ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 3:00:28

http://domkallarhennec.blogspot.com/

Min dotter är död. Med hjälp av personalen på Aspcenter i Boden. Som såg till att hon fick en läkartid. Som hjälpte henne medicinera. Som brast i sin tillsyn.
Min dotter är död. Med hjälp av läkaren. Som skrev ut mediciner utan att fråga. Utan att ifrågasätta.
Min dotter är död. Hon kommer aldrig tillbaka...


Jag har inte energi att rota i det här. Tipsar någon tidningarna? Orkar ni gräva i det?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-01-30 3:02:13

ASP Center, Sävast, Boden. Har varit på tapeten tidigare:

http://www.aspergerforum.se/hjalp-fange-hos-asp-center-t11946.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-01-30 3:14:44

Än en gång brister Socialtjänsten när det gäller LVU (som egentligen borde kallas LMU Lagen om Misshandel av Unga).

Jag har en nära vän vars dotter fått LVU på mycket konstiga grunder, hans kamp kommer inte att upphöra, jag hoppas och tror att hans kamp kommer att sluta i HD eller Europadomstolen och reglerna kommer att ändras samt att Socialförvaltningarna tvingas betala höga skadestånd för sin underlåtenhet att se till barnens bästa.

En socialförvaltning av idag skiter i att hjälpa familjen att göra det bästa för barnen, de är så jävla stolta när de lyckas med LVU och sen skiter de fullständigt i hur barnet mår, dessutom skiter domstolsväsendet i undersökningsplikten som innebär att de ska undersöka hur barnet mår, de går helt på kommunens falsifierade rapporter.

Förhoppningen är att min väns kamp kommer att få många korrupta människor på fall, de som inte gör sin plikt trots att de har höga krav på sig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav weasley » 2012-01-30 3:17:20

Åh helvete också.

Det verkar mer och mer osannolikt att det där stället granskas av några som helst tillsynsmyndigheter öht.

Vad faen ska en människa i vanmakt göra? Var ska man vända sej när man vill påpeka brister? Aftonhoran?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 3:20:41

Det är väl inte fel om man kan vända deras sensationsjournalistik till sin egen fördel. Tipsa på!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 3:59:43

"Det känns inspirerande och tryggt att gå upp i ett företag med samma värderingar som vårt företag har haft sedan starten." Aspcenter om att bli uppköpta av carema...

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=5843982
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav segdeg » 2012-01-30 4:46:33

... CAREMA "CARE" ... igen?
säger att nu händer det, nu igen, det som är allt mer om vad vi har att vänta oss, av de som med lagens hjälp berikar sig på att ta våra medmänniskor i sitt förvar ...

Carema skyltar inte alltid så öppet med sina nyförvärvade inköp av ÖV-Psykiatriska mottagningar, HVB-hem, Särskilt Boende m.m ungefär som de inte heller vill redovisa sina Vinst-placeringar, dörrvakterna i Landstingspolitikernas lekstuga, missköter sig grovt, då Socialstyrelsen gång efter gång anmärker på bristerna i Kommunalpolitikernas Ansvar ...

Det är väl inte konstigt att "carema" siktat in sig på inköp av Stockholms största Psyk-Akut, någonstans begås allt större räknefel av de som har att ansvara för tillväxten inom den privatiserade omsorgen ... det är ju inte av välgörenhet som vinstökningarna transformeras om, Caremas patetiska försvarstal ang försvarslösa åldringar kommer vi all säkerhet få höra mer av ... och nu i samband med misskötsel av HVB-hem ...

Vem skall Föräldrarna kunna lita på ...

Vem skall Barnen kunna lita på ...

???????????????????????????????

Var har Personalen rekryterats ifrån ? Vilken utbildning krävs ? Vem granskar Jäv frågor ? Är det dags för EU-domstol för att Lagstiftarna skall begripa vad Mänskliga Rättigheter är och består av ... ?

Så Dj-vla Respektlöst som det nu är har det säkert mot mindre vetande varit tidigare också, men ... nu verkar det medvetet blivit en Vinstmaxim för tillväxt, Medveten vanvård och plundring i det allmännas tjänst, Påhejat av de som har sitt på det torra ... Fy f-n.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 4:56:15

Ungen har ju nyligen dött. Tagit sitt eget liv om jag förstod det korrekt. Vet inte om man kan skylla självmord på andra. Att det skrivs ut CS till folk som är i riskgrupper borde vara välkänt och knappast Carema Care som är ensamma i det, om nu läkaren har med dem att göra.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav matterik » 2012-01-30 8:47:38

Jag har inget förtroende för Carema Care.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-30 11:20:47

Parvlon skrev:Ungen har ju nyligen dött. Tagit sitt eget liv om jag förstod det korrekt. Vet inte om man kan skylla självmord på andra.

