ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Funderingar.

Inläggav solus » 2011-05-21 23:21:06

Jag har fått för mig att det är viktigt att jag reder ut vad som är AS och vad som är ADHD..
Alltså.. AS gör det svårt socialt, medan ADHD gör att min koncentration "fladdrar" etc osv, sådana saker är lätt att dela upp vart de hör hemma. Dock känner jag att vissa saker flyter ihop och gör dem svår att definiera och bestämma vad som är vad. Vad som hör till AS och ADHD rent diagnostiserat vet jag, svårt att förklara.. så jag hoppas någon förstår :)

Någon som har några tips eller input?


Tack för din tid.

mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
solus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-08-28

Re: Funderingar.

Inläggav lasseivägen » 2011-05-21 23:45:29

Det jag känner som det största problemet med att e både AS och ADHD är att man blir så förbaskat bra på att simulera NeuroTypisk. Man får ganska lett en hel massa kryptiska etiketter för sitt "avvikande" beteenden. Där personer med olika avvikande beteenden ser oss som deras speciella variant av avvikelse, kan bli ganska frustrerande.

Vad jag förstått från inlägg här och även från litteratur så är det ganska vanlgt att personer med kombinationen AS ADHD klarar av att likna NT hyfsat bra,

Tror inte det är så viktigt att skilja ut vad som kommer från vad, det viktiga är att se hur man kan leva som den man är. Utan att relatera till alla NT kriterierna. Eller duperas av dom som vill värva dig till sin egen avvikargrupp.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Funderingar.

Inläggav Torsdag » 2011-05-22 0:02:40

Själv ser jag mer och mer AS diagnosen som en förläning av min ADD diagnos.. Det är mycket närmare varande än vad man tror. Annars rent sakligt är som det säger AS = svårt socialt (autism) .AD(H)D = koncentrations och kom igång svårigheter.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Funderingar.

Inläggav Alien » 2011-05-22 0:12:56

Här finns en till tråd om AS och ADHD:

aspergers-och-adhd-t7030.html

Edit: Och ännu en: varfor-man-blir-mer-aspig-av-concerta-ritalin-t32387.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Funderingar.

Inläggav solus » 2011-05-22 2:52:06

Tack för alla svar, och tack Alien. :)
solus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-08-28

Re: Asperger och ADHD

Inläggav mnordgren » 2011-05-22 17:04:19

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Asperger och ADHD

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-24 3:15:44

Jag har AS, ADHD och Tourette, och jag har nog faktiskt varit ganska bra på att leka NT (men till vilket pris?!). Nu identifierar jag mig mest med Asperger. Det som skiljer är kanske att jag har en väldigt växlande aktivitetsnivå. Jag kan vara allt från apatisk till hypoman, och det kan växla väldigt snabbt. Jag hör inte till dem som har rigida rutiner, utan har snarare väldigt svårt att få struktur i tillvaron - men så kan det ju vara även med bara AS. Jag har inte det där tålamodet med en och samma sak som ibland tillskrivs AS, utan är väldigt lättuttråkad och motivationsberoende. Min terapeut tyckte att jag var överempatisk. Jag kan vara impulsiv när jag är speedad i tankeverksamheten, och som barn var jag hyperaktiv.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Asperger och ADHD

Inläggav Truebarbie » 2011-05-24 13:13:58

Jag ser ingen skillnad för adhdn kombinerad typ & aspergers på mig överlappar för mycket så man kan säga att jag ha 0 koll.
Truebarbie
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-04-17
Ort: Växjö

Re: Asperger och ADHD

Inläggav iheartme » 2011-07-17 1:41:50

Har ADHD och Asperger men tycker det är helt okey, tror det kan vara positivt. Till exempel så blir jag inte för intensivt koncentrerad tack vare ADHD:n, jag blir inte för impulsiv tack vare Aspergern. :)
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

Re: Asperger och ADHD

Inläggav blyger » 2011-07-19 17:16:09

Jag har både adhd och apserger, det är nog inte så nedrans lyckat för min del ialla fall, är rätt impulsiv och vill en himla massa, men glömmer bort hur vansinnigt stress och kravkänslig jag är. Lite kort svarat och inte helt genomtänkt. :oops:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Asperger och ADHD

Inläggav Flia » 2011-08-07 21:38:23

Jag tycker också det är mycket som sammanfaller och skulle inte ha något emot att få en diagnos "XX (alltså AS/ADHD) med koncentrationsproblem och viss hyperaktivitet".
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Asperger och ADHD

Inläggav lasseivägen » 2011-08-07 21:57:49

ADHD/Socialfobi/Asperger. I den ordningen, ADHD mest framträdande under barndom-skoltid. Socialfobi under många år, numera mest Asperger.
De olika problemen påverkar varandra på ett sådant sätt att de delvis döljer varandra.
Alla nya varianter och undervarianter till diagnoser verkar mest vara till för att trygga arbetsmarknaden för psykiatrerna. Har med åren blivit tveksam, till att generna är enda orsaken till de olika NPF diagnoserna.

