Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Alien » 2013-02-14 12:34:39

Behovsprövning innebär en massa byråkrati (och kan slå fel som rapchic skrev). Jag tycker i stället att tandvård borde gå på högkostnadsskyddet för alla. Men det anses väl för dyrt.

Som det nu verkar så är LSS-insats enda möjligheten för oss aspergare att få tillgång till högkostnadsskydd för "nödvändig tandvård" enligt detta förslag:
Med den som har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser
avses den som
1. är beviljad en insats enligt lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade eller är beviljad assistansersättning enligt 51 kap.
socialförsäkringsbalken


Och när jag inte längre orkar med min "LSS-insats" (DV) så får jag inte längre något tandvårdskort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav marxisten » 2013-02-14 12:57:49

Jag skall förtydliga några saker gällande tandvården då det verkar vara lite missförstånd i tråden jag misstänker jag är ltie skyldig till.

kullan skrev:Det senaste jag hörde var att tanvårdskortet inte alls gick under LSS. Det är en myt som folk gått på. Bara för att man fått ett LSS - beslut behöver man inte få ett tandvårdskort. För att det går inte under samma lag.


Njaaa, du har delvis rätt men inte helt rätt.

Det du har rätt i är att tandvårdskortet inte går direkt under LSS-lagen utan det räknas under tandvårdslagen och räknas därför inte som en LSS-insats. Däremot så har det med LSS att göra då en av personkretsarna som räknas in i lagen är de som "omfattas" av LSS. Så det är inte en myt att det har med LSS att göra, dock räknas det inte som en LSS-insats.

kullan skrev:Men vad jag förstått så kan man få ett tandvårdskort utan LSS oxå. Det beror ju på vilka behov man anses ha. Men en sak jag reagerat över är att folk som har ett vanligt jobb med fullvärdig lön kan bli beviljade ett tandvårdskort. Det ska väl bara vara om man går på sjukersättning eller aktivitetsersättning. Den som har en fullvärdig lön ska ju kunna ta den kostnaden ändå.


Ja, men då är det behovsprövning som gäller om man har ett "varaktigt behov av vård i hemmet" som det heter. Det är betydligt svårare att få detta än få det via en LSS-insats.

Och tandvårdskortet är inte på något sätt och vis inkomstprövat. Man får det oavsett inkomst om man tillhör de personkretsar som specificeras i lagen, då de räknas ha omfattande behov av vård.

Alien skrev:Som det nu verkar så är LSS-insats enda möjligheten för oss aspergare att få tillgång till högkostnadsskydd för "nödvändig tandvård" enligt detta förslag:

Med den som har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser
avses den som
1. är beviljad en insats enligt lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade eller är beviljad assistansersättning enligt 51 kap.
socialförsäkringsbalken



Och när jag inte längre orkar med min "LSS-insats" (DV) så får jag inte längre något tandvårdskort.


Det är ett betänkande från Socialstyrelsen om hur man skall förändra och förtydliga lagen och inte ett direkt lagförslag. Dock så kommer det försvåras väsentligt ifall man går på Socialstyrelsens linje i frågan. Det är heller inte helt klart om man räknas in om man har haft en beviljad insats som man slutat med eller om man måste ha en aktiv. OA forskar vidare inom detta ämne och vi kommer lämna information så fort som möjligt.

Man kan dock fortfarande får det på annat sätt än via LSS som innan, men då är det under den vanliga behovsprövningen om omfattande vård i hemmet. Via en LSS-insats räknas man som att man har detta i grunden och behöver därmed inte vidare behovsprövning i frågan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Alien » 2013-02-14 13:05:06

Därtill kommer alla de landsting som redan har som praxis att kräva beviljad LSS-insats innan man får tandvårdskortet. Socialstyrelsen vill ha rättvisa, så att alla ska få det lika dåligt (dvs med krav på LSS-insats).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav marxisten » 2013-02-14 17:30:28

Alien skrev:Därtill kommer alla de landsting som redan har som praxis att kräva beviljad LSS-insats innan man får tandvårdskortet. Socialstyrelsen vill ha rättvisa, så att alla ska få det lika dåligt (dvs med krav på LSS-insats).


