Komma igång med android.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-22 12:26:49

Jag har nu blivit med android-telefon. En Samsung Galaxy S2 med Android 4.0.3. Till det har jag Tele2's Maxi unlimited abbonemang, fast pris - ring hur mycket jag vill och 10Gb/mån surf ingår.

Som ny och oinsatt i alla termer och och vad folk gaggar om, så hoppas jag här nu kunna få lite nybörjarhjälp med att komma igång med min telefon. Självfallet är jag aspig och har mina egna idéer och funderingar, så därför skapar jag en egen tråd för att få veta just det jag behöver.

Vad jag vill: Jag vill kunna använda telefonen ordentligt, men helst utan att storebror ser mig (i vart fall för mycket). Jag vill ha bra säkerhet, så inte lösenord och sånt kommer på villovägar. Jag vill behålla strömförbrukningen på en låg nivå, vill inte behöva ladda i tid och otid stup i kvarten. Spel är inte så intressant, ej heller "skoj"-appar som inte gör nytta. Jag har hellre färre appar och behåller resurserna kvar i telefonen.

Frågor:

1. Jag måste antagligen skaffa ett Google konto? Är inte det att öppna dörren till storebror ganska rejält? Berätta gärna lite om det, och hur man kan förhålla sig till det.

2. Roota telefonen ? Det har jag hört en del om, och det jag hört tilltalar mig. Men är det nödvändigt, bra att göra, värt det, och hur 17 gör man det på bästa och säkraste sätt i så fall?

3. Hur funkar det där med Wi-fi? Surfar jag på nån annans nät, eller är det på mitt abonnemang, eller hur går det till egentligen?

4. Appar, drar ström och kontaktar nätet. Går tydligen att förhindra, men hur gör man det på bästa sätt, utan att förhindra apparnas funktion? Är alla gratisappar skitdåligt programmerade så dom drar massa ström?

5. Vad för appar behöver jag? Och jag menar riktigt bra appar, som gör nytta utan att sabba? Hur skiljer man de bra apparna från de dåliga? (Jag gissar att många ger toppbetyg utan att ens veta/bry sig om appen snor ström/läcker till nätet.)


Appar som jag tycker verkar intressanta är:
STHLM traveling (Resa i Sthlm kollektivt)
WAZE (Resa i sthlm och sverige med bil)

Annat som jag kan tänka mig vilja ha:
Nån slags prisjakts-app?
Koll på blocket.se
Veta hastigheten på bilen när jag kör. (Kolla bilens mätare. Inbyggda GPS'en visar ej hastighet.)
Vettig kalender. (Inte så pigg på den medföljande.)
Hålla koll på in- och ut-trafik i telefonen, och även strömförbrukare.


Tja, vi börjar så, så får vi se var vi hamnar. Kom ihåg att jag är ny på det här, så förklara gärna så jag begriper också. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Komma igång med android.

Inläggav earlydayminer » 2012-06-22 13:39:08

Fick min Galaxy S III igår! Har suttit och grejat som bara den, fixat typ 14 apps redan. Android är perfekt synkroniserat med mitt huvud. Hela telefonen är helt tokigt perfekt för min hjärna. Everything make sense! :-)Happy Drog igenom den som jag haft den hela mitt liv. Sjukt rolig leksak. :-)Happy

1. Om man öppnar för storebroder eller inte är jag osäker på, men du måste inte skaffa ett konto. Det du går miste om är väl vissa funktioner och tjänster?

2. Jag rootar inte. Jag tänker så här: om jag måste fråga om hur det sker så bör jag nog inte göra det förens jag läst på en hel del. Jag dolar generellt inte med mina datorer/konsoler/telefoner, men främst för att jag inte är i behov av det.

3. Du surfar genom ditt eller någon annans trådlösa nätverk.

4. Vet inte än, har inte kommit så långt. Men ett tips är att inte missbruka appsen. Det finns systemtuners dock, varav en jag redan laddat ner - men inte riktigt huggigt mig in i än.

