Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav lars_britta » 2012-04-19 13:14:47

Lycka till då, Jagers. Det är du värd.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-04-19 15:39:00

Jagers skrev:Mötet gick väldigt bra :-)Happy , FK fick med sig mycket underlag för ansökan.
Lät som att det lutade mot beviljad Aktivitetsersättning, jag kunde dessutom söka bostadstillägg sa hon, eftersom jag bor hemma med mamma å pappa, då beräknar dem hela husets inkomst och om det behövs bostadstillägg för att hjälpa till med hyra och annat.

Så nu är det bara att vänta! :D


Grattis!! :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Peace » 2012-04-20 0:07:13

Svar på frågan: Ja.

Jag sökte för ett tag sen, men fick ej. Enligt dem så verkar det som att man i stort sett inte ska klara av någonting och att man ska ha provat alla andra möjligheter som finns. Så hur någon med enbart aspergers kan leva upp till de kriterierna är ett mysterium för mig.

Förra våren fick jag dock det beviljat för förlängd skolgång. Verkar som det är betydligt lättare att få.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-20 11:20:27

Själv fick jag nyss igenom Aktivitetsersättning för 1 år och 8 månader, känns skönt med lite längre tid denna gång. Innan har jag bara fått för 1 år i taget vilket har varit jobbigt då man börjar oroa sig ca 4-5 månader innan ersättningen går ut och sen tar det ca 1 månad innan man lugnat sig efter det att det har gått igenom.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-04-20 13:33:59

Peace skrev:Så hur någon med enbart aspergers kan leva upp till de kriterierna är ett mysterium för mig.

Men jag har inte enbart asperger, jag har social fobi och förhöjda oro och ångestnivåer och dem praktiker jag testat har inte funkat somsagt.

Arbetsförmåga: 0
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Kanin » 2012-04-20 15:40:07

Jag fick hel sjukersättning, tills vidare, efter ett halvt års sjukskrivning (jag har aldrig varit sjukskriven tidigare), utan några rehabiliteringsförsök eller liknande (jag slapp till och med skicka en ansökan). Ända är Asperger's syndrom den enda diagnos (av två) jag har som påverkar min arbetsförmåga. Så det bör vara fullt möjligt att få aktivitetsersättning utan någon annan diagnos, bara du har en läkare som är bra på att skriva läkarutlåtande och en snäll handläggare på försäkringskassan.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-20 16:16:16

@KaosPrinsessa, Så i stort sett är du i stressläge året om? (om man hårddrar det)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-20 17:12:39

plåtmonster skrev:@KaosPrinsessa, Så i stort sett är du i stressläge året om? (om man hårddrar det)

Jag är stressad nästan hela tiden över något. Är ju så jäkla mkt som man måste ska göra och sånt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav plåtmonster » 2012-04-20 17:17:22

Borde försöka få över det till permanent ersättning. Inte för att det skulle vara enkelt men ändå.

Lite moment 22 över det hela. Så länge det är en årlig prövning så blir det stress vilket gör det svårt att "komma tillbaks". Men man vill inte göra det permanent heller för att inte tappa kontrollen. Eller något sådant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Peace » 2012-04-20 19:11:14

Jagers skrev:Men jag har inte enbart asperger, jag har social fobi och förhöjda oro och ångestnivåer och dem praktiker jag testat har inte funkat somsagt.

Har också social fobi (dock inte diagnos) och oroar mig betydligt mer för saker än de flesta andra. En praktikplats du varit på hade ju funkat, skrev du.

Jagers skrev:Arbetsförmåga: 0

Det tror jag faktiskt inte på. Att du kanske har tillräckligt låg arbetsförmåga för att få aktivitetsersättning, men knappast 0. Ska man ha 0 arbetsförmåga så får man vara antingen riktigt gravt förståndshandikappad, helkroppsförlamad, eller så sjuk att man fysiskt inte orkar något. i min mening.


