Aspie-quiz

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Jonte » 2008-03-26 17:57:42

Det här var ju rätt kul!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Den första européen?

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 13:07:00

Den första européen har hittats, kanske. Fast han kom från afrika. Sista spiken i neandertalsteorins kista?

http://www.guardian.co.uk/science/2008/ ... .dinosaurs
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav mnordgren » 2008-03-27 15:56:50

Det fascinerande är att om man räknar generationer så verkar tiden mellan våra tidigaste förfäder och nutiden inte så lång (vilket den ju inte är sett i det riktigt långa perspektivet).
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Lime » 2008-03-27 17:35:14

Alla människoarter härstammar ju från Afrika, även neandertalarna.
Men dagens negroida afrikaner är ju inte europernas och asiaternas förfäder utan vi har gemensamma förfäder långt tillbaka i tiden :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Ganesh » 2008-03-27 19:12:01

Ja, ja, jag vet. :oops:

Men rdos vet inte. :wink:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav weasley » 2008-03-27 19:29:58

Lime skrev:Alla människoarter härstammar ju från Afrika, även neandertalarna.
Men dagens negroida afrikaner är ju inte europernas och asiaternas förfäder utan vi har gemensamma förfäder långt tillbaka i tiden



Precis.

Det finns dock vissa som inte har begripit det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-03-28 0:10:03

Ser ju ut som någon av dem Brueghel målade av, så så länge sen är det nog inte nej.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-04-03 18:38:39

:roll:

Dyspraxi är utomordentligt ovanligt. Har ett förhållande på 1:50 i för hållande till höga Aspie-poäng.

Moderator: Detta och följande inlägg har flyttats från dyspraxi-t5031.html
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-03 19:16:15

Jaha, där kom det förutsägbara gnället.

Antar att den siffran gäller sedan du tog bort mina allmänna frågor om fin- & grovmotorik och ersatte dem med mer specifika frågor och sen tog bort dom också för att du inte vill att AS ska kunna förknippas med klumpighet. :roll:

Om dina manipulerade siffror stämmer så borde jag knappt fått ett enda svar här.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-03 19:29:49

Inger skrev:Jaha, där kom det förutsägbara gnället.

Antar att den siffran gäller sedan du tog bort mina allmänna frågor om fin- & grovmotorik och ersatte dem med mer specifika frågor och sen tog bort dom också för att du inte vill att AS ska kunna förknippas med klumpighet. :roll:

Om dina manipulerade siffror stämmer så borde jag knappt fått ett enda svar här.


Siffran gäller i de versioner där du insisterade om att folk skulle ange om de hade dyspraxi-diagnos. Det var som sagt en försvinnande liten andel som hade detta, och inte många fler som självidentifierade.

Jag kanske postar frekvenslistan på olika diagnoser som jag tagit fram för artikeln här om någon är intresserad. Det är iaf så att de diagnoser som det nu ges prediktioner för (AS/HFA/PDD, ADD/ADHD, OCD, Social fobi och Dyslexi) är de som är vanligast bland de som gör quizen, vilket jag som sagt haft en känsla av innan jag gjorde detta jobb. Det är egentligen bara Bipolär som plockades bort sist som oxå borde varit med. Dina favoriter dyspraxi och Tourette hamnar långt ned på listan. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-03 19:37:49

rdos skrev:Siffran gäller i de versioner där du insisterade om att folk skulle ange om de hade dyspraxi-diagnos. Det var som sagt en försvinnande liten andel som hade detta, och inte många fler som självidentifierade.

Troligen för att så få känner till denna relativt nya term som ännu inte finns med i DSM. Av det kan man inte dra slutsatsen att dessa problem inte finns. Särskilt inte när du t o m har dem själv!!

Jag kanske postar frekvenslistan på olika diagnoser som jag tagit fram för artikeln här om någon är intresserad.

Gör gärna det. Samt resultaten av de dyspraxi-frågor som vi hade med i de versioner vi samarbetade om? Helst i form av såna där .34-siffror, för dem har jag lärt mig förstå nu.

Det är iaf så att de diagnoser som det nu ges prediktioner för (AS/HFA/PDD, ADD/ADHD, OCD, Social fobi och Dyslexi) är de som är vanligast bland de som gör quizen, vilket jag som sagt haft en känsla av innan jag gjorde detta jobb. Det är egentligen bara Bipolär som plockades bort sist som oxå borde varit med. Dina favoriter dyspraxi och Tourette hamnar långt ned på listan. :wink:

De är inga favoriter, det var ditt helt obegripliga motstånd mot dem som gjorde att jag ville ha dem med. Som du vet kan man även ha tics utan att ha Toruette eftersom du har tics också.

