ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS med ADD

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-13 22:57:45

När jag va yngre trodde jag att jag hade ADD - har två andra i familjen en med ADD och en annan med ADHD...

I alla fall när jag blev 18-19 år så blev jag mer hyper osv. och fick diagnosen ADHD i samband med AS-utredning. Hon sa då att det är ovanligt med ADD vid AS. Mycket vanligare med ADHD.
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

ADHD/ADD & AS

Inläggav kiddie » 2016-12-18 16:24:21

Tror det bara är en fråga om hur man diagnostiserar. Innan så sa de till mig att AS i sig själv innehåller så mycket av ADD att man inte kan diagnostisera ADD separat. Att det helt enkelt överlappar för mycket för att vara en till relevant diagnos. Men nu när man medicinerar mer så verkar det som om man visst diagnostiserar ADD separat från AS.

Som man diagnostiserar idag så är nog AS+ADD vanligare än AS+ADHD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADHD/ADD & AS

Inläggav slackern » 2016-12-18 17:27:47

kiddie skrev:Tror det bara är en fråga om hur man diagnostiserar. Innan så sa de till mig att AS i sig själv innehåller så mycket av ADD att man inte kan diagnostisera ADD separat. Att det helt enkelt överlappar för mycket för att vara en till relevant diagnos. Men nu när man medicinerar mer så verkar det som om man visst diagnostiserar ADD separat från AS.

Som man diagnostiserar idag så är nog AS+ADD vanligare än AS+ADHD.


Både jag och sonen är diagnostiserade med AS+ADD.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADHD/ADD & AS

Inläggav Toblerone » 2016-12-19 10:45:02

Jamesqueen skrev:När jag va yngre trodde jag att jag hade ADD - har två andra i familjen en med ADD och en annan med ADHD...

I alla fall när jag blev 18-19 år så blev jag mer hyper osv. och fick diagnosen ADHD i samband med AS-utredning. Hon sa då att det är ovanligt med ADD vid AS. Mycket vanligare med ADHD.


Det är inte att lita på att de verkligen gör skillnad mellan ADD och ADHD. I USA gör man inte det, man kallar ibland allt för ADD, och Sverige tar efter ibland.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

ADHD/ADD & AS

Inläggav kiddie » 2016-12-19 22:53:08

När jag gått till ADHD-sköterska talar de bara om ADHD fast jag har ADD. Att det ens heter ADHD-sköterska talar ju om att man anser att ADD ingår i ADHD. Det gör det i DSM. I Sverige ska vi inte officiellt använda DSM så jag blir småsur. Här finns ADD och ADHD som olika diagnoser.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADHD/ADD & AS

Inläggav slackern » 2016-12-19 22:56:21

kiddie skrev:När jag gått till ADHD-sköterska talar de bara om ADHD fast jag har ADD. Att det ens heter ADHD-sköterska talar ju om att man anser att ADD ingår i ADHD. Det gör det i DSM. I Sverige ska vi inte officiellt använda DSM så jag blir småsur. Här finns ADD och ADHD som olika diagnoser.


Nej så är det inte alls i Sverige där går ADD också under ADHD spektrumet.

Hyperaktivitetsstörningar (F90)
- F90.0: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
- F90.0A: DAMP
- F90.0B: ADHD
- F90.0C: ADD
- F90.0X: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning UNS
- F90.1: Hyperaktiv beteendestörning
- F90.8: Andra specificerade hyperaktivitetsstörningar
- F90.9: Hyperaktivitetsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADHD/ADD & AS

Inläggav Förklaringen » 2016-12-22 15:53:11

Påbörjat utredning för sån här diagnos, gjorde ett iva+ test idag. Tydligen så var jag bättre än genomsnittet på detta själv så kändes det dumt, jag kände mig långsam och jag gjorde flera fel fast att det är ett så otroligt enkelt test, ville nästan gå efter tredje missen som berodde på att jag var för snabb. Kändes som att jag hade behövt någonting mer och så den där jävla rutan runtom rutan som siffrorna var i, de flyter ju ihop om man ska kolla på jäkla siffror. Så kliar det i skägget också och måste knäcka fingrarna, mushanden också, och där klickade jag fel jävlar, okej ta det lugnt nu det här är viktigt inga fler fel andas ta det lugnt gör det långsamt och se till att det blir rätt, FAN där blev det fel IGEN hur jäkla svårt ska det vara att göra rätt på en så enkel uppgift.
Förklaringen
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-12-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in