Njaaa, problemet är att det inte är alla landsting som tolkar det så. Och från Socialstyrelsens håll handlar det inte om att skapa rättvisa, utan det handlar om en av de viktigaste fundamenten i en demokrati, om rättssäkerhet. Dock så är rättssäkerheten i just detta fall väldigt komplicerad, men jag ska försöka förklara på ett enkelt sätt.

Problemet i frågan är att det idag står "omfattas av" i lagen, och även om vi tycker detta är väldigt tydligt, så är det i juridisk mening otydligt formulerat. Detta ordval öppnar nämligen för tolkning om vad "omfattas" betyder i sammanhanget (måste ha en aktiv insats, har haft eller har insats, räcker med diagnos osv), inte ens Socialstyrelsen själva kan svara på hur det ska tolkas. Läget är som ni alla säkert förstår ur juridisk och rättssäkerhetssynpunkt totalt uselt.

Att det är något otydligt är dock inget specifikt för just tandvårdskortet, utan flera lagar öppnar just för tolkning. Men detta medför oftast inga större problem så det måste till en lagändring för att det ska tolkas lika överallt i landet. Det som oftast sker gällande andra lagar är att det tillkommer ett sk. prejudikat. För de som inte vet vad det betyder är det helt enkelt att den tolkning som den högsta rättsinstans som tar upp ärendet har gäller som rättesnöre. Ett aktuellt fall är att lokföraren Thorolf, som sparkades för sin Asperger. Enligt Kammarrättens dom så var detta felaktigt handlande av Transsportstyrelsen, och Högsta förvaltningsrätten ej tog upp ärendet. Inom denna fråga finns således ett prejudikat på att Asperger ej är grund för avsked.

De flesta lagar fungerar så. Det står något i lagen som en rättsinstans tolkar och deras tolkning gäller överallt i landet, dock inte för tandvårdskortet. Detta då tandvårdskortet räknas under tandvårdslagen som går under samma regler som hälso- och sjukvårdslagen och kan inte överklagas till någon rättsinstans.

Utöver att paragrafen är otydligt formulerad och tolkas olika, så kan inte beslut överklagas till någon rättsinstans. Att det inte går att överklaga medför att det inte finns något prejudikat och således att det inte finns något "rätt" och "fel" av tolkningen. Både de som nekar för du saknar insats och de som bifaller när du saknar insats har ur juridisk synpunkt rätt, bisarrt nog.

Pga. detta är ett förtydligande en nödvändighet ur rättssäkerhetssynpunkt. Beslut grundat på en otydligt formulerad lagparagraf som inte finns något prejudikat på är rättsosäkert. Behovet av förtydligande har dessutom varit känt under flera år. Dock så är Socialstyrelsens inte precis vad man hoppades på och låter närmast som ett citat från SKL:s årsstämma, men det är en annan historia. OA jobbar på att få fram mer information om det och jag kommer som sagt i tråden skriva hur processen fortlöper.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Pemer » 2013-02-24 23:55:20

Bror Duktig skrev:Hab är ju ingen LSS-insats. Och där ha kommunen smitit undan. För de skär bort LSS-insatsen Råd och stöd, och hänvisar till hab (och sedan är ju "behovet tillgodosett").

Flinta skrev:Så stöd o råd av Habiliteringen är alltså ingen LSS-insats? Det har jag tänkt fram t o m nu.


Jo. Punkten 1, "råd och stöd", är den enda LSS-insatsen som inte är kommunal utan ligger administrativt under landstinget. Det är inte kommunen som tillhandahåller den, utan man får det av landstingets Hab, och det är en LSS-insats. Kan man väl börja få råd och stöd från Hab så har man alltså en LSS-insats, och då är det den kontakt man har på Hab som kan utfärda tandvårdsstödsintyg.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2013-02-25 0:00:41

Pemer skrev:Jo. Punkten 1, "råd och stöd", är den enda LSS-insatsen som inte är kommunal utan ligger administrativt under landstinget. Det är inte kommunen som tillhandahåller den, utan man får det av landstingets Hab, och det är en LSS-insats. Kan man väl börja få råd och stöd från Hab så har man alltså en LSS-insats, och då är det den kontakt man har på Hab som kan utfärda tandvårdsstödsintyg.