Kan du inte förklara en gång för alla varför dessa saker är tabu i din bok?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-03 19:48:44

Inger skrev:Troligen för att så få känner till denna relativt nya term som ännu inte finns med i DSM. Av det kan man inte dra slutsatsen att dessa problem inte finns. Särskilt inte när du t o m har dem själv!!


Det är möjligt, men jag vägrar bidrar till att sprida fördomar.

Inger skrev:Gör gärna det. Samt resultaten av de dyspraxi-frågor som vi hade med i de versioner vi samarbetade om? Helst i form av såna där .34-siffror, för dem har jag lärt mig förstå nu.


De är fortfarande med men finns numera i "NT perception". De finns t.o.m. med i artikeln om du bara kan komma över ditt missnöje över att jag kallar gruppen så istället för "motorikproblem" :wink:

Jag kan posta listan imorgon. Har inte den här. Korrelatiónerna finns i utvärderingen http://www.rdos.net/sv/aspeval (gå till gruppen NT perception).

Inger skrev:De är inga favoriter, det var ditt helt obegripliga motstånd mot dem som gjorde att jag ville ha dem med. Som du vet kan man även ha tics utan att ha Toruette eftersom du har tics också.

Kan du inte förklara en gång för alla varför dessa saker är tabu i din bok?


De är iaf fullständigt avförda från vidare medverkan i Aspie-quiz. Tics för att Tuorette syndrome DCI fick jättelåg relevans för neurodiversity + att alla tics är korrelerade med stims + diagnosen Tourette är jätteovanlig bland se som gör quizen. Dyspraxi eftersom grunden ligger i perception och inte motorik.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-03 20:10:13

rdos skrev:
Inger skrev:Troligen för att så få känner till denna relativt nya term som ännu inte finns med i DSM. Av det kan man inte dra slutsatsen att dessa problem inte finns. Särskilt inte när du t o m har dem själv!!

Det är möjligt, men jag vägrar bidrar till att sprida fördomar.

Det sprider väl inga fördomar att bara nämna något som faktiskt förekommer hos somliga med AS/NPF? Många av oss HAR ju (eller har haft) problem med motorik, gymnastik, hållning mm. T o m den snygga modellen i Top Model, det var så jag såg att hon var aspig. Varför får man nämna andra problem men inte just detta? Är det något du själv tycker är pinsamt eller vad?

rdos skrev:
Inger skrev:Gör gärna det. Samt resultaten av de dyspraxi-frågor som vi hade med i de versioner vi samarbetade om? Helst i form av såna där .34-siffror, för dem har jag lärt mig förstå nu.


De är fortfarande med men finns numera i "NT perception". De finns t.o.m. med i artikeln om du bara kan komma över ditt missnöje över att jag kallar gruppen så istället för "motorikproblem" :wink:

Du vet att jag har svårt för bristande logik. Dina kategorier brukar skapa härdsmälta i mina logik-kretsar.

rdos skrev:
Inger skrev:Kan du inte förklara en gång för alla varför dessa saker är tabu i din bok?


De är iaf fullständigt avförda från vidare medverkan i Aspie-quiz. Tics för att Tuorette syndrome DCI fick jättelåg relevans för neurodiversity + att alla tics är korrelerade med stims + diagnosen Tourette är jätteovanlig bland se som gör quizen.

Och då frågade du om Tic Disorder också förstås, eftersom du är så vetenskaplig och noggrann? Tourette är rätt ovanligt ö h t, vanligare är att ha tics utan att uppfylla alla kriterier för Tourette (fast inte så vanligt som andra NPF förstås).

Dyspraxi eftersom grunden ligger i perception och inte motorik.

Knappast. I vissa fall kan det vara så (t ex när det gäller sånt som innefattar att bedöma avstånd och hastighet) men inte fan beror t ex min dåliga hållning på perception. Dina fantasier börjar bli väääldigt tröttsamma.

Och så har jag min korkade mupp än en gång låtit mig luras in i en fullkomligt meningslös diskussion om samma sak som vi redan diskuterat i tretusen mejl & foruminlägg och som aldrig någonsin lett till något annat än att jag blivit närmast galen av frustration. :roll:

Nu går jag och ser på TV!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:32:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Komorbida tillstånd i Aspie-quiz

Inläggav rdos » 2008-04-04 8:22:18

Förhållande mellan "mycket sannolikt Aspie" och diagnos:
ADD/ADD 5.1:1
AS/HFA/PDD 5.7:1
Social fobi 6.9:1
OCD 9.5:1
Bipolär 10.1:1
Dyslexi 16.9:1
Autism 21.9:1
Dyspraxi 41.1:1
Dyskalkuli 44.8:1
Tourette 64.4:1
Schizofreni 78.8:1
ODD 87.9:1