Kanin skrev:Jag fick hel sjukersättning, tills vidare, efter ett halvt års sjukskrivning (jag har aldrig varit sjukskriven tidigare), utan några rehabiliteringsförsök eller liknande (jag slapp till och med skicka en ansökan). Ända är Asperger's syndrom den enda diagnos (av två) jag har som påverkar min arbetsförmåga. Så det bör vara fullt möjligt att få aktivitetsersättning utan någon annan diagnos, bara du har en läkare som är bra på att skriva läkarutlåtande och en snäll handläggare på försäkringskassan.

Då hade du en extrem tur.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-20 21:11:29

plåtmonster skrev:Borde försöka få över det till permanent ersättning. Inte för att det skulle vara enkelt men ändå.

Lite moment 22 över det hela. Så länge det är en årlig prövning så blir det stress vilket gör det svårt att "komma tillbaks". Men man vill inte göra det permanent heller för att inte tappa kontrollen. Eller något sådant.


Näe permanent skulle jag inte vilja ha för jag vill ju kunna jobba någon gång. Hoppas ju på det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-04-20 21:38:14

KaosPrinsessa skrev:Näe permanent skulle jag inte vilja ha för jag vill ju kunna jobba någon gång. Hoppas ju på det.

Man kan bryta sjuk-/aktivitetsersättningen och börja jobba om man orkar, den är inte "permanent".
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-20 23:34:09

Zima33 skrev:Man kan bryta sjuk-/aktivitetsersättningen och börja jobba om man orkar, den är inte "permanent".

Det har jag inte sagt att det är heller. Har aktivitetsersättning nu.
Men man kan få sjukersättning permanent för det vet jag folk som har.
Där FK har bedömt att deras arbetsförmåga är helt nedsatt och alltid kommer att vara det.
Något jag inte skulle vilja försöka få igenom då jag som sagt hoppas på att kunna jobba nån gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-04-21 3:02:43

Peace skrev:En praktikplats du varit på hade ju funkat, skrev du.

Njae, det var mer en daglig verksamhet, om ens det.
Peace skrev:Det tror jag faktiskt inte på. Att du kanske har tillräckligt låg arbetsförmåga för att få aktivitetsersättning, men knappast 0. Ska man ha 0 arbetsförmåga så får man vara antingen riktigt gravt förståndshandikappad, helkroppsförlamad, eller så sjuk att man fysiskt inte orkar något. i min mening.

Jo, 0 är den nog inte precis som du säger, kanske har 0.1 av 100 i arbetsförmåga just nu.
Och precis som du säger så är den antagligen tillräckligt låg för aktivitetsersättning.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-04-21 9:35:27

Jagers skrev:Jo, 0 är den nog inte precis som du säger, kanske har 0.1 av 100 i arbetsförmåga just nu.

Det tror jag inte på. Jag tror inte att du har så pass nedsatt arbetsförmåga att du max skulle kunna jobba i ca 12 minuter per månad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-04-21 9:40:06

Sheyen skrev:
Jagers skrev:Jo, 0 är den nog inte precis som du säger, kanske har 0.1 av 100 i arbetsförmåga just nu.

Det tror jag inte på. Jag tror inte att du har så pass nedsatt arbetsförmåga att du max skulle kunna jobba i ca 12 minuter per månad.


Det vet väl inte du någonting om. har hans läkare gjort den bedömningen så är det så. Då kan man ju fråga sig varför du inte har nåt jobb eller daglig verksamhet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-04-21 9:48:17

kullan skrev:
Sheyen skrev:
Jagers skrev:Jo, 0 är den nog inte precis som du säger, kanske har 0.1 av 100 i arbetsförmåga just nu.

Det tror jag inte på. Jag tror inte att du har så pass nedsatt arbetsförmåga att du max skulle kunna jobba i ca 12 minuter per månad.


Det vet väl inte du någonting om. har hans läkare gjort den bedömningen så är det så. Då kan man ju fråga sig varför du inte har nåt jobb eller daglig verksamhet.

Jo. Om man visar sig vara någorlunda klar i huvudet genom att kunna vara aktiv på ett internetforum så har man bevisat att man klarar av att arbeta mer än 12 minuter i månaden. Det säger sig självt. Med det sagt menar jag dock inte att han har 100% arbetsförmåga. Jag ifrågasätter inte hans rätt till aktivitetsersättning; jag ifrågasätter bara hans arbetsförmåga.

