Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav lasseivägen » 2012-08-25 21:57:53

KaosPrinsessa skrev:
lasseivägen skrev:Ni som har en DSM IV aspisdiagnos får självfallet vara kvar. Vi odiagnostiserade Asihängarund får vara kvar på dispens. Men nydiagnostiserade Högfungerande Autister typ DSM V, blir per automatik bannade för evigt.

Vi som har autistiskt syndrom (HFA för min del då som det så fin kallas för) enligt DSM-IV då? Får vi vara kvar eller ej? :P

Efter att ha läst Attwood's bibel om Aspergers syndrom, har jag förstått att HFA och Asperger är två diagnoser för samma sak. Hoppas du inte tog illa upp, av min parodi på akademikernas navelskådande diskussioner.
Själv har jag nog mer och mer, efter läsningen av Olga Bogdashina och Attwood börjat känna att HFA är en OK beskrivning av mig. Har börjat betrakta Asperger som lite av en "snobb" diagnos av folk som definierar sig som savanter.
Själv kan jag ofta känna mig mer besläktade med Autistiska A-lagare i parken, än med uppblåsta Aspiska mattegenier.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-08-26 22:56:12

lasseivägen skrev:Efter att ha läst Attwood's bibel om Aspergers syndrom, har jag förstått att HFA och Asperger är två diagnoser för samma sak. Hoppas du inte tog illa upp, av min parodi på akademikernas navelskådande diskussioner.
Själv har jag nog mer och mer, efter läsningen av Olga Bogdashina och Attwood börjat känna att HFA är en OK beskrivning av mig. Har börjat betrakta Asperger som lite av en "snobb" diagnos av folk som definierar sig som savanter.
Själv kan jag ofta känna mig mer besläktade med Autistiska A-lagare i parken, än med uppblåsta Aspiska mattegenier.

Inte alls ^^ Jag förstod skämtet ^^
Jag fick autistiskt syndrom som diagnos istället för AS (även om jag ofta säger AS för de flesta tror att man är efterbliven om man säger att man har autism) för att jag hade mycket ekolali som liten (har det fortfarande ibland) och för att vissa kognitiva grejer/ADL-stuff ligger (och har alltid legat) mer efter än hos det man generellt sett ska ha vid AS. Vid AS ska man ju egentligen inte ligga efter på de grejerna enligt kriterierna, även om många gör det. Det är ett av skälen till att jag gillar förändringen av diagnosen som kommer med DSM V.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav svartamolnet » 2012-08-31 18:08:48

Elda upp DSM, alltihop...
Nej, nu blev jag kanske lite väl svart-vit, men man blir så trött ibland...

Som jag då, som fick diagnosen "autismliknade tillstånd", eller vad sjukvården nu väljer att kalla det för dagen. Lika spännande att se vad det kallas varje gång det är dags för något intyg...
Jag gjorde en NPF-utredning som vuxen. De gjorde så gott de kunde förstås, men vad är medfött och vad är pålagringar av att leva ett outhärdligt liv utan rätt stöd?

Vad är medicin-biverkningar och vad är "jag"? Utan medicinerna trädde en annan personlighet fram. Vad skulle de kalla mig just nu? Manisk? ADHD? Med en massa kaffe i mig blir jag vild, har massor av idéer. Lite concerta på det så blir jag en virvelvind, uträttar massor om jag vill, mer eller mindre fokuserat beroende på dagsformen. Sedan går medicinen ur kroppen och "Ior" kommer tillbaka, eller "Dobby" (husalfen i Harry Potter som dunkar huvudet i väggen) beroende på hur missnöjd jag känner mig just då. Ser man mig i den stunden tänker man borderline.

Skulle jag ge efter för mina impulser och alla viljor inom mig skulle jag bränna ut mig på nolltid, om jag inte tvingade mig själv till vila och återhämntning. Då skulle depressionen återkomma i vågor igen. Då kan man säga att jag är manodepressiv. Allt är ju bara en subjektiv bedömning av beteendet de ser. Det säger fortfarande inget om varför det händer!

En känslig person hamnar snett och vi måste kalla det något, måste pressa in den i ett fack! Vad blir diagnosen för dagen? Kanske kan man lika gärna dra upp en lapp ur en hatt. Jag har betett mig som om jag haft det mesta. Jag börjar kunna se varför, men den som inte varit med mig hela vägen kan inte se och benämner det på sitt sätt beroende på vad den vet. Men ingen människa känner mig så väl som jag.

