Komma igång med android.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-23 11:23:21

Upptäckte fler saker som jag känner att jag bör kommentera!
Kimmelie skrev:Men Google ser dig, och de säljer all info om dig "till högstbjudande"...

De säljer inte personlig information, däremot samlar de in information om dina surfvanor för att ge reklamköparna så mycket valuta som möjligt för sina pengar.

Det finns en inställning i telefonen angående anpassad reklam, slår man av den så får man inte mindre reklam, bara mycket konstigare och det är väl varken du, reklamköparen eller Google betjänt av, då är det bättre att radikalt minska reklamen som du ser genom mitt tips ovan (dvs Ad-free).

En app som jag tycker är trevlig att ha är en QR kod-läsare (QR-kod är de fyrkantiga koderna man ser lite här och där på stan, de kan innehålla all möjlig info, många gånger en webbadress), läsarna brukar även kunna klara av att läsa andra streckkoder, åtminstone den jag använder QRdroid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 11:28:59

Ett av mina bästa strömspartips är att sätta på flight mode så fort man inte ska använda mobilen på en stund och naturligtvis inte väntar samtal osv. Det har gjort att jag ofta laddar varannan dag istället för varje vilket trots allt är en viss förbättring! 8)

Lite trist råd erkännes att sätta tvångströja på mobilen på det sättet. Men åas har vi aspisar ofta inte lika mycket socialt umgänge som entisar och kan därför ibland "stänga av" med gott samvete..Dessutom stryper man reklam-trafik och allt vad det kan vara..
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-23 12:03:57

Tack för alla tips, jätteintressant alltihop. Tjohoo! :-)179

barracuber skrev:
Danne skrev:4. Appar, drar ström och kontaktar nätet. Går tydligen att förhindra, men hur gör man det på bästa sätt, utan att förhindra apparnas funktion? Är alla gratisappar skitdåligt programmerade så dom drar massa ström?

Jag såg en länk till nån undersökning nyligen att gratisappar drog mest onödig ström, glömde dock att sätta bokmärke. Vill man slippa det är nog bästa sättet att helt enkelt undvika gratisappar. Tvivlar på att man skulle bli jättemycket nöjdare bara för att man betalar några de få slantar som betalversionerna brukar kosta. Däremot kan man ju göra det för att stödja utvecklaren så att han fortsätter bygga appar. Har svårt att tro att särskilt många utvecklare medvetet skulle lägga in "strömtjuvar" i gratisapparna; det känns inte särskilt proffsigt eller definitivt inte hederligt.

Jo, jag läste en stor artikel i tidningen Android om just detta, medan jag väntade på att telefonen skulle levereras. Och det verkar inte vara illvilja eller så, utan mest att apparna är dåligt/ineffektivt skrivna i programmeringen.

I den tidningen fanns det även en motsvarande artikel om hur appar läcker information om användaren och kontaktar nätet hur som helst. Det är nog köpet av den tidningen som till stor del orsakade den här tråden, man blev ju inte direkt mindre lugn efter man lsäte den. 8)

Men många bra svar här, jättekul att så många har så mycket vettigt att komma med.
Byta operativsystem lär jag inte göra nu, roota vette 17, tror jag lugnar mig med det en stund tills jag lärt mig telefonen mera.

Ställa in i flygläge är inte nåt för mig, annat än kanske nattetid. Jag behöver vara tillgänglig för andra för det mesta. Däremot stänga av 3G kan ju vara ett alternativ jag hört från annat håll också, så det kanske jag provar när jag ändå inte surfar hela tiden.

Men jag slänger in en faktor till här: Jag uppehåller mig mycket på en plats som är rena svarta hålet av täckning. Skitkass täckning inne helt enkelt, finns bara en plats som funkar bra att prata i telefon på och inte ens det funkar toppenbra. Så surfandet går sådär, men datorn funkar ju till det. Men... därför är det intressant med saker som wi-fi och kunna stänga av olika nät.

Hur gör jag för att surfa på wi-fi? Behöver jag göra något aktivt själv, eller väljer telefonen det automatiskt? Det kan ju vara så att det funkar bättre att surfa på grannarna än mitt eget, är mest därför jag frågar. :-)Happy
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Komma igång med android.

Inläggav earlydayminer » 2012-06-23 12:18:19

Totalt minus på att jag måste ladda batteriet varje dag. :x icon En telefon för över 5000 SEK, högteknologisk smartphone. Min Nokia E52 för 2300 SEK, simplistisk smartphone, klarade 7 dagar pillande!

Jadå, jag ser skillnaden och vet varför.. Men ändå! Det känns väldigt tråkigt. När man har en telefon som är extremt rolig och intressant att pilla med, då är downtime ens värsta fiende.