Helt säker på det?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-02-25 7:26:25

I någon tråd här om tandvårdskortet, vet inte vilken, hänvisar man till Tandvårdsenheten, tror jag det heter, och om man kontaktade dom kunde dom vara behjälpliga. I samma tråd tror jag även det fanns telefonnummer mm allt för att underlätta för alla. Så om det finns någon vänlig själ som orkar leta efter det så kanske alla som behöver får den hjälp dom har rätt till....
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Schmetterling » 2013-02-25 9:46:13

Tiblan skrev:I någon tråd här om tandvårdskortet, vet inte vilken, hänvisar man till Tandvårdsenheten, tror jag det heter, och om man kontaktade dom kunde dom vara behjälpliga. I samma tråd tror jag även det fanns telefonnummer mm allt för att underlätta för alla. Så om det finns någon vänlig själ som orkar leta efter det så kanske alla som behöver får den hjälp dom har rätt till....

Tandvårdsenheten har naturligtvis olika telefonnummer beroende på vilket landsting det gäller och någon landstäckande lista med nummer har jag inte sett. Dock, kan man surfa på aspergerforum kan man googla sitt landsting+tandvårdsenheten...eller bara landstinget+kontakt och be att kopplas när man ringer.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-02-25 9:47:53

post367721.html#p367721

Tandvårdenheten är en inrättning som finns i respektiva landsting/region så sök på ditt landstings hemsidan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-05-30 22:35:34

Själv har jag också problem med att få Tandvårdskortet!

Kan ni hjälpa / guida mig ?
Hur ska jag ta denna "fight" ?


Det handlar om Uppsala Landsting,
Här ger jag lite information jag fick per mail av min LSS Handläggare:

Ursäkta att det tagit mig lite tid att svar på ditt mail.

Som H***ne kanske redan berättat så är vi handläggare på kommunen endast utfärdare av tandvårdsintyg utifrån en utbildning som vi gått. Det är landstinget som ansvarar för tandvårdsstödet, dess utformning och vilka som ska beviljas tandvårdsstöd.

Jag har varit i kontakt med Ragna Khilström som är handläggare på landstingets LSS-enhet. Hon har svarat mig att den information hon har är att vi som utfärdare av tandvårdsintyg endast kan bevilja detta om personen har en pågående LSS-insats. Vi skall alltså ha utrett ett behov och tagit beslut, samt att insatsen inte skall vara tillfällig utan antas pågå över ett längre tidsspann. Ragna hänvisade mig till informationen på 1177 som är landstinget information till länets invånare. Se länken: http://www.1177.se/Uppsala-lan/Regler-o ... iga-livet/

Ragna berättade att något som var nytt från Januari 2013 och kallas det tredje steget. Det tredje steget öppnar för möjligheten för personer med någon av de 10 funktionsnedsättningar som anges i SOSFS 20013:17 kan beviljas tandvårdsstöd om en läkare bedömer detta och intygar detta i ett specifikt läkarintyg.

Ragna sa att hon tidigare guidat en person med aspergers syndrom att söka tandvårdsstöd på detta sätt, men sen att det är upp till läkaren att bedöma om personen ska beviljas ett tandvårdsstöd eller ej. Ragna sa att personer med aspergers syndrom kan tillhöra grupp 1. Personer med svår psykisk funktionsnedsättning. Det står sedan angivet i läkarintyget vad man ska ha för problematik för att beviljas tandvårdsstöd.

Läs vidare om tredje steget på länken: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2012-17

Och se läkarintyget på följande länk: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/201 ... ilagan.pdf

Hör du övriga frågor om tredje steget bör du vända dig till landstinget med dessa.

Jag har sökt kontakt med enhetschef Agneta Roos på tandvårdsenheten för att höra med även henne så att jag uppfattat informationen rätt, men ännu inte fått kontakt. Hör av mig igen om jag får ny information av henne.
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-05-31 2:30:38

Jösses, inte nu igen...

Jag fick mitt intyg genom att kontakta habiliteringen (och det behövs ingen pågående LSS-insats, de blåljuger....)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-05-31 11:17:45

Miche skrev:Jösses, inte nu igen...

Jag fick mitt intyg genom att kontakta habiliteringen (och det behövs ingen pågående LSS-insats, de blåljuger....)


Du tillhör Stockholms län/landsting då?

Jag skall kontakta enhetschef Agneta Roos på tandvårdsenheten i Uppsala län idag för att försöka få lite svar... Återkommer med utfall.
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-05-31 11:30:18

Jag skall kontakta enhetschef Agneta Roos på tandvårdsenheten i Uppsala län idag för att försöka få lite svar... Återkommer med utfall.


