Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Miche » 2011-12-22 21:21:06

Flawed skrev:De som överlever kanske lever jättelänge?

Det tror jag inte, skulle det vara så skulle Nordkorea officiellt gå ut med att de har världens friskaste befolkning...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2012-01-02 18:09:10

I en dansk undersökning där 47 personer antingen fick dricka vatten, mjölk, diet-läsk eller vanlig läsk såg forskarna att inlagring av fett i levern ökade dramatiskt bland dem som drack vanlig läsk men det gick inte att se att läskdrickarna blev fetare än andra:

Mycket läsk gör levern sjukligt fet
Publicerad i dag 13:23

En liter läsk om dagen i sex månader resulterar i en fördubbling av fettmängden i levern och bukhålan.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mycket ... ukligt-fet

Ett dagligt intag av läsk ökar risken att få skrumplever, hjärt- och kärlsjukdomar och metaboliska sjukdomar som t.ex. diabetes.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/ ... 1.022533v1
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav svartamolnet » 2012-01-02 19:57:34

Jag är så trött på att folk inte förstår hur svårt det är att motstå suget efter socker, när man är kolhydratmissbrukare, trots att forskningen visar att det är lika svårt som med andra missbruk.

Säger ni även till knarkaren att det bara är att välja att avstå från att köpa? Suget är detsamma, fast mitt "knark" är billigare, så jag behöver inte sälja min kropp eller stjäla för att få tag i mitt. Ingen klandrar mig heller för mitt missbruk, för det syns inte. Men när det har varit som värst har jag bara legat utslagen på soffan, för stora mängder socker gör mig rysligt slö. Då har jag varit en lika dålig mamma som om jag varit alkoholist.

Numera kan jag inte få i mig lika mycket. Jag har opererat magsäcken, så den rymmer inte ens 2 dl. Men suget finns där ändå och efter julens slarv har jag svårt att ta mig ur det. Jag har försökt, men blir deppig och orkar inte kämpa emot just nu.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2012-01-03 11:19:16

Wine skrev:I en dansk undersökning där 47 personer antingen fick dricka vatten, mjölk, diet-läsk eller vanlig läsk såg forskarna att inlagring av fett i levern ökade dramatiskt bland dem som drack vanlig läsk men det gick inte att se att läskdrickarna blev fetare än andra:

Mycket läsk gör levern sjukligt fet
Publicerad i dag 13:23

En liter läsk om dagen i sex månader resulterar i en fördubbling av fettmängden i levern och bukhålan.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mycket ... ukligt-fet

Ett dagligt intag av läsk ökar risken att få skrumplever, hjärt- och kärlsjukdomar och metaboliska sjukdomar som t.ex. diabetes.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/ ... 1.022533v1

Skåpmat...
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7807004278
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2661299/
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7808001645

Det är fruktosen om gör det primärt.
Ibland försöker man sälja drycker med argumentet att det enbart innehåller fruktos/ naturligt fruktsocker vilket är väldigt dumt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav segdeg » 2012-01-03 12:32:56

svartamolnet skrev:Numera kan jag inte få i mig lika mycket. Jag har opererat magsäcken, så den rymmer inte ens 2 dl. Men suget finns där ändå och efter julens slarv har jag svårt att ta mig ur det. Jag har försökt, men blir deppig och orkar inte kämpa emot just nu.


Har ingen önskan av att oombedd komma med ett råd, men tänker så här, efter att jag sett ett program på SVT's Kunnskapskanalen, tror det var för drygt ett år sedan, ett heldagssymposium om Hjärnans "plasticitet"med bland annat Professor Martin Ingvar som förklarar en del om den kidnappade Hjärnan när det kommer till missbruk ... och då vilket missbruk som helst av t.ex droger, mat, saker, människor, sex, spel m.m ... dvs belöningssystemets uppbyggnad och hur det deformeras av tillvänjning, beroende och med den abstinens som följer då hjärnans synapser feltolkar signalsubstanser dvs själva kidnappningen av reella och faktiska behov vi har för vår överlevnad.