Könsmässig fördelning (män:kvinnor):
ADD/ADD 1:1
AS/HFA/PDD 1.4:1
Social fobi 1:1.5
OCD 1:1.7
Bipolär 1:2
Dyslexi 1:1
Autism 1.4:1
Dyspraxi 1:1
Dyskalkuli 1:2.4
Tourette 1.4:1
Schizofreni 1.5:1
ODD 1.5:1

Dyspraxi diagnos har alltså lite drygt 2% av de som får "mycket sannolikt Aspie" på testen. Det är bra mycket mer relevant att diskutera kring dyslexi och bipolär än kring dyspraxi.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-04 10:17:21

Förutsätter alltså att man vet vad dyspraxi är och har fått en separat diagnos, vilket är ovanligt att man får då den inte finns med i DSM ännu och man i andra länder använder andra ord. Kan också ingå som del av andra NPF-diagnoser (AS och DAMP) utan att det nämns separat. Därför behöver ovanstående siffror inte nödvändigtvis spegla verkliga förhållanden.

Kan du inte bara posta resultaten från de quiz-versioner där dyspraxifrågor ingår? Bara en länk hjälper tyvärr inte eftersom du inte skriver ut de där relevans-siffrorna som jag lärt mig tolka.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-04 19:20:13

Kolla in wikipedian: http://www.rdos.net/wiki
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2008-04-04 20:52:23

Säger de här siffrorna någonting alls? Är det så att av 5,7 personer med hög Aspiepoäng har 1 AS/HFA/PDD diagnos? För att då kunna snacka om komorbiditet eller inte måste man ju veta frekvensen av diagnosen i populationen i stort. Kanske har jag bara inte förstått.

Inger har definitivt en poäng med andelen diagnosticerade. Man kan också fundera på var gränsen för diagnos går. Hur krattigt måste man läsa/skriva respektive röra sig för att få en diagnos.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2008-04-04 21:12:51

Jonte skrev:Säger de här siffrorna någonting alls? Är det så att av 5,7 personer med hög Aspiepoäng har 1 AS/HFA/PDD diagnos?


Exakt

Jonte skrev: För att då kunna snacka om komorbiditet eller inte måste man ju veta frekvensen av diagnosen i populationen i stort. Kanske har jag bara inte förstått.


Njäee, det tror jag inte. Det är 40 gånger sannolikare att de som har autistiska drag (hög Aspie poäng) i NT-kontrollgruppen gör quizen. Det säger en hel del om hur urvalet är snedvridet, vilket inte är så konstigt.

Dock så säger de här siffrorna en hel del. Siffran 5.7 för AS/HFA/PDD säger att frekvensen av diagnoser i princip kan öka minst en faktor 5 innan mättnad uppnås. Det är denna "epidemi" som vi sett de sista åren. Siffran för ADHD säger att lika många som får diagns AS/HFA/PDD på höga Aspie poäng får diagnos ADHD idag. Det betyder att komorbiditeten med ADHD är mycket hög.

En del av diagnoserna tros ha en prevalens på kanske 5%. Där är det många som inte har AS/HFA/PDD samtidigt, men eftersom det finns en faktor 40 i snett urval så blir ändå gruppens poäng höga. Att det fungerar så har jag förstått först nu. De intressantaste siffrorna är korrelationer mellan professionella tester och Aspie poäng. Dessa mäter direkt komorbiditet. Dessa är dock likartade som ovanstående.

Jonte skrev:Inger har definitivt en poäng med andelen diagnosticerade. Man kan också fundera på var gränsen för diagnos går. Hur krattigt måste man läsa/skriva respektive röra sig för att få en diagnos.


För dyspraxi är det onödigt att studera diagnosen. Själva dragen har varit med i quizen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-04-04 21:29:04

Fast, å andra sidan kan du ha en poäng kring vissa av de vanligaste diagnoserna. För t.ex. dyslexi blir frekvensen omkring 6%, vilket ligger ganska nära vissa studiers frekvens av dyslexi. Där ger nog inte måttet en rättvisande bild. Det är korrelationen mellan dyslexi-testen och Aspie poäng som ger en korrekt bild. Alternativt om man kompenserar för frekvensen i andra studier, men tyvärr finns det få studier som ger bra mått på prevalenser för någon av dessa diagnoser.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2008-04-04 21:41:50

rdos skrev:
Jonte skrev: För att då kunna snacka om komorbiditet eller inte måste man ju veta frekvensen av diagnosen i populationen i stort. Kanske har jag bara inte förstått.


Njäee, det tror jag inte. Det är 40 gånger sannolikare att de som har autistiska drag (hög Aspie poäng) i NT-kontrollgruppen gör quizen. Det säger en hel del om hur urvalet är snedvridet, vilket inte är så konstigt.


