Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-02 19:09:06

Jag använder nästan enbart ordbehandlare och kalkylark av allt som ingår i OOo-Dev.

Bean är fantastiskt snabbt, stabilare än mac texteditor, dessutom är det väldigt lättanvänt, går att lägga in bilder, dessutom ät hanteringen av fonter och liknande otroligt enkel.
Jag tänkte ge Google spreadsheet en chans, numera behöver jag inte använda det för att göra beräkningar så kraven är inte så stora, funkar det så slänger jag nog ut ångmaskinen OOo-Dev.

Edit: Kollade som hastigast Google spreadsheet, där går att göra diagram, men fråga inte hur bra eller svårt det är. I excel är det ju ganska strulig, så det borde nog funka här också.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-02 20:19:13

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-04 10:46:34

Nu när mina tidigare problem äntligen löst sig så gjorde jag just något korkat.

Från början fanns mappen Applications i docken bredvid papperskorgen men jag tog bort den för att få mer plats. Men nu tänkte jag att det var nog rätt praktiskt att ha den där ändå så jag försökte flytta tillbaka en genväg genom att dra mappen Applications från Finder. Med resultat att den försvann helt! :shock: Antar att jag råkade komma för nära papperskorgen... :-)006 Och där finns den inte... :-)Crying

Så var är mina program nu? De bör rimligen finnas kvar någonstans men hur återställer jag mappen så jag kommer åt dem?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Mac-frågor

Inläggav Pieohpah » 2012-08-04 11:28:28

Drar du applicationsmappen direkt i findern så är det den du flyttar tyvärr. Man måste göra en genvägskopia av mappen och lägga den i dock:en.

Svårt att veta vad dina program har hamnat nu. Sök på något program i spotlight-söken och se vad som dyker upp. Du får upp den med (command+mellanslag)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-04 12:21:45

Iridia skrev:
Så var är mina program nu? De bör rimligen finnas kvar någonstans men hur återställer jag mappen så jag kommer åt dem?

Gissningsvis någon stans på Macintosh HD möjligen i någon systemkatalog. Normalt ligger den direkt under Macintosh HD
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav aspiemelly » 2012-08-04 12:31:20

Framsteg eller hur man kan kalla det... gick in i samma inställningar som vägrat funka på iphonen (hantera lagring) fast på ipaden, där kom jag åt icloud för....iphonen :roll: Däremot finns ingen icloud kopia på ipaden trotts att det synkas höger och vänster mellan mina 3 enheter. Fattar noll just nu. Hur gör folk som bara har t.ex. iphone om man måste gå via ipad för att radera i icloud... Enda förklaringen till telefonstrulet måste vara att minnet var för fullt för att låta sig raderas. Nu går det nämligen hur bra som helst.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-04 12:47:27

@iridia

Lite upptaget nån timme till men här är en googling så länge.

Tänkte höra om du kör Time Machine? Då kan du antagligen återställa Applicationsfoldern väldigt lätt. Överhuvudtaget är Time Machine ett ypperligt backupprogram (motsvaras av Backup and Restore på Windows 7) som alla Macägare borde köra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-04 17:20:59

Tack för tipsen, nu hittade jag den igen! (Puuuh!!)

Såg nu att man kunde dubbelklicka och så fanns det ett val som heter Add to dock. Det var förstås så jag borde gjort första gången, men nu lärde man sig något nytt i alla fall.

Nu ska jag försöka hålla fingrarna i styr ett tag... :oops:

:-)Hug mina räddande änglar!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-07 7:13:09

Nya Mac OS X en stor succé

...
Dessvärre är det inte bara positiv kritik från användarna, en hel del har även rapporterat om allvarliga problem efter uppdateringen.

Ett av de största är försämrad batteritid på MacBooks och då upp till 50 procent sämre i värsta fall. Det finns inga officiella uppgifter om saken från Apple, men även Lion var drabbat vid sin lansering.

Inaktiva program kan tjuvdra i bakgrunden

Då krävdes ett antal uppdateringar för att lösa problemen, så frågan är nu vad Apple tänker göra åt saken. En anledning till den försämrade batteritiden kan vara inaktiva program som ligger och tjuvdrar i bakgrunden, dock obekräftat just nu.
...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-18 22:51:25

Synliga förändringar i Mountain Lion är att Mejl är helt omgjort och funkar mer som G-mail (dvs sorterar i trådar), vilket jag inte gillar alls. Det är segare och mer svåröverskådligt.

Däremot fick man ett bättre anteckningsblock.

Men Mountain Lion stödjer inte längre MacTheRipper, som jag tyckte var jättebra för att rippa program som jag spelat in från TVn och vill kunna konvertera och se på datorn senare. Någon som har tips på annan ISO-rippare för Mac som kan tänkas vara kompatibel? Eller har Apple bestämt att man inte får rippa DVD-skivor ö h t?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-18 23:08:16

Sen har jag en fråga till. När jag försöker se nån video någon annanstans än på youtube så kommer det upp en vit ruta mitt i bilden där Adobe Flash Player Settings frågar om sajten får lov att lagra lite information på min dator.

