Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:15:34

Jagers skrev:och vad skulle det leda till?


jobb, kanske?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:16:03

Fenren skrev:
Jagers skrev:och vad skulle det leda till?


jobb, kanske?

Vi pratade juh om att jag inte ens kan jobba.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:18:54

TS vill ju bara veta om det är svårt att få aktivitetsersättning. Inte få sin ev, arbetsförmåga ifrågasatt. Lägg av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:19:20

Jagers skrev:
Fenren skrev:
Jagers skrev:och vad skulle det leda till?


jobb, kanske?

Vi pratade juh om att jag inte ens kan jobba.

Varför skulle det då eventuellt bli aktuellt med mer plugg om du får aktivitetsersättning? Ger pengar dig motivation? Går du med på att plugga endast om du får pengar från staten? Jag förstår inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:20:47

Jagers skrev:Vi pratade juh om att jag inte ens kan jobba.


du pratade om det, ja.

du har inte sagt varför du inte skulle kunna jobba. du har sagt att det fungerade på ett jobb.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:21:32

kullan skrev:TS vill ju bara veta om det är svårt att få aktivitetsersättning. Inte få sin ev, arbetsförmåga ifrågasatt. Lägg av.


och det beror ju helt på hans arbetsförmåga
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:25:03

Fenren skrev:
kullan skrev:TS vill ju bara veta om det är svårt att få aktivitetsersättning. Inte få sin ev, arbetsförmåga ifrågasatt. Lägg av.


och det beror ju helt på hans arbetsförmåga


Som har blivit bedömd som noll har han ju skrivit.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:26:13

kullan skrev:
Fenren skrev:
kullan skrev:TS vill ju bara veta om det är svårt att få aktivitetsersättning. Inte få sin ev, arbetsförmåga ifrågasatt. Lägg av.


och det beror ju helt på hans arbetsförmåga


Som har blivit bedömd som noll har han ju skrivit.

Var har han skrivit det? Citera.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:27:26

Fenren skrev:
Jagers skrev:Vi pratade juh om att jag inte ens kan jobba.


du pratade om det, ja.

du har inte sagt varför du inte skulle kunna jobba. du har sagt att det fungerade på ett jobb.

Vart har jag sagt att det fungerade på ett jobb? jag har inte ens haft ett jobb, bara praktik.

Sheyen skrev:Varför skulle det då eventuellt bli aktuellt med mer plugg om du får aktivitetsersättning? Ger pengar dig motivation? Går du med på att plugga endast om du får pengar från staten? Jag förstår inte.

Jo, för jag tror inte att jag har rätt till att plugga nu när jag har social-bidraget, och om jag får aktivitetsersättningen så får jag rätt till mer stöd och fler grejjer, så jag misstänker att dem även kan ge mig mer stöd/speciella skolor att gå i då.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:29:28

Jagers skrev:Jo, för jag tror inte att jag har rätt till att plugga nu när jag har social-bidraget, och om jag får aktivitetsersättningen så får jag rätt till mer stöd och fler grejjer, så jag misstänker att dem även kan ge mig mer stöd/speciella skolor att gå i då.


nej, man kan inte ha socialbidrag när man pluggar. man har CSN-pengar då

Jagers skrev:Vart har jag sagt att det fungerade på ett jobb? jag har inte ens haft ett jobb, bara praktik.


det var det jag menade.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:32:42

Fenren skrev:
Jagers skrev:Vart har jag sagt att det fungerade på ett jobb? jag har inte ens haft ett jobb, bara praktik.

det var det jag menade.


Vilken praktikplats syftade du på då isåfall? som du tyckte funkade bra?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:34:19

Jagers skrev:Jag hadde ett möte förra veckan med kurator från Hab, arbetsförmedlingen, å socialen, å alla var överens om att aktivitetsersättning var bäst för mig, det finns inga alternativ för mig om jag inte går på aktivitetsersättning tydligen, har inte rätt till samma hjälp utan aktivitetsersättning,


Där kan man väl säga är svaret Sheyen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 20:35:23

Jagers skrev:Vilken praktikplats syftade du på då isåfall? som du tyckte funkade bra?


det var du som sa att en fungerade bra

Jagers skrev:den praktiken som inte har vart med nån i familjen och som funkat bäst var en bilverkstad (egen företagare) där jag var i 6 månader. men enda anledningen att det funkade så bra som det gjorde var att det var helt fritt att göra exakt vad jag ville,
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:37:24

kullan skrev:
Jagers skrev:Jag hadde ett möte förra veckan med kurator från Hab, arbetsförmedlingen, å socialen, å alla var överens om att aktivitetsersättning var bäst för mig, det finns inga alternativ för mig om jag inte går på aktivitetsersättning tydligen, har inte rätt till samma hjälp utan aktivitetsersättning,


Där kan man väl säga är svaret Sheyen.