5. Läs comments. Många comments. Och läs webzines om android och köp tidningen Android.

Best of luck!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-22 13:48:03

Jag rekommenderar appen Ad-free som är en reklamstoppare och därmed batterisparande, för att den ska fungera krävs rootning (appen gör det värt att roota).

Rootning är dock lite komplicerad men googla telefonmodell och ordet root så hittar du beskrivning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav earlydayminer » 2012-06-22 13:57:19

Miche skrev:Jag rekommenderar appen Ad-free som är en reklamstoppare och därmed batterisparande, för att den ska fungera krävs rootning (appen gör det värt att roota).


Med hur mycket?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Komma igång med android.

Inläggav Kimmelie » 2012-06-22 13:59:07

1. Jag ser det som ett nödvändigt ont... I början var jag väldigt restriktiv, och vägrade synka nånting till Google, men efter hand har jag kapitulerat för att det trots allt är betydligt smidigare att låta Google ha backuper åt mig, och synka kalendern mm. Men Google ser dig, och de säljer all info om dig "till högstbjudande"...

2. Eftersom du har Galaxy S2 och Android 4.0.3 rekommenderar jag starkt att du använder den metod jag länkade till i den andra tråden. Den är skonsammast och minst riskabel. Andra metoder innebär större risker och dessutom orsakar de också en varningstriangel som kan vara svår att få bort. Och om den varningstrangeln syns gäller inte garantin...

När/om du har rootat kan du installera Titanium Backup. Förutom att göra backuper kan den även frysa appar, dvs få telefonen att bete sig som om de inte var installerade, för att testa att det funkar utan dem. Den kan även användas för att avinstallera appar som är förinstallerade, och inte går att avinstallera med de program som finns i telefonen. Detta kräver Pro-versionen, som kostar ca 40:-. Jag har inte kommit så längt än, för jag har inte bestämt mig för om jag ska våga anförtro Google mitt Visakortnummer för att kunna köpa den... (Och för att jag har glömt bort det...) Men det finns mycket s.k. "bloatware" i telefonen, dvs program som slösar resurser på en massa skit man inte vill ha...

3. Blanda inte ihop wifi med 3G-nätet... När du surfar på 3G-nätet, dvs den "vanliga" uppkopplingen, så går det på ditt Tele2-abbonnemang. Med 10 GB / månad lär det räcka gott och väl. Om du har trådlöst, dvs wifi, hemma kan du koppla upp telefonen på det för att få bättre hastighet och spara på den mängd surf som ingår i abbonnemanget.

Jag använder 'Jorte Calendar'. Den tycker jag är bäst av dem jag provat...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Komma igång med android.

Inläggav Moggy » 2012-06-22 14:03:58

Danne skrev:1. Jag måste antagligen skaffa ett Google konto? Är inte det att öppna dörren till storebror ganska rejält? Berätta gärna lite om det, och hur man kan förhålla sig till det.


Jag tror att du måste ha ett Googlekonto för att kunna använda den som smartphone. Du läcker mycket info vilket fall som helst om du har en mobil och använder den i nätet. Svårt att se att just Googlekontot gör saken så mycket värre. Gilla läget är mitt råd...

Danne skrev:2. Roota telefonen ? Det har jag hört en del om, och det jag hört tilltalar mig. Men är det nödvändigt, bra att göra, värt det, och hur 17 gör man det på bästa och säkraste sätt i så fall?


Tja. De flesta som har en android har inte rootat den och har ingen aning om att det finns nåt sånt att göra. Fördelar är att du kan lägga in egna romar som kan vara bättre och ha nya funktioner som tillverkaren inte levererar. Nackdelen kan vara att du kan drabbas av diverse problem då rom-utvecklarna i många fall är amatörprojekt och det är en rätt hård jargong på XDA. Får du problem och ställer uppenbara noob-frågor om din mobil på deras forum så blir du utskrattad.