Haft kontakt med denne nu.

Denne skulle återkomma till min LSS handläggare nästa vecka (första veckan i Juni)
då hon skulle lyfta denna fråga på ett nationellt seminarie för landets Tandvårdenheter
ang. deras tolkning e.t.c.

:-)018

Fortsättning följer.... Skam den som ger sig! Har jag rätt, så har jag rätt(igheter)
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Pentti Varg » 2013-05-31 12:43:12

Miche skrev:Jösses, inte nu igen...

Jag fick mitt intyg genom att kontakta habiliteringen (och det behövs ingen pågående LSS-insats, de blåljuger....)


Då måste det vara olika från landsting till landsting. Här i Västmanlands landsting sökte jag via hab men de hade precis ändrat reglerna fick jag veta i svaret; man måste ha pågående insatser via LSS för att få tandvårdskort. Och eftersom jag inte har det eller planerar att skaffa fick jag avslag.
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2013-05-31 15:46:46

Miche skrev:Jösses, inte nu igen...

Jag fick mitt intyg genom att kontakta habiliteringen (och det behövs ingen pågående LSS-insats, de blåljuger....)


Tyvärr skiljer sig den bedömningen från landsting till landsting. Och då det saknas juridiskt prejudikat på vad som är en korrekt bedömning, så är ingen av bedömningarna rätt eller fel.

Socialstyrelsen skickade dock in en rapport med förslag på en lagändring för att få en tydligare lag om vad som gäller. I det förslag som socialstyrelsen kommit med så kommer dock inte situationen förbättras eftersom man i den föreslår att det uttryckligt skall stå att man måste ha en aktiv insats för att få tandvårdskortet.

Rapporten ligger för tillfället på Socialdepartementets bord. Inom OA följer vi utvecklingen och den tråd jag har skapat om detta lagförslag kommer att uppdateras när mer information tillkommer.

Men som det är idag så varken blåljuger de eller talar sanning. Det finns helt enkelt inget "rätt" eller "fel" i hur tolkningen skall vara, utan det är upp till varje landsting.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-05-31 16:04:57

m37h0d skrev:
Miche skrev:Jösses, inte nu igen...

Jag fick mitt intyg genom att kontakta habiliteringen (och det behövs ingen pågående LSS-insats, de blåljuger....)


Du tillhör Stockholms län/landsting då?

Jag skall kontakta enhetschef Agneta Roos på tandvårdsenheten i Uppsala län idag för att försöka få lite svar... Återkommer med utfall.

Korrekt, det var inga problem att få kortet.

F.ö. kan en pågående LSS-insats bestå av en handlingsplan som upprättas i samråd med LSS-handläggaren. Det kan nog dock vara svårt att få till stånd en sådan om man inte har betydande svårigheter i vardagen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-06-02 8:20:24

Jag hade ingen pågående LSS-insats då jag fick mitt kort. Bor i Stockholm. Det är också så att innehavaren av kortet väljer om dom vill/behöver ha hjälp i hemmet eller om dom klarar av att gå till tandläkaren.

Hade lite problem då "min" tandläkare inte ville administrera det hela så jag ringde Tandvårdsenheten i Stockholm och frågade om jag kunde skicka in och göra det som behövdes. Först blev det ett blankt nej. Då frågade jag var det stod i lagen att jag inte fick göra det. Svaret blev då: Ähhhhm, får jag återkomma till dig. När dom återkom sa dom att det gick bra att jag skickade in och gjorde det som behövdes. Allt funkade klockrent.

Det man också bör känna till är om man går till en privat tandläkare så ersätter kortet "bara" 25% över gällande priset hos Folktandvården. Detta tillägg är för att det ibland kan ta längre tid med dom som har detta kort av en eller annan orsak till exempel att tandläkaren behöver pausa lite oftare för att patienten måste vila lite emellan. Det ersätter också bara åtgärder på de 5 främre tänderna räknat åt båda håll. Från tand 6 måste man få särskilt tillstånd om något speciellt ska göras till exempel en krona. Gäller ej heller för blekning av tänder eller andra skönhetsingrepp.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-06-12 11:52:43

m37h0d skrev:
Jag skall kontakta enhetschef Agneta Roos på tandvårdsenheten i Uppsala län idag för att försöka få lite svar... Återkommer med utfall.


Haft kontakt med denne nu.

