjudas
1. dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid, och
2. dem som har stora behov av tandvård på grund av en långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning. Lag (2011:1188).


----

Oj kan det bli så illa? Hoppsan, då borde jag kanske försöka ta mig till en tandläkare i alla fall...


Vadå illa? Det är ju bara formuleringarna som ändras (om jag nu har normal läsförståelse :roll: )
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2012-09-19 18:58:56

Miche skrev:Det hänger nog även ihop med statusen på tänderna, min ex hade jätteproblem och kunde inte tugga. Jag är väldigt glad att hon fått hjälp med det och hon mår mycket bättre nu!


Ja det har det förstås, tänkte inte på att jag kanske borde skriva med att han har ett par döda tänder, några som har ramlat ut osv... oops :oops:

Zima33 skrev:Vadå illa? Det är ju bara formuleringarna som ändras (om jag nu har normal läsförståelse :roll: )


Det som var illa var att man kan få hjärtfel och dö om man får en infektion i munnen av dåliga tänder... det var alltså en kommentar på det ovanstående inlägget och inte till paragraferna. Sorry för att jag var otydlig.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Debbido » 2012-09-19 21:45:56

Zima33 skrev:
Vadå illa? Det är ju bara formuleringarna som ändras (om jag nu har normal läsförståelse :roll: )


Detta är ord, bara ord. "Stora svårigheter" blir lätt till små där subjektiviteten och ekonomin styr. Man har ingen chans mot en sådan lagstiftning.

Jag hade fri tandvård p g a sekundärt Sjögrens syndrom. Sedan ströps den. Man måste ha primär SS. Jag utsattes för ett test där man skar ut spottkörtlar, vilket kunde lett till att jag förlorade känseln permanent i underläppen. Detta fick jag veta sekunderna före ingreppet! Nå, jag visste ju att jag inte hade primär, "bara sekundär", vilket innebär för lite saliv och tändernas sönderfall. Så sedan föll de sönder.

Jag tvingades därför göra en enorm amalgamfyllning av en tand som behövde en krona. Allt svartnade, jag krampade och fick åka ambulans till akuten. Det var ju kvicksilverförgiftning, men denna kunskap förkastades på den tiden så de sa att jag hade fått en panikångestattack, fast ambulansmännen gissade på epileptiskt anfall. De låste in mig på psyk - för att jag inte hade råd med rotfyllning och krona!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Senare var det dags igen. Den där tanden föll i småbitar och det blödde från tanden, medan jag sparade ihop 1 700 kr för en bortoperation av tanden. Under tiden var jag inlagd på reumatologen. Mina värden föll plötsligt radikalt och läkaren undrade varför. "Kanske för att jag nog har en tandinfektion, sa jag? Jag sparar pengar till operation."

Läkaren gick i taket och skällde ut mig efter noter:
- Du måste ta ansvar för dina tänder och din kropp!
- Det räcker inte. Samhället måste ta ansvar för att den fattige ska kunna få sina tänder lagade!

Han fortsatte att skälla på mig så jag tog mina grejer och gick hem! Fuck! :evil:
Men sedan lät jag sjukhustandvården operera ut tanden. Det krävde 3 läkare och det tog några timmar men de lät mig slippa undan med 500 kronor för det gällde ju mitt liv.

Min tandläkarskäck är borta och ersatt av skräcken för notan!
Operationer klarar jag av med valium och massiv diskomusik på högsta nivå! Jag hör inga borr.

Bild
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Om tandvårdskortet

Inläggav Peace » 2012-11-21 14:57:04

Nu har jag frågat både lss-handläggare och på hab och båda nekar mig av samma anledning; att jag inte har nån insats i lss. FAN vad jag hatar att bo i en sån skitkommun.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-11-21 17:03:46

Peace skrev:Nu har jag frågat både lss-handläggare och på hab och båda nekar mig av samma anledning; att jag inte har nån insats i lss. FAN vad jag hatar att bo i en sån skitkommun.

Du kan ju då be om någon insats som de ej kan neka dig, sen söka tandvårdskortet. Sen när du fått det kan du ju tacka nej till den insats du sökte....
Det är inte rimligt att detta skiljer sig från kommun till kommun, en rättighet enligt LSS borde vara en rättighet var man än råkar bo....
Jag har nu efter ett år fått mitt tandvårdskort. Men jag har bara jobbat aktivt på att få det sedan i maj.....
Så det tog ju bara lite drygt sex månader, normal handläggningstid på Soc i Stockholm mao... ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-11-26 21:23:10

Gersa skrev:
Peace skrev:Nu har jag frågat både lss-handläggare och på hab och båda nekar mig av samma anledning; att jag inte har nån insats i lss. FAN vad jag hatar att bo i en sån skitkommun.

Du kan ju då be om någon insats som de ej kan neka dig, sen söka tandvårdskortet. Sen när du fått det kan du ju tacka nej till den insats du sökte....
Det är inte rimligt att detta skiljer sig från kommun till kommun, en rättighet enligt LSS borde vara en rättighet var man än råkar bo....
Jag har nu efter ett år fått mitt tandvårdskort. Men jag har bara jobbat aktivt på att få det sedan i maj.....
Så det tog ju bara lite drygt sex månader, normal handläggningstid på Soc i Stockholm mao... ;-)


Mm, fast de handlägger ju ens ansökan och om inget styrker att man behöver insatsen kommer man inte att få den. Och om man får en insats beviljad, får tandvårdskort och sedan tackar nej till insatser kommer de sannolikt att dra in tandvårdskortet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-26 21:26:33

Hoppas jävlarimig att det här gäller för sönderbiten framtandskrona.