Det finns backup-appar som kräver rootat för att kuna ta backup på alla inställningar och appar och sånt som en backupapp inte kommer åt om den inte är rootad. Fast det finns backupappar som gör ett hyggligt jobb utan rootning med och det är inte SÅ jobbigt att återställa saker om du skaffar ny mobil och har orootad backup.

Du kan överklocka processor och grafik och göra lite andra tekniska saker med rootad telefon.

Tycker inte att du behöver roota det första du gör. Använd den ett tag, se vilka behov du får och hur pass intresserad du blir av att fördjupa dig.

Danne skrev:3. Hur funkar det där med Wi-fi? Surfar jag på nån annans nät, eller är det på mitt abonnemang, eller hur går det till egentligen?


Som du vill. Du kan surfa på publika fria nät, din egen wifirouter eller utnyttja nån annans nät utan deras vetskap om du har lösenordet eller dom råkar köra oskyddat.

Danne skrev:4. Appar, drar ström och kontaktar nätet. Går tydligen att förhindra, men hur gör man det på bästa sätt, utan att förhindra apparnas funktion? Är alla gratisappar skitdåligt programmerade så dom drar massa ström?


Med rootad mobil kan du spärra appars rättigheten. Men enligt min åsikt är många appar ganska väluppfostrade om man håller sig till välkända appar. Kostar rätt mycket energi att hålla på och oroa sig för storebror...

Danne skrev:5. Vad för appar behöver jag? Och jag menar riktigt bra appar, som gör nytta utan att sabba? Hur skiljer man de bra apparna från de dåliga? (Jag gissar att många ger toppbetyg utan att ens veta/bry sig om appen snor ström/läcker till nätet.)


Mp3-spelare. Ljudboksspelare. Löprundeapp. Tradera. Imdb. Väderapp. Månfasapp.

Välja appar som har många betyg. Kanske läsa lite om dom på nätet först? Angående betyg skulle jag snarare säga tvärtom, folk ger bra appar dåligt betyg pga av liten sak som dom inte förstått eller gillar.

Danne skrev:och även strömförbrukare.


Jag gillar System Tuner och Battery Monitor Widget från tillverkaren 3C. Kompletta appar för att ha koll på systemet.
Senast redigerad av Moggy 2012-06-22 14:07:43, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-22 14:05:38

Länk till Swedroid underform om S II: Swedroid.se Galaxy S II forum

Swedroids forum är f.ö. Sveriges största androidforum och en väldigt aktuell och levande sajt. Här har jag fått många av mina tips när jag rootat droider.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-22 14:07:25

earlydayminer skrev:
Miche skrev:Jag rekommenderar appen Ad-free som är en reklamstoppare och därmed batterisparande, för att den ska fungera krävs rootning (appen gör det värt att roota).


Med hur mycket?

Det är omöjligt att ge ett exakt svar, mycket reklam på webbplatser spärras den med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav Kimmelie » 2012-06-22 14:16:27

Här är länken till hur man lättast rootar Galaxy S2 med Android 4.0.3:
http://forum.xda-developers.com/showthr ... ?t=1501719
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-22 15:38:41

Vad är det som gör att man måste ha google-konto?

För nätsöka och ta backup kan man väl göra oavsett?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-22 16:19:50

plåtmonster skrev:Vad är det som gör att man måste ha google-konto?


För att bara använda telefonen måste man inte det (OBS att artikeln jag läste gällde Android 4, tidigare versioner måste kollas upp). Men om man ska använda googletjänster som gmail, calendar, play (f.d market) behöver man ett aktivt googlekonto. Det enklaste (men inte enda) sättet att skaffa appar är via Google Play. Men apk-filerna kan som sagt skaffas på andra sätt.

