Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav LarNor » 2012-03-04 20:36:54

För ungefär ett halvår sedan så flyttade jag till min egen lägenhet efter att ha bott nästan 2 år på ett boende för dom med Asperger eller annan NPF. Jag flyttade därifrån för det gick helt enkelt inte längre, det var så dåligt och chefen och många i personalen var så puckade och många i personalen hade ingen utbildning om Asperger. Nåja, lång historia kort så blev det bara mer och mer problem och jag blev tvungen att flytta och sedan har vi (jag och mina föräldrar) granskat Socialstyrelsens regler för den här typen av boenden och upptäckt att dom brutit mot mycket, vi har visat dom dessa papper men chefen har struntat i det. I vissa fall har personalen till och med brutit mot lagen när en personal tagit sig in i min lägenhet utan lov och vägrade lämna den. Nu tänker vi göra en anmälan till Socialstyrelsen och dra hela boendet inför rätta.

Jag har hållit på och skriva ner hela min historia om min tid på boendet och allt det hemska dom gjorde och tänkte kanske dela med mig det här snart. Men jag undrar förstås är det någon fler här som har råkat ut för något sånt och har ni anmält boendet och hur gick det i så fall?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-04 20:37:57

Ja det finns fler som råkat illa ut på aspergerboenden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav Alien » 2012-03-05 17:21:04

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav LarNor » 2012-03-06 2:48:25

Jag flyttade till ett LSS-boende Augusti 2009. Vi hälsade på och tittade på boendet i Januari 2009 och dom lovade en del saker som dom aldrig levererade. T.ex sa dom att jag skulle få en kontaktperson i personalen som skulle jobba särskilt med just mig, jag presenterades till och med för den som skulle bli min kontakt. Men när jag flyttade in 8 månader senare så sas det inget om kontaktpersoner. Nåja. Dom sa också att det gemensamma köket skulle vi boende kunna använda för att laga mat tillsammans med personal och andra boende. Det hände aldrig heller, faktum är att vi blev förbjudna att vara i det köket för dom sa att personalen behövde någonstans dom kunde vara ifred (dom hade ett helt konferensrum för sig själva där dom aldrig var! kontor och sovrum).

Personalen var värdelös på att ge ut information om saker som skulle hända eller eventuella regler som blivit ändrade, det fick man oftast veta då man plötsligt bröt mot en regel som tidigare varit tillåten. Vi fick inte sitta ute i det allmänna utrymmet (TV-rummet) efter klockan 22:00 men det struntade många i personalen i (dom var inte så petnoga i alla fall). Detta var en regel jag aldrig blev informerad om förrän några månader efter jag flyttat in. I början visste jag inte ens att personalen sov över därför att ingen berättat det för mig, dom hade faktiskt sagt i mötet vi haft att personalen skulle bara vara där några timmar om dagen.

Boendet ligger halvvägs uppe på ett berg och därför är det för långt att gå till stan för att handla så vi var tvungna att handla på helgen därför att det var bara då vi fick ha en bil. Vi hämtade bilen Fredag klockan 17:00 och lämnade den föra 18:00 på Söndag. Under den tiden skulle 5 personer åka och handla (ingen ville åka tillsammans med någon annan). Flera i personalen hade inget körkort (finns inget krav på det!) och då och då hände det att 2 utan körkort jobbade samma dag som man skulle iväg och handla. Jag skrev till chefen om detta men det brydde hon sig inte om.

Sammanlagt fick jag hjälp ca 2 timmar om dagen. 1 timme vid lunch, 1 timme vid middag. Jag hade 45 minuter på morgonen också och 30 minuter på kvällen men då behövde jag inte någon hjälp egentligen. Så praktiskt taget var den enda hjälp man fick var med maten för dom hann aldrig med något annat. Ville man gå ner på stan eller något fick man offra lunchen för det fanns inte tid. (på tal om stan, en gång var det faktiskt en i personalen som vägrade gå in i en affär med mig därför att det intresserade henne inte, jag kände inte att jag ville gå in själv men hon vägrade). Min lunch hade personalen lagt vid 13:00 (lite sent!) och min middag hade dom lagt vid 17:00, bara ett par timmar senare vem fan är hungrig då? Jag bad dom hela tiden att dom måste ändra det men det gjorde dom inte. Tidigare hade jag 12:00 och 18:00 men dom ändrade till 13:00/17:00 utan att informera mig, det var så en dag bara. Sånt hände hela tiden, tidigare hade jag 1 timme och 30 minuter till middag men plötsligt blev det bara 1 timme och det sa personalen att så hade det alltid varit!

En gång fick jag faktiskt en lapp där det stod en massa regler som att alla måste kliva upp senast kl. 11:00 och en massa andra konstiga saker. Senare fick jag veta att många av dom där sakerna som stod på lappen egentligen inte gällde och det var fel. Jaha, varför skrev dom den då????

Det där är bara småsaker egentligen och bara toppen på isberget förstås.

Tack Alien för länkarna, bra, jag har långt ifrån haft det värst men såna här saker måste komma ut.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav MissR » 2012-03-16 22:03:09

Här blir nog många ganska fel behandlade...Funäsdalens utvecklingscentrum.... :-)004
MissR
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-12-21

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav LarNor » 2012-03-16 22:51:26

MissR skrev:Här blir nog många ganska fel behandlade...Funäsdalens utvecklingscentrum.... :-)004


Anledningen jag frågade var dels på grund av det här (som hände mig): stamd-av-personal-t25451.html
Jag förstod att många har råkat ut för mycket hemskt men ville gärna höra någon som kunde berätta vad dom varit med om.

P.S.: Om du bor i Funäsdalen så är jag väldigt avundsjuk, har många kära barndomsminnen där ifrån.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav Svartkatt » 2012-05-02 0:26:36

MissR skrev:Här blir nog många ganska fel behandlade...Funäsdalens utvecklingscentrum.... :-)004


MissR, kan du berätta mer, vad är det om Funäsdalen?
Svartkatt
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-05-02

Re: Har någon råkat illa ut på ett Aspergerboende?

Inläggav plåtmonster » 2012-05-02 0:48:48

Vem har inte råkat ut? ;)

Oomtvistat förstapris som värsta boendet går till.. *trumvirvel* .. ASP-center i Boden!
2009-08-26 HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER! och fortsättningen
2012-01-30 ASPcenter igen. Dödsfall.
2011-04-18 Hej (Om ett Aspergerboende)

Även i Västernorrland kan man anställa slemkryp som personal:
2012-03-09 Västernorrland Stämd av personal

Men aspisar kan morra tillbaks ;)
Aspieleaks - nu hänger vi ut dom oseriösa!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inläggav matterik » 2012-05-02 5:36:16

Mina behov handlar om att jag vill ha frihet, självständighet och egenbestämmande över vilka sociala kontakter jag har. Jag vill ha rätt också att isolera mig och inte vara skyldig att ha kontinuerlig kontakt med någon myndighetsperson för att leva.

Att bo på ett sådant där asperger boende skulle vara rena döden för mig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in