Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vixxon » 2012-03-13 13:51:45

Fick diagnoserna AS & ADHD sommaren 2011. Har sedan dess testat Ritalin - blev väldigt illamående, tappade aptiten totalt och blev kroniskt utmattad, ville bara sova hela tiden. Efter det testades Medikinet - mycket bättre än Ritalin, funkade hyfsat bra till en början men efter ca en månad började jag bli speedad ca 30-60 min efter att jag tagit det, i kombination med ökad ångest och trötthet.

Nu äter jag Strattera och är jävligt överraskad och glad över hur bra den fungerar för mig. Min trötthet har minskat dramatiskt, är mer fokuserad och inte lika deprimerad och full av ångest som innan. Dock verkar den inte kunna styra mina impulsproblem (ilska).

Hur mycket Strattera verkligen hjälper mig inser jag nu, idag, när jag varit utan den sedan i lördags. Glömde fylla på förrådet och apoteket hade slut så dom måste beställa in. Är så utmattad och menlös orkar inte göra nånting annat än titta på Tv.

Äter också Efexor (Venlafaxin) sedan ca 3-4 år tillbaka bör tilläggas.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav gabben » 2012-03-21 19:21:43

intressant du skriver om strattera.Har precis börjat med den,låg dos ännu 18 mg.
Är inte utredd för adhd men min psykiatriker tyckte jag har flera sådana symtom som med adhd.
Så jobbigt med intryck,koncentration,vara social otroligt jobbigt,orkar bara någon timma sen blir hjärnan full och jag orkar inte,bara vill fly där i från.

Du skriver positivt om strattera,många verkar ju få bara massa biverkningar.

Intressant om du skriver hur den verkar för dig från starten?
Vilken dos du har osv :?: :-)Happy
gabben
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-03-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav gabben » 2012-03-21 19:27:34

HI hi,har kanske kommit in på fel sida,sökte på google om adhd och detta forum kom upp.
Det finns ju säkert flera här som har erfarenhet abv strattera.Intressant i sådana fall :shock:
gabben
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-03-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav animal » 2012-04-11 14:33:24

Jag gick på Strattera 40-80 mg/dag i 1,5 år. Det hjälpte lite mot rastlöshet och förbättrade sömnen, men jag hade intensiv ångest i c:a 30-60 minuter varje morgon efter att jag tagit medicinen.

Nu går jag på Concerta+Medikinet 102 mg/dag sedan 9 månader tillbaka. Jag har aldrig tidigare kommit i närheten av att vara så lycklig, kärleksfull och välfungerande som jag är med nuvarande medicinering.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vixxon » 2012-04-12 17:36:31

gabben skrev:intressant du skriver om strattera.Har precis börjat med den,låg dos ännu 18 mg.
Är inte utredd för adhd men min psykiatriker tyckte jag har flera sådana symtom som med adhd.
Så jobbigt med intryck,koncentration,vara social otroligt jobbigt,orkar bara någon timma sen blir hjärnan full och jag orkar inte,bara vill fly där i från.

Du skriver positivt om strattera,många verkar ju få bara massa biverkningar.

Intressant om du skriver hur den verkar för dig från starten?
Vilken dos du har osv :?: :-)Happy


Jag började med 10 mg, en kapsel varje morgon i ca två tre veckor, ökade därefter till 20 mg om dagen, en på morgon och en på kvällen. Funkar fortfarande riktigt bra, jag har mer energi (förutsatt att mina idiotgrannar låtit mig sova ifred) och bättre fokus går långpromenader på minst en timma varje dag. Två på en timma eller en lång på minst två (hundägare). Det enda den inte funkar mot är impulsiviteten kan fortfarande inte kontrollera aggressionerna men eftersom jag kan röra mer på mig nu så kanaliseras mycket av överskottsenergin på det sättet och jag blir inte lika lätt irriterad som innan. Men smäller då så smäller det.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vixxon » 2012-04-12 17:38:15

Glömde tillägga att jag fortfarande har sömnproblem svårt att somna.
Tar Imovane i perioder som hjälper mig att somna och om inget annat väcker mig (som oljud) så sover jag minst 5-6 timmar utan avbrott.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav animal » 2012-04-12 17:57:11

Vixxon skrev:Glömde tillägga att jag fortfarande har sömnproblem svårt att somna.
Tar Imovane i perioder som hjälper mig att somna och om inget annat väcker mig (som oljud) så sover jag minst 5-6 timmar utan avbrott.