Bet sönder min vackra framtand igår. Min fina krona som jag alltid fått höra är (var) så otroligt fint gjord.

Ser ut som en uteliggare som fått en käftsmäll nu. Och det visslar och läspar när jag pratar.

Förbannade rådjursfärs med hagel i.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2012-11-26 21:45:28

Schmetterling skrev:Mm, fast de handlägger ju ens ansökan och om inget styrker att man behöver insatsen kommer man inte att få den. Och om man får en insats beviljad, får tandvårdskort och sedan tackar nej till insatser kommer de sannolikt att dra in tandvårdskortet.


Om man skulle söka LSS-insatsen kontaktperson, så finns det väl inga själ att inte få den, eller? Det behovet kan väl ingen annan än en själv avgöra?
Tandvårdskortet gäller antingen tillsvidare eller till ett vist datum beroende på landsting och lär väl knappast omprövas om det väl givits ut. Förutom när giltighetstiden går ut då möjligen...
Vad jag försöker få fram är att om man har rätt att få tandvårdskort så har man.... Det ska inte stå och falla med teknikaliteter beroende av vilket landsting man råkar tillhöra....
Hela vårdapparaten, kommuner, FK, AF och andra myndigheters arbete styrs av en massa godtyckliga beslut istället för av ett regelverk som någon vanlig människa kan förstå sig på...

Har man rätt till något så borde man ha det...

Men i Sverige har man rätt till det så länge ingen enskild handläggare eller tjänsteman är av annan åsikt... Och i det fallet är du skyldig till motsatsen bevisats... Men denna omvända bevisbörda som praktiseras vilt inom Svenska myndigheter är lika lite laglig i dessa fall som i rättsfall i övrigt... Men eftersom ingen bryr sig så kör de på ändå... De vet ju att individen måste ha hjälp av en jurist och oändligt tålamod för att hävda sin rätt...
Så då blir fel rätt i de flesta fall och därmed har myndigheten ifråga följaktligen gjort rätt...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2012-11-26 21:55:06

Gersa skrev:
Schmetterling skrev:Mm, fast de handlägger ju ens ansökan och om inget styrker att man behöver insatsen kommer man inte att få den. Och om man får en insats beviljad, får tandvårdskort och sedan tackar nej till insatser kommer de sannolikt att dra in tandvårdskortet.


Om man skulle söka LSS-insatsen kontaktperson, så finns det väl inga själ att inte få den, eller? Det behovet kan väl ingen annan än en själv avgöra?
Tandvårdskortet gäller antingen tillsvidare eller till ett vist datum beroende på landsting och lär väl knappast omprövas om det väl givits ut. Förutom när giltighetstiden går ut då möjligen...
Vad jag försöker få fram är att om man har rätt att få tandvårdskort så har man.... Det ska inte stå och falla med teknikaliteter beroende av vilket landsting man råkar tillhöra....


LSS-handläggare utreder ens behov av LSS-insats. Det räcker inte att man säger att man behöver kontaktperson, nej. De läser journaler, ber om utlåtande från psykiatrin och annat skoj.
Jag är övertygad om att de skulle kunna dra in ens tandvårdskort om de anser att man ej längre är berättigad till det. Förutsätter att det upptäcks att man avsagt sig insatser, då.
Jag håller med om att landstingen borde tolka lagen som den står, att sjukvårdstaxan gäller "Personer som tillhör personkretsen LSS § 1, punkterna 1-3", men uppenbarligen går det att tolka lite hippsom hursom och landstingen är som bekant fristående. Det finns inget lika över landet, inte gällande annat heller. Ja, det suger. Förresten, i vilka landsting går det att få ut tandvårdskortet enbart genom att kräva sin rätt till det som varande en person som tillhör personkrets 1?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2012-11-27 7:01:58

Mig veterligen så är det ju ingen som har ett vanligt arbete med lön som får detta bara för att dom har diagnos. En förutsättning är att du är sämre bemedlad inte att du inte har lust att lägga pengarna på tandvård så det gäller ju att övertyga dom om inte annat. Tandvårdskortet är ju en LSS-åtgärd.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-27 7:11:38

Tandvårdskortet är inte en LSS-åtgärd, och kriteriet för att få tandvårdskortet är att man omfattas av de som kan söka LSS-åtgärder och tillhör personkretsen där autism/asperger ingår.

Jag känner till några stycken som fått kortet och som har jobb och inga LSS-insatser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2012-11-27 18:48:30

Schmetterling skrev:Förresten, i vilka landsting går det att få ut tandvårdskortet enbart genom att kräva sin rätt till det som varande en person som tillhör personkrets 1?

Jag fick kortet utan att ha LSS-insats. Först hade handläggaren missat att jag har as och sa att det får man bara om man har t.ex aspergers men jag har ju det så då sa hon att jag kunde få ett sånt. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in