Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2012-09-24 19:23:23

Zirre skrev:Kan det inte handla om person?
Jag själv som ex. kan häva i mig mängder med godis utan att det ger nåt sötsug alls medan andra lätt får sötsug av att bara äta lite godis.


Jo det stämmer att det är individuellt vilket sötsug man har och huruvida man föredrar att äta saker som smakar sött.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2012-10-02 22:10:30

Kropp och Själ P1 2012-10-02: Suget efter sött

Annica Strandberg tål inte snabba kolhydrater och socker. Hon beskriver det som att suget tar över hela hjärnan och har varit tvungen att låsa in mat för att inte frestas att falla för sitt sockerbegär.

Dagens program handlar om hur starkt ett sockerberoende är, och om det går att jämföra med droger som till exempel amfetamin och heroin.
...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Braincandy » 2012-10-03 15:04:48

Måste vara olika från person till person.

Jag kan äta en godisbit för att sedan vilja häva i mig resten av påsen direkt efter det, sen vara nöjd och inte äta något mer godis på nån månad :-)Happy
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav afterlight » 2012-10-03 15:22:37

Socker är rent gift för mig. Men ack så gott.
afterlight
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2012-10-02

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav lasseivägen » 2012-10-03 22:23:05

Gårdagens kropp och stjäl var om sockersug.

Suget efter sött
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2012-11-12 10:33:23

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 10:38:01

Oavsett hur starkt suget är, så kan man alltid låta bli, om hjärnan är starkare än känslan. Se på din kropp. Om den är för stor, äter du mer än du gör av med. Ta mindre portioner! Och har man fyllt 30 får man gå hungrig om man inte vill bli tjock.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 10:44:07

Chalmers professor Göran Petersson:

"Sötsug: Sötningsmedel som sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferenser kvar på en starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes. Tillsatt mängd av sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll."
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-12 10:47:21

Socker är fanimej ett gift, ja! När man avgiftats, börjar ALLT smaka så mycket bättre och djupare. Industrisött och industrifett och industrisalt känns vasst och för starkt.

Tyvärr ökade jag nog på mitt sötsug igen genom att införa stevia/sukrin och annat skräp.

Jag försöker köpa boken "Sockerbomben" via Tradera. Ska bli intressant att läsa. Jag och min son är typiska "nyktra sockerknarkare" med kvarstående sug.

Jag tror att vissa hjärnor går så fort att det lätt skapas sug efter snabb energi, alternativt att man är lite seg, så är det hjärnans försök att komma igång, att sukta efter snabbesnabbssonenergi.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-12 10:56:49

Archpsyche skrev:Oavsett hur starkt suget är, så kan man alltid låta bli, om hjärnan är starkare än känslan. Se på din kropp. Om den är för stor, äter du mer än du gör av med. Ta mindre portioner! Och har man fyllt 30 får man gå hungrig om man inte vill bli tjock.


Att tala om disciplinering och att det är normalt att gå hungrig tycker jag inte är särskilt lämpligt med tanke på att det finns en del folk här på forumet som har eller har haft problem med ätstörningar.

Det är visserligen sant att ämnesomsättningen ofta ändras radikalt efter 30. Men ett bättre alternativ till att gå hungrig kan i så fall vara att ändra lite på vad man äter eller fördela sitt näringsintag mer jämnt över dagen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 11:00:17

Att det finns folk som har ätstörningar ändrar inte vad som är rätt i sak. Ätstörningar handlar inte om rationella överväganden om lämpligt näringsinnehåll, och är på så sätt motsatsen till det jag förespråkar.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-12 11:03:47

Det du påstår ovan är att det är normalt att gå hungrig. Det har ingenting med rationella överväganden om näringsintag att göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Archpsyche » 2012-11-12 11:04:28

Jo, det tycker jag.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-12 12:46:51

Archpsyche skrev:Se på din kropp. Om den är för stor, äter du mer än du gör av med. Ta mindre portioner! Och har man fyllt 30 får man gå hungrig om man inte vill bli tjock.
Det där stämmer inte. Sjukdomar som orsakar keff ämnesomsättning är vanligare än vad vi tror.