Finns det någon mediaspelare likt foobar2000?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-23 13:01:35

Första gången man kopplar upp på ett nytt WiFi måste man berätta för telefonen via inställningsmenyn (finns säkerligen appar som kan underlätta) att man vill använda just det WiFi-nätet, annars brukar uppkopplingen skötas helt automatiskt.

Alla WiFi-nät har dock inte internetkoppling och en del kanske man ska undvika om man inte vill riskera att släppa ifrån sig information om det man gör på mobilen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 14:22:47

Använd krypterade länkar så är den saken löst, och framförallt digital signering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 15:09:03

@EDM

Winamp är bra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav earlydayminer » 2012-06-23 16:16:10

barracuber skrev:@EDM

Winamp är bra.


Suger mycket ström? Jag vill ha en supersimpel som drar skitlite! :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 16:26:16

mpg123 ..?

Vet ej om den finns till Android, men effektiv är den!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 17:14:16

earlydayminer skrev:
barracuber skrev:@EDM

Winamp är bra.


Suger mycket ström? Jag vill ha en supersimpel som drar skitlite! :lol:


Vet ej hur mycket den drar men den är minimalistisk: http://protechgeek.com/instamusic-minim ... r-android/

Har du testat VLC för droid? Den är ju väldigt avskalad på dator
http://protechgeek.com/vlc-player-for-android/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 17:26:52

Danne skrev:Men jag slänger in en faktor till här: Jag uppehåller mig mycket på en plats som är rena svarta hålet av täckning. Skitkass täckning inne helt enkelt, finns bara en plats som funkar bra att prata i telefon på och inte ens det funkar toppenbra. Så surfandet går sådär, men datorn funkar ju till det. Men... därför är det intressant med saker som wi-fi och kunna stänga av olika nät.


Fattar som att datorns internet är bättre än mobilens 3G. Då skulle du kunna dela ut datorns internet till mobilen. Men bara ifall du har Windows 7.
Skaffa din egen Wifi Hotspot med Connectify och Windows 7

googling: windows 7 as wifi hotspot
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 18:35:05

Varför skulle det inte fungera med BSD eller Linux?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 19:04:26

plåtmonster skrev:Varför skulle det inte fungera med BSD eller Linux?


Självklart, bara antog Windows, har inte hört något annat, Danne är ingen direkt nykomling här på forumet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 19:04:26

plåtmonster skrev:Varför skulle det inte fungera med BSD eller Linux?


Självklart, bara antog Windows, har inte hört något annat, Danne är ingen direkt nykomling här på forumet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-23 23:12:45

barracuber skrev:Fattar som att datorns internet är bättre än mobilens 3G. Då skulle du kunna dela ut datorns internet till mobilen. Men bara ifall du har Windows 7.

Men datorns bredband är ej trådlöst, ej heller vill jag ha det så. (Har redan haft den tanken annars.) Sen körs det med XP, inte 7.

barracuber skrev:
plåtmonster skrev:Varför skulle det inte fungera med BSD eller Linux?

Självklart, bara antog Windows, har inte hört något annat, Danne är ingen direkt nykomling här på forumet.

Så är det, barracuber har bra koll på mig verkar det som. :D
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-23 23:19:57

Danne skrev:Men jag slänger in en faktor till här: Jag uppehåller mig mycket på en plats som är rena svarta hålet av täckning. Skitkass täckning inne helt enkelt, finns bara en plats som funkar bra att prata i telefon på och inte ens det funkar toppenbra. Så surfandet går sådär, men datorn funkar ju till det. Men... därför är det intressant med saker som wi-fi och kunna stänga av olika nät.

Om du inte har trådlöst nätverk på det stället så rekommenderar jag att du införskaffar en billig trådlös router för att kunna köra WiFi, då kan du ringa via ex.vis Skype om du relativt enkelt vill ringa mha mobilen utan att krångla med täckningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-24 8:20:18

Miche skrev:Om du inte har trådlöst nätverk på det stället så rekommenderar jag att du införskaffar en billig trådlös router för att kunna köra WiFi, då kan du ringa via ex.vis Skype om du relativt enkelt vill ringa mha mobilen utan att krångla med täckningen.

Hmm... undersökt lite. Och ComHem's modem klarar ju både kabel och trådlöst, och enligt andra på nätet går det tydligen att köra bägge samtidigt. Ska rota lite mer i det, och se om jag vågar testa. Tydligen många som haft problem med det modemet, och vill inte sabba bredbandets funktion på kabeln till den stationära datorn. (Och nej, vill inte köra trådlöst till den.)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Komma igång med android.

Inläggav JvA00 » 2012-06-24 11:40:50

Om du har ett hyfsat nytt modem från ComHem finns en knapp du kan trycka på för att aktivera det trådlösa nätet. Det påverkar inte nätverkskabelsfunktionen utan båda fungerar parallellt.