Tips: Melatonin har fungerat skitbra för mig, helt utan biverkningar som "hang-over" eller toleransutveckling. Nackdelen är att det är ett licenspreparat, men om du har en bra paykdoktor behöver det inte bli något problem. Sägs att just folk med AS/ADHD brukar vara särskilt hjälpta av melatonin.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav OceanLiners » 2012-04-12 21:49:58

Concerta funkar inte alls på mig. Det ger jordens ovälkomna biverkningar. Tyvärr är det så att alla mediciner funkar olika på alla. Jag har sen en tid nu vägrat medicin trots att de vill sätta Ritalin på mig istället. Jag äter i dagsläget inte en enda medicin och klarar mig fint på det så jag ser ingen mening med att knapra på Ritalin för min del.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Vixxon » 2012-04-12 22:02:43

animal skrev:
Vixxon skrev:Glömde tillägga att jag fortfarande har sömnproblem svårt att somna.
Tar Imovane i perioder som hjälper mig att somna och om inget annat väcker mig (som oljud) så sover jag minst 5-6 timmar utan avbrott.

Tips: Melatonin har fungerat skitbra för mig, helt utan biverkningar som "hang-over" eller toleransutveckling. Nackdelen är att det är ett licenspreparat, men om du har en bra paykdoktor behöver det inte bli något problem. Sägs att just folk med AS/ADHD brukar vara särskilt hjälpta av melatonin.


Tack för tipset ska fråga min läkare om det nästa gång vi ses. Propavan gillar jag inte alls den blir jag "bakis" utav. :?
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav animal » 2012-04-12 23:31:01

Vixxon skrev:Tack för tipset ska fråga min läkare om det nästa gång vi ses. Propavan gillar jag inte alls den blir jag "bakis" utav. :?

Det finns så många kassa sömnmediciner; Nozinan, Propavan, Lergigan, Theralen, you name it. Tycker att de är väldigt trubbiga "verktyg" allihopa, visst somnar man vid tillräckligt höga doser men så kul är det inte att sova att man vill vara en zombie halva dagen efteråt. Stilnoct och Imovane däremot är riktigt schysst enligt min erfarenhet, problemet är ju att man redan efter ett par veckor utvecklat så hög tolerans att medicinen förlorar sin effekt... Har dessutom märkt att de – i kombination med alkoholintag – kan leda till att man får kicken från Aspergerforum. :)

Din läkare kommer säkert vilja att du testar Circadin i första hand, läkemedlet innehåller visserligen Melatonin som aktiv substans fast administrerat som depå-tablett. Funkar bra om man vill sova gott hela natten, men själv har jag haft problem med att jag förblir sömnig halva dagen efteråt (dock inte zombie-aktig eller avtrubbad på samma sätt som Nozinan eller Propavan). Om du kör på Circadin någon vecka och har god sömngivande effekt men upplever samma problem som jag beskrivit så kommer din läkare inte ha något annat att tillgå än rent Melatonin.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-04-13 1:52:57

weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav animal » 2012-04-13 14:42:45

weasley skrev:Läs mer om melatonin här!

melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2mg-t6213.html

weasley är en klippa som vanligt... :D
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav JvA00 » 2012-04-15 1:35:52

animal skrev:
Vixxon skrev:Glömde tillägga att jag fortfarande har sömnproblem svårt att somna.
Tar Imovane i perioder som hjälper mig att somna och om inget annat väcker mig (som oljud) så sover jag minst 5-6 timmar utan avbrott.

Tips: Melatonin har fungerat skitbra för mig, helt utan biverkningar som "hang-over" eller toleransutveckling. Nackdelen är att det är ett licenspreparat, men om du har en bra paykdoktor behöver det inte bli något problem. Sägs att just folk med AS/ADHD brukar vara särskilt hjälpta av melatonin.

Man kan skaffa det enkelt och lagligt själv utan läkare, läs vidare neråt.

animal skrev:Din läkare kommer säkert vilja att du testar Circadin i första hand, läkemedlet innehåller visserligen Melatonin som aktiv substans fast administrerat som depå-tablett. Funkar bra om man vill sova gott hela natten, men själv har jag haft problem med att jag förblir sömnig halva dagen efteråt (dock inte zombie-aktig eller avtrubbad på samma sätt som Nozinan eller Propavan). Om du kör på Circadin någon vecka och har god sömngivande effekt men upplever samma problem som jag beskrivit så kommer din läkare inte ha något annat att tillgå än rent Melatonin.


