Varför man blir mer Aspig av concerta/ritalin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför man blir mer Aspig av concerta/ritalin

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:12:22

Jag har en fråga!
Ni som är så begåvade och vet så mycket.

Vet ni varför ens Aspiga drag blir mer framträdande när man äter conserta och ritalin?
Innan consertan var jag ju fullkomligt förvirrad körde på i 290 knyck och hade noll impuls kontroll.
Var inte aggressiv eller otrevlig.
Men vimsig och gjorde alla infall man kom på utan att tänka.
Tog flyget till Norge och gick på fest. Bytte jobb , flyttade, skaffa fem barn.
Ja listan kan göras lång.

Men med conserta så hände något.
Ett lugn kom men även reflektion över allt man har gjort.
Och mer ängslan. Har ni något svar??
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav Alien » 2013-03-15 23:14:19

Den vetenskapliga förklaringen har jag inte.

Men det är väl så att ADHD-dragen döljer Aspigheten. När ADHD:n dämpas dyker aspigheten upp i all sin glans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav slackern » 2013-03-15 23:14:56

En psykiatriker jag hade. Förklarade för mej att medicinerna kan demaskera autism som tex AS.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:20:55

slackern skrev:En psykiatriker jag hade. Förklarade för mej att medicinerna kan demaskera autism som tex AS.

Vad betyder demaskera?? :oops: tack för svar!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav kullan » 2013-03-15 23:22:24

Kattmamma skrev:
slackern skrev:En psykiatriker jag hade. Förklarade för mej att medicinerna kan demaskera autism som tex AS.

Vad betyder demaskera?? :oops: tack för svar!


Man kan oxå säga dölja. Gör det så man inte märker det men man har det i bakgrunden någonstans.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:23:56

Alien skrev:Den vetenskapliga förklaringen har jag inte.

Men det är väl så att ADHD-dragen döljer Aspigheten. När ADHD:n dämpas dyker aspigheten upp i all sin glans.

Okej ! När man ordtolkar och missförstår sin omgivning, så märker man det inte för att man far omkring som en duracell kanin.
Ja det kan vara troligt!
För jag har inte varit stilla så länge inte ens när jag satt ner eller sov. :lol:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Varför man blir mer Aspig av conserta/ritalin

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 23:24:51

kullan skrev:
Kattmamma skrev:
slackern skrev:En psykiatriker jag hade. Förklarade för mej att medicinerna kan demaskera autism som tex AS.

Vad betyder demaskera?? :oops: tack för svar!


Man kan oxå säga dölja. Gör det så man inte märker det men man har det i bakgrunden någonstans.

Tack kullan ! :-)154
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Medicinering vid ADHD och påverkan på AS-symptom

Inläggav blazkowicz » 2016-08-12 13:09:20

Jag (tjej, 27 år) har nyligen fått diagnoserna asperger (eller autism nivå 1 som det verkar heta nu för tiden) och ADHD. Jag har fått en tid för att träffa en läkare och diskutera medicinering för/mot ADHD.

Min fråga till er är följande:
Ni som har asperger/ADHD och går på någon form av ADHD-medicinering, hur har detta påverkat eran förmåga att hantera era AS-symptom?

Länka gärna om detta redan har diskuterats i forumet.

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
blazkowicz
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2016-08-11

Medicinering vid ADHD och påverkan på AS-symptom

Inläggav slackern » 2016-08-12 13:28:02

Jag har både AS+ADD och utav mediciner som innehåller Metylfendidat som Concerta och Ritalin blev jag mer autistisk och min dåvarande psykiatriker förklarade för mig att medicinerna kan demaskera autism. Numer tar jag Atentin som innehåller Dexamfettamin och den medicinen fungerar mycket bättre.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinering vid ADHD och påverkan på AS-symptom

Inläggav Alien » 2016-08-13 0:16:53

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinering vid ADHD och påverkan på AS-symptom

Inläggav blazkowicz » 2016-08-14 15:36:20

Tack!
blazkowicz
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2016-08-11

Re: Varför man blir mer Aspig av concerta/ritalin

Inläggav slackern » 2017-01-11 20:37:44

Alien skrev:Detta har diskuterats flera gånger förut. Här är några trådar om "dubbeldiagnosen" ADHD/ADD och AS:

adhd-add-as-t1696.html
aspergers-och-adhd-t7030.html
min-trippeldiagnos-as-bippo-ad-h-d-t17222.html
ni-som-har-bade-as-o-adhd-add-typ-av-adhd-omrostning-t21673.html

Det var det fräckaste jag har läst, jag har verkligen ingen dubbeldiagnos för det betyder att förutom en psykiatrisk diagnos så har man ett narkotika missbruk vilket jag inte har.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför man blir mer Aspig av concerta/ritalin

Inläggav Gripandekylig » 2017-01-11 21:47:15

Kattmamma skrev:Vet ni varför ens Aspiga drag blir mer framträdande när man äter conserta och ritalin?
[...]
Och mer ängslan. Har ni något svar??

Centralstimulerande läkemedel, som exempelvis metylfenidat vilket är det aktiva innehållsämnet i Concerta och Ritalin, förstärker den dopaminerga signaltransmissionen i hjärnan på så vis att neurologiska mekanismer som, i samband med andra faktorer, ligger bakom exempelvis oroskänslighet och beägenhet till stereotypa och repetitiva beteenden förstärks. Därför är det ganska vanligt att patienter som behandlas med centralstimulantia upplever ökad ångest och vissa framhävda autistiska drag.

Just ökad ångest är en vanlig biverkning av användning av Concerta och Ritalin. Andra vanliga biverkningar kategoriserade som psykiska störnigar är, enligt FASS, anorexi, affektlabilitet, aggression, agitation, depression, irritabilitet, onormalt beteende, rastlöshet, sömnstörningar, nedsatt libido, panikattack och stress.

De allra vanligaste psykiatriska biverkningarna är, enligt samma källa, sömnlöshet och stress. Biverkningar relaterade till förvärrade autismspektrumrelaterade besvär kan vara den mindre vanliga förvärrande av befintliga tics samt de mycket sällsynta (men för oss med AS vanligare biverkningarna) repetitiva beteenden, överfokusering.

Den ökade nivå av ängsla du upplever kan vara en biverkning till följd av metylfenidatsintag som vi med Asperger sannolikt drabbar av i liknande omfattning som folk i gemen. Vår benägenhet att drabbas av framhävda besvär med repetitiva beteenden och ökad överfokusering torde däremot vara högre än för människor i allmänhet eftersom dessa egenskaper i diagnoskriterierna omnämns som vanliga karaktärsdrag bland människor som ges autismspektrumdiagnoser.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Varför man blir mer Aspig av concerta/ritalin

Inläggav kiddie » 2017-01-11 22:12:19

Jag blir mindre aspig av Ritalin. :( Jag skulle vilja bli fokuserad och smart, men jag blir bara vardaglig, kan göra vardagssaker bättre samt tappar min knäppa humor. Får även bättre empati.

Känns för normalt. Känns inte som jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in