En inflik också om att Google samlar in data om dig och behovet av Google-konto för att kunna dra hem appar från exempelvis Google Play:
Visst, de samlar in data om dig, men inte om dig som person. Google Play är ett centralt och smidigt ställe du kan dra hem appar ifrån, som sköter uppdateringar av de osv. Ponera att du har installerat 10-20 st appar manuellt. Hur kul är det att då och då behöva kolla om det finns nya versioner? Skönare att ha Google-konto, ge upp lite av sin själ och låta uppdateringar ske automatiskt, tänker jag.

Dessutom tror jag risken är större att vi träffas av en asteroid än att några uppgifter om specifikt oss, och då personuppgifter i synnerhet, läcker till några farliga personer som kidnappar oss och sätter oss i assrape-prison ;-)

Det jag försöker säga är att: prova! Kör med Google-konto någon vecka och känn av läget. Använd flight mode när du ska göra saker du inte vill att någon ska kunna se. T ex var du varit, vilka appar du använt m m. Det fungerar så länge dina appar inte kräver internet- eller mobil-åtkomst.

Behöver du vara anonym när du surfar rekommenderar jag att kika på Tor-projektet eller köpa tjänsten Anonine från www.anonine.se.

Slutligen en app-rekommendation:
SMS Backup+
Gratis och kan backupa alla sms, mms och call-list på telefonen automatiskt mot din GMail. Skitsmidigt ifall man någon gång behöver nollställa den till fabriksläge, för då kan den synka tillbaka alla sms och mms igen, från ditt Google-konto.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-24 16:52:06

JvA00 skrev:Om du har ett hyfsat nytt modem från ComHem finns en knapp du kan trycka på för att aktivera det trådlösa nätet. Det påverkar inte nätverkskabelsfunktionen utan båda fungerar parallellt.

Det är ett cisco epc2425 modem. Många hits på nätet om problem med det. Är det verkligen bara att trycka på knappen? Måste man inte ställa in massa saker som det står i deras snabbistallationsguide? T.ex. säkerhet/kryptering? Förklara gärna hur jag ska göra, tycker allt det där verkar skitkrångligt. :-)006
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Sv: Komma igång med android.

Inläggav Zirre » 2012-06-24 19:00:13

Annars finns http://www.swedroid.se och deras forum.

Rekommenderar
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-25 11:46:55

Danne skrev:Är det verkligen bara att trycka på knappen? Måste man inte ställa in massa saker som det står i deras snabbistallationsguide? T.ex. säkerhet/kryptering? Förklara gärna hur jag ska göra, tycker allt det där verkar skitkrångligt. :-)006

Jag har startat en generell tråd om trådlösa routrar, hoppas du kan få lite tips i den:
Konfigurera trådlös router (WiFi)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-26 13:30:01

barracuber skrev:
earlydayminer skrev:
barracuber skrev:@EDM

Winamp är bra.


Suger mycket ström? Jag vill ha en supersimpel som drar skitlite! :lol:


Vet ej hur mycket den drar men den är minimalistisk: http://protechgeek.com/instamusic-minim ... r-android/

Har du testat VLC för droid? Den är ju väldigt avskalad på dator
http://protechgeek.com/vlc-player-for-android/


Ännu ett tips på en avskalad mediaplayer, enligt en recencent den bästa appen för den "batterimedvetne": Micro Player. Kolla även Related Apps på den sidan.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav radix » 2012-08-09 10:09:09

Använder Jorte-kalendern, den är rätt bra.
Även installerat Instant Heart Rate i syfte att hålla lite koll på stresstillstånd.
Resrobot är bra till att hålla koll på tåg och busstider, och så har jag en eller två ebook-läsare för att kunna läsa bok i stökiga miljöer där jag inte behöver vara uppmärksam på nåt, tex café buss osv.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-08-09 10:17:06

radix skrev:Använder Jorte-kalendern, den är rätt bra.


jag har kört den och det var ok. Den är väl inte bara kalender utan även todo mm.

Sedan har jag testat Business Calendar som var jättebra. Att den var långsam var nog min gamla mobils fel...

Nu har jag bytt till en nyare mobil - Sony Ericsson Xperia Arc S - går betydligt snabbare! Upptäckte nyligen en som heter aCalendar och den är den snabbaste jag sett. Dessutom gillar jag sättet att bläddra mellan veckorna - man bara swipar uppåt och nedåt; detta var mycket bökigare både i Business eller i Jorte, vad jag minns.

radix skrev:
Även installerat Instant Heart Rate i syfte att hålla lite koll på stresstillstånd.


Samma här.

radix skrev:Resrobot är bra till att hålla koll på tåg och busstider, och så har jag en eller två ebook-läsare för att kunna läsa bok i stökiga miljöer där jag inte behöver vara uppmärksam på nåt, tex café buss osv.


Finns flera bra ebookläsare. Jag kör Aldiko Book Reader som klarar att låna eböcker på biblioteken. Lär även finnas en annan som klarar det som heter Blue-nånting.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in