EDIT: tog bort felpost...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-22 17:45:02

Brevtjänst (mail) och kalenderfunktion måste kunna ersättas med annat?, det är ju knappast någon supertjänst.
App marknad kan man väl logga in, och ut ifrån?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-22 18:19:30

plåtmonster skrev:Brevtjänst (mail) och kalenderfunktion måste kunna ersättas med annat?, det är ju knappast någon supertjänst.


Personligen tycker jag faktiskt de är "supertjänster" dvs jag vet inga bättre utifrån pris och funktioner (ffa åtkomstmöjlighetna). Vad gäller mail har jag inte testat andra tjänster på flera år utom Windows Live som jag iofs tycker är rätt bra. Är dock inte lika förtjust i övriga MS-tjänster ex avskyr jag skit-Outlook och dess sunkiga pst-filer - en gång förlorade jag 500 mail pga en kvaddad pst.

plåtmonster skrev:App marknad kan man väl logga in, och ut ifrån?


Men App marknad använder ju googlekonto/gmailkonto.

Om du menar att man inte behöver köra appen Google Market/Play utan istället kör tjänsten i webbläsaren för att spara kräm så är det precis vad jag gör med gmail. Jag kör gmail i Dolphin HD (den bästa läsaren vad jag vet) och det är riktigt riktigt smidigt - de har lyckats göra interfacet så "appigt" att det inte alls känns som en webbsida.

Nu har jag dock inget behov av att kolla gmail varje dag i droiden. Om jag hade haft det kanske appen hade varit smidigare. Som alla vet är det rätt så plåttrigt att surfa mycket i mobiler, åtm med 3 tumsskärm som min har. Kan tänka mig att det är viss skillnad med en Galaxy S2 eller S3 dock! :-)003 * vore inte fel en S3:a *
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-22 18:25:34

Brev och kalenderfunktion borde gå att lägga upp mot egen server.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav Danne » 2012-06-22 19:16:01

Jösses, många svar på kort tid. TACK för dom. Men sluta inte för det, jag läser gärna mer. :D

Roota verkar mest tilltala mig för att man verkar behöva det för att kunna begränsar appars åtkomster och sånt. Men jag slipper helst.

Google-konto verkar behövas för att få tag i appar, men det gick tydligen att hitta på andra sätt, men var isf?

Men fortsätt gärna med bra tips, allt är intressant. Jag suger i mig som en svamp och tackar för ert intresse.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-22 20:04:16

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-22 23:20:58

Tipsar om CyanogenMod..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-23 0:29:51

plåtmonster skrev:Tipsar om CyanogenMod..

Tycker knappast det första man ska göra med en ny mobil att byta ut operativsystemet på den så det tipset tycker jag inte man ska följa förrän möjligen när mobilen börjar kännas gammal och trott och garantin slutat att gälla!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Komma igång med android.

Inläggav Aklaim » 2012-06-23 2:19:26

Danne skrev:1. Jag måste antagligen skaffa ett Google konto? Är inte det att öppna dörren till storebror ganska rejält? Berätta gärna lite om det, och hur man kan förhålla sig till det.


har ett google konte jag inte kommerihåg vare sig användarnamn eller löstn till som används till min skräpofon (paranod nej vem inte jag iaf :P )

Danne skrev:2. Roota telefonen ? Det har jag hört en del om, och det jag hört tilltalar mig. Men är det nödvändigt, bra att göra, värt det, och hur 17 gör man det på bästa och säkraste sätt i så fall?


roota borde en nog göra någon dag har en lg lur (finns nog ingen sämmre på uppdateringar) läst lite o verkar som något roligt o verkar som något för folk som inte är det minsta paranoida som mig

Danne skrev:3. Hur funkar det där med Wi-fi? Surfar jag på nån annans nät, eller är det på mitt abonnemang, eller hur går det till egentligen?


wifi finder en underbar app söker reda på alla näterver din lur kan få kontakt med (skrämmande hur många som kör oskyddat) o så kan du välja o vraka blan dem du hittar = inte din kostand eller till dig säpo gör besök för att du råkat komma in på någon sida som råkar ha en stor text med något om att sidan är blocka pga riket säkerhet (hänt ett par ggr o inget besök av någon polis hitils iaf)