Jag har själv inte provat time-released melatonin (dvs Circadin), men läst tillräckligt om biverkningar om det för att känna att det inte verkar som något förstahandsval. Folk rapporterar allt ifrån horribla mardrömmar till sömnighet under hela förmiddagen.

Om man vill skaffa melatonin själv och slippa prova massa annat i väntan på licens kan man köpa det enkelt från amazon.co.uk. Melatonin är receptfritt i större delen av EU och man bryter därför inte mot några lagar, mig veterligen. Beställ exempelvis från Storbritannien. Finns mängder av försäljare på Amazon. iHerb.com är min egna favorit, men då från USA.

Valdoxan kan jag annars tipsa om som ett mycket bra läkemedel mot dålig sömn, som fungerat superbra för mig. Kräver recept från läkare. Fungerar tyvärr inte alls för alla, men för de individer det fungerar är det rena mirakelläkemedlet. Valdoxan är egentligen en antidepressiv men som är helt olik andra antidepressiva då det primärt arbetar på melatonin-receptorerna MT1 och MT2 istället för på serotonin-receptorer.
På ren svenska: om läkemedlet fungerar för dig sover du galet bra, ger en känsla av naturlig insomning och är utvilad dagen efter. I början kan man vara lite dåsig på förmiddagen men det avtar snabbt.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav manne » 2012-04-27 23:49:44

Ann skrev:Finns det någon här som har både autismdiagnos av något slag och adhd och äter conserta? (pust, det blev en lång och konstig mening)



Det är många som säger att man kan bli "mer autistisk" vad nu det innebär av att äta medicin som dämpar adhdsymtomen och jag undrar hur vanligt det är. Om det finns någon som upplevt det här så undrar jag på vilket sätt som ni blivit förändrade.


Amfetamin är något jag aldrig skulle tacka ja till är ren idioti att de skriver ut amfetamin.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-05-06 7:59:29

Jag började med 18 mg concerta i fredags. Jag ska bara ta dem över helgen, för de vill egentligen att jag ska göra ett test på min koncentrationsförmåga innan jag börjar medicinera och sedan göra ett test senare med medicin i kroppen, så att de kan jämföra resultaten.

Jag har känt mig mer vaken än jag någonsin gjort tidigare den här helgen (jag har ADD). Igår städade jag hela köket, utan att ens tycka att det var jobbigt. I normala fall känns alla hushållssysslor omöjliga att komma igång med. Jag gör inte lika många felstavningar när jag skriver på datorn, utan kan skriva med en väldig fart nästan utan misstag.

Jag orkade vara igång hela dagen i fredags och åka med och uträtta olika ärenden hela dagen. I normala fall klarar jag bara ett ärende och sedan brukar jag vara helt utmattad och tappa humöret om jag försöker göra mer samma dag.

Jag vill inte sluta med concertan nu och "gå tillbaka in i dimman", men jag måste väl det för att deras test ska bli rättvisande. Hoppas det inte tar alltför lång tid innan jag får göra testet nu bara, för nu vet jag hur högfungerande jag kan vara och kommer att sakna det när jag inte får ta medicinen. :(
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav sherlocka » 2012-06-01 19:23:34

Min dotters doktor sa att concerta är en sådan som kan "öka" på AS dragen, hon har Strattera som är snällare mot AS:n
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Fysikern » 2012-06-03 21:11:06

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men undrar om det finns möjlighet att få Ritalin/Concerta med enbart AS diagnos?
Fysikern
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-05-28

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-06-30 14:14:42

Äter 36 mg Concerta nu och har blivit så "aspig" att det börjar oroa mig. Jag fastar i mina specialintressen och det går ut över jobb, hemsysslor och familj. Jag vill inte släppa datorn och sökandet efter information om det som intresserar mig!

Jag fick inte aspergerdiagnos efter min utredning, utan autismliknande tillstånd (som också kallas en hel massa andra saker, tex genomgripande störning i utvecklingen). Jag hade alltså aspergerdrag, men inte tillräckliga för diagnos. De skrev också att jag hade tecken på att ha haft ADHD i barndomen (konstigt sätt att uttrycka sig eftersom sådant inte växer bort). Därför fick jag testa Concerta när jag berättade detta för min psykiater och att jag önskade att prova medicinering för att öka koncentrationsförmågan.