Det kan man säkert, men det var inte vad du skrev:

kullan skrev:Som har blivit bedömd som noll har han ju skrivit.

Var skrev han det?

Han har ju inte ens ansökt om aktivitetsersättning, så han har inte fått en sådan bedömning ännu.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:38:34

Fenren skrev:det var du som sa att en fungerade bra

Jag skrev oxå att tillochmed arbetsförmedlingen såg denna "arbetsplats" mer som en daglig verksamhet.
Det var dessutom ett tag sedan, är mycket mindre social nu.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:39:07

Äh hade ni fått som ni velat hade ingen fått nåt bidrag. Inte ens dom som behöver det. Fy säger jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:43:24

Jagers skrev:
Sheyen skrev:Varför skulle det då eventuellt bli aktuellt med mer plugg om du får aktivitetsersättning? Ger pengar dig motivation? Går du med på att plugga endast om du får pengar från staten? Jag förstår inte.

Jo, för jag tror inte att jag har rätt till att plugga nu när jag har social-bidraget, och om jag får aktivitetsersättningen så får jag rätt till mer stöd och fler grejjer, så jag misstänker att dem även kan ge mig mer stöd/speciella skolor att gå i då.

Du behöver inte ha aktivitetsersättning för att få gå i "speciella skolor". Du kan få CSN-pengar när du pluggar - precis som de andra som pluggar får.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:46:13

kullan skrev:Äh hade ni fått som ni velat hade ingen fått nåt bidrag. Inte ens dom som behöver det. Fy säger jag.

"Inte ens de som behöver det"? Jo, men det som inte behöver det ska ju verkligen inte ha det!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-01-26 20:46:25

Sheyen skrev:Du behöver inte ha aktivitetsersättning för att få gå i "speciella skolor". Du kan få CSN-pengar när du pluggar - precis som de andra som pluggar får.

TS kanske har ett funktionshinder som ger rätt till förlängd skolgång med aktivitetsersättning. :idea:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 20:46:33

Sheyen skrev:
Jagers skrev:
Sheyen skrev:Varför skulle det då eventuellt bli aktuellt med mer plugg om du får aktivitetsersättning? Ger pengar dig motivation? Går du med på att plugga endast om du får pengar från staten? Jag förstår inte.

Jo, för jag tror inte att jag har rätt till att plugga nu när jag har social-bidraget, och om jag får aktivitetsersättningen så får jag rätt till mer stöd och fler grejjer, så jag misstänker att dem även kan ge mig mer stöd/speciella skolor att gå i då.

Du behöver inte ha aktivitetsersättning för att få gå i "speciella skolor". Du kan få CSN-pengar när du pluggar - precis som de andra som pluggar får.

Du menar CSN-Lån? jag tänker inte ta lån.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kullan » 2012-01-26 20:46:50

Men han kanske vill ha annat stöd från samhället oxå. Tex. kontaktperson och boendestöd när han får eget boende. Då kanske han måste ha aktivitetsstöd för att ens kunna ansöka om denna hjälp. det var nog det dom menade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 20:49:19

kullan skrev:Men han kanske vill ha annat stöd från samhället oxå. Tex. kontaktperson och boendestöd när han får eget boende. Då kanske han måste ha aktivitetsstöd för att ens kunna ansöka om denna hjälp. det var nog det dom menade.

Man kan få stöd från samhället (kontaktperson, boendestöd etc.) även om man inte har aktivitetsersättning.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav slackern » 2012-01-26 20:49:27

Sheyen skrev:
Jagers skrev:
Sheyen skrev:Varför skulle det då eventuellt bli aktuellt med mer plugg om du får aktivitetsersättning? Ger pengar dig motivation? Går du med på att plugga endast om du får pengar från staten? Jag förstår inte.

Jo, för jag tror inte att jag har rätt till att plugga nu när jag har social-bidraget, och om jag får aktivitetsersättningen så får jag rätt till mer stöd och fler grejjer, så jag misstänker att dem även kan ge mig mer stöd/speciella skolor att gå i då.

Du behöver inte ha aktivitetsersättning för att få gå i "speciella skolor". Du kan få CSN-pengar när du pluggar - precis som de andra som pluggar får.


Och man har även rätt till att få aktivitetsersättning om man behöver det. Och som du säkert har läst så bedömer flera instanser att han gör det. Men att han inte har sökt det ännu. Så han har lika stor rättighet som du att få aktivitetsersättning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Zima33 » 2012-01-26 20:49:47

Juddy skrev:Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.

Jo det finns tidsbegränsad, har själv tidsbegränsad trots att det inte ska finnas...
Senast redigerad av Zima33 2012-01-26 20:50:43, redigerad totalt 2 gånger.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in