Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-17 23:34:38

Schmetterling skrev:
Bror Duktig skrev:Jag tycker nog att ekonomi borde vara ett kriterie också. Det ska inte synas så fort folk ler, att de är handikappade, sjuka eller går på andra bidrag.

Jag anser att tandvård borde ingå i den allmänna sjukvården.

Japp. Jag med.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-17 23:36:52

Schmetterling skrev:Inte vet jag. Jag tycker oavsett vilket att det är absurt att sitta och smida planer på att lura till sig insatser man inte behöver för att lura till sig en förmån lagen inte ger en rätt till utan att man luras.


Vem har nämnt att man ska lura till sig något?

Att söka en insats är inte olagligt! Om du sedan beviljas kontaktperson och sedan söker Intyg om nödvändig tandvård och får det pga. att du har kontaktperson, var är felet i det och var luras du? Är ju inte ditt fel att vilken insats som helst enligt LSS ger dig tandvård gratis... Du lurar ingen. Allt du gör är att ansöka om en insats enligt en rättighetslag som du har som funktionshindrad.

Däremot visar det på det absurda om ovan nämnda citat skulle bli verklighet. Ex. 1 Januari blir du nekad intyg om nödvändig tandvård för du ej har en insats enligt LSS och därav inte är tillräckligt funktionshindrad. En vecka senare blir du beviljad ex. kontaktperson. Efter ytterligare en vecka får du intyget, för du då helt plötsligt är tillräckligt funktionshindrad för att få det, men du var inte det två veckor tidigare. :-)063
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-17 23:41:17

marxisten skrev:
Schmetterling skrev:Inte vet jag. Jag tycker oavsett vilket att det är absurt att sitta och smida planer på att lura till sig insatser man inte behöver för att lura till sig en förmån lagen inte ger en rätt till utan att man luras.


Vem har nämnt att man ska lura till sig något?

Att söka en insats är inte olagligt! Om du sedan beviljas kontaktperson och sedan söker Intyg om nödvändig tandvård och får det pga. att du har kontaktperson, var är felet i det och var luras du? Är ju inte ditt fel just en insats liten insats som ex, kontaktperson (eller andra LSS-relaterade insatser) ger dig tandvård gratis... Du lurar ingen utan ansöker endast om en insats som du blir beviljad.

Däremot visar det på det absurda om ovan nämnda citat skulle bli verklighet. Ex. 1 Januari blir du nekad intyg om nödvändig tandvård för du ej har en insats enligt LSS och därav inte är tillräckligt funktionshindrad. En vecka senare blir du beviljad ex. kontaktperson. Efter ytterligare en vecka får du intyget, för du då helt plötsligt är tillräckligt funktionshindrad för att få det, men du var inte det två veckor tidigare. :-)063

Man beviljas insatser för att man är i behov av dem. Om här finns en massa autister som är i behov av insatser men inte har några borde de söka insatserna för att de behöver dem för att få livet att fungera. Att få gratis tandvård kan väl inte vara det övervägande skälet att söka den hjälp man behöver.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-17 23:43:55

Schmetterling skrev:Man beviljas insatser för att man är i behov av dem. Om här finns en massa autister som är i behov av insatser men inte har några borde de söka insatserna för att de behöver dem för att få livet att fungera. Att få gratis tandvård kan väl inte vara det övervägande skälet att söka den hjälp man behöver.


Är upp till LSS-handläggaren att avgöra om du är i behov av det, inte du själv. Precis som det är handläggaren som avgör om du är i behov av försörjningsstöd. Det är inte olagligt att ansöka om en insats.

Om man ej har råd med tandläkaren kan jag tycka det är ett fullt rimligt argument för att försöka få insatser ärlig talat. Hur bra fungerar livet om du har ruttna tänder om de ej har råd med tandläkaren på 5 år liksom?