Om du har säg 5:1 förhållande för två olika diagnoser och hög aspiepoäng, och den ena har förhållandet 2:1 i populationen i stort och den andra 200:1 så måste det väl bli en stor skillnad på komorbiditeten?


Dock så säger de här siffrorna en hel del. Siffran 5.7 för AS/HFA/PDD säger att frekvensen av diagnoser i princip kan öka minst en faktor 5 innan mättnad uppnås. Det är denna "epidemi" som vi sett de sista åren. Siffran för ADHD säger att lika många som får diagns AS/HFA/PDD på höga Aspie poäng får diagnos ADHD idag. Det betyder att komorbiditeten med ADHD är mycket hög.
Det kan jag hålla med om. Sen är kanske inte alla dessa "berättigade" till diagnos eftersom de fungerar för bra i samhället. Den gruppen skulle dock vara viktig att finna för att försöka förstå varför vissa klarar sig bra och andra sämre trots liknande "symptom" (om det nu är så).

En del av diagnoserna tros ha en prevalens på kanske 5%. Där är det många som inte har AS/HFA/PDD samtidigt, men eftersom det finns en faktor 40 i snett urval så blir ändå gruppens poäng höga. Att det fungerar så har jag förstått först nu. De intressantaste siffrorna är korrelationer mellan professionella tester och Aspie poäng. Dessa mäter direkt komorbiditet. Dessa är dock likartade som ovanstående.
Det är är jag inte riktigt med på men jag är nog trött...

Jonte skrev:Inger har definitivt en poäng med andelen diagnosticerade. Man kan också fundera på var gränsen för diagnos går. Hur krattigt måste man läsa/skriva respektive röra sig för att få en diagnos.


För dyspraxi är det onödigt att studera diagnosen. Själva dragen har varit med i quizen.
Då har jag helt missat, fattade det som det just var diagnoser du listat medan Inger ville åt själva frågorna men de siffror du presenterar för dyspraxi är alltså beräknat från frågor?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2008-04-04 21:49:34

Jonte skrev:Om du har säg 5:1 förhållande för två olika diagnoser och hög aspiepoäng, och den ena har förhållandet 2:1 i populationen i stort och den andra 200:1 så måste det väl bli en stor skillnad på komorbiditeten?


Det blir stor skillnad i hur poängfördelningen ser ut om man valt ut slumpmässiga individer ur dessa två populationer. Det beror nog på hur man definierar komorbiditet om den skiljer eller inte. Det är ju fortfarande 20% som har diagnoserna i Aspie-populationen i båda fallen, även om det i ena fallet blir lägre frekvens än i normalpopulationen och i andra högre.

Jonte skrev:
För dyspraxi är det onödigt att studera diagnosen. Själva dragen har varit med i quizen.
Då har jag helt missat, fattade det som det just var diagnoser du listat medan Inger ville åt själva frågorna men de siffror du presenterar för dyspraxi är alltså beräknat från frågor?


Nej, siffrorna bygger på diagnosen, men det är förmodligen bättre att studera dragen eftersom de som diagnosticerats verkar vara en liten minoritet. Dragen har en korrelation på någonstans kring 0.5 med Aspie poäng.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-05 12:40:14

Diagnosen kommer självklart vara missvisande eftersom den officiellt inte ens existerar.

Jag väntar fortfarande på siffrorna för de faktiska motorik-frågorna, om det inte är för stort besvär att ta fram dem.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-04-05 13:49:30

Inger skrev:Diagnosen kommer självklart vara missvisande eftersom den officiellt inte ens existerar.

Jag väntar fortfarande på siffrorna för de faktiska motorik-frågorna, om det inte är för stort besvär att ta fram dem.


De ligger på drygt 0.5. Kolla som sagt wikipedian, där finns siffrorna som du är van att se dem (länk finns längre upp).

Minns oxå diskussionerna som var om hur många frågor som behövdes för att få samma bredd som på de andra frågorna. Där var vi oxå väldigt oense eftersom det visdade sig att i princip bara enda fråga behövdes.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-04-05 14:19:05

rdos skrev:
Inger skrev:Diagnosen kommer självklart vara missvisande eftersom den officiellt inte ens existerar.

Jag väntar fortfarande på siffrorna för de faktiska motorik-frågorna, om det inte är för stort besvär att ta fram dem.


De ligger på drygt 0.5. Kolla som sagt wikipedian, där finns siffrorna som du är van att se dem (länk finns längre upp).

Å, tack. (Har nyligen vaknat och missade länken.) Drygt 0.5 är väl inte så dålig relevans?

Minns oxå diskussionerna som var om hur många frågor som behövdes för att få samma bredd som på de andra frågorna. Där var vi oxå väldigt oense eftersom det visdade sig att i princip bara enda fråga behövdes.

Jasså? Vilken då?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in