Jag gick i många år och trodde att det var så som du skriver. Jag trodde jag åt för mycket bröd eller nåt när jag vid 18 års ålder sakta började gå upp i vikt.

Men när jag för några år sedan gick upp 60 kilo på några månader samtidigt som jag åt svältkost i princip sade jag till mig själv att i helvete detta är normalt!!!

Visade sig att jag har PCO. Gick ner 25 kilo i vikt på mindre än 1 år bara av att äta metformin som reglerar kolhydratupptag.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2012-11-12 12:58:09

sugrövmanövern skrev:Visade sig att jag har PCO. Gick ner 25 kilo i vikt på mindre än 1 år bara av att äta metformin som reglerar kolhydratupptag.


Det låter som nåt för mig. Jag ska ju inte ha så mycket kolhydrater i mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2012-11-12 13:20:52

kullan skrev:
sugrövmanövern skrev:Visade sig att jag har PCO. Gick ner 25 kilo i vikt på mindre än 1 år bara av att äta metformin som reglerar kolhydratupptag.


Det låter som nåt för mig. Jag ska ju inte ha så mycket kolhydrater i mig.


Enligt min senaste länk på förra sidan (P1 Morgon i morse) så är felet folk gör idag i väst att vi äter både för mycket kolhydrater och för mycket fett - det är därför vi ser alla dessa ökande sjukdomar. Det stämmer även med vad jag hört förspråkare för paleodieten säga.

Lösningen skulle vara att dra ner på en av de två och ligga kvar på det andra. Man får försöka komma på vilken som är bäst för en själv att dra ner på; vissa är "fettbrännare", andra "carb-brännare". Vore intressant att få reda på hur man ska göra för att konstatera vilket man är.

Själv tror jag att jag är någon sorts blandning, jag kanske bränner båda hyfsat. Har nämligen aldrig haft problem med övervikt, sjukdomar eller ens krämpor (utom en period när jag vräkte i mig öl då jag gick upp rejält). Började i år äta enligt LCHF (ej sträng) och gick på kort ner 11 kilo till en nivå där vikten nu stabiliserat sig. Jag gjorde det inte för att gå ner i vikt utan för att må bättre men viktminskiningen blev en bieffekt. Tiden får utvisa ifall LCHF är rätt för mig i långa loppet.

Jag tror att fett åtminstone i vår tid är nyttigare än carbs eftersom fett i teorin är naturlig mat. Historiskt sett har vi ätit mycket naturliga carbs (frukt, grönt, bär, nötter, rotfrukter mm) men idag gäller inte det pga den industriprocessade maten - de carbs vi får i oss idag är mestadels onaturliga i det perspektivet.

Dessutom - den som äter för mycket fett löper också stor risk att få i sig även onyttigt och rent av skadliga ämnen, av samma skäl som ovan exv transfetter, industriprocessat fett, vissa vegetabiliska fetter, för mycket Omega 6 osv.

EDIT: ytterligare argument för fett: fett, och inte carbs som många tror, är vår energirikaste näringskälla. Hjärnan består till stor del av fett. De carbs dvs glukos/druvsocker som hjärnan behöver kan kroppen producera själv i levern, vi behöver inte tillföra några extra carbs.
Senast redigerad av barracuber 2012-11-12 13:28:26, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-12 13:28:12

Äter man rätt så behöver man inte gå hungrig för att hålla sig smal efter 30.

Dessutom är det inte på långa vägar sant för alla det där även om de inte äter perfekt balanserat. I min släkt vet jag bara en som går hungrig (den största) och resten är smala och går inte hungriga.