Danne skrev:4. Appar, drar ström och kontaktar nätet. Går tydligen att förhindra, men hur gör man det på bästa sätt, utan att förhindra apparnas funktion? Är alla gratisappar skitdåligt programmerade så dom drar massa ström?


låt telfonen vänja sig med vilka programm du brukar använda så denstänger ner dom som är ovanliga på anändning är nog det bästa tipset (vem fan sa det tror jag blivit hackad eller nä jag är ju inte paranoid)

Danne skrev:5. Vad för appar behöver jag? Och jag menar riktigt bra appar, som gör nytta utan att sabba? Hur skiljer man de bra apparna från de dåliga? (Jag gissar att många ger toppbetyg utan att ens veta/bry sig om appen snor ström/läcker till nätet.)


bästa strömspar funktionerna ställ in telen på 2g endast (inget internet o tala om)
och stäng av wifi funktionen (går inge bra o surfa på dina grannars internet på deras oskyddanätverk dock)
en sak som tömmerbatteriet snabbt dock är när den ligger o romar(söker nät) var hos syster i dag och min skräpofon drar normalt ca 15% av batteriet på en dag i dag hade jag ca 20% kvar när jag fick tag på en laddare. (android är inte till för dom som är paranoida av sig o apple ska vi inte tala om ens o då ignerar jag den lilla detaljen att du inte kan dra ur batteriet ur en ajfån(iphone))


Moderator: lade in citatrutor i inlägget.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 3:12:40

Miche skrev:Tycker knappast det första man ska göra med en ny mobil

Folk får göra en egen bedömning och att roota verkar vara det enda sättet att bli kvitt tillverkarnas skräp-appar.

Aklaim skrev:apple ska vi inte tala om ens o då ignerar jag den lilla detaljen att du inte kan dra ur batteriet ur en ajfån(iphone)

Snacka om inbyggt bäst-före datum. Och så urbota dumt, förhindrar extra batterier i väskan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 4:21:20

Aklaim skrev:
Danne skrev:5. Vad för appar behöver jag? Och jag menar riktigt bra appar, som gör nytta utan att sabba? Hur skiljer man de bra apparna från de dåliga? (Jag gissar att många ger toppbetyg utan att ens veta/bry sig om appen snor ström/läcker till nätet.)


bästa strömspar funktionerna ställ in telen på 2g endast (inget internet o tala om)
och stäng av wifi funktionen (går inge bra o surfa på dina grannars internet på deras oskyddanätverk dock)


Som så ofta motstridiga uppgifter. Har läst att Wifi drar mindre batteri än 3G pga att Wifi har kortare väg än 3G till sändaren så att säga.


Moderator: lade till en citatruta som saknades.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav barracuber » 2012-06-23 5:01:14

Danne skrev:4. Appar, drar ström och kontaktar nätet. Går tydligen att förhindra, men hur gör man det på bästa sätt, utan att förhindra apparnas funktion? Är alla gratisappar skitdåligt programmerade så dom drar massa ström?

Jag såg en länk till nån undersökning nyligen att gratisappar drog mest onödig ström, glömde dock att sätta bokmärke. Vill man slippa det är nog bästa sättet att helt enkelt undvika gratisappar. Tvivlar på att man skulle bli jättemycket nöjdare bara för att man betalar några de få slantar som betalversionerna brukar kosta. Däremot kan man ju göra det för att stödja utvecklaren så att han fortsätter bygga appar. Har svårt att tro att särskilt många utvecklare medvetet skulle lägga in "strömtjuvar" i gratisapparna; det känns inte särskilt proffsigt eller definitivt inte hederligt.
Danne skrev:Nån slags prisjakts-app?