Dock är jag av åsikten att tandvårdskort är en i praktiken onödig lag som inte ska finnas. Jag anser nämligen all tandvård skall vara gratis för alla, utan diskussion! Men så länge det inte är det så är tandvårdskort riktigt bra att ha.
Senast redigerad av marxisten 2013-01-17 23:47:47, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-17 23:44:47

marxisten skrev:
Schmetterling skrev:Man beviljas insatser för att man är i behov av dem. Om här finns en massa autister som är i behov av insatser men inte har några borde de söka insatserna för att de behöver dem för att få livet att fungera. Att få gratis tandvård kan väl inte vara det övervägande skälet att söka den hjälp man behöver.


Är upp till LSS-handläggaren att avgöra om du är i behov av det, inte du själv.

Precis som det är handläggaren som avgör om du är i behov av försörjningsstöd. Det är inte olagligt att ansöka om en insats.

Jag har inte sagt att det är olagligt, jag har sagt att det är absurt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-01-18 0:04:44

Schmetterling skrev:
marxisten skrev:
Schmetterling skrev:Man beviljas insatser för att man är i behov av dem. Om här finns en massa autister som är i behov av insatser men inte har några borde de söka insatserna för att de behöver dem för att få livet att fungera. Att få gratis tandvård kan väl inte vara det övervägande skälet att söka den hjälp man behöver.


Är upp till LSS-handläggaren att avgöra om du är i behov av det, inte du själv.

Precis som det är handläggaren som avgör om du är i behov av försörjningsstöd. Det är inte olagligt att ansöka om en insats.

Jag har inte sagt att det är olagligt, jag har sagt att det är absurt.


Inte mer absurt än att exemplet jag sa ovan faktiskt skulle kunna bli verklighet! Om du blir beviljad ex. kontaktperson säg 2 timmar i veckan är du tillräckligt funktionshindrad för intyget, men om du inte har dessa 2 timmar socialt umgänge i veckan är du inte lika funktionshindrad enligt sådan tolkning. Det är absurt. Inte att söka insatser för att ha en chans att gå till tandläkaren utan att bli ruinerad.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sv: Om tandvårdskortet

Inläggav Titti » 2013-01-18 0:05:49

Man kan ansöka om en individuell plan enligt LSS. Det är en bra sak och dessutom en insats enligt LSS.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-01-18 12:28:37

Titti skrev:Man kan ansöka om en individuell plan enligt LSS. Det är en bra sak och dessutom en insats enligt LSS.

Vad är en individuell plan?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Chilehead » 2013-01-18 14:17:56

Titti skrev:Man kan ansöka om en individuell plan enligt LSS. Det är en bra sak och dessutom en insats enligt LSS.

också intresserad av
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Om tandvårdskortet

Inläggav Gersa » 2013-01-18 16:50:53

Schmetterling skrev:
Titti skrev:Man kan ansöka om en individuell plan enligt LSS. Det är en bra sak och dessutom en insats enligt LSS.

Vad är en individuell plan?


Nu skriver jag bara som jag minns det så det kanske inte i detalj är helt riktigt.
Enligt socialtjänstlagen kan man som "klient" begära en individuell handlingsplan. Detta innebär att Socialtjänsten och andra sk. vårdgrannar ska samarbeta och upprätta en gemensam handlingsplan.
Detta vet dock inte Soc något om i min kommun och anser att man uppfyller detta genom att svara i telefonen om t.ex. min läkare ringer till dem. Att de skull behöva ta någon som helst hänsyn till vad som sägs vill de inte ta till sig. Soc anser att "någon annan" är ansvarig för att denna individuella handlingsplan upprättas. De kan givetvis inte tala om vem denne andra är...
En individuell handlingsplan enligt LSS är egentligen samma sak men den tar med de LSS insatser som eventuellt skall sättas in. Jag trodde att den individuella handlingsplanen enligt LSS "bara" innefattade insatser enligt LSS.
Men efter att nu ha haft två möten angående den individuella handlingsplanen enligt LSS så innehåller denna så här långt det som jag trodde den individuella handlingsplanen enligt Socialtjänstlagen ska göra. Med tillägget av LSS insatserna då..