Själv har jag ju ätstörningar som blir aktriva emellanåt och däremellan måste hållas i schack med disciplin, så jag räknas inte. "Utan stopp" på många sätt är jag född med, men sedan gör en ätstörning att inget fungerar normalt ändå.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-12 13:28:49

barracuber skrev:
kullan skrev:
sugrövmanövern skrev:Visade sig att jag har PCO. Gick ner 25 kilo i vikt på mindre än 1 år bara av att äta metformin som reglerar kolhydratupptag.


Det låter som nåt för mig. Jag ska ju inte ha så mycket kolhydrater i mig.


Enligt min senaste länk på förra sidan (P1 Morgon i morse) så är felet folk gör idag i väst att vi äter både för mycket kolhydrater och för mycket fett - det är därför vi ser alla dessa ökande sjukdomar.
Detta gäller dock inte PCO för det är en hormonell rubbning som tros vara ärftlig.

Men diabetes med mera, fetma hos friska personer tja, där kan det nog finnas viss logik i att nutidens kost saboterar och orsakar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2012-11-12 13:32:36

Bror Duktig skrev:...
Själv har jag ju ätstörningar som blir aktriva emellanåt och däremellan måste hållas i schack med disciplin, så jag räknas inte. "Utan stopp" på många sätt är jag född med, men sedan gör en ätstörning att inget fungerar normalt ändå.


Ett gott råd till både dig och mig själv: prioritera sömnen!

Disciplin tycker jag är ett fascinerande och outforskat ämne, antagligen för att jag själv tycker att jag inte har någon :? Hörde nyligen att sömnbrist/dålig sömn (bland annat) ger sämre disciplin.

Det ska jag tänka på eftersom jag varit student under stora delar av livet - det första man bruka offra som student är nämligen sömnen :-)004 Been there done that got the scars to prove it
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-12 13:39:27

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:...
Själv har jag ju ätstörningar som blir aktriva emellanåt och däremellan måste hållas i schack med disciplin, så jag räknas inte. "Utan stopp" på många sätt är jag född med, men sedan gör en ätstörning att inget fungerar normalt ändå.


Ett gott råd till både dig och mig själv: prioritera sömnen!

Disciplin tycker jag är ett fascinerande och outforskat ämne, antagligen för att jag själv tycker att jag inte har någon :? Hörde nyligen att sömnbrist/dålig sömn (bland annat) ger sämre disciplin.

Det ska jag tänka på eftersom jag varit student under stora delar av livet - det första man bruka offra som student är nämligen sömnen :-)004 Been there done that got the scars to prove it

Japp, vad gäller mat, så skapar sömnbrist/trötthet ett ökat behov av energi, vilket ger ökad aptit och sug efter att äta. Problemet är bara att suget ofta blir större än behovet (typ man behöver 10 % mer mat, men äter 100 % mer).

Så självklart borde det vara lättare att hålla kosten på en frisk nivå om man sover bra. Oavsett vad man har för problem med kosten.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2012-11-12 14:13:33

Vi ska ju ha taskigt fungerande kortisol utsöndring.
Det kanske leder till att man har ett större effekt/behov av socker.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Alien » 2012-11-12 14:21:10

Moderator:

Avdelad diskussion om att styras av tankar el känslor finns här: styrs-vi-av-vara-tankar-eller-kanslor-t30159.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-12 15:00:28

Flawed skrev:Vi ska ju ha taskigt fungerande kortisol utsöndring.
Det kanske leder till att man har ett större effekt/behov av socker.

Kan säkert stämma. Och det finns säkert många liknande orsaker till starka sockersug eller andra sug. Kroppen vet vad den behöver, men i en modern värld blir det lätt fel och "onda spiraler".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav plåtmonster » 2012-11-12 18:49:27

Menas det att asperger ger dålig kortisol utsöndring och att det kan kompenseras med socker? (iaf för stunden) Brist därav skulle kanke kunna kopplas till ADD?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in