Tack vare min sons nyligen slutförda utredning kan jag nu se, att sjukvården (just nu) väljer att kalla det som mest liknar "mitt ursprungliga jag" för ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning. Sedan lade världen och medicinerna och sjukvårdens otillräcklighet till lite annat på det. Men "mitt halvtrasiga jag", som sitter här nu, hon lever! Jag är glad för det! Alla gjorde så gott de kunde, även jag.

Nu jobbar vi härifrån och är glada för all ny kunskap som kommer fram. Jag önskar bara att man kunde få fram forskningsresultat snabbare! Man har ju kunnat börja se samband tydligen, att samma gener är inblandade vid flera så kallade psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska tillstånd. Kunskapen växer, men det går så trögt! Vi får söka kunskap själva också, för ibland når den inte hit till Sverige och våra läkare så fort som man skulle önska. Man ska ha tur och träffa "rätt" läkare också. Pust och stön...

Egentligen är jag hoppfull. Jag ser hur det går framåt. Jag hoppas och tror att varje generation genom ökad kunskap och forskning kan få det lite bättre. Det beror på hur kunskapen som kommer fram används; som en stämpel eller som ett hjälpmedel. Till viss del väljer vi själva vad vi ska använda den till genom hur vi ser på den. Vi kan inte välja hur andra ska se på den, bara upplysa dem vi möter genom att vara oss själva (om vi orkar). Var och en måste välja sin egen väg utifrån ork och förutsättningar.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Baba Jaga » 2012-08-31 19:39:29

I bl.a. Svenska Dagbladet har man på sista tiden kunnat läsa om HSP-personer, d.v.s. folk som är hypersensitiva. De är överkänsliga för sinnesintryck.
Läsarnas reaktion har varit stark. Massor av personer har hört av sig till tidningen och känt igen sig som HSP.
Min fråga är: Vad är det för skillnad på HSP och AS? Någon på forumet som vet?
För mig låter det ungefär som samma sak.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav segdeg » 2012-08-31 19:49:16

Baba Jaga skrev:Min fråga är: Vad är det för skillnad på HSP och AS? Någon på forumet som vet?
För mig låter det ungefär som samma sak.


Det är väl främst det att HSP kan ingå i AS men behöver inte göra det dvs det är inget kriterium för AS, HSP är väl mest sett som ett personlighetsdrag och som det något som även s.k neurotyper som NT kan vara.

:?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav svartamolnet » 2012-08-31 20:07:02

Gränsen är så suddig och luddig. Vem är NT? Kommer vi inte alla ut med någon slags diagnos om vi vill, om vi besöker en psykiater och vågar berätta om alla våra tokigheter vi gömmer i garderoben?

Nu när forskarna upptäckt att alla utom rent afrikanska personer har en varierande grad neanderthalgener i sig väcks nya frågeställningar. Jag ska inte kapa tråden med den teorin, men jag har en känsla av att en dag skippar vi alla diagnoserna och säger; du har den här och den här genen. I kombination leder det till att du har det så här, eftersom du lever som du gör och varit med om det du varit med om.

Skit samma egentligen att genen kom från en neanderthalare eller någon annan art. Generna krockade med varandra, eller med miljön eller både och och vi mådde inte bra. Jag hoppas på en framtid där de tar ett gentest och sedan kan de komma med en skräddarsydd behandling; ett paket för just dig med dina förutsättningar. Kost, miljö, medicin, allt du kan må bra av, som ett åtgärdsprogram. Man ska ju inte ta bort den egna viljan förstås, men man kan komma fram till ett synsätt där man kan föreslå vad som kan vara bra för just dig, med ditt unika sätt att vara. Sedan kan du testa och välja om du är nöjd eller inte.

Då behöver ingen vara NT eller NPF:are eller psykiskt sjuk längre, utan bara människa. En omöjlig dröm kanske...
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-31 23:08:07

Baba Jaga skrev:I bl.a. Svenska Dagbladet har man på sista tiden kunnat läsa om HSP-personer, d.v.s. folk som är hypersensitiva. De är överkänsliga för sinnesintryck.
Läsarnas reaktion har varit stark. Massor av personer har hört av sig till tidningen och känt igen sig som HSP.
Min fråga är: Vad är det för skillnad på HSP och AS? Någon på forumet som vet?
För mig låter det ungefär som samma sak.