Enligt det här inlägget - http://ulfhedlund.se/2010/02/24/10-apps ... n-android/ - har prisjakt en androidapp som göra slagningar mot deras databas genom att du scannar in streckkoden när du står där ute i butiken.
Har du någon gång stått inne på OnOff och tittat på en pryl och funderat över om den möjligen säljs billigare någon annanstans? Prisjakts android-app hjälper dig med svaret på frågan. Du kan givetvis söka manuellt genom att skriva in produktnamnet, men ännu enklare är att hålla upp kameran mot prylens streckkod och låta den här appen scanna streckkoden. Strax så har du all info du behöver och var du handlar billigast.

Det verkar ju bra. Själv skulle jag dock helst inte handla på det sättet. Jag föredrar att göra förarbetet hemma i lugn o ro innan jag ger mig ut. Som en sista utväg kan det ju vara bra med en "sista koll" innan man slår till.

Det blir ju dock vanligare och vanligare med appar som presenterar information om varor och artiklar. Ex du står i en mataffär och undrar vad detta är för en tomat. Scanna streckkoden och du få upp info och ursprunget och t.o.m. ett litet filmklipp om transporten hela vägen från Spanien... :) :?
Danne skrev:Koll på blocket.se

Jag har testat deras droidapp, den är rätt ok.
Danne skrev:Vettig kalender. (Inte så pigg på den medföljande.)

Svårt att bygga bra kalenderappar pga svårigheterna att prestentera mycket info på små skärmar. Jag har testat de flesta som finns som synkar mot Google Calendar eftersom jag vill kunna göra det. Håller med Kimmelie om att Jorte är en av de bästa. Business Calendar är en annan bra.
Danne skrev:Hålla koll på in- och ut-trafik i telefonen, och även strömförbrukare.

Antar att du menar datatrafik. Det beror på vilket surfkvot man har. Skrev du inte att du har 10 GB/månad? Det borde få kunna fylla så du borde egentligen inte behöva ha några bekymmer.

Ström är en hel egen maskburk. Finns hur många hobbytips som helst där ute, många här på forumet. Mitt grundtips är alltid: "ju fler appar igång desto mer strömförbrukning". Ytterligare ett argument mot "många appar igång" är att "ju fler appar igång desto mer prestandautnyttjande", dvs fånen blir långsammare. Nu ska du inte lyssna för mycket på mig som har en tre år gammal HTC Hero som tillhör smartphones tidiga generationer. Min salivproduktion ökar varje gång jag ser en S2 eller S3, se bara på processorerutvecklingen.... :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Komma igång med android.

Inläggav plåtmonster » 2012-06-23 6:12:12

Finns det ingen samordning av apparnas nyttjande av CPU och framförallt nätåtkomst?, samt smart kommunikation så att endast när det behövs, och exakt det som behövs skickas?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Komma igång med android.

Inläggav Miche » 2012-06-23 10:58:34

plåtmonster skrev:
Miche skrev:Tycker knappast det första man ska göra med en ny mobil

Folk får göra en egen bedömning och att roota verkar vara det enda sättet att bli kvitt tillverkarnas skräp-appar.

Roota ja, men så vitt jag förstod så länkadr du till byte av operativ (vilket jag skrev i mitt svar).

Tror inte någon svarat på frågan om hastighetsmätare, jag har UlysseSpeedometer som jag tycker är riktigt trevlig bl.a. med en HUD-funktion (Head Up Display) så man kan spegla upp hastigheten i vindrutan när det är mörkt ute. Notera att denna app (liksom Waze) stängs av via programmets meny (det jobbar alltså vidare i bakgrunden vilket kan vara praktiskt för den typer av appar).

Jag har provat appar som automatiskt dödar appar som ligger i bakgrunden, men inte funnit att jag sparat ström eller processor, snarare tvärtom eftersom bakgrundsapparna går igång igen och segar ner telefonen och jag tycker det verkar som om batteriet håller längre nu (kan klara två dagar utan att ladda, tidigare oftast bara en, men även Ad-free verkar som om den hjälper till).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in