Om det inträffar på en vårdinstitution finns det all anledning att kritisera dem för slapphet, det ingår i deras ansvar att se till att sånt hät inte händer.

"Ungen har ju..."
Lite cool cynism igen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 12:01:30

Parvlon skrev:Vet inte om man kan skylla självmord på andra.


Inte nödvändigtvis, men nu när oegentligheterna staplas på varandra så..
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 15:21:20

KrigarSjäl skrev:"Ungen har ju..."Lite cool cynism igen?
Menade att det är för tidigt att peka ut en syndabock. Bloggen är skriven av någon i sitt sorgearbete. Det finns all anledning att låta henne sköta det själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav segdeg » 2012-01-30 17:39:43

Parvlon skrev:Menade att det är för tidigt att peka ut en syndabock. Bloggen är skriven av någon i sitt sorgearbete. Det finns all anledning att låta henne sköta det själv.


Det där dj-vla "Menandet" kan du överlåta åt Carema, om det nödvändigtvis skall pekas ut en "syndabock" så borde du väl för f-n begripa att det är för sent nu, och varifrån kommer den här dj-vla anledningen om att låta "ungens" närmast sörjande få sköta sitt "Sorgearbete" själv, från sin "blogg"? Är det din personliga "Hänsyn" du vill visa så kan du ju skriva det på Moderns blogg, vi andra har yttrat oss i något som tyvärr förtigs alltför lättvindigt och det har vi gjort i den här tråden, hur nu det skulle kunna ändra på faktum eller ens störa modern i Sorgearbete ???

Klent försvar för "sköt dig själv och skit i andra"???
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 17:44:18

segdeg skrev:Det där dj-vla "Menandet" kan du överlåta åt Carema
Det var inte dig jag svarade så du behöver inte bli så upprörd. Ett tips bara, jag skiter egentligen i det.

Du skrev däremot Carema med stora röda bokstäver. Det kanske är du som (inte) ska göra något då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav segdeg » 2012-01-30 17:54:16

Parvlon skrev:Det var inte dig jag svarade så du behöver inte bli så upprörd. Ett tips bara, jag skiter egentligen i det.
Ger väl högaktningsfullt ... i vem du svarar, och upprörd ??? av det du skriver ???Nähä, varför det ??? Verkligheten är ju så mycket mer upprörande, än ditt "menande"!!!
Ett tips bara ??? Det antog jag eller rättare sagt tog jag för givet ...
Du skrev däremot Carema med stora röda bokstäver. Det kanske är du som (inte) ska göra något då.

Såg inte att du Editerade , Du fortsätter ditt "Menande", bra så *klappar händerna*
Senast redigerad av segdeg 2012-01-30 18:00:14, redigerad totalt 1 gång.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-01-30 20:00:30

segdeg skrev:... CAREMA "CARE" ... igen?
säger att nu händer det, nu igen, det som är allt mer om vad vi har att vänta oss, av de som med lagens hjälp berikar sig på att ta våra medmänniskor i sitt förvar ...

Carema skyltar inte alltid så öppet med sina nyförvärvade inköp av ÖV-Psykiatriska mottagningar, HVB-hem, Särskilt Boende m.m ungefär som de inte heller vill redovisa sina Vinst-placeringar, dörrvakterna i Landstingspolitikernas lekstuga, missköter sig grovt, då Socialstyrelsen gång efter gång anmärker på bristerna i Kommunalpolitikernas Ansvar ...

Det är väl inte konstigt att "carema" siktat in sig på inköp av Stockholms största Psyk-Akut, någonstans begås allt större räknefel av de som har att ansvara för tillväxten inom den privatiserade omsorgen ... det är ju inte av välgörenhet som vinstökningarna transformeras om, Caremas patetiska försvarstal ang försvarslösa åldringar kommer vi all säkerhet få höra mer av ... och nu i samband med misskötsel av HVB-hem ...

Vem skall Föräldrarna kunna lita på ...

Vem skall Barnen kunna lita på ...

???????????????????????????????

Var har Personalen rekryterats ifrån ? Vilken utbildning krävs ? Vem granskar Jäv frågor ? Är det dags för EU-domstol för att Lagstiftarna skall begripa vad Mänskliga Rättigheter är och består av ... ?

Så Dj-vla Respektlöst som det nu är har det säkert mot mindre vetande varit tidigare också, men ... nu verkar det medvetet blivit en Vinstmaxim för tillväxt, Medveten vanvård och plundring i det allmännas tjänst, Påhejat av de som har sitt på det torra ... Fy f-n.

Mycket bra skrivet, och väldigt relevanta frågor tycker jag.