Så det verkar i min kommun som att en individuell handlingsplan enligt Socialtjänstlagen kan man glömma. Men en individuell handlingsplan enligt LSS har kommunen svårare att negligera.

Vilket jag anser lite konstigt då det enligt Socialtjänstlagen är en rättighet att få en individuell handlingsplan upprättad. Men jag har frågat efter detta i flera år och bara fått svaret att jag ska tala med någon annan. Detta trots att det står att det är socialtjänsten som är huvudansvarig, men jag kan minnas fel det var ett tag sedan jag läste detta senast....

Hursomhelst så ska den individuella handlingsplanen, vare sig den är enligt Socialtjänstlagen eller LSS-lagstiftningen ha till syfte att koordinera de olika "vårdgrannarnas", som de själva kallar sig, åtaganden.
Så dessa möten syftar till att de olika "vårdgrannarna" försöker att skjuta över ansvaret på vad som eventuellt ska göras på varandra. Men detta är ett steg framåt för mig, tidigare har de bara sagt att "Ja, det har du rätt till. Men det är någon annan som ska göra det." Nu sitter alla på ett möte och måste se "någon annan" i ögonen när de säger att de är de som ska utföra vad det nu är... Så saker som tidigare bollades fram och åter mellan de olika vårdgrannarna i oändlighet kan nu lösas på ett möte...

Eller rättare sagt att någon faktiskt tagit på sig att utföra uppgiften ifråga, sen att det lik förbannat inte blir gjort är ju en annan sak. Men nu vet man ju i alla fall vem man ska jaga för att det ska bli gjort...

Så den initialt kallande för första mötet var, i mitt fall, officiellt LSS-handläggaren. Men sedan efter det först mötet blir ansvaret kollektivt fördelat mellan samtliga vårdgrannar. Tyvärr även de som inte deltagit.....

Detta är vad den individuella handlingsplanen enligt LSS inneburit för mig så här långt.
Men det är jag som måste fråga den som ska boka upp nästa möte när det ska äga rum, frågar jag inte så bokas det inte upp något uppföljningsmöte.
Men det är ändå en fördel att samla flera vårdgrannar i samma rum så de inte kan skylla ohämmat på varandra som det var innan..
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav tramsmaja » 2013-01-22 1:02:00

marxisten skrev:
tramsmaja skrev:Han har inte sagt att jag inte FÅR söka, men mitt dåvarande personliga ombud menade att det knappast var någon idé då jag ändå inte skulle få det (enligt informationen från LSS-handläggaren).

Alltså försöker jag reda ut det hela på egen hand den här gången. Inte helt enkelt!


Har du någon aktiv LSS-insats är det inga problem att få nödvändig tandvård enligt socialstyrelsen iaf. Fick svar i mail idag.

De som omfattas av LSS har rätt att få tandvårdsintyg för nödvändig tandvård. Vad som avses med begreppet omfattas av LSS är dock inte helt tydligt. Klart är att de som har en pågående LSS-insats ska anses omfattas av LSS. Mer oklart och där kommuner och landsting gör olika tolkningar om rätt till nödvändig tandvård är om en person som har en diagnos som ingår i LSS´ personkrets men som inte har någon pågående LSS-insats.


Tack för formuleringen, den ska jag använda mig av i min ansökan.

För övrigt håller jag med om att LSS-insatser och nödvändig tandvård inte alltid går hand i hand men för min egen del så underlättar det ju verkligen då jag redan har färdtjänst.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Viktiga nyheter om Tandvårdskortet

Inläggav johnnyfg » 2013-02-03 23:33:16

Jag har läst den texten ... I Malmö kommun har man gått ännu längre än vad denna text skriver.
Man kräver att de pågående LSS-insatserna är 10 mycket specifika insatser, inte vilka LSS-insatser som helst. Vilket är en avvikelse.
Se http://www.aspergerforum.se/angaende-ateransokan-av-tandvardskort-t12741-168.html#p964319.