Numera har jag helt tappat intresset av att umgås med andra. Trivs utmärkt när jag slipper umgås och anpassa mig till andra.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 17:14:18

Väntat men ändå konstigt.
Vilka fler här har den kombinationen?
Tar ni läkemedel och isfl vilka?
Jag har venlafaxin sen många år men psykolog föreslog nu att också prova centralstimulantia för uppmärksamhet och fokusering...
Hur har ni upplevt den kombon?

Skönt att få lite hjälp förhoppningsvis äntligen - efter 32 år. :-)003

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Skinny » 2012-05-30 17:29:41

Grattis, tror jag.
Själv har jag inte kommit så långt som till en diagnos än.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Zima33 » 2012-05-30 17:31:53

Jag har.
Provade Ritalin men fick jobbig hjärtklappning av den på nätterna + ökad puls ock blodtryck så tar inte den längre.

Haft Venlafaxin förut under några år men slutade pga jag fick ökad ångest av den. Nu tar jag Olanzapin, Circadin och Zolpidem till kvällen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 17:54:57

Skinny skrev:Grattis, tror jag.
Själv har jag inte kommit så långt som till en diagnos än.

Tack. :wink:
Var befinner du dig i det hela?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 17:56:58

Zima33 skrev:Jag har.
Provade Ritalin men fick jobbig hjärtklappning av den på nätterna + ökad puls ock blodtryck så tar inte den längre.

Haft Venlafaxin förut under några år men slutade pga jag fick ökad ångest av den. Nu tar jag Olanzapin, Circadin och Zolpidem till kvällen.

För mig är vanlafaxin GULD!

Provade du att sänka dosen ritalin?
Är rädd för just blodtryckshöjning...

Vad är de andra för medikament?
Insomning?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 18:42:30

Ingen som har AS och ADD??
Jag är av kvinnligt kön by the way...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Thurizas » 2012-05-30 18:52:07

Jag och fler här har både AS och ADD. Själv fick jag diagnoserna för ca 2 år sedan nu. Vi verkar vara lika gamla och även jag är av kvinnligt kön.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 19:00:53

Thurizas skrev:Jag och fler här har både AS och ADD. Själv fick jag diagnoserna för ca 2 år sedan nu. Vi verkar vara lika gamla och även jag är av kvinnligt kön.
Vet du om det är särskilt vanligt med den kombon hos kvinnor?
Jag har ingen hyperaktivitet alls utan snarare fastnar och kommer inte igång med saker jag borde göra.
Hur har ditt liv varit efter du fick diagnoserna?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Blashyrkh » 2012-05-30 19:35:45

Jag har bara AS diagnos men de ville utreda för ADD också då en hel del pekade på det under utredningen. Jag är då av manligt kön om det har någon betydelse.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav Thurizas » 2012-05-30 19:51:55

KalleKus skrev:
Thurizas skrev:Jag och fler här har både AS och ADD. Själv fick jag diagnoserna för ca 2 år sedan nu. Vi verkar vara lika gamla och även jag är av kvinnligt kön.
Vet du om det är särskilt vanligt med den kombon hos kvinnor?
Jag har ingen hyperaktivitet alls utan snarare fastnar och kommer inte igång med saker jag borde göra.
Hur har ditt liv varit efter du fick diagnoserna?


Jag kan fastna i saker jag med men ibland så får jag "episoder" som mitt ex kallade det. Kanske sjunger en del och har svårt att sitta still.Men det är inte ofta och jag tror det är något som även vanligt folk kan få.

Efter jag fick dessa två diagnoser så har inte livet varit så annorlunda. Jag har inte behövt så mycket hjälp i livet, eller snarare så är det kanske så att jag blivit tvingad till att lära mig. Men det tar förstås på krafterna och det är nog det som de två diagnoserna hjälpt mig med mest. Att få förståelse för vad jag kan ha svårt för och vad som tar min energi.

Vad har du haft svårt med i ditt liv och tycker du att du känner igen dig i de diagnoserna du fått?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 20:31:24

Blashyrkh skrev:Jag har bara AS diagnos men de ville utreda för ADD också då en hel del pekade på det under utredningen. Jag är då av manligt kön om det har någon betydelse.
Antagligen inte...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Fick diagnos Asperger och ADD idag...

Inläggav KalleKus » 2012-05-30 20:34:54

Thurizas skrev:
KalleKus skrev:
Thurizas skrev:Jag och fler här har både AS och ADD. Själv fick jag diagnoserna för ca 2 år sedan nu. Vi verkar vara lika gamla och även jag är av kvinnligt kön.
Vet du om det är särskilt vanligt med den kombon hos kvinnor?
Jag har ingen hyperaktivitet alls utan snarare fastnar och kommer inte igång med saker jag borde göra.
Hur har ditt liv varit efter du fick diagnoserna?


Vad har du haft svårt med i ditt liv och tycker du att du känner igen dig i de diagnoserna du fått?

Känner igen mig i det mesta både ang AS och ADD.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in