Ja, fråga dig det du. Varför jag inte har varken jobb eller daglig verksamhet. (Hint) Det kan bero på att jag har psykiska problem.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav slackern » 2012-04-21 12:24:26

Sheyen skrev:Jo. Om man visar sig vara någorlunda klar i huvudet genom att kunna vara aktiv på ett internetforum så har man bevisat att man klarar av att arbeta mer än 12 minuter i månaden. Det säger sig självt. Med det sagt menar jag dock inte att han har 100% arbetsförmåga. Jag ifrågasätter inte hans rätt till aktivitetsersättning; jag ifrågasätter bara hans arbetsförmåga.

Ja, fråga dig det du. Varför jag inte har varken jobb eller daglig verksamhet. (Hint) Det kan bero på att jag har psykiska problem.


Fast FK räknar att om man inte klarar av att jobba 10 timmar per vecka alltså 25%. Så har man 0 arbetsförmåga. Och uppenbarligen så har hans läkare bedömt att han har 0 arbetsförmåga. Så du får värdera in din personliga uppfattning och den norm som gäller för samhället i övrigt.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Kanin » 2012-04-21 15:29:42

Sheyen skrev:Jo. Om man visar sig vara någorlunda klar i huvudet genom att kunna vara aktiv på ett internetforum så har man bevisat att man klarar av att arbeta mer än 12 minuter i månaden. Det säger sig självt. Med det sagt menar jag dock inte att han har 100% arbetsförmåga. Jag ifrågasätter inte hans rätt till aktivitetsersättning; jag ifrågasätter bara hans arbetsförmåga.

Du förenklar begreppet arbetsförmåga. Att orka utföra en självvald arbetsinsats i sitt hem är inte det samma som att genomföra arbetsuppgifter på arbetsmarknaden. Du bör också se till vad genomförandet av arbetsuppgifter kostar - om det till exempel leder till kraftig ångest och stress.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-07-19 15:29:59

Så, idag blev jag beviljad aktivitetsersättning ! :)
Är jätteglad och hoppas på att det blir så bra som jag fantiserat om.

Ska ringa min handläggare nästa vecka och höra med henne om jag kan börja ta pianolektioner :) nånting som jag alltid velat gjort, skulle nog vara en bra första aktivitet oxå för å komma igång långsammt!

Beslutet gäller i tre år för 100% nedsatt arbetsförmåga.
Kändes inte som att det var speciellt svårt för mig att bli beviljad.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-07-19 18:35:02

Jagers skrev:
Beslutet gäller i tre år för 100% nedsatt arbetsförmåga.
Kändes inte som att det var speciellt svårt för mig att bli beviljad.

Grattis! Vad skönt för dig! :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Nebukadnessar » 2012-07-19 21:18:37

Vilket 3:e gradens förhör av TS det blev här!
Nebukadnessar
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2012-04-09

Hur går förnying av Aktivitetsersättning till

Inläggav Stolpskott » 2013-07-10 17:51:41

Som rubriken lyder, hur brukar det gå till? Jag vet att man behöver läkarintyg, behöver läkaren bara skicka diagnosen eller ska dom skriva ett intyg på att man faktiskt inte klarar av arbete?
Är det nått övrigt man behöver bifoga? Och hur strikta brukar fk vara angående förnyelse?

Diagnoserna är bipolär och aspergers i mitt fall

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om aktivitetsersättning.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Hur går förnying av Aktivitetsersättning till

Inläggav Azo85 » 2013-07-10 17:57:20

Kommer inte riktigt ihåg. Hade det varit en stor process med problem eller stora ansträngningar från min sida borde jag ha kommit ihåg det. Som jag minns det var det ett telefonsamtal med min dåvarande (byts hela tiden) handläggare på Försäkringskassan samt att jag sade till min kontaktperson på psykiatrin att be min läkare skicka in ett intyg. Var inga problem och kommer inte ihåg att jag behövde anstränga mig eller argumentera för min sak det minsta utan det gick i princip automatiskt.

Min ersättning baseras enbart på bipolär sjukdom då jag vid tillfället inte hade en asperger diagnos. Fick förnyat 2 år i alla fall.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in