(socker som kolhydrat var ju för våra förfäder en viktig men sällsynt energikälla som vår hjärna rikligt belönar, det räcker med smaken, doften, synen, innerörats förnimmelser av krasande ljud då kolhydrater tuggas till spjälkning ... som Pavlovs betingade reflexer går belöningssystemet igång även på nutida falsarier som aspartam m.m)

Åter till hjärnans "plasticitet" och dess kidnappade belöningssystem som det forskas på i väldigt många fler sammanhang än just missbruk dvs man tror idag att det faktiskt går att omprogramera hjärnans signaler bl.a för läkning av skador som av trauman med blödningar, plackbildningar, utvecklingsdeffekter, psykiatriska diagnoser m.m och nu gör jag mig skyldig till att gått så långt O/T att det blir svårt att knyta ihop det till det jag vill förmedla ...

Dvs att suget som etymologiskt kommer av "suggerera" går att framgångsrikt suggerera/avsuggerera avvänja, men kan behöva en del stöd/kunskaper m.m. Belöningssystemet är lättlurat ... och kunskaper behövs för att inte ersätta ett missbruk med ett annat iaf inte undehålla destruktiva mönster av tröst m.m.

Som sagt ville jag inte oombedd komma med något råd, som kanske upplevs som okänsligt hänsynslöst, men kunde ändå inte låta bli att försöka sätta ord på den bild av problemet som jag upplever det (tänker mest i bilder).

Mvh segdeg/sugdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Sheyen » 2012-01-03 13:24:34

svartamolnet skrev:Jag är så trött på att folk inte förstår hur svårt det är att motstå suget efter socker, när man är kolhydratmissbrukare, trots att forskningen visar att det är lika svårt som med andra missbruk.

Säger ni även till knarkaren att det bara är att välja att avstå från att köpa?

Ja, jag säger så. "Köp inte knark, då".

Jag har ett sockerberoende och vet därför mycket väl hur jobbigt det är att motstå sötsuget. Men jag undviker socker. Men visst, jag käkar godis några få gånger i månaden (dock inga stora mängder). Men jag undviker nuförtiden att äta/dricka sådant som jag gärna öser socker på, t.ex filmjölk eller te. Jag tenderar nämligen att ösa på rejäla mängder socker (ca 1-2 dl).

Jag har även hamnat i olika situationer då jag haft valet "bli en knarkare eller inte bli en knarkare?" och jag har valt att avstå från att bli det. En gång blev jag ilurad en stor mängd metamfetamin och efter det upplevde jag 5 dagars avtändning + abstinens, då metamfetamin är väldigt beroendeframkallande. Det var en vidrig upplevelse. Jag fick lust till att få tag på mer, bara för att bli av med abstinensen. Jag hallucinerade, hörde mina hjärtslag högt i öronen, blev mycket mer paranoid än vanligt + andra hemska saker. Men istället för att börja knarka sådan skit låg jag hemma i sängen och väntade på att abstinensen skulle försvinna.

Att det är svårt att motstå sötsug och knarksug har jag full förståelse för. Men jag har ändå åsikten "man har ett val".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2012-01-03 13:51:17

Sheyen skrev:Att det är svårt att motstå sötsug och knarksug har jag full förståelse för. Men jag har ändå åsikten "man har ett val".


Nja, där vill jag nog protestera lite. När man är ute i affären så finns det jättemånga fäller. Vissa livsmedel innehåller socker utan att egentligen behöva det. Färdig köttfärssås tex. eller köttbullar. Socker kan va med i smeten som konsistensgivare. Har egentligen ingen funktion allas i detta livsmedel men industrin har smygit in socker i receptet. Idag måste man vara näringsfysiolog för att kunna handla rätt mat utan att få produkter med socker som är insmugglat i receptet. Så det är inte så " bara ". Tom övermogna bananer kan trigga igång beroendet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Sheyen » 2012-01-03 14:12:52

kullan skrev:
Sheyen skrev:Att det är svårt att motstå sötsug och knarksug har jag full förståelse för. Men jag har ändå åsikten "man har ett val".


Nja, där vill jag nog protestera lite. När man är ute i affären så finns det jättemånga fäller. Vissa livsmedel innehåller socker utan att egentligen behöva det. Färdig köttfärssås tex. eller köttbullar. Socker kan va med i smeten som konsistensgivare. Har egentligen ingen funktion allas i detta livsmedel men industrin har smygit in socker i receptet. Idag måste man vara näringsfysiolog för att kunna handla rätt mat utan att få produkter med socker som är insmugglat i receptet. Så det är inte så " bara ". Tom övermogna bananer kan trigga igång beroendet.