En LSS-Insats som krav förutom att man tillhör persongruppen, är bättre än att måste någon av en lista av specifika LSS-insatser. Men ändå så är det ett sätt att underminera en grupp av handikappade deras lagliga rätt till stöd. Lagbrott alltså.



Moderator atoms - detta inlägg (+ de efterföljande 4) har flyttats från viktiga-nyheter-om-tandvardskortet-t31657.html
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Viktiga nyheter om Tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-02-04 1:27:54

johnnyfg skrev:Jag har läst den texten ...

Jag tror du rör ihop äpple och päron lite här. Jag är ganska säker för det första att du inte läst denna text från Socialstyrelsen till Socialdepartementet då den inte ens finns att tillgå på Socialstyrelsen eller Socialdepartementets hemsida. Dessutom så tror jag du inte förstått vad innebörden av just vad som står häri betyder. Innebörden är nämligen inte detsamma som på Malmö kommuns hemsida.

Detta är en rapport från Socialstyrelsen som handlar om hur de anser en ny lagtext gällande intyg om nödvändig tandvård skall se ut. Det är alltså så som Socialstyrelsen skriver i dokumentet som en potentiell ny lagtext kan komma att se ut. Det du läst skulle jag tro är så som vissa landsting skriver att de tolkar nuvarande lagtext på. Enda sättet du kunnat läsa rapporten på annars är om du mailat Socialstyrelsen direkt och bett om rapporten. Det är ganska stor skillnad på detta.

johnnyfg skrev:I Malmö kommun har man gått ännu längre än vad denna text skriver. Man kräver att de pågående LSS-insatserna är 10 mycket specifika insatser, inte vilka LSS-insatser som helst.


Upplysningsvis för dig så existerar det enbart 10 stycken insatser som ryms inom LSS.

Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade skrev:Insatserna för särskilt stöd och särskild service
9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (2010:480).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Viktiga nyheter om Tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2013-02-06 16:20:17

Intressant. Jag använder hjälpmedel jag fått utskrivna från Habiliteringen varje dag. Undra om deras "insats" räknas som pågående..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Viktiga nyheter om Tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-02-07 0:33:07

Flinta skrev:Intressant. Jag använder hjälpmedel jag fått utskrivna från Habiliteringen varje dag. Undra om deras "insats" räknas som pågående..

Om inte annat ska man hävda det om Socialstyrelsens förslag går igenom och driva det i Förvaltningsrätten tills det blir ett prejudikat.

Vitsen med LSS är ju faktiskt att vi som omfattas av lagen ska ha fullgod levnadsstandard (inte bara skälig så som Socialtjänstens regler stadgar) och innebär det att den enda insats som behövs för att få fullgod levnadsstandard är tandvårdskortet så ska det gälla, oavsett vad Socialstyrelsen anser...

Jag anser att den nya skrivelsen bryter mot intentionerna med LSS och både ökar rättsosäkerheten samt troligen kostnaderna för LSS eftersom många tvingas söka LSS-insatser de annars egentligen inte har behov av, vilket jag hoppas att OA och de andra organisationerna tar upp när de skriver till Socialstyrelsen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Viktiga nyheter om Tandvårdskortet

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-07 8:43:42

Hab är ju ingen LSS-insats. Och där ha kommunen smitit undan. För de skär bort LSS-insatsen Råd och stöd, och hänvisar till hab (och sedan är ju "behovet tillgodosett").

Nackdelarna är dock några:
- är det inte LSS, så kan det ställas krav och villkor som inte får ställas på LSS-insatser. Ganska allvarligt enligt mig, då man kan skrivas ut "om man inte gör framsteg" eller nekas hjälp om man inte samarbetar. Värdegrunden för LSS är dock att inga krav på utveckling eller liknande får ställas.
- så var det det där med LSS-insats och tandvårdskort

Hur är det nu med Individuell plan. Kan man bara be om det? Jag har försökt söka flera gånger, men de antingen pratar bort det, säger att jag inte har behov, eller säger att det räcker med att boendestödet har en plan för sitt arbete. Men vad ska JAG skriva i min individuella plan? "1: fortsätta som tidigare" eller "försöka trycka till kommunen så de gör det de ska" blir ju lite underligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2013-02-07 18:02:03

Bror Duktig skrev:1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,


Så stöd o råd av Habiliteringen är alltså ingen LSS-insats? Det har jag tänkt fram t o m nu.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Wine » 2013-02-13 21:17:26

Alien skrev:Men om man behöver tandvårdskort så behöver (el kommer att behöva) man tydligen en LSS-insats.