Många med AS är HSP men för att ha AS är ju ett kriterium att man har svårt med socialt samspel. Socialt samspel ska inte bara trötta ut en för att man är känslig utan man ska ha svårt med kommunikationen. Man kan ju till exempel ha svårt att förstå icke-verbala signaler som kroppsspråk och mimik eller ha en strikt bokstavlig tolkning av språket. Man ska åtminstone haft väldigt svårt för socialt samspel som liten om jag förstått det rätt; sedan lär sig många att kamouflera sig hyfsat med tiden.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26


Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Ugglan » 2012-08-31 23:37:30

Nu har jag nåt krångel med datorn för jag kan inte citera Jesters'Tear, hur som helst, jag håller helt med om det Baba Jaga skrev, med det tillägget att det verkar som om man med AS är antingen eller (typ över eller underkänslig), något som Zombie uttryckt väl.

Men vad jag ville påpeka var att nej, det räcker att man blir trött av att vistas bland mycket människor, det krävs inte att man har svårt att läsa av och sådant, ej heller att man har svårighet att kommunicera osv, tvärtom kan man vara mycket bra på det och ja vad är då skillnaden (i de fallen) mellan HSP och AS?
Jag ser det som samma sak men det gillas inte av de som ser sig som begåvade med HSP, något som inte har det minsta att göra med en aspergerdiagnos! :shock:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2012-08-31 23:42:20

svartamolnet skrev:Då behöver ingen vara NT eller NPF:are eller psykiskt sjuk längre, utan bara människa. En omöjlig dröm kanske...

Säkert utomordentligt möjlig om några år med dagens politiska trend. Tänk vad mycket pengar man skulle spara på att kunna betrakta alla utom fysiska krymplingar som fullt friska och handikappfria.

Genom att vrida till definitionen? Inte då, våra myndigheter är så pålitliga.








:-)040
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-31 23:45:42

Ugglan skrev:Nu har jag nåt krångel med datorn för jag kan inte citera Jesters'Tear, hur som helst, jag håller helt med om det Baba Jaga skrev, med det tillägget att det verkar som om man med AS är antingen eller (typ över eller underkänslig), något som Zombie uttryckt väl.

Men vad jag ville påpeka var att nej, det räcker att man blir trött av att vistas bland mycket människor, det krävs inte att man har svårt att läsa av och sådant, ej heller att man har svårighet att kommunicera osv, tvärtom kan man vara mycket bra på det och ja vad är då skillnaden (i de fallen) mellan HSP och AS?
Jag ser det som samma sak men det gillas inte av de som ser sig som begåvade med HSP, något som inte har det minsta att göra med en aspergerdiagnos! :shock:


Man behöver alltså inte ha några som helst kommunikationsproblem för att ha AS? Oj... det är helt nytt för mig i så fall. Jag trodde inte läkare ställde AS-diagnos om man "bara" är högkänslig. Stämmer det verkligen?
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Ugglan » 2012-08-31 23:59:17

Jag har inga kommunikationsproblem av typen klassisk asperger, däremot har jag en extremkänslig perception som gör mig funktionsnedsatt (tex får jag väldigt lätt huvudvärk när jag blir överstimulerad och extremt trött och då, i dessa lägen orkar jag inte kommunicera), vilket då får räknas som sociala problem, jag orkar ju där och då inte med andra människor eller ens mig själv, men övriga svårigheter på det kommunikativa området -nix!

Men sen beror det nog väldigt mycket på vilken psykolog man har vid utredningen och läkarna, de kan ju tyvärr ingenting alls om detta (sen finns det kanske undantag, får man hoppas)!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-01 0:08:26

Ugglan skrev:Jag har inga kommunikationsproblem av typen klassisk asperger, däremot har jag en extremkänslig perception som gör mig funktionsnedsatt (tex får jag väldigt lätt huvudvärk när jag blir överstimulerad och extremt trött och då, i dessa lägen orkar jag inte kommunicera), vilket då får räknas som sociala problem, jag orkar ju där och då inte med andra människor eller ens mig själv, men övriga svårigheter på det kommunikativa området -nix!