Jag ska försöka motarbeta min önskan att bara ägna mig åt specialintressen, för jag tycker om att jag kan koncentrera mig bättre och vill helst inte sluta med medicineringen, men min familj behöver mig ju också!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Nihilith » 2012-06-30 15:33:59

Upplever detsamma sedan jag började med Concerta. Antar att det beror på att min hjärna har lugnat ner sig lite och det gör AS mer framträdande.

Jag har ingen officiell ADHD diagnos, eftersom jag inte påvisat direkta symptom innan sju-års ålder. Dock är flera, inklusive min läkare, överens om att jag har det och får då medicinen utskriven.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-06 14:17:34

Jag hämtar ut en ny medicin på måndag. Jag minns inte vad den heter, men det är en annan variant av centralstimulerande. Fungerar den också dåligt (får världens ångest på morgonen efter att jag tagit Concerta) får jag prova Strattera, som inte är centralstimulerande.

Jag vill ha medicin mot min ADHD (egentligen ADD, men det vill ju inte läkarna kalla det längre) eftersom jag känner mig mer närvarande, effektiv och fokuserad, men biverkningarna är för starka just nu, så ibland blir det outhärdligt.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-06 19:07:57

Käkade 80 mg Ritalin i ca 3-4 år och fick hyfsad effekt på ADHD men blev tok-aspig. Sänkte till 40 mg och blev lite mindre aspig men typ ingen effekt på ADHD, bara bi-effekter som ökat sömnbehov och allmänt "såsig". Så för en vecka sen sluta jag med skiten, har inte ens diskuterat detta med läkaren, och mår fan bättre. Dom positiva effekterna övervägde inte dom negativa tycker jag.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-07 9:03:24

Hoppas jag har bättre tur än du Tyler_Durden. Jag tänker i alla fall prova de olika varianterna och se vad som händer. Jag vill vara i den här världen och inte bara ha korta stunder då jag känner mig närvarande.

Men "tok-aspig" är jag, trots att jag inte ens har asperger fullt ut, utan autismliknande tillstånd (inte alla kriterier uppfyllda). Familjen är grundligt trött på mitt malande om saker som intresserar mig för tillfället och har börjat säga ifrån, vilket gör mig lite ledsen. Jag vill ju dela med mig av det intressanta jag upptäckt, men de vill inte höra.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-07 10:35:47

Tyler_Durden skrev:Käkade 80 mg Ritalin i ca 3-4 år och fick hyfsad effekt på ADHD men blev tok-aspig. Sänkte till 40 mg och blev lite mindre aspig men typ ingen effekt på ADHD, bara bi-effekter som ökat sömnbehov och allmänt "såsig". Så för en vecka sen sluta jag med skiten, har inte ens diskuterat detta med läkaren, och mår fan bättre. Dom positiva effekterna övervägde inte dom negativa tycker jag.

Fyfaan vad klokt och starkt av dig!!

Jag har AS, adhd. Ätit cymbalta 120mg i 3år. Det har funkat tokbra på mina vidriga depressioner. Nu har jag minskat till 60mg. Och lite irriterandekänslor kom tillbaka..bra tror jag.

Nu har jag börjat med Medikinet, samma sak som Ritalina men med en tidsmässigt längre effekt vad jag vet. Hitills har jag inte märkt mer en att jag möjligen emellanåt är hyberautistisk..väck totalt. Men inte konstant. Sover dock mycket bättre.

Nozinan borde förbjudas om något= Döden i pillerform.

JAG ÄR 55ÅR! Faan jag tycker det verkar käkas alldeles för mycket benzo och skit. Borde finnas bättre hjälp för ungdommar. Samtalshjälp och olika former av terpier och sysselsättning.

Jag kan ju hålla på som är så jäkla gammal så det gör inget längre typ.

Jag har en vän som är 29, och helt förstörd av benzokainer. Det är vidrigt att se hur det förstör människors liv!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Selma » 2012-07-07 14:56:03

Yv Ericsson skrev:Jag har en vän som är 29, och helt förstörd av benzokainer. Det är vidrigt att se hur det förstör människors liv!

Hur beter man sig för att förstöra sitt liv med hjälp av Bafucin? :?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in