Om man inte har LSS-insats så kan man få tandvårdskort genom kontakt med habiliteringen, åtminstone är det så det fungerar i Stockholms län.



Moderator atoms - detta inlägg (+ de efterföljande 10) har flyttats från hur-befriar-jag-mig-ifran-lss-t31737.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav kullan » 2013-02-13 21:30:26

Alien skrev:Jag vet inte vad du pratar om men tandsvårdskortet betyder lägre kostnad även för dyra tandvårdsbehandlingar, det går på det vanliga högkostnadskortet för vård.


Det senaste jag hörde var att tanvårdskortet inte alls gick under LSS. Det är en myt som folk gått på. Bara för att man fått ett LSS - beslut behöver man inte få ett tandvårdskort. För att det går inte under samma lag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Alien » 2013-02-13 22:36:57

Där jag bor frågade de om jag hade någon LSS-insats. Det hade jag (daglig verksamhet) och då fick jag tandvårdskortet.

Och det verkar som den strängare tolkningen ska gälla överallt framtiden: viktiga-nyheter-om-tandvardskortet-t31657.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav kullan » 2013-02-13 22:44:54

Men vad jag förstått så kan man få ett tandvårdskort utan LSS oxå. Det beror ju på vilka behov man anses ha. Men en sak jag reagerat över är att folk som har ett vanligt jobb med fullvärdig lön kan bli beviljade ett tandvårdskort. Det ska väl bara vara om man går på sjukersättning eller aktivitetsersättning. Den som har en fullvärdig lön ska ju kunna ta den kostnaden ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Zima33 » 2013-02-14 0:46:11

kullan skrev:Men en sak jag reagerat över är att folk som har ett vanligt jobb med fullvärdig lön kan bli beviljade ett tandvårdskort. Det ska väl bara vara om man går på sjukersättning eller aktivitetsersättning. Den som har en fullvärdig lön ska ju kunna ta den kostnaden ändå.

Tandvårdskortet är ju inte inkomstprövat.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav kullan » 2013-02-14 1:44:48

Zima33 skrev:
kullan skrev:Men en sak jag reagerat över är att folk som har ett vanligt jobb med fullvärdig lön kan bli beviljade ett tandvårdskort. Det ska väl bara vara om man går på sjukersättning eller aktivitetsersättning. Den som har en fullvärdig lön ska ju kunna ta den kostnaden ändå.

Tandvårdskortet är ju inte inkomstprövat.


Det borde det vara anser jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav rapchic » 2013-02-14 10:32:07

kullan skrev:Men vad jag förstått så kan man få ett tandvårdskort utan LSS oxå. Det beror ju på vilka behov man anses ha. Men en sak jag reagerat över är att folk som har ett vanligt jobb med fullvärdig lön kan bli beviljade ett tandvårdskort. Det ska väl bara vara om man går på sjukersättning eller aktivitetsersättning. Den som har en fullvärdig lön ska ju kunna ta den kostnaden ändå.

en negativ sak om man skulle räkna så är att jag och min man skulle inte ha råd med tandvård isåfall.
för dom räknar med tex bostadstillägg (eller vad det heter) årsinkomst inte månadsinkomst och eftersom jag är gift med en man som sommarjobbar har vi för hög årsinkomst för att få tex bostadstilägg, sen bryr sig inte FK om att han inte får nån lön vissa månader och vi bara har min lön, nått liknande skulle antagligen ske vid inkomstprövat tandvårdskort och då skulle nog en hel del (särskilt par) ramla mellan stolarna ang det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Aspergare och vården



Logga in