Intressant. Jag har vissa sociala problem men mitt huvudproblem är min känslighet. Jag bokstavstolkar i och för sig ofta och kan ha svårt att förstå människors ansiktsuttryck och avsikter, jag svarar ofta på retoriska frågor och sådär men har lärt mig mycket om hur spelet funkar och är inte precis socialt handikappad längre just vad gäller kommunikationen (vilket jag var som liten). Mitt största problem, och det som främst får mig att misstänka asperger hos mig själv, är min perception och min avsaknad av "sociala muskler" - att jag inte orkar med att vara bland folk speciellt länge alls pga intryckskänslighet och att jag måste anstränga mig för att trycka tillbaka tics och bete mig rätt i det sociala samspelet. Jag tror inte att jag ger ett jättekufiskt intryck, men har sedan barnsben haft problem med att jag till exempel blir trött, apatisk och kopplar bort på kalas. När jag var på barnkalas som liten blev jag fysiskt illamående.

Jag har tänkt att jag kanske snarare uppfyller kriterierna för atypisk autism än asperger, eftersom jag har större problem med perception och social ork än med just kommunikation.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Ugglan » 2012-09-01 0:42:56

Ja det verkar vara rätt olika vad som läggs in i diagnosen asperger, frågar du mig tycker jag du verkar passa in, just därför att min stora grej också är just perceptionen. Ska också tillägga att jag kom på att jag ju uppgav att tilsammans med vissa typer av människor, såna jag tycker är tråkiga och inte känner någon gemenskap till (stela karriärister tex), inte riktigt vet vad jag ska säga. Jag är heller inte mycket för att snacka väder. Detta uppgav jag och ja det får nog räknas som en form av socialt problem även om jag aldrig upplevs det så, ha ha! Sen ska även tilläggas att jag inte lägger någon värdering i vilken typ av asperger man nu har klassisk eller inte, det finns ju ännu inte någon sån uppdelning på pappret.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-09-22 20:44:16

Ugglan skrev:Ja det verkar vara rätt olika vad som läggs in i diagnosen asperger, frågar du mig tycker jag du verkar passa in, just därför att min stora grej också är just perceptionen. Ska också tillägga att jag kom på att jag ju uppgav att tilsammans med vissa typer av människor, såna jag tycker är tråkiga och inte känner någon gemenskap till (stela karriärister tex), inte riktigt vet vad jag ska säga. Jag är heller inte mycket för att snacka väder. Detta uppgav jag och ja det får nog räknas som en form av socialt problem även om jag aldrig upplevs det så, ha ha! Sen ska även tilläggas att jag inte lägger någon värdering i vilken typ av asperger man nu har klassisk eller inte, det finns ju ännu inte någon sån uppdelning på pappret.


Som du beskriver dig borde du inte ha en AS-diagnos. Det räcker inte att man blir trött av umgänge, tröttheten ska komma av att umgänge i sig är svårt. Inte heller räcker "ha svårt för kallprat" eller "vet inte vad jag ska säga till folk som är väldigt olika mig", så är det för många NT-människor också... Antingen har din utredare sett något du inte är medveten om hos dig själv eller så är du feldiagnosticerad. :-)063

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:
    - påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
    - oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
    - brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
    - brist på social eller emotionell ömsesidighet
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Wine » 2012-10-02 16:23:27

I flera tidigare studier har det uppskattats att ca 45 % eller mer av de som nu är diagnostiserade enligt de gamla kriterierna för autismspektrumstörning inte längre skulle uppfylla kriterierna i och med de kommande förändringarna av diagnoskriterierna i DSM-V men nu verkar man ha kommit fram till att det snarare handlar om ca 10 % av de med autismspektrumstörning som inte längre skulle uppfylla kriterierna:

The New York Times - Report Sees Less Impact in New Autism Definition
By BENEDICT CAREY Published: October 2, 2012

Proposed changes to the official diagnosis of autism will not reduce the proportion of children found to have it as steeply as many have feared, scientists reported on Tuesday, in an analysis that contradicts several previous studies.

Earlier research had estimated that 45 percent or more of children currently on the “autism spectrum” would not qualify under a new definition now being refined by psychiatric researchers — a finding that generated widespread anxiety among parents who rely on state-financed services for their children. The new report, posted online Tuesday by The American Journal of Psychiatry, concluded that the number who would be excluded is closer to 10 percent.


All sides agree that the proposed criteria are narrower and will likely result in fewer diagnoses of autism, but until doctors begin using the new definition widely, the predictions of its effect are just that: predictions.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav Angerboda » 2012-12-03 14:05:25

Nu har jag inte satt mig in i de nya diagnoskriterierna för autismspektrumtillstånd. Men om jag minns rätt från en föreläsning så kommer de att bli "hårdare". Om jag tolkade det rätt så lär det bli det färre hög/välfungerande som får diagnos. Kanske ett sätt att jämna ut och snygga till siffrorna? :D Förvirrande detta. Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?