Man kan ju läsa på innehållsförteckningen och på så vis undvika de livsmedel som innehåller onödigt mycket socker. Dessutom: socker finns naturligt i de allra flesta livsmedel. Man bör inte ens avstå från socker till 100%.

Sockermissbrukare brukar ju inte käka köttbullar när de blir sötsugna. Det handlar om helt andra livsmedel. Personligen föredrar jag att käka socker direkt från sockerförpackningen - med sked.

Och jo, man har fortfarande ett val. Men om man avstår från allt som innehåller ens så lite som (överdriver lite) 0.00000000001 % socker lär man ju dö, skulle jag tro.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2012-01-03 14:20:31

Sheyen skrev:
kullan skrev:
Sheyen skrev:Att det är svårt att motstå sötsug och knarksug har jag full förståelse för. Men jag har ändå åsikten "man har ett val".


Nja, där vill jag nog protestera lite. När man är ute i affären så finns det jättemånga fäller. Vissa livsmedel innehåller socker utan att egentligen behöva det. Färdig köttfärssås tex. eller köttbullar. Socker kan va med i smeten som konsistensgivare. Har egentligen ingen funktion allas i detta livsmedel men industrin har smygit in socker i receptet. Idag måste man vara näringsfysiolog för att kunna handla rätt mat utan att få produkter med socker som är insmugglat i receptet. Så det är inte så " bara ". Tom övermogna bananer kan trigga igång beroendet.

Man kan ju läsa på innehållsförteckningen och på så vis undvika de livsmedel som innehåller onödigt mycket socker. Dessutom: socker finns naturligt i de allra flesta livsmedel. Man bör inte ens avstå från socker till 100%.

Sockermissbrukare brukar ju inte käka köttbullar när de blir sötsugna. Det handlar om helt andra livsmedel. Personligen föredrar jag att käka socker direkt från sockerförpackningen - med sked.

Och jo, man har fortfarande ett val. Men om man avstår från allt som innehåller ens så lite som (överdriver lite) 0.00000000001 % socker lär man ju dö, skulle jag tro.


Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Sheyen » 2012-01-03 14:52:40

kullan skrev:Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.

På vilket sätt är sukros ett gift?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2012-01-03 14:58:48

Sheyen skrev:
kullan skrev:Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.

På vilket sätt är sukros ett gift?


Ja på det sättet som beskrivs i trådstarten. Det är extremt beroendeframkallande.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2012-01-03 17:21:50

Bara för att det inte har några näringsämnen så är det inte ett gift. Gift brukar finnas en risk att dö utav. Rent vitt socker är i princip kolhydrater. Kolhydrater är lika med energi. Får man för lite näringsämnen eller för mycket energi som man inte gör av med så kan det såklart få biverkningar och likaså om man får för lite energi eller för mycket näringsämnen.

Jag brukar som sagt alltid ha socker i mitt kaffe men har nu använt kokosmjölk i en veckas tid. Blandar med choklad och fryser in dem i såna iskubspaket. Helt ok! Kaffet blir lite ljummare oxå. Fast är nog godare med socker men det är för tillfället slut. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Sheyen » 2012-01-03 18:19:09

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.

På vilket sätt är sukros ett gift?


Ja på det sättet som beskrivs i trådstarten. Det är extremt beroendeframkallande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gift
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Fenren » 2012-01-03 18:26:49

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.

På vilket sätt är sukros ett gift?


Ja på det sättet som beskrivs i trådstarten. Det är extremt beroendeframkallande.


även syre och vatten är väldigt starkt beroendeframkallande... jag vet inte om ett enda flercelligt djur som inte är beroende av både vatten och syre.

sen är vartenda ämne giftigt i tillräckligt höga koncentrationer... men det är irrelevant då man oftast anser att det ska vara giftigt i små doser för att klassas som gift.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2012-01-03 18:37:18

Ja, var och en får ju tycka och tro vad den vill. Jag ser socker som ett gift. Är det ingn annan som ser det så, så är det väl så. Jag anser det vara ett gift.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2012-01-03 20:22:26

Att det är beroendeframkallande tror jag inte är så konstigt. Vi måste ha energi för att överleva och det är sötman i nyttiga saker som har gjort/gör att vi vill ha dem. Nuförtiden är det dock mycket som t.ex godis som inte innehåller något vettigt utöver energin. Eftersom jag själv sällan, i princip aldrig äter godis och inte har några problem med för mycket energiintag så är det inga problem för mig men ett gift är det ju inte. Tar låång tid innan man dör av fetma i detta samhälle dessutom. Gift för samhället möjligtvis men det är inte så man använder ordet i andra sammanhang.