Tack, det var ju trevligt att bli tillfrågad, men tyvärr går det inte att svara varken ja eller nej eller klicka bort den utan den bara sitter kvar där som en okontaktbar blaffa mitt i planeten. Har hänt på ett antal sajter nu och det börjar bli ganska störande. Hur får man bort den?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-26 19:51:49

Nu blev jag glad.

Jag var inte så glad över att Mountain Lion organiserade om Mail till att se ut som Gmail, fast sämre.

Men nu hittade jag bland inställningarna (Preferences -> View) att man kunde klicka i en ruta för Classical View och då återgick den till att se ut som förut. :)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-26 21:00:15

Iridia skrev:Sen har jag en fråga till. När jag försöker se nån video någon annanstans än på youtube så kommer det upp en vit ruta mitt i bilden där Adobe Flash Player Settings frågar om sajten får lov att lagra lite information på min dator.

Tack, det var ju trevligt att bli tillfrågad, men tyvärr går det inte att svara varken ja eller nej eller klicka bort den utan den bara sitter kvar där som en okontaktbar blaffa mitt i planeten. Har hänt på ett antal sajter nu och det börjar bli ganska störande. Hur får man bort den?


Kör du Chrome på Mac? Chrome har en annorlunda flashhantering än andra browsers så det kan hända att problemet bara finns i Chrome. Gör nån test i andra browsers exv Safari eller vad du har. Ifall du gärna vill kunna kolla på film i Chrome (vilket jag förstår om du vill) så finns det sätt att lösa det, men vid en hastig titt verkade det inte alldeles simpelt. Testa någon annan browser först.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-26 21:22:32

Ja, jag kör Chrome på båda. Ska prova annan browser nästa gång, tänkte inte på den möjligheten, tack!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Mac-frågor

Inläggav Konstiful » 2012-08-30 19:12:00

Iridia skrev:Men Mountain Lion stödjer inte längre MacTheRipper, som jag tyckte var jättebra för att rippa program som jag spelat in från TVn och vill kunna konvertera och se på datorn senare. Någon som har tips på annan ISO-rippare för Mac som kan tänkas vara kompatibel? Eller har Apple bestämt att man inte får rippa DVD-skivor ö h t?


Handbrake
Konstiful
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-03-31

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-30 21:10:04

Tack!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Mac-frågor

Inläggav wellwellwell » 2012-11-02 12:18:16

Någon som vet hur man får bort muspekaren när man kollar på filmer och youtubeklipp?
Jag använder Mac OS X version 10.7.5 och även om man drar pekaren åt sidan så är det ändå
en liten del kvar.
Kanske inte förstår hur jag menar.
wellwellwell
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-10-19

Mac-frågor

Inläggav Miche » 2012-11-02 12:27:18

Kan det bero på videouppspelningsprogrammet? Jag har ingen Mac (skulle inte falla mig in att skaffa någon), men i Windowsvärlden så är det inte alla videouppspelningsprogram som släcker muspekaren vid inaktivitet (eller står din muspekare och rycker lite och tror att du rör vid musen hela tiden?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mac-frågor

Inläggav wellwellwell » 2012-11-02 12:35:55

Tack för svar.
Jag tror det har med mac att göra för med windows försvinner den väl?
Om man kollar youtube tex?
Jag rör inte musen utan väntar på att muspekaren skall försvinna vid inaktivering.
wellwellwell
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-10-19

Mac-frågor

Inläggav Miche » 2012-11-02 12:44:31

Som sagt, det är videouppspelningsprogrammet som tar bort muspekaren från skärmen, själva operativsystemet tillhandahåller bara möjligheten att ta bort den.

Kan det vara en inställning i programmet?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mac-frågor

Inläggav aspiemelly » 2012-11-02 13:54:26

har mac och min försvinner om jag för den åt kanten och inte rör den en stund.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Mac-frågor

Inläggav Miche » 2012-11-02 14:40:46

aspiemelly skrev:har mac och min försvinner om jag för den åt kanten och inte rör den en stund.

Det här citatet lösryckt ur sitt sammanhang blev riktigt roligt! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mac-frågor

Inläggav aspiemelly » 2012-11-02 17:54:25

nu fattar jag ingenting... lol osynlig dator menar du eller? jaja min humor brukar vara rätt död.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Mac-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-11-02 20:33:41

Jag har också stört mig på att muspekaren syns. Jag brukar föra den till höger så att det mesta hamnar utanför, men ändå är det en vit kant kvar. Kan vara rätt störande om bakgrunden är mörk. Men jag märkte för en stund sen när jag såg ett program på SVTplay att muspekaren försvann efter en stund, även när den låg kvar i mitten av skärmen.

Det är väl som Miche skrev, att det beror på spelaren. Men använder inte alla webbTV-kanaler flash? Jag har inte tänkt på vilka kanaler muspekaren syns i, jag trodde det var alla, tills nyss...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in