Konfigurera trådlös router (WiFi)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konfigurera trådlös router (WiFi)

Inläggav Miche » 2012-06-25 11:45:14

Tänkte att de som är duktiga kunde dela med sig av lite tips hur man gör en bra konfigurering av sitt trådlösa nätverk med tanke på säkerhet.

Själv har jag gjort följande inställningar:
Jag har bytt namnet (SSID) eftersom standardnamn är ganska lätta att gissa, och jag har valt att stänga av möjligheten för andra att se mitt trådlösa nätverk och kunna försöka gissa lösenordet (hittar inte vad den inställningen heter just nu).

Jag sökte med hjälp av appen Wifi Analyzer rätt på vilka kanaler som var mest belastade i närområdet och valde ett utrymme som kändes ledigt, har ställt in mode b and g (routern stödjer inte n), högre bokstav är en modernare standard och ger högre fart.

Jag har vält säkerhetsnivå WPA2-PSK [AES] och har ett lösenord med blandade tecken i (både stora och små bokstäver i en random kombination samt siffror, jag har undvikit specialtecken för det visade sig att det strulade med uppkopplingen i mobilen då).

För att ansluta (första gången på varje apparat) måste jag därigenom lägga till anslutningen och ange nätverksnamnet manuellt.

Ni andra som är duktigare på sånt här kanske kan ge ytterligare tips för oss som är amatörer och för de som knappt kan något alls.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Konfigurera trådlös router (WiFi)

Inläggav plåtmonster » 2012-06-25 12:07:17

Kolla ev brandväggsinställningar.
Lås på MAC address (minimum).
Tillgångskontroll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Konfigurera trådlös router (WiFi)

Inläggav Kimmelie » 2012-06-25 17:52:36

Min lista ser väl ut ungefär så här:

* WPA2 (De svagare krypteringarna är lätta att hacka.)
* Byt namn på nätverket (SSID) - för att "avskräcka" hackare. (De börjar med de som inte bytt namn, för de utgår från att de inte har nåt säkert lösenord heller.)
* Byt lösenord (Många av standardlösenorden är kända.)
* Välj ett säkert lösenord: Minst 12 tecken och en blandning av stora och små bokstäver, siffror och specialtecken. (Min telefon klarar av specialtecknen utan problem.)
* Annat lösenord för att logga in på routern

Det där med att dölja nätverket gör det bara bökigare för en själv, men ger ingen extra säkerhet. Det är lätt gjort för den som vill hacka sig in att hitta dolda nätverk. Samma gäller för att begränsa vilka MAC-adresser som tillåts.

Det gäller också att routern inte har WPS, dvs en knapp att trycka på för att släppa in nya enheter. Alla routrar som har det har även ett "hemligt" lösenord till det, (som inte behöver anges när man trycker på knappen, och som man inte heller får reda på...), vanligtvis "12345678" eller nåt sånt...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in