Jag kommer nog inte att köra socker i kombination med kokosmjölken förresten, är ganska säker på att det knappast kommer vara äckligare så onödigt att testa. Har precis handlat sockerbitar iofs så framtiden får utvisa om jag lyckas med detta icke-arbete.
Senast redigerad av Parvlon 2012-01-03 20:27:25, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2012-01-03 20:24:21

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Nja, där vill jag nog protestera lite. När man är ute i affären så finns det jättemånga fäller. Vissa livsmedel innehåller socker utan att egentligen behöva det. Färdig köttfärssås tex. eller köttbullar. Socker kan va med i smeten som konsistensgivare. Har egentligen ingen funktion allas i detta livsmedel men industrin har smygit in socker i receptet. Idag måste man vara näringsfysiolog för att kunna handla rätt mat utan att få produkter med socker som är insmugglat i receptet. Så det är inte så " bara ". Tom övermogna bananer kan trigga igång beroendet.

Man kan ju läsa på innehållsförteckningen och på så vis undvika de livsmedel som innehåller onödigt mycket socker. Dessutom: socker finns naturligt i de allra flesta livsmedel. Man bör inte ens avstå från socker till 100%.

Sockermissbrukare brukar ju inte käka köttbullar när de blir sötsugna. Det handlar om helt andra livsmedel. Personligen föredrar jag att käka socker direkt från sockerförpackningen - med sked.

Och jo, man har fortfarande ett val. Men om man avstår från allt som innehåller ens så lite som (överdriver lite) 0.00000000001 % socker lär man ju dö, skulle jag tro.


Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.


Nej så är det inte.
Sackaros består av en fruktos molekyl och en glukos molekyl och det är fruktos molekylen som går via levern och kan förfetta den om vi ständigt saturerar den med fruktos.
Vi behöver inte fruktos men kroppen tillverkar glukos av fett tex vid behov.


Moderator mnordgren: Fixade ett knasigt citat.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2012-04-16 20:53:25

Om hur socker göder cancer på Vetenskapens värld SVT:

http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Även i SVT2 20/4 och SVT2 21/4
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2012-04-16 21:12:33

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2012-09-18 10:49:55

Samband mellan läskintag och psykisk hälsa har studerats i Australien:

Läkartidningen - Läskdrickande – indikator på psykisk ohälsa

Arvo Hänni
överläkare, överviktsenheterna,
Akademiska sjukhuset, Uppsala, och Skönvikt, Säters sjukhus, Säter

Mängden läsk var korrelerad med förekomst av depression, psykisk stress, suicidtankar och aktuellt psykiskt hälsotillstånd men inte med oro. Efter justering för sociodemografiska och livsstilsfaktorer kvarstod en cirka 60-procentig riskökning för dessa tillstånd av psykisk ohälsa bland personer med en läskkonsumtion om minst 0,5 liter.

Ett stort läskintag i anamnesen bör således leda till misstanke om psykisk ohälsa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-18 20:57:31

Men hallå - bara för att det finns en korrelation behöver det ju inte finnas ett direkt orsaksförhållande och finns det kan det lika gärna vara åt andra hållet. Många sätter i sig något sött när de är nedstämda. Av detta följer inte att man blir nedstämd av att äta något sött.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav elle » 2012-09-18 21:26:18

Sheyen skrev:
kullan skrev:
Sheyen skrev:På vilket sätt är sukros ett gift?


Ja på det sättet som beskrivs i trådstarten. Det är extremt beroendeframkallande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gift


http://illvet.se/manniskan/kroppen/sock ... -narkotika
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2012-09-22 13:50:09

Wine skrev:Samband mellan läskintag och psykisk hälsa har studerats i Australien:

Ett stort läskintag i anamnesen bör således leda till misstanke om psykisk ohälsa.

Vad man konstaterar i studien är att en hel del människor med psykiska problem dricker mycket läsk.

Tekniker: Reparerade citatet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Zirre » 2012-09-24 17:38:47

Kan det inte handla om person?
Jag själv som ex. kan häva i mig mängder med godis utan att det ger nåt sötsug alls medan andra lätt får sötsug av att bara äta lite godis.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in