Moderator atoms - detta inlägg, samt de efterföljande, kommer urprungligen från
stor-okning-av-manniskor-som-fods-med-autismspektrumstornin-t30595.html
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-03 14:15:37

Hur får man mindre antal sjuka? Aha.. man snyggar till siffrorna. Metod.. aha.. man definierar om vilka som är drabbade eller kastar ut de i kylan. Fråga mörderaterna de vet ALLT :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav slackern » 2012-12-03 14:42:06

Angerboda skrev:Nu har jag inte satt mig in i de nya diagnoskriterierna för autismspektrumtillstånd. Men om jag minns rätt från en föreläsning så kommer de att bli "hårdare". Om jag tolkade det rätt så lär det bli det färre hög/välfungerande som får diagnos. Kanske ett sätt att jämna ut och snygga till siffrorna? :D Förvirrande detta. Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?


Tyvärr jag hittar inte nya diagnoskriterierna.

Vad jag hittade information över var att APA har godkänt nya DSM-5.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav Kanin » 2012-12-03 14:55:01

Angerboda skrev:Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?

dsm5.org tycks för närvarande kräva inloggning för kriterierna, men de står även här:
http://readerswithautism.com/2012/07/cu ... for-dsm-v/
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav Angerboda » 2012-12-03 14:55:32

slackern skrev:
Angerboda skrev:Nu har jag inte satt mig in i de nya diagnoskriterierna för autismspektrumtillstånd. Men om jag minns rätt från en föreläsning så kommer de att bli "hårdare". Om jag tolkade det rätt så lär det bli det färre hög/välfungerande som får diagnos. Kanske ett sätt att jämna ut och snygga till siffrorna? :D Förvirrande detta. Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?


Tyvärr jag hittar inte nya diagnoskriterierna.

Vad jag hittade information över var att APA har godkänt nya DSM-5.


Ok det var DSM-5 Föreläsaren pratade om. Jag var rätt trött och disträ men minns detta samt att kriterierna för ADHD går ner, eller om det delas upp i två med en lightvariant. Hon lät skämtsam och sa att det nog kommer bli en 20% som nu kommer passa in där.

Hur som jag ska inte sprida irrläror kan knappt tyda mina egna anteckningar. :-D
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav Angerboda » 2012-12-03 14:56:20

Kanin skrev:
Angerboda skrev:Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?

dsm5.org tycks för närvarande kräva inloggning för kriterierna, men de står även här:
http://readerswithautism.com/2012/07/cu ... for-dsm-v/


Tackar. :-)
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Stor ökning av människor som föds med Autismspektrumstörnin?

Inläggav slackern » 2012-12-03 15:04:31

Angerboda skrev:
slackern skrev:
Angerboda skrev:Nu har jag inte satt mig in i de nya diagnoskriterierna för autismspektrumtillstånd. Men om jag minns rätt från en föreläsning så kommer de att bli "hårdare". Om jag tolkade det rätt så lär det bli det färre hög/välfungerande som får diagnos. Kanske ett sätt att jämna ut och snygga till siffrorna? :D Förvirrande detta. Någon som har länk till de nya diagnoskriterierna?


Tyvärr jag hittar inte nya diagnoskriterierna.

Vad jag hittade information över var att APA har godkänt nya DSM-5.


Ok det var DSM-5 Föreläsaren pratade om. Jag var rätt trött och disträ men minns detta samt att kriterierna för ADHD går ner, eller om det delas upp i två med en lightvariant. Hon lät skämtsam och sa att det nog kommer bli en 20% som nu kommer passa in där.

Hur som jag ska inte sprida irrläror kan knappt tyda mina egna anteckningar. :-D


Jag har för mej att dom ska höja åldersgränsen för ADHD. Förut så måste man ha haft symptom innan 7 års ålder. Nu ska dom höja den gränsen till 12 år. Sedan om man utreder som vuxen så sänker dom hur många utav kriterierna man måste uppnå. Som barn blir det precis som nu att du måste uppnå 6 utav kriterierna. Som vuxen kommer det att räcka att uppnå 4 utav dom. Så det blir väll att det blir fler vuxna som kommer att få den kombinerade varianten utav ADHD istället för ADD.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-05 15:30:44

Hur går det med ändringen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in