Denne skulle återkomma till min LSS handläggare nästa vecka (första veckan i Juni)
då hon skulle lyfta denna fråga på ett nationellt seminarie för landets Tandvårdenheter
ang. deras tolkning e.t.c.

:-)018

Fortsättning följer.... Skam den som ger sig! Har jag rätt, så har jag rätt(igheter)




FORTSÄTTNING FÖLJER.

JAG MEDDELADE MIN LSS HANDLÄGGARE ATT JAG HAR FAKTISKT EN INSATS, JAG BOR PÅ HVB HEM (HEM FÖR VÅRD OCH BOENDE).

OCH CITERADE DETTA STYCKE:
8 a § Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller
2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ovan.


DÅ SVARAR HON FÖLJANDE:

Hej!

Boendet är inte beviljat utifrån LSS utan ifrån din socialsekreterare. Därmed kan jag inte bevilja ett tandvårdskort.

Det är också det svar jag fått ifrån landstinget, och som jag tidigare skrev så hänvisade de mig till tredje steget då det kunde öppna möjligheten för personer med asperger utan LSS-insatser att få ett tandvårdsintyg.


Jag kan tyvärr inte hjälpa dig bättre, detta på grund av det som jag tidigare skrev, vi är endast utfärdare av tandvårdskort till våra kunder som har pågående LSS-insatser och ansvarar ej för utformningen av tandvårdsstödet då det är landstinget ansvar.


Fråga till Er:
-Vad är tredje steget?? :o
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-06-12 11:55:57

Information om tredje steget: (från min lss handläggare)

Ragna berättade att något som var nytt från Januari 2013 och kallas det tredje steget. Det tredje steget öppnar för möjligheten för personer med någon av de 10 funktionsnedsättningar som anges i SOSFS 20013:17 kan beviljas tandvårdsstöd om en läkare bedömer detta och intygar detta i ett specifikt läkarintyg.

Ragna sa att hon tidigare guidat en person med aspergers syndrom att söka tandvårdsstöd på detta sätt, men sen att det är upp till läkaren att bedöma om personen ska beviljas ett tandvårdsstöd eller ej. Ragna sa att personer med aspergers syndrom kan tillhöra grupp 1. Personer med svår psykisk funktionsnedsättning. Det står sedan angivet i läkarintyget vad man ska ha för problematik för att beviljas tandvårdsstöd.



Läs vidare om tredje steget på länken: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2012-17

Och se läkarintyget på följande länk: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/201 ... ilagan.pdf
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-06-13 17:17:30

Jag har inte fått mitt kort via LSS och det är inget som har med LSS att göra är vad jag fått veta när jag fick mitt kort. Kolla med tandvårdsenheten i ditt Landsting där du är skriven. Alla dom som har ett vanligt jobb har ju troligtvis inte någon insats heller från LSS men kan ändå få detta tandvårdskort. Så ni som försöker ge er inte. Ta direktkontakt med Tandvårdsenheten och begär att få veta vem som ska utfärda detta samt ett intyg att du har rätt till det. Ingen vill nästan utfärda detta på grund av att det kostar dom pengar men dom har inte rätt att neka er det.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-06-13 17:20:48

Tog fram mitt och kollade och det enda märke som finns på det är Landstingets logga och inga underskrifter.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav m37h0d » 2013-09-30 23:05:31

Anses HABILITERINGEN som insats?
Att jag är "beviljad" att gå hos Habiliteringen?

Alltså: Jag kommer att få Kontaktperson, Psykolog-kontakt regelbunden och mycket mer.


Är det med andra ord Habiliteringen som skriver tandvårdsintyget åt mig?
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2013-10-01 6:49:48

Man har ju rätt till det utan andra insatser men om det finns kommuner som inte vill ge utan insats kan jag gissa mig till att det beror på att det finns aspisar med diagnos men som jobbar och tjänar pengar och därför har råd att betala själva. Om en aspie jobbar som läkare eller jurist tjänar dom ju ganska bra så varför ska då samhället betala detta för dom. Tyvärr gör det ju att dom som har det sämre ställt drabbas också. Men som sagt, bara en gissning från min sida.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2013-10-01 13:17:22

m37h0d skrev:Är det med andra ord Habiliteringen som skriver tandvårdsintyget åt mig?

Jag kontaktade habiliteringen för att få mitt tandvårdsintyg så prova med det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in