Det känns verkligen inte särskilt tryggt när allt handlar om vinstmaximering. Att Asp Center och Carema får fortsätta missköta sitt uppdrag när folk far så illa av deras vård är helt obegripligt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav weasley » 2012-01-30 22:25:41

CAREMA har alltså köpt ASP-center....
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-30 22:34:01

weasley skrev:CAREMA har alltså köpt ASP-center....


Jep. Djävulen möter Djävulen?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav lasseivägen » 2012-01-30 22:35:29

Att sociala gillar Carema/Aspcenter är ju lätt att förstå. Sänker ju utgifterna på sikt.
Kanske lite väl iögonfallande att skicka dom till blå stjärnan, även om det vore billigare.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Kringelhora » 2012-02-01 5:01:46

De finns inte ens ord som kan beskriva hur fruktansvärt detta är, att förlora ett barn. Och att bli så illa behandlad som förälder som självklart vill veta så mycket som möjligt om vad som har hänt... att kartlägga den sista tiden, med sorgen och all smärta. Och bara mötas av ignorans.

Detta är bara fruktansvärt!
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-01 13:53:30

Apropå Carema. Jag går hos Carema Hjärnhälsa (som är ett systerföretag/del till Carema Care) och kan ju inte komma att påstå att de är direkt bra. Men går kvar där då min förra läkare var underbar och den jag har nu faktiskt är bra, men psykologerna... ja de ska jag inte ens nämna.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-01 14:00:33

KaosPrinsessa skrev:Apropå Carema. Jag går hos Carema Hjärnhälsa (som är ett systerföretag/del till Carema Care) och kan ju inte komma att påstå att de är direkt bra. Men går kvar där då min förra läkare var underbar och den jag har nu faktiskt är bra, men psykologerna... ja de ska jag inte ens nämna.


Jag gick på carema hjärnhälsa ett kort tag, slutade gå där då allt var så himla konstigt och jag aldrig visste vad som pågick. Det var visserligen precis efter ett ägarbyte det var så.
Nu har jag börjat gå hos dem igen, läkaren jag har varit hos nu verkar bra hittills.

Tycker verkligen att det behövs mer kontroll när det gäller medicin som skrivs ut till höger och vänster. Efter ett besök så blev jag erbjuden antidepp, jag sa nej. Tyckte inte de kunde bedöma mitt behov av medicinering efter ett besök.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-02-01 14:19:35

Kringelhora skrev:De finns inte ens ord som kan beskriva hur fruktansvärt detta är, att förlora ett barn. Och att bli så illa behandlad som förälder som självklart vill veta så mycket som möjligt om vad som har hänt... att kartlägga den sista tiden, med sorgen och all smärta. Och bara mötas av ignorans.

Detta är bara fruktansvärt!

Hej! Long time no see!

Du har inte lust att kontakta den där mamman och berätta om era erfarenheter? Det skulle säkert hjälpa henne.

Tycker det är helt otroligt att stället fortfarande kan få hålla på. Hoppas mamman orkar anmäla det till socialstyrelsen. Deras granskning skulle ju bli så mycket bättre än den gamla myndigheten, men det verkar knappast så.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-01 15:11:43

Corpse Bride skrev:Jag gick på carema hjärnhälsa ett kort tag, slutade gå där då allt var så himla konstigt och jag aldrig visste vad som pågick. Det var visserligen precis efter ett ägarbyte det var så.
Nu har jag börjat gå hos dem igen, läkaren jag har varit hos nu verkar bra hittills.

Tycker verkligen att det behövs mer kontroll när det gäller medicin som skrivs ut till höger och vänster. Efter ett besök så blev jag erbjuden antidepp, jag sa nej. Tyckte inte de kunde bedöma mitt behov av medicinering efter ett besök.


Jag har inte fått mmediciner lätt utskriviet, faktum är att den första psykologen jag hade där inte trodde på mediciner och läkaren som utredde mig ansåg att mediciner var nått man skulle ta i sista hand och alltid tillsammans med annan terapi. Den läkare jag har nu lyssnar bra på vad jag säger när jag har testat mediciner.
Men psykologerna är som sagt knäppa. Ingen av de jag haft har verkat kunna nått om annat än personlighetsstörningar och psykoser. Det är det enda de tjatar om och lyssnar inte alls på det jag säger (eller snarare skrivit i brev till de).
Men det är tydligen lika rörigt och så på andra psyk mott. så mina arbetskonsulenter råder mig att inte byta. Jag orkar ändå inte hålla på och tjaffsa med att byta och sånt. Bara att fortsätta gå till en konstig psykolog som inte ger nått så att FK blir nöjda.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Aspergare och vården



Logga in